Dags för en blogg igen? Jag gör ett försök.

Nästan ett och ett halvt år sen sist jag skrev en blogg! Många olika anledningar till det men mest är det känslan av tidsbrist och att jag inte haft nån lust. Tråkigt egentligen men…
Gör ett försök nu få se om lusten kommer tillbaka.

Mycket hinner hända på 1½ år. Jag tänker inte försöka skriva om allt för det känns nästan omöjligt och vissa saker är sånt jag inte delar med mig av också. Nå’t privatliv lärer man väl ha.😉

150315 Christer och Vilja.

Något stort som hänt är att jag blivit mormor! Och C har naturligtvis blivit morfar.
12 mars var den stora dagen då vårt barnbarn Vilja kom till världen. Äldsta dottern E och hennes sambo T har gett oss denna gåva. Och äntligen har jag fått känna av livets efterrätt också som så många har pratat om. Naturligtvis är hon den mest fantastiska, intelligentaste och sötaste unge som finns.

2015-08-07 Vilja och jag.

Vad mer har hänt under den här tiden?
Jo, vi har engagerat oss i flyktingarna som kom till Alfta ifjol höst. De flyttade in på Quren (f.d. Alfta Rehab) och i och med det försvann min möjlighet till varmbad i bassängen där. Ägarna sa att bassängen var trasig och den har inte blivit lagad efter det. MEN nu var det flyktingar jag skulle skriva om.
Vi blev inbjudna till Språkcafé och vi fick mersmak kan man säga. Vi började åka dit och hälsa på lite då och då och vilka underbara människor vi har träffat under den här tiden. Många av dem ville träffa oss och prata, fråga om hur vi lever här i Sverige och lära sig ett och annat svenskt ord.
Efter nyår var det vi som stod som ansvariga för språkcaféerna då de som startade upp dem inte längre hade tid.

150222 Rawand och Monnes

Vi fick många nya vänner. Och några av dem har blivit som familjemedlemmar.
Två killar har bott hos oss. M (29 år) bodde hos oss en månad (februari) och R (24 år) har bott hos oss i sex månader. Anledningen till att de fick bo hos oss var för att de skulle komma igång med sitt liv lite snabbare. De behöver nämligen ha en adress innan de kan få börja på sfi och annat som hör till etableringen. Vi tog dessa killar till våra hjärtan och ville naturligtvis hjälpa dem. M bor nu i Edsbyn sedan mars och väntar på att få hit sin fru och R bor i en liten, liten lägenhet i Gävle med sin bästa kompis sedan oktober.

Lite fiolspelande blev det i sommar också men inte så mycket som jag/vi önskat.

Min mamma har fyllt 75 i sommar också så vi fick fira henne.

150708 Mamma 75 år

Jag fotograferar inte lika mycket nu som förr. Jo, det gör jag nog men det blir mest ett barnbarn på bilderna nu för tiden. :D 

Jag virkar en hel del. Gjorde en filt till barnbarnet bl.a och så har jag börjat virka såna där små figurer av olika slag som är så populärt nu. Kul att virka till barnbarnet förstås… men ett himla småpygel.

Filten till barnbarnet.

Ja det blev några rader i alla fall…. Nu ska jag sätta mig framför tv:n och se ”Poldark” och virka lite.

150818 Ros.

6 responses to “Dags för en blogg igen? Jag gör ett försök.

  1. Kul att du fick till en blogg om ditt händelserika liv🙂 ! Och så fin filten är, din lilla Vilja har tur att ha en sådan duktig Mormor🙂

    • Ja det blev i alla fall en blogg.🙂
      Ja den där filten…. den tog tid… först gjorde jag om hela mönstret då jag använde ett tunnare garn än vad det var i mönstret och det blev en herrans massa varv. Sen är jag ju så noga så om jag hittar minsta lilla fel så måste jag riva upp och göra om för annars ser jag det där felet hela tiden även om ingen annan skulle upptäcka det.:\
      Kram på dig!

  2. Hej, du är ett levande bevis för att man aldrig ska ge upp hoppet! Så roligt, fortsätt blogga nu, för nu har du verkligen något att blogga om, lilla Vilja! Fota och dokumentera hennes framsteg i livet och allt därikring, det är väl morot nog!
    Som det blivit nu med flyktingsituationen är det ju helt horribelt. Nu ska de som redan är här tussas ihop ännu trängre, 3.33 kvm per huvud, då kan en knappt vända sig om! Vi har nu 400 flyktingar här, och 120 ytterligare bäddar är godkända för ett nytt företag. Imorgon ska jag åka o kolla på svenskundervisningen som ges på en annan ort, det gäller bara 10 lektioner som staten nu finansierar och som måste genomföras innan årsskiftet. Med så många nya ännu på ingång kommer behovet av vinterkläder och andra prylar att vara fortsatt stort så vår loppis för flyktingarna lär fortsätta hela året ut. Visst förekommer det lite gnissel mellan befolkning o nyanlända, smågrejer dock, bara att de irriterar folk. Äppelpallande, objudna gäster som kliver in i trädgårdar och sätter sig i trädgårdsmöbler, barn som springer fram till främmande hundar, barn som tömmer och river sönder post, lite såna småsaker. Jag tycker ändå det är anmärkningsvärt att man knappt märker att det faktiskt är lika många nya som tidigare bofasta i byn. Lugnt och sansat, de spelar gärna fotboll på vår fina plan, men de har helt klart sysselsättningsproblem. Vi försöker få till lokaler som fungerar för att kunna ordna aktiviteter. Syjunta ska visst börja till veckan! Vi höres, kram från pörtet och tack för blogginlägget! Som jag tjatat….

    • Ja jag ska försöka fortsätta.🙂 Men vi får se hur mycket bilder det blir på Vilja. Vi har ju sagt att vi inte ska lägga ut så mycket på henne på nätet då hon ju inte kan bestämma själv och jag brukar vara lite restriktiv med bilder på ungarna bl.a.
      Ja nog är det konstigt hur liten yta de ska klara sig på, flyktingarna. Men är det kris så är det och det är ju otroliga mängder som kommer också. Här i Alfta ska det tas emot 300 stycken är det sagt från början men tror att den siffran ändrats också. Nu är det i alla fall klart att det ska fortsätta som flyktingförläggning här och inte bara anskomstförläggning så nu kan vi snart försöka dra igång någonting för dem. Jag vet inte hur det blir med språkcafé. Det var ju jag, en kvinna till och (naturligtvis) C som fixade med det i våras. Jag har inte hört om någon annan vill ta över. Vi hade ju bra hjälp av de anställda på förläggningen tidigare och det borde väl fungera så nu med. Jag hoppas orka med att hålla i det tillsammans med C. Den andra kvinnan håller till på språkcafé på kyrkan. Även missionskyrkan här har språkcafé så det ska väl finnas sånt så det räcker då.
      Något som kommit upp på förläggningen här är ett lekrum till barnen. De provade med det förra gången också men det blev inga leksaker kvar för ungarna tog med sig dem till sina rum. Hoppas det kan ordnas så det finns någon ansvarig där varje dag då rummet är öppet så att det ska fungera att ha ett lekrum.
      Sen hoppas jag på fler aktörer från föreningslivet här i Alfta. Vi har ju en hel del sportklubbar som borde kunna ställa upp på något sätt. Barnen och ungdomarna som kommer nu är ju framtidens sportutövare så önskvärt är ju att klubbarna håller sig framme.
      Gnissel mellan de bofasta och förläggningarnas invånare kan man inte undvika. Alltid blir det nåt strul nånstans.
      Kram och tack för kommentar.🙂

  3. Hej vännen!
    Vad skönt att du har kommit igång igen med bloggen. Nu kan jag hålla koll på dej och C;)
    Skämt å sidor jag ser det som ett tecken på att du mår lite bättre(hoppas att det inte är önsketänkande).
    Flyktingar jja vad ska jag säga,om jag hade plats och framförallt tid skulle jag ta emot flyktingbarn. Inte för pengarna (kommunen här betalar 6000 kr/barn och dag) utan för att det är rätt sak att göra. Som det är nu orkar jag inte med annat än vardagen här hemma.Far och son trivs iallafall på sina nya jobb men dottern går myrsteg framåt.
    Ja ja det kunde vara värre, jag kunde ju varit politiker.

    Kram och ta hand om dej!

    • Ett par bloggar är ju bättre än inget alls.😉 Och det är bra om du kan hålla koll på oss och vi på dig när du kommenterar.
      Som det är nu så känns det som att vi är färdiga med inneboende men man ska aldrig säga aldrig… Några flyktingbarn (tonåringar) blir det inte här i alla fall även om C gärna skulle ta emot någon men jag måste säga stopp. Jag orkar inte vara ”tonårsförälder” igen. Jag tycker jag har gjort mitt där och jag vet att jag nog med säkerhet skulle få dra det tyngsta lasset också. Jag har ju uppfostrat tonåringar förr och vet vilket jättejobb det är och jag är inte säker på att C vet det riktigt. Nä, i min ålder ska man bara låna barnbarn då och då och inte ta eget ansvar för tonårsuppfostran.
      Du/ni har väl så det räcker ändå med era egna ungar. De bor ju fortfarande hemma och jag tycker att ni är väl värda att vila och njuta den dan de har flyttat hemifrån.🙂
      Jag skulle inte ha nåt emot att ha en politikerlön…😀
      Kramen.

Kommentera

