Det blev bio och Mozart i helgen.

Den vackra lönnen (och bänkar) i Bollnäs.

I bloggen i tisdags (1/11) skrev jag att vi skulle rensa en laptop… Vi började med den då på tisdagskvällen men C gav upp och överlämnade jobbet till mig. Jag höll på både tisdagkväll, onsdag och torsdag. Först sent på torsdagkväll var datorn rensad och defragmenterad. Ojojoj hur det kan bli i en dator som har många användarkonton och där ingen av användarna ens vet om att de har en uppdelad dator så att de faktiskt kan spara på D-disken som var helt tom medan C-disken var precis proppfull. Så proppfull så datorn hade inte ens kunnat hämta hem uppdateringar. Jag räknade ut att jag höll på med den där datorn i ca 16 timmar effektiv tid. Då den uppdaterade program via internet eller då program installerades så försökte jag hinna med lite ”nyttiga” saker här hemma. Jag var totalt tom i skallen på torsdagkvällen, kroppen värkte som bara den och jag hade inte hunnit sitta nånting alls vid vår dator de här dagarna och kvällarna.
Datorns ägare har inte varit hit och hämtat datorn än men när så sker ska jag lära henne hur hon spar saker på D-disken så får hon lära sina döttrar det sen.

Liten Snoozen äter vid bordet med oss.

På torsdagskvällen kom sonen, T, hit för att byta till vinterdäck på sin bil. Vi var precis på väg att beställa mat från Öjerestaurangen så T beställde också mat för han hade åkt nästan direkt efter jobbet hit till oss och hade inte ätit. När vi hade ätit gick T och C iväg ut för att byta däck medan jag kokade kaffe så vi kunde fika lite innan T åkte hem till sig igen.

I fredags hade vi besök av äldsta dottern, E. Hon hade med sig bakelser som tack till C för att han hjälpte henne med att byta däck på bilen för några veckor sen.
Sen tog jag E till hjälp med att smaka på buljonger (se föregående blogginlägg) innan vi började med maten, kantarellpaj. E hjälpte till med att riva ostar och göra en sallad. Det är mysigt att hjälpas åt i köket för vi kan ju prata samtidigt som vi fixar maten.
Kvällen tillbringade jag framför tv:n och ”Idol” medan C ägnade sig åt datorn.

Snoozen väntar på frukosten.

Vi hade inga planer inför helgen men det hände en del ändå. Medan vi åt frukost och löste Melodikrysset på lördagsmorgonen kom Leif som hade jobbat natt. Han fikade med oss och rådfrågade sedan C om duschdörrar som han skulle montera upp. Det slutade med att C åkte hem till Leif för att hjälpa honom med duschdörrarna. Under tiden satt jag vid datorn och så förberedde jag kvällens middag, kalops som fick stå och puttra några timmar. Då vi satt och åt (det blev en sen middag eftersom vi tog oss en tupplur då C kom hem) kom C med ett förslag om att vi väl kunde gå på bio och se Svensson, Svensson. Så blev det. Jag diskade snabbt så vi kunde åka. Hyfsad film men nog hade de väl kunnat få till lite mer av de skarpa kommentarer som brukar vara i serien.

Igår (söndag) slöade vi men vid 15-tiden fick jag med mig en inte alltför villig C till Ljusdals kyrka där kyrkokören skulle sjunga Mozarts Requiem. Det var pampigt värre att lyssna på och kyrkan var fullsatt. Hela tillställningen var gratis dessutom.🙂 Jag gillar när det är gratis…
Eftersom vi inte ätit innan vi åkte så bestämde vi oss för att äta nåt på kiosken. Det blev ett varsitt Kebabmeal. Det är väl inte så nyttigt med kioskmat men vi blev mätta och det var ju faktiskt skapligt med grönsaker på tallriken också.😉

Snoozen äter middag med oss.

När vi kom hem satte vi oss vid varsin tv. Jag satt i sängen och såg på ”True talent” medan jag virkade och vad C såg vet jag faktiskt inte, han brukar zappa friskt bland kanalerna.🙂
Jag tycker ändå att helgen gick i kulturens tecken.🙂

Idag blev det en blandning av bilder här i bloggen.🙂

När Snoozen var en liten kattunge brukade han få sitta vid bordet med oss ibland och få mat på ett litet fat. Nu är Snoozen en stor och rejäl kastrerad hankatt som tycker om mat. Vi hade ett schå att få honom att inte hoppa upp på bordet när vi åt så vi började ge honom ett eget fat som han fick äta ifrån som när han var liten. Och faktiskt så sitter han snällt på sin pall och äter fint från fatet. Ibland tar han maten med sin gaffel (klorna på ena framtassen) och försöker föra maten till munnen på det sättet men det misslyckas oftare än det lyckas.
Får vi främmande däremot så skyndar han sig upp på bordet för vi är inte lika observanta och kvicka med att schasa ner honom då har han upptäckt.
Till frukost vill Snoozen gärna ha en skinkbit men till kvällsmat tar han vad som bjuds men han är lite petig med vad han äter så ibland duger inte våran mat.

Nötskrikan.

8 responses to “Det blev bio och Mozart i helgen.

  1. Go afton. Oppss..äter kissen på bordet🙂
    Härliga bilder o de händer lite på några dagar. Vinterdäck, men de e ju fortfarande sommar ”nästan” jag har sånna där åretruntdäck jag, bra säger gubben men jag vet inte jag..fniss.

    Kramiz Anki

    • Här hade vi en sväng med blixthalka för några veckor sen och då åkte våra dubbdäck på. Sen blev det rena sommarvärmen men viss mornar så är det halt på sina ställen.
      Är det blixthalka eller halt av underkylt regn så hjälper det inte vilka däck man har, tror jag. Men blir det snö och vintervägar som vi ofta har här hos oss så gör dubben lite nytta i alla fall.
      Ha det gôtt och kör försiktigt!
      Kramen.

  2. När jag var liten hade vi en katt som åt frukost med mamma efter sedan vi alla givit oss iväg till jobb/skola. Hon gav honom bitar av smörgås med lite te hällt över på ett fat! Han satt också fint på en stol bredvid henne.
    Men sådant slit du haft med den där laptopen. Jo, jag vet att du tycker det är roligt men det där verkade lite väl mycket. Sköt om dig nu!
    Kebab är inte så dålig mat. Jag äter kycklingkebab – köttet blandas med löksaft och något mer jag glömt (något helt hälsosamt), sedan tar jag alltid brunt bröd, inte vitt pitabröd, och så alla grönsaker de har. Stark sås till men bara lite. Tycker nog att det är ”riktig” mat. Gott och billigt är det också.
    Kram! ♥

    • Vad kul att höra att det inte bara är vi som är lite småtokiga och har katten vid bordet under måltiderna.😀
      Jo, det var rakt lite väl mycket med den där laptopen. Igår kväll kom ägaren och hämtade sin laptop och då satt jag bredvid henne då hon skulle tömma sin kamera och lärde henne hur hon kan, med hjälp av ett särskilt program, döpa om bilderna till datum och sen sortera sina bilder i mappar och till sist kopiera över bilderna till ett USB-minne. Nu hoppas jag att hon kan ha roligt med sin laptop igen… när den hämtat alla uppdateringar som den tidigare inte kunnat hämta då det inte fanns plats på hårddisken för trots att jag hämtade uppdateringar så dök det upp fler när hon kom hem och kopplade upp mot internet. Vi tog det över telefon så hon lyckades uppdatera internet explorern till 9:an bl.a.
      Ikväll ska vi till vänner ett par km härifrån och hjälpa dem med deras dator… sen är det bara mammas kvar så jag får ta mig en heldag och åka ner till Alfta för att hjälpa henne nåt tag. Sen borde det vara lugnt ett tag.🙂
      Kycklingkebab har jag inte provat men det är säkert jättegott. I och med att vi åt ett s.k. meal så var det pommes strips med… inte vidare nyttigt men med rätt kryddning och en goan sås (jag föredrar vitlökssås) så är det himla gôtt.
      Kramen. ♥

  3. Hej Ninni!
    Oja det var mysigt att träffa dem har ju inte sett dem sen i påskas och det är ett tag sen.
    Synd bara vädret inte var med oss,men bättre lycka nästa gång.
    Men jag blev ju trött i ryggen,men det lear väl till sig.
    Oja det var inte allsa svårt att inte vara vid datorn,tittade bara på ett kort av en kusinbarn till min mor från Amerika,det var allt annars ägnade vi oss åt barnen mycket.
    Hoppas du haft en bra dag.
    Kramar
    PS:De hade en katt de också men den kan du tro var stor,var säkert pälsen som gorde att den såg stor ut,den var ju inte så gammal.DS:

    • Idag har jag haft en riktigt bra dag för jag har varit och badat. Skönt!
      Kattens päls kan verkligen luras så katten ser mycket större ut än vad den är. Nu har de ju dessutom fått vinterpälsen så nu är det mycket päls att kamma och borsta på.
      Ha det gôtt och sköt om ryggen.
      Kramen.

  4. Härligt med lite kultur, det låter trevligt med både bio och konsert! Och det verkar som att ni ofta får besök av olika människor, det låter så mysigt när du skriver om det. Lite fika här, lite prat där… det låter som öppet och obesvärat. Skönt!
    Och skönt för era vänner att ni förstår er på datorer, och kul för er också att ni blir tillfrågade om ni tycker det är roligt. Själv hade jag behövt sådana som er!! Jag envisas med att ha tekniska prylar (typ dator, telefon, kamera…), men alltid går det sönder eller blir fel på nåt vis! Det är helt galet, vet inte vad jag håller på med! Galen blir jag också när det inte funkar som jag vill!
    Vad mysigt med katt som äter från fat vid bordet, även om jag mycket väl kan tänka mig att han smiter upp på bordet när ni inte är med😉 Mysigt med kattsällskap i alla fall, det önskar jag att jag också hade. Jag var hos min moster förra helgen, hon har tre hundar och en katt, underbart är det med djur…längtar så efter det!
    Nu ropar Eva att det är fika, pepparkaksmuffins, så det är bäst jag kilar iväg, är inte hemma nämligen. Kram på dig och ha en fin dag

    • Det är sällan någon som ringer innan de kommer för att hälsa på. Jo, de som har flera mil att åka ringer först så de slipper åka i onödan men de som bor häromkring kommer utan att ringa. Det är skönt för då behöver man inte ha en massa fikabröd hemma utan det kan bli en kopp kaffe med en skorpa eller några pepparkakor om så är.🙂
      Oftast känns det helt ok att hjälpa till med våra vänners datorer. Bara nån gång ibland känns det som att det blir för mycket av datorsupport men det är då det hopar sig och många behöver hjälpt nästan samtidigt. Det känns ju ändå bra att kunna hjälpa till lite också.
      Visst ska man ha tekniska prylar. Det som gör att man blir galen då man inte får dem att fungera som man vill är för att man inte tagit sig tid att sätta sig in i hur det fungerar. Läsa instruktionsböcker är bra och läsa vad som visas på skärmen kan lösa många problem. Skaffar jag mig en ny mobil så sätter jag mig och går igenom allt för att se vad det finns för funktioner och så testar jag. Det är bästa sättet att lära sig både telefoner, datorer och kameror.🙂
      Det är mysigt att ha katter. Vi har ju två men det är bara Snoozen som sitter med oss vid bordet då vi äter. Kajsa vill ha sin mat där hon alltid har fått den – i en skål på en bricka på golvet.
      Nog är Snoozen på bordet då vi inte ser det. Han brukar ligga på bordet på mornarna t.ex. om han inte ligger i fotänden på min säng eller någon annanstans. Vi har tackochlov ett stort kök med ett 3 meter långt bord så han får ju plats…🙂
      Pepparkaksmuffins har jag aldrig ätit men det lät gott.
      Ha en fin vecka.
      Kramen. ♥

Kommentera

