Var tog helgens utlovade solsken vägen???

 Ekorren satt i tallen...

Nu börjar det likna vår även hos oss. Det har varit 6 – 7º varmt både lördag och söndag och söndagen bjöd även på regn och dimma. Var tog den utlovade solen vägen??? Det sas i väderprognoserna inför helgen att det skulle bli sol. Den såg vi ingenting av. Men det har, trots solens frånvaro, tagit hårt på snön som minskat riktigt rejält i helgen. Visst, än finns en massa snö kvar men det ingav ändå större hopp då det försvann så pass mycket snö.
Ett par vårtecken har vi också. Igår såg vi en bofink och i morse hörde C tranorna. Våren är på väg…🙂

I lördags blev inte dan alls som jag hade tänkt mig. Vi löste melodikrysset som vanligt och vid 12-tiden skulle vi ta oss en tur till Ljusdal för att hämta de beställda Team Andreas-bakelserna på Finess. Då ringde telefon. Yngsta dottern, som ringde, lät rätt förtvivlad. Hon hade strul med datorn och efter att ha pratat med henne en stund så blev jag rätt klar över att det nog inte fanns så mycket annat att göra än att införskaffa en ny dator. Ungen måste ju ha datorn om hon ska klara av skolarbetet på högskolan och då hon går en kurs som heter ”Kreativt skrivande” så är datorn livsnödvändig. Hon fick ta långa benet före för att hinna ner till datorbutiken innan den stängde medan jag ringde äldsta dottern för att be henne åka till samma butik för att stötta sin lillasyster i datorköpet. Sen fick jag se till att sätta över pengar till L för att hon skulle kunna genomföra köpet. Som tur var så hade datorbutiken en dator hemma som var klar att användas direkt. Ingen väntetid. Puh..

Vi åkte upp till Ljusdal och hämtade bakelserna och sen direkt hem så jag fick plocka ihop installationsskivor till olika program som L behöver och så for jag till Bollnäs. C valde att stanna hemma.
20:40 åkte jag hemåt igen. Då hade vi bränt backupskivor (bara de tog 2 tim och 40 min) och installerat nödvändiga program. Jag som sett fram emot ”Körslaget” på tv under kvällen missade hela programmet. Men ”Team Andreas” gick vidare så det kändes ju bra.
Bakelsen avnjöt vi när jag kom hem. Men jag glömde att fotografera skapelsen så vi lärer nog köpa den en gång till. :-) 

Igår tog vi det rätt lugnt och jag fick se ”Körslaget” i repris. C lagade middagen och diskade så jag kände mig lyxigt ledig. Sen åkte vi och hälsade på Rufus (Pysen) och hans husse och matte. Oj, vad Rufus vuxit. Han har börjat vara ute också så nu är han en riktigt stor kattkille. 8 månader blev han igår.

Rufus (Pysen) 8 månader.  Rufus hundkompis Donna.

Är du lika trött på reklam i tv som vi (C och jag) är? Hur mycket tid kastas bort på något så onödigt som tv-reklam?

Jag roade mig med att kolla lite tider då jag såg ”Körslaget” på söndagen. Programmet skulle börja 11:30 och sluta 13:00. Där sprack det på en gång eftersom de första 3 minuterna bestod av reklam. Mitt i alltihopa var det dessutom lottodragning! I reprisprogrammet! Snacka om gamla siffror! Onödigt! Hur som helst när programtiden var slut och jag räknade ihop minutrarna så fördelade de sig så här:
♠ Körslaget höll på i exakt 60 minuter.
♠ Reklamen tog sammanlagt 24 minuter i anspråk av tittarnas tid.
♠ Lottodragningen tog 6 minuter helt i onödan eftersom dragningen hölls på lördagskvällen.

Om ”Körslaget” skulle visas på en reklamfri kanal skulle det räcka med 60 minuters programtid. Resten av tiden är tid som tv-kanalen slösar bort av vår fritid på reklam och repris på lottodragning. Är det vettigt? Nää, det tycker inte jag.
Vad tycker du?

Ekorren klättrar och leker tittut.

18 responses to “Var tog helgens utlovade solsken vägen???

  1. Rufus ser ut som Mumlan fast i en korthårig variant😛

  2. Håller med till 100%. Jag har också märkt att sändningstiden 60 minuter räcker till flera program. Ytterligare 30 minuter behövs inte för att sätta på kaffebryggaren eller ta kisspaus.
    Att jag skulle ta till mig något av reklamen förefaller otroligt. Om jag ens uppfattar vad den rör sig om, blir jag mest avskräckt.

  3. Ja var tog solen vägen? Vi hade bestämt att grilla på lördagen, dimma och mulet men varmt. Skitsamma sa gubben och grillade ändå men vi åt inne. Det var dock inte samma känsla som att sitta ute i vårsolen och 15 grader som dom lovat,morr.
    Jag håller fullständigt med om reklamen, jag byter kanal när reklamen kommer. Värst är filmen på tv4 på söndagarna när dom bryter för både reklam och nyheter. Brukar vara bra filmer men orkar inte se dem för alla avbrott.
    Nej nog klagat, ska gå ut i solen och ta en liten promenad innan regnet kommer.
    Kram på dej och tack för tipset om din dotters blogg, jätterolig!!!

    • Jag har i stort sett slutat se film på tv4 bara för just det avbrottet. De gör ett avbrott på minst 20 minuter och endast 5 minuter är nyheter.😦
      Det ser ut som vi får solsken idag. Och jag ska iväg och bada.🙂
      Kramen.

  4. Rufus-Pysen och mina katter är alltså jämngamla, de fyllde 8 månader den första april! Och nu är dom betydligt mera ute än inne, och gör också alla behov ute så jag slipper städa i lådan, fast jag har kvar den för säkerhets skull!
    Reklam ja, vem gillar den? Inte vi, men jag förstår att utan reklam ingen finansiering och inga program…
    Vi tittar varken på körslaget eller Så ska det låta, så våra helger är just nu i det mesta tevefria! Jag är urless på alla musik-lekprogram…
    Nog får du väl hjälp med fönsterputsning om du ger gubben din en vink?
    Ekorre har jag inte sett på mannaminne, dom är ju så söta!
    Kramen

    • Lådan är bra att ha kvar länge den.🙂 Vi har alltid en låda framme till katterna för åker vi bort och de är inne så har de då chansen att gå på lådan om de blir nödiga. Och det händer att det ligger några små ”kottar” där ibland.
      Jo, visst förstår väl jag med att det är för att finansiera programmen som det är reklam men måste det vara så långa avbrott? Tv4 är ju värst på långa reklampauser. Jag har inte följt körslaget alla säsonger men då Bollnäs var med och ifjol var det Orsa och nu Järvsö… då njuter jag av musiken och ringer in nån röst också.🙂 Så ska det låta slutade vi att se när Peter Harrysson slutade som programledare.
      Jo, nog lärer jag få hjälp om jag ber snällt… men jag är så dålig på att be om hjälp.
      Jag har ju två ekorrar här… ska jag skicka ner en till dig?🙂
      Kram.

  5. Jag tittar inte ens på reklamfri TV… Fast när jag tittade på TV så hade jag alltid ett handarbete, oftast virkning, framme. Så fort det var reklam eller nåt långtråkigt i nyheterna eller så, så ägnade jag mig helt åt virkningen. Jag såg till att inte köpa sånt som fanns i TV-reklam, om jag inte var absolut tvungen.
    Din dotter L har tur som har dig. Hade ju varit ett elände om hon blivit datorlös.
    Bilderna högst upp tycker jag är fantastiskt fina, särskilt den till vänster p.g.a. bakgrunden. Förnämligt fotat! Att du sen satt dit en närbild på ekorren gör det extra bra. Vore fina till någon tävling🙂
    Hoppas solen finner dig. Här i Bergslagen skulle det regna hela dagen trodde jag, men det började lite smått först på e.m.
    Stor kram!

    • Jag virkar även under tv-programmen när värken så tillåter.🙂 Försöker också att inte köpa sånt som de visar i reklamen men det är svårt att undvika ibland.
      Jo, nog är det skönt att man kan hjälpa sina barn om det så bara är att installera program på en dator.🙂 Pengarna fick hon låna av sitt körkortskonto, pengar som lagts undan av hennes barnbidrag sen hon föddes. 50:- varje månad av barnbidraget kan kanske räcka till ett körkort. De andra två har klarat sina körkort på de pengarna men L har inte tid att ta något körkort så länge hon pluggar då studierna tar så mycket tid och energi av henne mycket p.g.a. att hon har dyslexi. Då är det tur att de pengarna finns så hon kan låna av dem för att köpa en dator.
      Kul att du tycker om mina bilder. Vi har ju så fin utsikt här så jag försöker naturligtvis utnyttja det då jag får chansen.🙂
      Hoppas du får finväder i Bergslagen de dagar du befinner dig där!
      Kramen.

  6. Här har vi också ett vårtecken; Spyflugorna …
    Håller med dig om reklamen i teve, vi har en kanal som visar jättemycket reklam i programmen, den var gratis men är det inte längre, är egentligen bäst att spela in programmen så att man kan spola över reklamen …
    Sköt om dig !
    Kram

    • Nämen fy vilket tråkigt vårtecken.🙂 Spyflugor är rätt äckliga tycker jag och så låter de så mycket också.
      Om man inte kan spela in programmen så kan man se dem på webben. Det är mycket kortare reklam där.🙂
      Kramen.

  7. Det går att hitta den där balansen Ninni, men man måste vilja det själv.
    Det finns ingen annan som kan göra det åt en.
    Det har jag äntligen insett…
    kramiz

  8. Vilken tur att det löste sej med datorn även om det blev en dyr historia.Vilken otur (TUR) att du glömde fota bakelserna så du måste köpa nya hihi. Reklamen kan man bli galen på. i bland spelar jag in serierna i stället för då kan jag spola över reklamen
    kraaaaaaaaaaaaam

Kommentera

