Skidskyttestafett och paj.

Idag har jag tittat på VM-skidskyttestafetten för damer. Det var ingen höjdare att se, då våra svenska damer kom in på en sjunde plats mer än 3 minuter efter vinnarna från Tyskland. Men vi är väl inte bättre än så då. Ändå var våra damer inte så pjåkiga på själva skyttet men farten under skidorna var lite för långsam. Nu är det slut på de VM-tävlingar jag sett fram emot i vinter men det är ju några fler skid- och skidskyttetävlingar kvar att se på tv ändå.🙂
Något hockey-VM lär jag inte få se, eftersom vi inte har kanal 6, då vi har Canal Digital via parabol. Men från 2012 – 2017 ska det visst vara möjligt att få se även hockey-VM för mig då Tv4 köpt rättigheterna till de sändningarna. Äntligen!!!

Hur ska vi nu ta oss till förrådet?Igår rasade snön äntligen från garagetaket. Vi har väntat på det länge men det har dröjt. När det rasar från garagetaket på den sidan så tar vi oss inte fram till vårt förråd och inne i förrådet har vi en frys där jag precis lagt in semmelbullarna jag bakade i tisdags… Idag var C ute och skottade en gång till förrådsdörren så vi kommer åt semmelbullarna och behöver inte vänta till framåt sommarn för att äta upp våra semlor.😉 Det är tur jag har C som skottar och donar.

Efter tips från Paula så skickade jag efter en bok, ”Härliga pajer till middag och dessert”. Den kostade faktiskt bara 49:- på Adlibris och där kan man ju även välja att få boken hemskickad portofritt, vilket tar nån dag extra, så det var det verkligen värt.
I fredags testade jag en Fetaost- och laxpaj ur den boken. Den var nästan lika god som Kantarellpajen jag gjorde förra fredan.🙂 Jag har lagt ut receptet här för den som vill testa.

Ikväll är vi bjudna till äldsta dottern E på mat. Det blir spännande att se vad hon bjuder på för gott. :-) 

Fetaost- och laxpaj.

11 responses to “Skidskyttestafett och paj.

  1. Mmm mums! Tror jag ska satsa på en kassler och kronärtskockspaj i veckan som kommer…
    Ja nu börjar det snart bli slut på all skidsport. Nästa vecka är skidåkarna här på säsongsavslutning i Falun. Vi har varit ett par gånger på plats, men, det är inte värt det, är så bökigt med parkering, man får sitta o vänta i timmar på att få komma därifrån! Så det blir nog på teve denna gång.
    Kramen

  2. Det där lät jättegott, har t.o.m. lax i frysen som behöver användas. Ibland när jag bläddrar i svenska recept ser jag att det ska vara antingen varmrökt eller kallrökt lax, här har vi bara rökt lax, kan du förklara skillnaden för mig och OM det spelar någon roll vilket man använder ?
    Här fick Maken köra bort snö så att jag kunde komma till jobbet i gårnatt, nu har vi fått några plusgrader, hoppas att det förblir så i några dagar så att det inte bara blir isgata …
    Kram

  3. Vad du lagar mat o donar! Själv har jag liksom tappat gnistan, tycker det är trist att laga mat. Men det är ju så ibland när man är ensam. Skidskyttet var ju trist, men visst är det en helg kvar???
    Kram

    • Det är roligt att laga mat då det inte är bara jag som ska äta.🙂 Skulle nog inte dona så mycket om jag vore ensam – blev nog en hel del risgrynsgröt då.
      Jo, det ska vara skidskyttetävlingar i helgen också vad jag förstått.
      Kramen.

  4. Men så gott det ser ut! Jag läste receptet; så snällt av dig att skriva hur du gjorde. 200 gram rökt lax finns ibland på extrapris och jag blir lite sjuk på det för det räcker med 100 gram för mig. Inte kan man frysa in heller, för laxen har ju varit fryst innan.
    Du är bra snabb att ta till kameran när tillfälle ges. Nog log jag åt snöhögen som spärrar vägen till semmelbullarna… när jag läst att C har skottat en gång så ni kom åt dem.
    Det ser så fint och fridfullt ut hos dig. Men det finns både för- och nackdelar med att bo så jämfört med hur jag bor i en stad. Egentligen är det bra att jag har bott på båda sätten så jag vet😉
    Kram!

    • Nästa gång det är extrapris på rökt lax får du passa på att göra en paj. Det brukar ju gå bra att frysa pajerna också och då får du ju flera portioner för nog var då det där till mer än fyra portioner.
      Ibland hinner jag med att ta bilder innan tillfället försvunnit men ibland då har jag inte kameran i närheten och det blir fototillfällen och då blir jag så sur.
      Jag trivs bra att bo så här men det krävs ju att man har tillgång till bil för det är åtminstone 4 km ner till ICA.
      Jag har aldrig bott i en storstad men däremot i en småstad och i ett samhälle, dessutom i ett villaområde i en by och på en bondgård mitt ute på landet och det finns ju olika fördelar med alla sätt att bo. Det gäller bara att se till fördelarna och förtränga nackdelarna.😉
      Kramen.

  5. Den där pajen ser ju jättegod ut o ändå tycker du att förra var ännu godare. Det är nog dags för mig att prova en😉
    Hoppas du har det gott, kramen….

  6. hej vännen.
    Vill bara svänga förbi och önska dej en bra vecka!
    Mvh Kin@

Kommentera

