Jag har testat Bongs buljonger.

Testpilot hos Smartson.

Nu har jag testat Bongs buljongtärningar. Jag tog min äldsta dotter till hjälp också för hon är duktig på det här med mat och smaker.

När jag fick kupongen från Smartson köpte jag tre förpackningar av Bongs buljongtärningar. Grönsaksbuljong, kycklingbuljong och köttbuljong. ICA-butiken här i Järvsö har inte Bongs buljongtärningar men däremot deras fonder på flaska som jag köper och använder ibland men nu var det ju tärningar jag skulle testa så jag letade vidare i en av ICA-butikerna och där hade de tackochlov Bongs buljongtärningar.

Det var inte lätt att komma på hur jag skulle kunna få ut något av att testa buljongtärningar. Jag har använt dem i mat som jag brukar men att där känna skillnaden fungerade inte för det är ju så mycket andra smaker med. Till sist bestämde jag mig för att testa buljongerna som just buljong. När min äldsta dotter, E, kom och hälsade på i fredags så gjorde vi vårt test.

Vi använde Bongs kycklingbuljong och köttbuljong och Knorrs hönsbuljong och köttbuljong.

Bong buljongtest.

Vi började med att lukta på dem och kunde då konstatera att Bongs kycklingbuljong doftade mindre än Knorrs hönsbuljong men Bongs köttbuljong doftade mer än Knorrs köttbuljong.

När vi smakade på dem så blev våra omdömen så här:
Dottern E: Bongs kycklingbuljong smakade som en grönsaksbuljong och var inte alls god medan Knorrs hönsbuljong var god och smakade kyckling/höns.
Bongs köttbuljong smakade inte så gott som drickbuljong men ger säkert en fyllig smak i maten medan Knorrs köttbuljong var godare och hade lite mildare smak.
Jag: Bongs kycklingbuljong smakade som en grönsaksbuljong men med god vilja kunde jag känna en svag smak av kyckling medan Knorrs hönsbuljong var både god och smakade kyckling/höns.
Bongs köttbuljong var stark i smaken och ger nog en fyllig smak i maten men den var inte så god att inta flytande medan Knorrs köttbuljong var god flytande men den smakade inte lika mycket kött som Bongs.

I framtiden kommer jag nog att föredra att köpa Bongs köttbuljong men kycklingbuljongen kändes för tam så den köper jag nog av konkurrenten även i framtiden.

En liten iakttagelse var att Knorr har recept på sina förpackningar men det har inte Bong.

Det är rätt kul att vara testpilot.🙂

2 responses to “Jag har testat Bongs buljonger.

  1. Skulle velat se er i köket provsmaka buljongen. Typiskt dej att gå ”all in” med provningen. Kände du dej som Fritjofsson ?
    Men jag håller med om att Knorr har godare kycklingbuljong.
    Ha en bra vecka, kram

Kommentera

