Storm, arabiska och god mat.

160123 Många spår i snön

Igår natt var det storm här och det fortsätter att blåsa rejält. Med de plusgrader vi har så har vi snart ingen snö längre. Det tycker jag inte om. Jag vill ha snö när det är vinter. Och vad otacksamt det är. Här har jag skottat snö och skottat snö och så försvinner det! Ingen ska inbilla mig att det redan är vår för jag blir inte nå förvånad om det kommer mer snö snart och då är det bara att sätta igång att skotta igen.
Sen tycker inte min kropp om när det blåser. Alla värkkäringar känner nog igen det. Varje gång kroppen har värkt som bara sjutton och så efter ett dygn eller mindre så börjar det blåsa och varje gång blir det som en aha-upplevelse, ”Jasså var det därför det värkte så grymt”.

160124 Språkcafé med små fotografer

Nu har tiden sprungit ifrån mig igen utan att jag fått till nån blogg. Det har väl inte hänt så mycket sen sist egentligen. Men här kommer det… (mest för mitt eget komihåg som just nu är sämre än nånsin)

160125 Lektion i arabiska

Lördan (23/1) hade vi en riktig slödag med att titta på skidåkning bl.a. På kvällen nyttjade vi Netflix och såg ett par filmer.
På söndan var det språkcafé på Quren. Lika trevligt som vanligt. Jag satt tillsammans med två av våra arabiska lärare. De kan väldigt lite svenska och ingen engelska så det blev till att ta till fantasin för att få till ett samtal.🙂 På kvällen var det bra program på tv:n, ”Så ska det låta”, ”Kampen om tungvattnet” och ”London Spy” så det blev lite virkat också. Men ingen städning på hela helgen fast det hade verkligen behövts.

160125 Arabisk lektion.

På måndan körde jag igång och städade golv. På eftermiddan kom E och lilla V. Jösses vad hon tar sig fram fort nu. Hon hasar på ändan med ena benet framför sig och det andra bakom sig. Dessutom visade hon att hon kan gå några steg själv så hon gick fram och tillbaka mellan mig och E. Härligt att se.🙂
På kvällen var vi på vår lektion i arabiska. Ja jag kan erkänna att det är inte lätt. Och att ha teflonhjärna gör ju inte saken bättre. Men roligt är det.
Efter lektionen åkte vi till en av våra syriska vänner (som bor här i Alfta) och gratulerade honom på födelsedagen. Han fyllde 54 år. Vi blev bjudna på kaffe och kanelbullar. Han är den enda av de syrier jag känner som faktiskt tycker om bullar. Allrahelst mina säger han. Och visst hade jag bullar med till honom men dom sparade han på för han hade köpt bullar på Ica som han bjöd oss på.

160125 Det är ingen brist på lärare.

På tisdan fick jag inte så mycket gjort, jag mest satt i telefon. Jag ringde dels till en handläggare på migrationsverket för att hjälpa M:s fru och så satt jag och sökte en karl på en firma i Edsbyn där jag försöker fixa en praktikplats åt en kille från Afghanistan, han är svetsare. Jag fick tag på karln i Edsbyn och han skulle försöka få till ett svetsbås till killen och skulle återkomma. Hon på migrationsverket fick jag inte tag i trots att jag ringde både på måndan och varje halvtimme på tisdan. Sen förberedde jag inför våra språkgrupper på onsdan. Vi har ju inga lektioner då utan sitter och bara pratar svenska men de vill lära sig så det gäller att vara lite förberedd.

160125 Stilstudie på ett sch-ljud långt nere i halsen.
På onsdan fortsatte jag ringa kvinnan på migrationsverket och dessutom mailade jag henne också. Strax efter lunch fick jag äntligen svar hos henne och fick ställa några frågor.
Ja, vad gjorde jag mer… jo jag bakade chokladrutor och laga mat förstås. Sen var det dags för språkgrupperna och som vanligt blev vi kvar ett tag extra för att prata med en del av dem efter grupptimmen.

160125 Håll tungan rätt i mun
När vi vaknade på torsdagsmorgonen hade det snöat. Bra, tyckte vi eftersom det regnat i flera dagar så snön nästan försvunnit. Blötsnö var det och det var några plusgrader ute så vi tänkte att det försvinner nog. Men icke. På eftermiddan fick jag ut och skotta för då började det bli minusgrader.
På kvällen åkte vi till Edsbyn. Jag var till pappa på korttids och C var till M. Jag gick upp till M för att hämta C men då blev vi bjudna på en härlig fruktsallad så vi blev kvar där ett tag.

På fredan tog jag itu med att städa gästrummet och hela källaren. Vi ska eventuellt låna ut vårt gästrum ett par veckor så en städning var det tvunget att bli. Nu kanske det inte blir att vi ska låna ut gästrummet men rent blev det i alla fall. Kände mig riktigt nöjd med mig själv. Kvällen tillbringade vi framför tv:n och delvis vid datorn.

160130 Köttfärslimpa med potatis och tabbouleh

Lördag är detsamma som Melodikrysset hos oss. Så även denna lördag. Vi åt en sen frukost efter kryssandet och sen åkte C och M iväg för att hämta och installera en diskmaskin hos M. Han fick köpa den för 700 kronor och den var bara tre år gammal. Under tiden satte jag igång och dammade. Usch vad dammigt vi haft det. Det behövdes verkligen. När C kom hem så var det bara för att ta en dusch och sen styrde vi kosan till M i Edsbyn för han skulle bjuda oss på mat. Svensk mat! Han går en kockutbildning i Gävle och lär sig laga svensk mat. Arabisk mat kan han redan laga så det behöver han inte lära sig. Förhoppningen är stor att han ska få jobb efter utbildningen då det kommer att behövas många kockar framöver här i Sverige.
Vi hade en trevlig kväll hos M och han bjöd på köttfärslimpa, klyftpotatis och tabbouleh. Väldig gott.
När vi kom hem satte C sig framför tv:n och jag satte mig vid datorn. Det dröjde det inte så lång stund förrän C kom och sa att han skulle iväg och skjutsa sin chef. Hon skulle ha skjuts hem från en kompis. Hur det var så ville chefen och kompisen till hotellet i Edsbyn så han körde dem dit och då det var öppet bara 1½ timme till så åkte han till en annan syrisk vän för att invänta damerna. Nu (01:55) har han kommit hem så nu är det läggdags.

160130 Monnes Christer hugger in

4 responses to “Storm, arabiska och god mat.

  1. Hej, här var det lika hektiskt som vanligt, så mycket du hinner med jämfört med mig…även om jag har fått mer att göra även jag.
    Snälla Hasse kom förbi igår med två hinkar sand som han strödde framför mitt hus, han vet ju hur jobbigt det blir för oss båda om jag ramlar och gör mig illa…vis av erfarenhet kan man säga efter diverse ben- och armbrott, men sen är han ju väldigt omtänksam o det är jag tacksam för. Idag ska vi ha ett möte på gamla vårdcentralen där vi håller på att flytta in volontärverksamheten. tyvärr är ju lokalerna små men ändå så känns det bra då vi inte haft några andra utrymmen än världens minsta loppislokal hittills.
    Idag har det förresten kommit ett tunt snötäcke ovanpå iseländet så det var tur jag vet att det ligger lite sandkorn under…
    Ha en riktigt skön söndag, har tittar jag på vinterstudion medan jag fikar, sen får jag ta tag i dagen
    Kramen

  2. Tja… så hektisk har jag ändå inte upplevt den här veckan men ”det är nånting jämt” på nåt sätt. Lite för många måsten ibland men samtidigt så känns det skönt att kunna hjälpa flyktingarna och ALLA våra ungar också. Att umgås med ungarna prioriterar jag framför allt annat.
    Skönt för er med lite bättre lokaler. Vi har ju det suveränt bra som har hela Quren att hålla till i. Om du minns spegelsalen så är det den som är lektionssal men det är lite trångt om lediga tider där eftersom det inte är bara ABF som har lektioner utan även flyktingarna själva som undervisar sina flyktingvänner i både engelska och svenska och så vår arabiska kurs också då.🙂 Sen ställer ju de två kyrkorna upp och har både svenska kurser och språkcaféer så de mest ivriga personerna är med överallt och har sina veckor fulltecknade.
    Än har vi inte sett en snöflinga här idag men det har slutat blåsa och det är då gudabenådat. Så skönt.
    Jag har inte tittat nånting på SM-veckan så jag vet inte nånting vad som hänt där. Jag tog tillfället i akt idag och städade. C torkade golven så det gick ju riktigt snabbt. Då slipper jag börja måndan med att städa också.😉
    Ha en bra dag!
    Kramen.

  3. Jag säger som Nalle Puh;Trevlig blåsdag!
    Här nere har det blåst i snart en vecka och imorgon kommer en ny storm in, underbart;(!
    Vad duktig du är som tragglar på med arabiskan, men du kunde ju lite redan i somras. Och C kunde ju nästan mer. Hoppas bara att ni inte kommer att börja prata arabiska med oss nästa gång vi syns;)
    Ha en bra vecka och jag hoppas att du får lite lagom med snö nu när kylan verkar komma tillbaka.
    Bamsekram.

  4. Jo, trevlig blåsdag på dig! Jag antar att du också mår skit av blåsvädret.
    Jag kunde ett fåtal ord i somras och Christer kunde några fler men han är inget vidare på att plugga så jag kanske går förbi honom snart.😉 Och han har väldigt svårt för att skriva arabiska och är heller inte intresserad av att kunna det medan jag tror att det kan vara lite av nyckeln att kunna läsa och även skriva lite arabiska. Vi får väl se hur länge våra lärare har lust att lära oss. Och jag lovar att vi inte kommer att prata arabiska med er.🙂
    Snö kanske vi möjligtvis ska få ikväll men bara kanske. Håller tummarna. Kallare har det dock blivit.
    Ha en bra vecka! Kramen.

Kommentera

