Följetongen om ”det onda ögat”

Ögon.

Idag har jag varit till ”Ögon” igen. Det börjar kännas som en lång följetong det här…
Jag tog bilen till Ljusdal först och hade en sån himla tur att jag var ute i god tid. Jag hade tittat i en gammal busstidtabell hemma där jag fyllt i de nya tiderna men den buss jag tänkt ta har de tydligen plockat bort helt. När jag parkerade och såg en buss som det stod Hudiksvall på som svängde in vid stationen precis då kastade jag mig ur bilen, låste den och förflyttade mig så fort jag kunde till bussen. Väl ombord frågade jag efter en ny tidtabell och kunde se där vilken otrolig tur jag haft som kom med just den här bussen.🙂

Jag var framme lite drygt en timme innan min tid på ”Ögon” och kunde promenera sakteliga upp till sjukhuset. Jag har så stökigt med ryggen och en höft nu så det var riktigt jobbigt att gå från hållplatsen till sjukhuset. Jag började med att ta en fika innan det fylldes på med så mycket folk i cafeterian så jag inte stod ut med att sitta kvar där. Det blir proppfullt där vid lunchtid. Jag gick upp till ”Ögon” istället och satt i väntrummet där och lyssnade på ljudbok och virkade.

110311 Fågelliv

Min ögonläkare kom och hämtade mig och frågade hur det var och jag talade om att jag haft lite mer ont den sista veckan. Inte hela dagarna men då och då under dan och mest på kvällen. Hon undersökte, konstaterade att ögat såg mer inflammerat ut igen, droppade bedövning i ögat, tog ögontrycket, droppade pupillvidgande och sen fick jag sätta mig i väntrummet en stund medan det där pupillvidgande skulle verka. Sen undersökte hon ögonbotten… *suck* och konstaterade att jag hade fått lite ”veck” på näthinnan igen…
Min läkare hade pratat med sin handledare då jag satt i väntrummet och fått reda på att det kan ta upp till sex veckor innan Methotrexatet börjar verka så det var nog lite för snabbt att minska kortisonet som vi gjort nu. Så nu ska jag höja kortisonet till 10 mg igen (jag var nere på 5 mg nu) och ta så i ca 3 veckor eller till en vecka innan jag ska tillbaka till henne igen, vilket jag helst ska i början av maj, då jag ska sänka till 7,5 mg igen.
Det var som att ta två steg bakåt igen. Gissa om jag börjar känna mig less på det här.

Jag hade i alla fall en sån tur att jag hann med 13:35 bussen tillbaka till Ljusdal igen så jag slapp sitta och slå ihjäl mer tid på sjukhuset. På hemvägen satt jag och virkade och lyssnade på ljudbok medan jag blundade med högra ögat för att se vad jag gjorde på virkningen.
När jag skulle köra hem från Ljusdal lånade jag C:s solglasögon och fick sitta och ”glisa” med högra ögat för att slippa få in för mycket ljus i ögat. Men hem ville jag så snabbt som möjligt.

Nu har jag en fläskpannkaka i ugnen och snart kommer C hem från jobbet.
Kanske han fått tag på en lång antennkabel idag så han kan dra en ledning från parabolen till sovrummet. Vi var till Bollnäs i måndags och köpte en lite mindre tv till sovrummet. Elgiganten hade prispressat.🙂 Så snart tittar vi på varsin tv…🙂.

Rosa orkidé.

16 responses to “Följetongen om ”det onda ögat”

  1. Fy vad trist att det blev som två steg tillbaka med ditt öga igen. Nu hoppas jag innerligt att det bara går framåt med ögat i fortsättningen.
    Vilka fina bilder du lagt in här på blomman och fåglarna🙂

  2. Jag tycker du är duktig och aktiv fast du har så mycket besvär.

  3. Men din stackare, ska ögoneländet aldrig ta slut, det verkar ha gått troll i alltihopa!
    Hoppas nu värken ger med sig när du höjer dosen igen i alla fall, det är ju inte kul förstås att behöva ta till högre dos men vad gör man…
    Va bra att ni äntligen begripit att ni ska ha två teveapparater! Det har inte vi, men vi ser i stort sett på samma program. Dessutom är ju Hasse inte hemma vardagskvällar så då får jag ändå sitta där själv.
    Hoppas det inte blåst lika hårt däruppe hos er som hos oss idag, en stor björk gick nästan itu och ligger nu ute på vägen..
    Kramen

    • Troll är nog rätta ordet.🙂
      Jag har ju inte något annat val än att höja dosen… vill ju inte bli sämre heller.
      Det är Christer som får ta åt sig äran och det är han som vill ha en tv till. Jag skulle hellre vilja ha en dator till.🙂 En laptop som jag kan sitta med var jag vill. Då kan ju C få sällskap framför tv:n. Eller så kan vi sitta vid varsin dator i samma rum t.o.m.🙂
      Det blåste hårt i torsdags, igår (eftersom det är efter midnatt nu) och det blåser hårt fortfarande. Det är därför jag sitter här. Det är lögn att sova.
      Kramen.

  4. Jobbigt att ha besvär med ögon,när man inte kan se ordentligt samt ha ont .Jag har ju öronen och tycker det är jobbigt att inte höra ordentligt trots bra hörapparat.Usch vilka krämpkäringar vi är . För övrigt har det blåst storm här .Hua. pok //Torpet

  5. Vilken tur du hade med bussen, den går ju med en timmes mellanrum.
    Otur med ögat då för det är ju svårt att göra nåt om man hela tiden ska ha ont och vara inflammerad.
    Hör av dej nästa gång du ska in på ögon, Jag bor ju i närheten så vi kanske kan fika tillsammans om du kommer lika tidigt som i går.
    Ha nu en skön helg och var rädd om dej

  6. Lilla vän, va du har det jobbigt med ditt öga !!
    Tycker så synd om dig, det är ju hur jobbigt som helst att inte ögat fungerar som det ska…. Mera kortison alltså….
    Måste säga att du är duktig som kan virka med bara ett öga öppet🙂 Skulle jag aldrig klara….
    Nu snart Ninni, så har vi också vår på riktigt med snöfritt o blomster😉
    Kramar från Glösbo….

    • Tyck inte synd om mig. Jag har ju inte lika ont nu som jag hade då jag fyllde 50. Jag ser lite grumligare med ”det onda ögat” men det blir nog bättre nu när jag tar mer kortison igen.
      Det är inte svårare att virka med bara ett öga öppet än att ha båda öppna.🙂
      Vi har också snart snöfritt på tomten men några blomster har jag inte sett än.
      Kramen.

  7. Stackars dig att det blev två steg bakåt, kan tro att det kändes trist …
    Här har vi också två teveapparater nu, en i tv-rummet och en i ”fin-rummet”, det är ju så dumt med de där ”boxarna” att man kan inte titta på en kanal och spela in från en annan så vi har nu två teveapparater och två box, det går ju inte att se på teven utan box …
    Önskar dig en skön helg, kram.

    • Vi spelar aldrig in nåt. Vi har bara en kombinerad dvd/video spelare och vi har aldrig lyckats få till så vi kan spela in nåt. Spelaren har vi för att se dvd-film på och det duger den åt.
      Ja dessa boxar som ska stå och ta plats och bli dammiga.
      Ha en skön helg du med.
      Kramen.

  8. Jag får ju faktiskt skämmas! Jag har bara behövt skaffa terminalglasögon och sedan komplettera med läsglas. Som jag gnällde över att behöva ha glasögon. ”Bågarna skymde sikten” och ”glasen blev smutsiga” etc. Vad jag gnällde för småsaker. Du har fått mig att tänka om. Måtte ditt veck räta ut sig och det onda ge med sig snart!

    • 🙂 Inte ska du skämmas för att du gnällt över glasögonen. Vi fungerar ju så vi människor att vi ser ju oftast inte längre än till de besvär eller sjukdomar vi själva har. Det är ju inte lätt att förstå sånt man inte har nån erfarenhet utav. Sån är jag med. Käre värld… det finns ju de som är blind så varför klagar jag?
      Mina veck kommer nog att räta ut sig snart igen och när jag blivit bra i mina ögon ska jag gå till optikern och skaffe bättre glasögon för de jag har är ca 6 – 7 år och min syn har blivit sämre under de här åren så det är dags. Har tänkt gjort det tidigare men vill inte till med det nu när ena ögat är struligt för då kan det lätt bli fel så glasögonen inte fungerar då jag blivit bra i ögat.
      Kramen.

Kommentera

