Nu har de kommit…

Domherrarna har kommit.

Igår kom de… domherrarna. Helt plötsligt hade vi 10 – 15 domherrar vid fågelstugan. Vi har haft besök av en och annan tidigare också, en ensam herre och ibland två fruar utan någon herre med sig, men nu verkar det som att de kommit på riktigt.
Vi har börjat mata fåglarna med talgbollar, solrosfrön och även satt upp en bit fläsksvål på tallen bredvid fågelstugan. Längre fram ska de även få nötter. Talgoxarna och blåmesarna kom först och de är många, sen har vi en nötväcka och ett talltitepar, en hackspett och nytillskottet är en gröngöling. En nötskrika har också besökt oss och han sitter gärna på talgbollsspiralen så den har ramlat ner på backen några gånger. Skatorna kommer naturligtvis de också och vill äta men de brukar inte bli kvar så lång stund. Det är väl för lite mat för dem kanske så de blir nog inte mätta.

Det är kul att fåglarna vill komma hit igen så jag får något trevligt att titta på om dagarna då jag står vid diskbänken och spisen och då och då annars också för den delen. Jag lär nog skriva om och sätta in fågelbilder flera gånger i vinter antar jag. Det är ju tur att jag har katterna, Kajsa och Snoozen, och fåglarna som sällskap under vintern eftersom jag inte ser så mycket annat levande från mina fönster. Jo, tjurarna då förstås och så grannfrun M, 87 år, och grannherrn B, 75 år, som hämtar tidningen och posten.🙂 Sen rullar hemtjänstens bil förbi här tre gånger om dagen och så kommer postbilen förstås, en och annan taxi och ibland några andra bilar.

Hackspetten hänger i spiralen för att få i sig lite fett.

I fredags när jag varit på badet, handlat och hämtat yngsta dotterns sommarjacka på handarbetsaffärn där den fått en rejäl dragkedja och sen kom hem så ringde våra vänner E-B och C. De ville komma och få hjälp med att tömma kameran, få några bilder fixade som skulle skrivas ut och bränna bilderna från kameran. Jag var rejält trött och hade rätt ont men det var väl klart att de fick komma. Jag tog igen mig lite medan vi fikade och sen fick jag sätta mig vid datorn och dona lite och det är ju som balsam då jag har värk. Det blev en stund framför datorn och jag fick till bilderna så de blev nöjda. Sen gjorde ”min” C en bytesaffär med dem. De fick nötfärs av oss så skulle vi få älgkött av dem.🙂

Team Andreas och Team Gabriel inleder med "Sing for me".

I lördagskväll tog vi med oss Leif till Ljusdals bandyarena där Ljusdal skulle spela bandy mot Katrineholm lite senare på kvällen. Vi var inte ute efter att se bandymatchen men däremot ville vi se ”körduellen” mellan Team Andreas och Team Gabriel som var innan matchen. Någon duell i den rätta bemärkelsen var det inte utan körerna sjöng tillsammans och var för sig. Det var rätt mäktigt att stå där på den i stort sett mörka arenan och se körerna som var belysta bakifrån och höra dem sjunga några av låtarna de hade sjungit i körslaget. Gabriel var där med sin kör men Andreas hade inte tid att komma så Jörgen Åberg agerade körledare för ”våran” kör. De båda körerna inledde med Andreas låt ”Sing for me” med Jörgen som solist och jag må ju säga att han sjunger då minst lika bra som Andreas – om inte bättre.
Körerna avslutade konserten med den låt båda körerna fick sjunga i finalprogrammet – Halleluja. Då fick jag ”fryslôpper” (som Alftaborna säger om gåshud).

Körerna sjunger Halleluja.

När körkonserten (som var gratis förresten) var slut åkte vi till E-B och C (som bor 1 mil norr om Ljusdal) och fikade. Där fick jag visa E-B hur hon får större bokstäver (och bilder) på sitt internetfönster på datorn medan gubbarna satt och prata om att röka kött och fisk. Med oss hem fick vi älgkött och Leif fick en rökt ål som han blev så glad för.

I söndags var vi bjudna till Leif på lunch. Grönpepparbiffar med kantarellsås. Gôtt! Efter maten hjälpte jag Leif med att klura ut hur han skulle kunna konvertera musikfiler, från en apparat han köpt där han kan föra över låtar från gamla kassettband till datorn, till mp3-filer.

Det är ofta så när vi hälsar på våra vänner och mina föräldrar att vi får rycka in och hjälpa till med deras datorer. Ibland brukar vi skoja om att vi ska starta nån form av datorsupport. Det är kul att vi kan hjälpa till och för mig känns det bra att jag kan göra nån nytta jag med faktiskt.
Ikväll ska vi rensa en laptop på en massa onödiga program och så blir det väl att köra en diskrensning och en defragmentering. Det är ju ändå inget sevärt på tv ikväll så vi får väl roa oss med datorn vi då. Jag tror nog det blir mest jag som sitter där och donar, det brukar bli så. C kan ju sitta vid vår dator under tiden då.

Nu är det dags att börja med kvällsmaten.

Gröngölingen låter sig väl smaka av fläsksvålen. Foto:13/10.

12 responses to “Nu har de kommit…

  1. Oj oj vad jag fick leta o kneta för att finna dig. Du har inte din blogg tillagd i din bloggerprofil du använder när du besöker mig – lägg dit den så att andra bloggare finner dig!!!! Viktigt!!
    Men nu är jag här, för jag ger mig aldrig..:)
    Fåglar ja, de kan vara kul att studera men svalor har jag fått lite nog av, de dräller av dem här på sommaren o de tar sig in till och med i huset när man har dörrarna öppna – undrar om de e så vana vid oss att de blivit tama..
    Småfåglar håller sig lite på avstånd eftersom hundarna gillar att jaga dem lite…så de brukar sällan slå sig ner på marken inne på tomten.

    Nog är de så att vissa låta man lyssnar på live får en i gugning o ibland även i rysningar av välbehag.

    Kramiz Anki som önskar god afton

    • Vad kul att du hittade hit ändå.🙂 Det var ta mig sjutton inte lätt att lägga till nån bloggadress på googlekontot. Men nu har jag lagt in den överallt där jag kan. Jag bloggar ju inte själv på blogspot och då kunde jag inte lägga in några bloggadresser på min bloggerprofil. Jag t.om. gjorde en offentlig profil på google där jag la in min bloggadress.
      Det att jag använder min bloggerprofil när jag kommenterar på blogspot är för att jag får klicka redigera profil och skicka kommentarerna hur många gånger som helst innan de ”fastnar” inne på den blogspotsida jag kommenterar på om jag använder WP-profilen eller Namn/URL.
      Jag är ju gammal bondjänta så jag känner till det där med svalorna.De är fina att se på men det är inget vidare att få in dem i huset.
      Vi har katter och det syns direkt vid fågelbordet om nån av katterna är i närheten för då vågar de sig inte fram utan sitter i buskar och träd och trycker.

      Jag får ofta rysningar av fin musik och det kan vara nåt jag hör på radio också.🙂 Det kan vara en fin låttext, musiken eller en röst som berör.
      Ha det gôtt!
      Kram.

  2. Sv; Ja, motorhaveri hade man kunnat var utan:/
    Ja, det känns skönt att nästan känna sig tillbaka på banan igen:)
    Visst blir man liksom glad, när man ser fåglarna?
    De är så fina att titta på…

    kramiz

  3. Å vad vackra domherrar! Här nere finns dom knappt längre. Själva matar vi inte fåglarna eller i vårt fall katten med ”levande föda”. Han tar allt som rör sig ormar,ödlor fåglar,möss och råtter. Min svärmor däremot matar fåglar och hon e så ledsen för att hon inte får domherrar till ”sin restaurang”. På Ottenbyfågelreservat sa dom att domherren var nästan borta. Snacka om att hon kommer bli lycklig av dina domherrar!
    Byteshandel e den bästa handeln. I vårt fall blir det istort sätt bara tjänster, gubben drar el och bygger och jag klipper hår när fingrarna vill. I gengäld får vi byggvaror eller hjälp på ”höghöjd” då gubben e höjdrädd och jag e som jag e;)
    kram på dej och tack för en som vanligt underhållande blogg!!!

    • Nä men fy vad tråkigt att inte ha några domherrar! De som är så fina att titta på. Jag kommer nog att lägga ut fler fågelbilder och då ska jag tänka på att din svärmor vill se domherrar.🙂
      Det enda jag kan göra i byteshandelsväg är ju att hjälpa till med folks datorer och det behövs verkligen som det ser ut. Många i min ålder och äldre är rätt kass på datorer men de försöker ju ändå att använda dem och det är ju bra. Jag tycker om att dona och greja men har nu suttit från tisdagkväll till torsdagkväll med en dator som skulle rensas och fixas. I effektiv tid blev det rätt många timmar… men jag tar inte ett öre i betalt förstås eftersom det är hyresvärdens särbos dator.
      Tack för de snälla orden om min blogg.
      Ha en skön helg och krama din familj från oss.
      Kramen.

  4. Hej! Vet du tidigare ville jag alltid bo långt in i skogen bland de vilda djuren och fåglarna. Nu bor jag mitt i byn och är väldigt nöjd. Jag har nämligen blivit gammal, o älskar att sitta vid köksfönstret och se när det händer något ute på gatan eller hos grannarna! Haha, trodde jag aldrig! Vår lilla väg går runt så där kör bara de som ska till oss eller grannarna. Mest kör grannen som har två småbarn till och från dagis. Angående domherrarna så kan det inte stämma att när de kommer så kommer snön och vintern, snyft, jag vill ju ha vinter, nU! Men vad jag förstått så är det ingen kyla på g och fjällanläggningarna börjar bli oroliga inför säsongstarten.
    Ja, alla vintrar kan ju inte vara lika långa och snörika…
    Kramen

    • Nog är det trevligt att se lite folk ifrån sitt köksfönster men det duger bra med fåglarna också. Vi bor ju väldigt skönt här. Just i helgen har vår stuggranne på andra sidan vägen kommit så nu har jag lite grannar att kolla på också.😉
      Nä, det kan inte stämma med snö och domherrar för jag har haft dem som gäster hela veckan och det är varmt och skönt ute, har ju varit uppåt +10º redan på morron nån dag. Jag tror att när snön och kylan kommer då kommer det ordentligt och blir en kall och snörik intensiv vinter. Vad tror du om det? Jag skulle ju inte ha nåt emot en vinter som den i fjol och det gör inget om vintern kommer snart. Hellre snö än regn.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  5. Vilka fina fågelbilder !
    Du har tur som kan titta på så många tjusiga o granna fugglar !
    Har du som vi en grå himmel idag ? Undrar vad som kommer under dagen, regn ?
    Hoppas du får en fin helg, ha det så gott o kram på dej….

    • Ja idag är det grått på himlen. En sån där dag då lyset måste vara på hela dan i köket. Inte roligt alls men snart är det vinter och förhoppningsvis snö och då brukar jag sällan lyckas knäppa av lyset i köket på hela dan så det är väl bara att vänja sig.
      Ha en skön helg!
      Kram.

  6. Ja jag tycker du ska börja ta betalt ja.. eller kanske bytes handel😉

Kommentera

