Nu har det hänt lite mer…

Nu har jag haft så fullt upp med livet så jag har inte hunnit med att blogga heller och så lär det väl bli gång på gång. Sist jag skrev var jag yr och hade inte gjort nån nytta men det rådde jag bot på dan efter (på torsdan alltså). Jag var fortfarande yr men inte lika mycket som dan innan så jag bet ihop och städade. Dammsög och fusktorkade golven (tar inte ut mattorna utan torkar mellan mattorna). Jaja, det skulle behöva dammas här också men jag tog lite med dammsugarn så fick det vara  bra med det. Det var jobbigt nog ändå.

151024 Staffanskyrkan i Gävle

På fredagen var jag knappt nåt yr alls så jag körde igång tidigt med att putsa fönstren i vardagsrummet(!). Alla fönster där (tre fönster och en altandörr) kan delas men jag bestämde mig för att bara putsa in och utsida och att inte byta gardiner nu. Det är ju snart dags att sätta upp julgardinerna! Men jag var tvungen frångå min föresats att inte putsa emellan fönstren då det fönster som inte är mot altanen var så skitigt så  jag var tvungen att putsa emellan för att känna mig nöjd. Sen när jag i alla fall var igång och ute på altanen så plockade jag undan alla dynor, staplade ihop alla möbler och sopade bort skräp och löv så nu är vi redo för vintern där.
När C kommit hem och jag hade duschat så åkte vi och handlade. Sen var det snart dags att laga kvällsmat. L kom hit en stund, efter praktiken, och åt middag med oss.
På kvällen satt jag i soffan och kved och tittade på ”Idol”. Kroppen straffade mig för att jag putsat fönster förstås. 😦

151024 Rawand o Tarek

På lördan åkte vi till Gävle för att hälsa på R* och hans kompis T. Vi löste melodikrysset i bilen för det kan vi ju inte missa och jag lyckades virka lite också. 😉 Jag tycker det är mysigt att sitta och virka i bilen så jag har nåt att göra och E4:an till Gävle är ingen höjdare vad gäller sevärdheter.
Väl framme blev vi bjudna på arabiskt kaffe innan vi, alla fyra, for iväg till… Biltema. Jag tog en vagn så jag hade nåt att ”hänga på” och svisch så var killarna borta. Jag höll mig till kontorsgrejer, leksaker och hushållsgrejer för nå bilprylar och sånt hade jag då ingen lust att titta på. Jodå, jag hittade några grejer jag behövde. 🙂
När alla var nöjda så for vi vidare till Ikea i Valbo. Där började vi med att fika och sen hoppade vi över möbler och sånt och gick direkt till nedervåningen. Ingen av oss hade väl planerat några inköp men det är roligt att gå och titta och värmeljus behövs väl alltid. 🙂 När vi kom tillbaka till Gävle så stannade vi till vid en pizzeria. R ville bjuda på god pizza till middag och det tackade vi inte nej till. Pizzan var verkligen god! Och vad mätta vi blev!

151024 Rawand Christer o jag

Men efter kaffe och frukt var vi tvungen att åka hemåt igen, nöjda efter en trevlig dag med killarna.
Vi kom lagom hem till ”Så mycket bättre”.

151024 Lördagsmys

Så kom då den efterlängtade söndan! Jag har säkert gnällt om det förr — sommartid… Nu var det då äntligen dags att få tillbaka en timme, ställa tillbaka klockan. Vi sov riktigt länge på  morgonen men när vi ställt tillbaka klockorna så var den ju inte ens 10. 🙂 Härligt. Vi drack kaffe, C löste korsord medans jag virkade och sen slöade vi lite framför datorn innan vi åt en sen frukost. Men sen blev det fart. Jag duschade, målade ögonen och bakade chokladrutor medan C var till Bollnäs och köpte ett skruvstycke han hittat på facebook.
Sen tog vi med oss chokladrutorna och åkte upp till Quren där de hade ”Språkcafé/Öppet hus”. Vilken trevlig eftermiddag vi hade. Vi pratade med några asylsökande flyktingar från Syrien och fick god hjälp med översättningen av ett par vänner som tidigare bott på Quren men som nu har uppehållstillstånd och bor hos vänner i väntan på egna lägenheter.

151025 Språkcafé - öppet hus

Platschefen på Quren verkar väldigt vettig då han har låtit de boende utse en ”ambassadör” från varje land. Det bor tio olika nationaliteter där. De har arbetsplatsmöten där ambassadörerna får framföra åsikter och önskemål från sina landsmän och efter mötet kan de sedan informera ”de sina” om vad som kommit upp på mötet. Sen är målet att så många som möjligt ska få lära sig engelska med hjälp av boende som är lärare, de vill även ha volontärer som kan lära ut svenska och att så många som möjligt ska få utöva sin profession på plats. De har redan en läkare, en barberare och en fotograf som ”jobbar” och fler ska kunna få göra det de är bra på. Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera för det låter otroligt bra.

När vi kom hem från språkcaféet så var det hög tid att börja laga middag. M* skulle komma och hälsa på och då tyckte vi att han kunde passa på att äta med oss. Så det blev en trevlig kväll också. 🙂 Sen när han gav sig av hemåt så var det dags för ”Bron” och ”Homeland” och virkningen.

151024 Handlat

Idag började jag dagen lite lugnt men sen tog jag itu med att putsa köksfönstren och jösses vad jag känner mig nöjd. Nu har jag bara ett fönster i sovrummet och ett i matrummet kvar plus några småfönster i källarn och så toafönstret. Naturligtvis så får jag f-n för att jag gjort nåt nyttigt… kroppen protesterar med att värka lite extra. 😦 Men.. jag har ju gjort nån nytta i alla fall.
C tillbringade eftermiddan i garaget och monterade extraljus på bilen så vi ska se bra när vi är ute och kör i mörkret.
Ikväll kom L efter praktiken och åt med oss så vi fick rå om henne en stund också.

Förklaring:
*M är 29 år, från Syrien, och bodde hos oss i februari i väntan på egen lägenhet. Han är gift och väntar på sin fru.
*R är 25 år, från Syrien, och bodde hos oss från mars t.o.m augusti.
De hör nu till familjen och är som våra söner och de är som syskon till E, T och L. Och så har vi S som är 29 år, från Syrien, och han bor nu i Stockholm. Vi räknar honom som en son också. Han fick egen lägenhet i Edsbyn tidigt så han har aldrig bott hos oss.
Vi har en stor familj nu. 🙂