Jag har hunnit med en hel del sen sist.

160213 Domherre

Härliga lördag! Melodikrysset på radion, skidåkning och ishockey på tv:n. Kan det bli bättre? Men tro inte att jag bara sitter och jäser. Nej då. Innan melodikrysset var jag ut och skottade snön som kom igår och inatt. Det var inte så mycket men jag ville få det gjort så inte grannen med snöslungan skulle komma ut mitt i melodikrysset. Det gjorde han inte heller. Inte förrän efter herrarnas åkning i Falun kom han ut så då var det lika bra för mig att gå ut och skotta igen annars hade det sett oskottat ut närmast vårt hus och det ville jag ju inte. Det hade inte kommit så mycket men fint blev det när grannen och jag röjt färdigt.

Sport på tv är lika med virkning för mig. Nu har jag avslutat den sista av två pannlappar till min mor och börjat på en babblare vid namn Bibbi.
Lilla V är väldigt förtjust i babblarna och varje gång hon är här så lyckas hon leta fram bilden på dem i en leksakskatalog som vi fick före jul så den är väl läst vid det här laget.

160213 Virkning

Hänt sen sist:
Fredag (5/2) åkte jag till Bollnäs före 11, hämtade upp L och åkte sen till E, T o V för att vara barnvakt. E o T ville ut och äta lunch i lugn och ro och sen helghandla. Vi hade en mysig eftermiddag med lilla V med mycket bus. Jag handlade på hemvägen och var inte hemma förrän vid 17-tiden.
På kvällen hade vi lite mys då vi åt ”exotisk planka” med kex och ost.

160205 Fikastund

Lördag (6/2) och melodikrysset hör ju ihop men jag missade lite i början då grannen började skotta snö så jag skyndade mig ut och skottade jag med. Sen blev det virkning och skidåkning på tv:n. Jag bakade chokladrutor och lagade en hel färsk kyckling i ugnen som vi åt med ris och currysås.
På kvällen åkte vi och hämta två karlar (far och son) från Quren och åkte till Edsbyn. Jag släppte av C och karlarna hos M och själv åkte jag för att hälsa på pappa på korttids. Sen åkte jag också till M. En trevlig kväll för allihopa.🙂

160206 Snygga killar

På söndan (7/2) tog vi det lugnt. M kom med ett par trasiga jeans som jag lagade och sen tittade vi på fem-milen från Norge. Sen pluggade jag lite arabiska och skrev ner de nya orden sen veckan innan.

I måndags var det då dags för dropp. Jag får det bara var åttonde vecka nu så fingrar och tår brukar hinna börja värka en hel del ett par veckor innan. Tanken är att vi ska glesa ut droppet till sommarn så jag till sist inte ska ha något alls. Då får jag väl stå ut med lite mer värk istället men huvudsaken är ju att skleriten i ögat kan hålla sig borta.
Under tiden jag fick dropp satt jag och skrev på arabiska. Det är inte lätt ska jag erkänna.
Efter droppet åkte jag in och hälsade på L en stund. Sen åkte jag och handlade innan jag åkte till E och lilla V för att fika.
På kvällen var det dags för lektion i arabiska. När vi kom hem så fick vi besök av sonen T. Han hade varit till mina föräldrar (pappa kom hem på dan) och hälsat på så vi fick ett lite snabbt besök.

160209 Sova ute

I tisdags ringde E och frågade om hon och lilla V fick komma och hälsa på. Lilla V hade sovit dåligt på natten och E hade haft besvär av nån allergi så E ville komma och sova en stund här. Naturligtvis fick de komma.🙂
Lilla V och jag gick på en liten promenad till apoteket och fick då se lite fettisdagsgubbar som var på byn. Efter en liten omväg hem så somnade V i vagnen så hon fick fortsätta att sova ute när vi kom hem.
Lite senare gick E och V till Ica och handlade och överraskade oss med vackra tulpaner när de kom hem.
Sen bakade jag semmelbullar (det var ju faktiskt fettisdan) och E lagade en god morotssoppa till oss.

160209 Sötaste ungen som finns

På onsdan kom T och hälsade på sen han varit in och ombesiktigat bilen. Jag tycker om när ungarna kommer och hälsar på, ja när jag/vi hälsar på dem också förstås. Det är roligt att få ta del av deras liv.
Resten av dan ägnade jag åt att tvätta och ta hand om tvätt. På kvällen var det dags för språkgrupp på svenska på Quren. Det var glest med besökare denna kväll men vi har några verkligt trogna som är med varje gång. Blötsnö fick vi också i form av ”lappvantar”.

160213 Tulpaner

På torsdagsmorgonen åkte jag till Quren och hämtade en kille från Afganistan som är svetsare. Vi åkte till Alfta Industricenter och besökte tre företag där han sökte praktikplats. Han fick lämna namn och telefonnummer och så hoppas vi att någon av dem är intresserad.
När jag lämnat av killen vid Centrumkyrkan där han går en svenskakurs så åkte jag och hälsade på mor och far en stund. Förmiddagsfika innan jag ens ätit frukost – det gick bra det också.
På eftermiddan kom E hit ensam och fikade och hämtade ledstänger till deras trappa som C har målat.
Klockan fyra hade jag klipptid så vi åkte till Bollnäs så jag fick bli av med lite hår. C åkte och hälsade på L då jag klippte mig och hade med sig en matlåda till henne.

Igår motionerade jag snabeldraken och golvmoppen. När jag nästan var klar så kom T och hälsade på och hade med sig muffins så vi fikade och pratade. Sen städade jag färdigt och C åkte och handlade inför helgen. Stryka är något jag inte är så road av men jag lyckades få undan lite strykning också.
På kvällen åt vi tacos och såg en serie på Netflix, ”Occupied”, en norsk serie som vi kunde se tack vare ett program som T installerade åt oss. De pratade norska och det var engelsk text. Bra språkträning.😉

Nu ska jag slå mig ner framför tv:n tillsammans med C och titta på något till avsnitt av den norska serien. Vi struntar i melodifestivalen. De låtarna lär vi få höra ändå.

160213 Tulpan

4 responses to “Jag har hunnit med en hel del sen sist.

  1. Lika aktiv som vanligt, jag är nog mest imponerad av din träning i arabiska. Vi har ännu inte kommit igång med ABFkurserna, inte för att det gör mig så mycket, ganska skönt att ha en almanacka som inte är fulltecknad. Igår natt inträffade första incidenten av allvarligare slag på ett av våra asylboenden då nån fyllkaja tog fram en kökskniv och hotade andra med den. När väl polispatrullen kom så hade läget lugnat sig, (tacka sjutton för det, minst en timmes åktid hit!) men det blev en notis i tidningen o han som hotade fick följa med polisen. Hoppas nu att inte byborna alltför mycket börjar snacket Vad var det jag sa…det finns ju rötägg inom alla folkgrupper. Svenska rallyt har jag försökt följa på teve, i o med att man drog ner på antal sträckor så stannade bilarna aldrig här inne i byn utan susade bara vidare så det var ingen mening med att gå ner och försöka snacka med förarna som jag gjort förr om åren. Men nu läste jag att man säkrat tre år till o det glädjer mig för det händer ju inte så mycket annat här som drar in pengar till bygden. Jag tittade inte på mellon, tyckte första delen var urdålig, till sist hittade jag en flygande veterinär i alaska på animal planet som fick duga att titta på till Morse började. Kram o ha en fin vecka, nu har vi vinter igen, det växlar fortare än kvickt!

    • Jaadu, att lära sig arabiska lär då ta några år… nå’t enstaka ord fastnar i min teflonhjärna men de är inte många. Sen ska vi helst lära oss att läsa/skriva också.😀 Du vet att börja ifrån höger och skriva åt vänster, bara det är knepigt värre. Sen deras bokstäver – och uttalet på dem. Får jag hålla på i ett par år så kanske jag kan forma några meningar men så länge blir nog inte våra lärare kvar (hoppas jag, för jag unnar dem bättre än att bo på en anläggning).
      Där spriten går in går vettet ut.. och det gäller för alla människor så jag hoppas att folk inte tar tillfället i akt och rider på det. Värre var det som hände i Söderhamn nu i helgen. Där har folk fått vatten på sin kvarn och då har de glömt knivmordet i Bollnäs för några år sen och (ännu värre) styckmordet i Bollnäs för ännu fler år sen. Där var det bara infödda svenskar inblandade.
      Något som fick mig att ”dra på smilbanden” var en ledare i lokaltidningen där man skrev att det kanske inte var så bra att en så liten ort som Ljusne (utanför Söderhamn) som endast har 2000 innevånare har fått 500 flyktingar(!). Då tänkte jag på er i Fredriksberg som har nästan lika många flyktingar som svenska innevånare. Jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt utan det är vår inställning och det att flyktingarna har något att fylla sina dagar med som spelar roll för hur flyktingarna mår. De flesta av dem mår dåligt från sitt hemland men kanske de kan lägga det åt sidan om de har något vettigt att göra.
      Vad roligt för er att ni får behålla rallyt i tre år till. Det spelar ingen roll vad det är för evenemang man får ta del av, huvudsaken är att det är nånting alls.
      Kylan har kommit hit till oss men nån snömängd kan vi inte skryta med. Men det känns ändå som vinter och det är skönt. Idag skiner solen också.🙂
      Ha en skön vecka! Kramen.

  2. Vad duktig du är som tragglar med arabiskan. Själv kan jag bara engelska och lite tyska och polska.
    Gubben jobbar med två killar som kommer från Estland. En av dem har varit här i tre år och jobbat hela tiden.Han kan i stort sett ingen svenska då alla passar på att prata engelska med honom så får han ju inte träna sej på svenskan.Den andra kan knappt engelska och ingen svenska.Men S menar att är du i Sverige så pratar vi svenska. Så arbetsdagarna är numera svensklektioner;). De har svårast med långt eller kort som de säger tex sil eller sill. Är det likadant med era killar?
    Jag träffar dem ju inte lika ofta men nu efter 2 månader kan båda två föra ett vanligt samtal och kan de inte ordet säger de det på engelska. Sedan säger man det på svenska som de försöker att härma. Vilken skillnad det blir med träning varje dag typ 10 timmar per dag;)! S säger att han ska ha lärarlön oxå och februarilov men hans chef bara skakar på huvudet och skrattar.
    Hoppas att du får en bra vecka med lagom med snö,minusgrader och ingen blåst!/ kram

  3. Tyska och polska kan jag då rakt inte så du leder över mig i språkkunskaper!🙂
    Klart att S ska ha lärarlön! Vilket jobb han lägger ner när han envisas med svenskan och vad bra för killarna som får lära sig svenska på jobbet så de slipper sfi.
    Våra elever har svårast med u, y, å, ä och ö. Ja egentligen alla vokaler för de har bara a och o som vokaler i sitt språk. Men då man säger deras bokstäver så följer det med a, e, i och o av bara farten även om de inte har dem som bokstäver, bara som läten.
    Vi försöker klara alla konstiga ljud nere i halsen som behövs för arabiskan. Inte lätt om man är torr i halsen och mun så det gäller att ha vatten med sig.
    Lite snö har vi nu så det behöver inte bli nåt mer snöande. Idag har vi strålande sol och ett par -grader. I morse var det -14º . Det här är väder som kroppen tycker om.🙂
    Jag hoppas du också får väder som kroppen tycker om. Hälsa och peppa S för den insats han gör så killarna lär sig svenska.
    Stor kram till Dig och en normal till resten av familjen.😉

Kommentera

