Vi äter och äter…

170717 Köpmanberget Hudiksvall

I måndags var vi till Hudiksvall tillsammans med N som hade ett återbesök på ”Ögon”. Vi följde med upp till väntrummet och när N:s läkare kom så visade det sig att det var samma läkare som jag hade för fyra år sedan när jag hade min sklerit så jag frågade om jag fick följa med in och det gick bra. Hon var överraskad över att se mig där och frågade naturligtvis hur det var med mitt öga nu. Jag talade om att jag fick börja om på nytt med mitt Remicade-dropp och antagligen, tack vare det, så slipper jag få tillbaka min sklerit.
Hon förklarade för N (och mig) vad hans problem med ögat var och han fick chansen att fråga en hel del. Hon visade var hans inflammation satt och visade även de röntgenbilder de tagit på hans öga och hur det har blivit bättre nu.

När vi nu var i Hudiksvall så passade vi på att visa N lite av stan och så var vi upp på Köpmanberget och tittade. Det är så fint där.

170717 Paviljongen

När vi åkte söderut igen började det naturligtvis att regna. Det regnar varje dag den här sommarn. Men vi åkte ut till Skärså för vi hade bestämt oss för att äta på Albertina. Det är en sån där sak som nästan är ett måste varje sommar. Vi beställde Albertina special alla tre och drack en ljuvligt god äppelmust till maten.
När vi ätit färdigt hade det slutat regna så vi kunde se oss om lite innan vi styrde mot Bollnäs. Väl där slank vi in till dottern L för en fika. Hon hade ett möte tidigare på dagen så därför kunde hon inte följa med oss på vår lilla dagstur.

170717 Albertina special

Resten av veckan var rätt slö. Vi var upp till mor i stugan en dag och hade några olika besökare som dök upp och fikade. Vi fick äntligen bär-näten på plats och det var då hög tid för det då både röda och svarta vinbär börjat mogna och även jordgubbarna börjat bli röda. Vi vill ju inte gärna ge bort bären till fåglarna.
Städning blev det till helgen förstås och tvätt finns det alltid att ta hand om.

170717 Skärså

Igår kväll var vi bjudna till N på middag. Syrisk mat naturligtvis. Jättegott var det och vi åt och åt. Vi hade en jättetrevlig kväll tillsammans med N och en annan kompis (som inte vill vara med på bild). I slutet av kvällen berättade kompisen om en del pinsamheter som hänt och vi skrattade så vi tjöt och tårarna rann.
När vi till sist kom hem och kom i säng och skulle sova så kom jag att tänka på några av pinsamheterna så jag låg där i sängen och fnissade för mig själv. Tyvärr lyckades jag inte fnissa mig till sömns för jag hade ont både i min höft och en intensiv värk i höger arm som höll mig vaken till efter klockan 4. Men sånt är livet…

170723 Middag hos Nader

Idag ska jag ut på andra roligheter.

3 responses to “Vi äter och äter…

  1. Hej, den där fisktallriken skulle jag betala en bra slant för! Jag som t.ex älskar lax har numera inte råd att köpa den varken fryst, rökt eller kallrökt. 400 kronor kilot för den kallrökta, minst! Så nu är det sillabitar som gäller. Vad glad er vän kan vara som har er som stödpersoner när han besöker vården. Måste vara mycket lättare. Och nog är de tacksamma, bara att titta på vad det bjuder på! Jag har inte ätit så mycket syrisk mat, nån gång när vi hade matlagningskursen, men brödet känner jag igen, det såldes fryst här på coop. Roligheter idag med, undras vad det ska bli. Själv fortsätter jag jaga lupiner och ska hälsa på i biblan för att ladda upp böcker inför stockholmsresan. Kramen

    • Ja den var ju naturligtvis inte direkt billig… det blev 220:-/person med dricka. Men det var det värt. Gött var det. Såserna var inte fy skam de heller. 🙂 Men du har rätt, det är dyrt med lax nu för tiden så det är inte så ofta vi äter det.
      Vi har inte haft tillfälle att följa honom de första gångerna han varit till ”Ögon” men han fick i alla fall svar på alla frågor nu när jag var med honom in. Han hade inte mött ”min” läkare tidigare heller och hon är verkligen bra och förklarar även utan att man frågar något.
      Ja vi hade en otroligt trevlig kväll igår men jag förstår inte varför de lagar så otroligt mycket mat? Vi hade kunnat ätit där ikväll också och det hade ändå blivit över. 😮 Men jag vet av erfarenhet att många syrier äter stora mängder mat… Nu har våra vänner lärt sig att vi vill ösa på vår mat själva och att vi är mätta även om vi inte lämnar något kvar på tallriken så vi lär av varann. 🙂
      Ska du släpa på en massa böcker när du ska till huvudstan? Ja… 😀 det ska vara du som gör det. 😉
      Kramen.

  2. Haha, visst ska böcker med men bara ett par, har korsord och spelkort och frågesport o….allt som inte har med datorer att göra” Vi åker nog o hälsar på systeryster i helgen, till Nynäshamn, tycker det är hög tid att Simon får en relation till den sidan av släkten. När jag är borta är det inte så självklart med den saken nämligen, jag har ju knappt själv träffat dem sen jag flyttade från Stockholm 1995. Eftersom vår släkt är så liten och Simons pappa gck bort för inte länge sen så vill jag gärna förmedla kontakten till min del av släkten så han inte känner sig alldeles ensam. Han umgås visserligen med sina halvsyskon, o det är glädjande, men den äldre generationen finns ju bara där i form av mina systrar och min bror. Jag har ju själv varit äldst i min släkt sedan pappa dog 1997 alltså tjugo år sedan! Något jag faktiskt lider av en hel del, kanske därför jag kompenserar genom att läsa så mycket böcker om ”förritiden”. När min mormor levde o surrade med sina väninnor satt jag för mig själv och brydde mig inte ett dugg om vad de vuxna dryftade om. Idag har jag hundra frågor och får inga svar…
    Kramen

Kommentera

