Undersökningar, diet och parkeringsböter.

Oj vad dagarna sprungit iväg och jag har inte bloggat på evigheter känns det som. Dels har jag känt av blåsvädret och sen har det varit rätt fullt upp ändå, IRL. 🙂
Blåsväder är jag så trött på så jag blir nog galen snart. Blåsväder och värkkäringar går inte ihop.

Tandläkarens väntrum.

I torsdags var jag ute och rände hela dan. Först for jag norrut, till Ljusdal, för att röntga bäckenet enligt reumatologens önskemål. Sen vände jag söderut, for till Bollnäs, där jag åt frukost med mina båda döttrar innan yngsta dottern och jag tog bilen ner på stan för att hitta jeans till henne. Jeans fick vi tag i och var så glada för det tills vi kom till bilen… Då gick sola ner. Jag hade fått parkeringsböter! Hade ställt mig på ett ställe där vi stått förr i en handikappruta. Det var ju bara det att de gjort om till lastzon där nu. MEN symbolen för handikapparkering fanns kvar på asfalten så jag mitt dumma nöt tänkte inte mer på det utan parkerade där förstås. 700:- kostade det.
Jag skjutsade hem L för att sedan åka till tandhygienisten. Med de böterna hade jag väl egentligen inte råd med tandhygienisten men jag tänkte att det får väl ordna sig på nåt vis. L var så snäll och erbjöd sig att låna mig pengar om jag skulle behöva det för att kunna betala böterna.

Parkeringsböter.

När jag fått min tandsten borttagen, fått tänderna putsade (får mycket beläggningar som inte vill gå bort p.g.a. min muntorrhet) och fått konstaterat att jag har svamp i munnen så åkte jag vidare mot Min nya sjal som jag fick av mamma.Alfta, till mor och far. Där blev jag bjuden på mat och fick en gosig sjal som mamma hade stickat till mig.
Det var kväll innan jag var hemma i Järvsö igen.

Fredagen gick bort i mest bara värk och vila. Ja, och så var jag och badade förstås. 🙂 Jag ringde även till polisen i Bollnäs för att överklaga parkeringsböterna. Och den snälla polisen tyckte att jag skulle ringa till någon på kommunen (Bollnäs) som hade ansvar för vägarna, vilket jag gjorde. Fick prata med en trevlig karl som var vägingenjör. Han berättade att de gjort om till lastzon där för 1½ år sen. Då sa jag att jag tyckte det var dumt att de inte hade brytt sig om att ta bort den målade handikapp-parkeringssymbolen från asfalten. Men jag höll naturligtvis med honom om att det är skyltarna som gäller i första hand. Sen sa han att nästa gång jag åkte till Bollnäs för att handla så skulle jag åka in på gågatan och parkera där för där får jag stå upp till 3 timmar om jag har parkeringstillstånd för handikappade(!). Han skulle kolla upp det där med lastzonen och symbolen och resonera med sig själv och återkomma. Han ringde inte tillbaka under fredagen.

En tavla på "Annersers" - mitt föräldrahem - som hänger i mor och fars stuga.

Ringde gjorde de däremot från Endoskopimottagningen i Hudiksvall, i fredags. De hade fått en återbudstid nu på torsdag och undrade om jag kunde komma för min koloskopiundersökning då. Visst. Jag tackade ja. Sköterskan lät så glad så och började tala om hur jag ska leva dagarna innan undersökningen för något brev från dem skulle jag inte hinna få förrän på måndag eller tisdag. Så från och med idag så lever jag på flytande kost. Ingen mjölk eller yoghurt ens. Nyponsoppa, saftsoppa, buljong, te, kaffe och vatten får jag äta/dricka fram till torsdagseftermiddag då min undersökning är klar. Huvvaligen. Ingen mjölk!!! Det är ju värst. Men dags att plocka fram fördelarna och se lite positivt på det hela…
♣ Kanske jag kan bli av med åtminstone 1 av de 4,5 kg jag lagt på mig sen efter jul?
♣ Skönt att få göra den där undersökningen så är den avklarad sen.
♣ Vilken tur att det bara är 3½ dag med flytande kost.
♣ Kanske jag kommer att må bra av och trivas med den flytande dieten så jag vill ta till den fler gånger även om jag inte måste?
…kommer inte på nåt mer.

I lördags åkte vi upp till köpingen (så kallas Ljusdal häromkring) och tänkte oss få tag i en varsin Team Andreas-bakelse och så handla lite mat. Tji fick vi vad det gällde bakelsen för den var sedan länge slut och några andra bakelser fanns inte heller men det var på gång så om jag kunde vänta lite så kunde jag få köpa bakelser. Jag väntade. Buddapestbakelse fick vi nöja oss med. Lite mat inhandlades liksom Thomas DiLevas nya skiva och en ny leksak till Snoozen.

Snoozens lördagseftermiddag.

 Igår (söndag) tog vi med oss Leif och åkte till mor och far i stugan och fikade. En nätt liten tripp på ca 9½ mil enkel resa. 🙂 Men vi kom ut och fick se lite… skog… 🙂 och så träffa mor och far förstås – det var ju huvudsaken.

I morse ringde telefonen här och en trevlig polis från Bollnäs ville ha mitt En ros till polisen som ringde mig idag.personnummer. Sen ville han att jag skulle skicka ner böteslappen till honom så han kunde ta bort boten. ”Menar du att jag slipper betala böterna då?” frågade jag. ”Jaa.” sa den goa polisen. Med ett stort leende på läpparna sa jag:”Jag skickar den till dig idag ja’. Tack!” Sen kastade jag mig på telefonen och ringde och berättade för C om att polisen ringt. 🙂
Gissa om jag blev lättad och glad. Jag slipper betala 700:- i böter! 🙂 Ibland lönar det sig att överklaga.
Jag postade brevet med böteslappen innan jag åkte till HC för provtagning. 🙂

Nu har snart min första dag med flytande Tulpaner.kost gått. Hoppas de här dagarna går fort för jag blir rätt grinig (sur) när jag inte får tugga och äta normalt. Och inte dricka mjölk! Men vi kom på att hårda karameller måste jag ju kunna suga på (stod t.o.m. i pappren från Endoskopimottagningen att man kan suga på en karamell) och isglass smälter och blir flytande innan den når min mage och inte är det nån mjölk i heller. C körde mig ner till affärn så jag kunde inhandla dessa nödvändiga produkter för att få lite guldkant på mina dagar med endast flytande föda. Så nu känns det genast mycket bättre. 🙂
 

12 reaktioner till “Undersökningar, diet och parkeringsböter.

  1. Ojoj här händer det saker. Grattis till bötesöverklagandet! Tänk, det verkar finnas vettiga människor hos polisen! Han förstod hur man skulle glädja dig, och inte kostade det honom något heller…
    Koloskopi ja, det tänker jag inte orda om innan du gjort den undersökningen. Kan bara säga att det tog flera veckor innan min mage återgick till normal igen efteråt. Hoppas du kommer lindrigare undan!
    Nä nu börjar Gynekologen i Askim
    Kramen

    1. Tack.. 🙂 Inte bara polisen har vettiga människor utan även kommunens tekniska avdelning har en vettig vägingenjör som tydligen tog kontakt med polisen och sa till dem att det var ok att ta bort min böter. 🙂
      Jag är rädd att det kommer att ta tid även för min mage att bli sig själv efter den laxering som ska göras. Och sen får jag hoppas att det inte är alltför obehagligt med sjäva koloskopin. Det är ju tydligen olika hur man upplever den. Du kommer med säkerhet få läsa om hur det gått…
      Kramen.

  2. Jag tycker faktiskt att dekal bjuda på parkeringen eftersom märket i asfalten är kvar….
    Det har verkligen varit mycket omkring dig nu syns det 🙂
    Lycka till med undersökningen, det kommer säkert att bli bra !!
    Kramen….

    1. Jo, det var nog det vägingenjören tyckte också – att de kunde bjuda på parkeringen då de inte tagit bort symbolen i asfalten. 🙂
      Klart att undersökningen ska gå bra… hoppas jag. 🙂 Gruvar mig mest för laxeringen innan för jag vet hur känslig jag är för att laxeras. Lärer nog få tillbringa onsdagsnatten på toan om jag känner mig själv rätt. Synd att jag inte har någon laptop för då skulle jag kunna ha den med mig på toa. Jag får nöja mig med att lyssna på en bok. 🙂
      Kramen.

  3. Härligt med en sådan lång och innehållsrik blogg från dig ( ja, de brukar ju vara innehållsrika men den här var något extra 😉 ).
    Tack o lov att du fick överklagat bötern, 7oo sek var ju verkligen saftigt !
    Det låter tufft med din flytande kost, lycka till med undesökningen !
    Det var en vacker schal som din Mor gav dig, kan tro att den värmer gott.
    Sköt om dig !
    Kram

    1. Jag är så tacksam för att jag slapp böta för 700:- är mycket pengar när man har sjukersättning som jag har. Det är nästan 10% av min sjukersättning efter skatt. Jag brukar vara noga med att hålla hastighetsgränser och vara laglig i trafiken ö h t eftersom jag inte har råd att betala böter för dumheter. 🙂
      Det känns mycket bättre med den flytande kosten nu sen jag köpte hårda syrliga karameller och isglass. I morgon blir det tuffare för då får jag bara dricka buljong, kaffe, te och saft. Men isglass lärer ju gå som saft väl? 😉
      Sjalen är så mjuk och go och den värmer gött! 🙂
      Kramen.

  4. Hos dig händer det saker minsann. Själv åker jag bara mellan hemmet o jobbet!
    Tur med parkeringsboten!! Men tycker nog inte de kan böta någon så länge makeringen finns kvar på marken!
    Hoppas din undersökning går bra och att du överlever den flytande kosten. Tur att man får dricka kaffe alla fall, annars skulle inte jag överleva:) Du får äta en god middag när det är gjort på torsdag:)

    1. Det var nog symbolen på asfalten som gjorde att de tog bort boten. 🙂
      Nog kommer jag att överleva den flytande kosten allrahelst nu sen vi kom på att jag kan äta isglass och suga på syrliga karameller. 🙂 Håller med dig om att det är tur jag får dricka kaffe för efter mjölk så är kaffe väldigt viktigt för mig och jag får huvudvärk om jag inte dricker kaffe.
      Vi får väl se om jag ens är sugen på mat efter undersökningen. Och vad magen vill… jag kanske får ha potta med mig i bilen till och från sjukhuset. 😉
      Kram.

  5. 1. Vilken underbar sjal din mamma stickat åt dig! Den ser så läcker ut och värmer säkert bra.
    2. Bra folk både hos polis och kommun – det vill inte säga lite. Men du hade rätt, ju. Tipset om var du kan parkera i fortsättningen var storartat, hela tre timmar. I Norrköping är det grinigt om parkeringsplatser för alla (dyrt om inte annat) och handikapplatser som ”stjäls” av icke behöriga *suck*
    3. Enbart flytande kost… inte kul. Tur du hann sätta i dig Budapestbakelsen innan; de är så goda. Vad Team Andreas-bakelse är vet jag inte. Kanske lika bra med tanke på hur mina kilon bär sig åt 😉
    Nu får du undersökningen gjord i alla fall. Skönt när man kan ta återbudstider.
    4. Jag är djupt imponerad av ditt föräldrahem. Har du alltså växt upp i en sådan storgård? I detta vita hus? OJ! Vackert är det också, men det hade jag liksom trott från början.
    5. Jag älskar fortfarande Snoozen!
    Slå runt på en isglass och njut! Torsdagen kommer snart.
    Kram!

    1. 1. Sjalen är i ett mysigt garn som gör den så mjuk och go och den värmer gött.
      2. Ja det var snällt folk jag fick kontakt med. Om jag får mitt handikapp-parkeringstillstånd förlängt (det går ut i juni och de har ju blivit strängare med att bevilja tillstånd nu) så kommer jag att köra in på gågatan i Bollnäs hädanefter. I Ljusdal finns ingen gågata så där får jag hålla mig till handikapparkeringarna. I Järvsö finns inte en enda handikapparkering men blir nog ett par stycken nu sen jag pratade med handläggaren för parkeringstillstånd i går.
      3. Jag vet inte heller hur Team Andreas-bakelsen ser ut och smakar men jag ska då se till att få tag på en. Flytande kost ger mig mest bara hungerkänslor men det kanske känns bättre idag.
      4. Ja jag är uppväxt i det där vita stora huset och i denna idylliska by som heter Älvkarhed och ligger på vägen från Alfta till Falun. Jag känner mig previligierad som fått växa upp där. Mina föräldrar sålde hemmanet 1990 och vi barn blev först erbjudna att köpa det men ingen av oss hade det rätta intresset. Jag är ju allergisk mot det mesta i djurväg och en sån där gård ska ha djur för annars rasar lagården snart nog. Sen kostar det en hel del att hålla alla byggnader i skick och de pengarna hade ingen av oss. Det var en ridskolechef som köpte det och han har hästar han tränar åt andra på gården och då kan han göra de avdrag som behövs för att kunna hålla igång byggnaderna.
      5. Snoozen är älskad av många och han är en väldigt speciell och pratsam katt.
      Jag kommer att slå runt på isglass flera gånger idag. 🙂
      Kramen.

  6. Du får se det positiva i ”blötmaten” du kommer att gå ner dina julkilon det tror iaf. jag.
    Det ‘är märkligt hur vädret spelar in på käringkroppen *surar*.
    Vi har ff. snö kvar men jag hittar grejer varje dag som tinar fram, igår hittade jag en av Mästers jobbarkepsar lika bra det för den var så skitig och ful redan innan ,så nu får jag kasta den. 😉
    Hoppas du har en riktigt skön stund i badet *avundsjuk*.I Södertälje fanns det sådant bad som dottra och jag fick gå på men inte här ,det finns men är fullt, ingen plats för nya kommuninnevånare.
    På tal om P-plats för handikappade så är folk (mest unga rörliga killar) som inte orkar att gå spm snor handikappsrutorna. Hände senast på Heron City det kom en ung pappa med en 5-åring och parkerade sin stora nya BMW och gick in för att handla på Willys. Skäms säger jag bara. Men i Sverige finns ingen trafikpolis som övervakar så därför gör folk som dom vill.
    Skönt att slippa böterna 🙂
    Puss på dej.♥

    1. Det är inte julkilon jag dragit på mig, Nitha. Jag hann inte äta så mycket julmat då jag fick magsjuka tredjedag jul. Det är kortisonkilon.
      Jag hade det jätteskönt i badet idag och jag förstår att du är avis. Det borde vara en rättighet för alla med värk att få träna i varmbassäng.
      Ja, nog är det konstigt att det är de mest rörliga som tycker sig ha rätten att sno handikapparkeringarna? Vid sjukhuset där jag badar finns det två handikapplatser och det är för lite redan det men dessutom så brukar där stå en stor fin BMW utan parkeringstillstånd i flera timmar under förmiddagen. Undrar vilket handikapp den bilägaren har? Sitter det mellan öronen kanske?
      Kramen.

Lämna en kommentar