När kroppen inte vill…

130116 Snöiga träd

Mina ben känns som bly och samtidigt är de darriga inuti. Darriga liksom resten av kroppen. Då och då gör sig yrseln påmind och en svag molande huvudvärk ligger och irriterar mig. Det värker både här och där och ibland dyker värken upp på nåt nytt ställe där den inte var nyss. Försöker jag göra något får jag vila ofta för orken tryter. Ja, det är en av dom dagarna igen…

Så kände jag mig igår. Jag började på en blogg igår men kom av mig. Idag har det varit lite bättre. Jag vet inte varför jag är så här nu, det kan vara för blåsvädret som kom idag eller så vill kroppen bara att jag tar det lite lugnare. Många med fibromyalgi mår dåligt då det blir kallt ute. Jag har inte brukat märka av det nå’t speciellt men vem vet… för kallt har vi haft några dagar nu, omkring -20º, idag vände det och blev varmare så nu är det bara -6º.
Det är synd om fåglarna när det blir så kallt. Rådjuren har också varit ute och rört på sig den här veckan. Vi har en hel del spår efter dem på vår baksida. Det verkar vara tre stycken som håller ihop men någon chans att fånga dem på bild lär jag knappast få då de passerar här på natten.

130116 Snöiga träd

Vad har då hänt här sen sist? Jo, i måndags fick jag ut och skotta några cm snö igen. Det gick väldigt lämpligt och jag skottade upp lagom så en bil skulle kunna parkera här eftersom jag visste att vi skulle få besök. När jag skottat snö gick jag in och tog fram snabeldraken och skurhinken. När besöket kom var jag nästan klar. Och vad var det då för finbesök som skulle komma då jag städade innan? Jo, det var E, lilla V och L som kom. Jag vill ju inte att lilla V ska få lortiga byxor när hon tar sig fram på golvet här.
Eter att vi hade fikat och lilla V fått mat gick vi ut en stund. Vi tog en promenad ner till apoteket och tillbaka så V fick åka pulka. Tyvärr så glömde jag kameran kvar hemma.
Precis när vi skulle gå så kom T. Och sen när vi fikat (igen) så kom mina föräldrar så då var det bara att plocka fram ett par koppar till. :-) T skulle jobba kväll så han blev inte kvar så länge och mina föräldrar stannade heller inte så länge så det blev bara jänterna som blev kvar och åt middag.

160118 V gungar med T.

På kvällen var C och jag på vår andra lektion i arabiska. Om svenskan är lika svår som arabiskan så förstår jag att det är jobbigt för en del av dem att lära sig svenska. Vi har lyckats lära oss fyra(!) arabiska bokstäver och vi har massor med ord som vi bör lära oss till nästa gång så i helgen blir det till att plugga.

På tisdan var jag så trött så jag la mig och sov en timme på förmiddan. Sen kom mor hit och fikade medans far var till frisören. Jag hann inte komma igång med nånting efter att mor hade varit här för då kom T. Han hade varit till verkstan med bilen inför onsdagens bilbesiktning. Så då blev det fika igen. Jag tycker det är roligt med fikabesök och en pratstund. Men sen tog jag itu med att diska alla saker som V hade hittat i lådan dagen innan och så lite annat småplock.

160118 Inventering av lådorna.

I onsdags kom T på ett morgonbesök, efter att han hade varit på bilbesiktningen, och drack morgonkaffe med oss. Efter morgonsysslorna satte jag mig vid datorn och fixade lappar till språkcaféet som jag sedan åkte runt och satte upp innan jag handlade. Träffade på en syrisk vän som ville ha skjuts hem och naturligtvis skjutsade jag hem honom, det var ju rejält kallt.
Väl hemma satte jag mig vid datorn igen och förberedde inför språkgrupperna samma kväll. När vi kom hem den kvällen sjönk vi ner framför tv:n och där satt vi.

Igår var jag, som jag skrev, inte vidare pigg men efter lunch började jag plocka bort adventsljusstakar, stjärnor, tomtar och till sist klädde jag av granen. En sån sak ska ju inte ta lång stund men med en massa vilopauser så går en hel eftermiddag åt. OBS! Jag städade inte och bytte inga gardiner, det orkade jag inte med så det nöjet har jag kvar. ;-) 

130116 Snöiga träd

Idag hade jag hoppats att jag skulle vara pigg så jag kunde börja med städningen men så blev det inte. Men jag fick ut madrasser, täcken och kuddar på altanen så kvalstren fick frysa ihjäl i alla fall. Skönt att lägga sig i renbäddad säng ikväll.
Dottern L, som varit hos mina föräldrar och hjälpt dem med städning idag, kom hit en sväng innan hon skulle ta bussen hem. Vi skulle äta så hon åt med oss och fick med sig ett par matlådor hem också.
Fredagskvällarna bjuder inte på så mycket att se på tv, tycker vi, så därför hänger vi vid varsin dator nu. Men kl 22 blir det ”Shetland” så det ska vi se.

Har kommit fram till att dom får klara sig utan mig på svenskalektionerna på måndagar och torsdagar. Det får räcka med språkgruppen på onsdagar. Kroppen verkar inte vilja så mycket mer. Sen måste jag ju hinna både plugga arabiska och virka också.😉 Och den där städningen får nog vänta till nästa vecka som det verkar…

Då jag inte har fångat snön på bild den här veckan så lägger jag in några snöiga bilder från Järvsö vintern 2013.

130116 Snöiga träd

10 responses to “När kroppen inte vill…

  1. Ja vad gör man när kroppen inte vill??!
    Jo man VILAR!!!!MYCKET!!!
    Fråga mej jag har lärt mej den hårda vägen. Jag orkar inte mycket alls nu.Igår var jag och dottern och handlade i Kalmar.Förvisso till både oss och svärföräldrarna men det gör jag ju varje vecka. När vi kom hem fick jag gå och lägga mej och somnade i 2timmar!
    Orken e helt borta och jag har fått lunginflamation i vänstra lungan oxå!
    Men vad gör det om hundra år;)!
    Det är iallafall skönt att du får besök av dina nära och kära och att barnen kommer så bra överens. Och fika kan man inte göra för mycket!
    Vi har äntligen fått lite snö,ca 30cm men nu på söndag ska det bli +grader igen så då smälter väl allt igen;(. Jag bor i fel landsände, jag vill ha 4 årstider inte 3!!
    Ta hand om dej nu och jag tycker att du prioriterat rätt när du tog bort svenskundervisningen!
    Bamsekram till dej och de dina!!!

    • Men vad jobbigt du har det. Lunginflammation också nu uppå allt. Jag lider med dig. Jag vet att det är bara att vila när kroppen vill vila. Jag praktiserade det väldigt mycket de sex månader jag tugga i mig tbc-medicin.:/
      Igår sov jag massor, C likaså och det blir ingenting gjort här hemma. Trodde jag skulle få skotta snö igår men det kom bara några ynka flingor.
      Jo, nog är det roligare med fyra årstider. Fast det ska väl mer till än ett töväder för att töa bort 30 cm snö? Hoppas ni får behålla lite vitt kvar på backen för livet känns lite bättre då det vita gör att det känns ljusare ute.
      Tack för stöttningen angående svenskan.
      Sköt om dig nu! Kram till er alla men mest till dig!

  2. Hej, inget att se fredagar??? På spåret, Skavlan och Shetland, är inte det nog??? Lördagar däremot är öken för mig, finns inte ett enda program som duger…Nå, vilken söt gunghäst du har till barnbarnet, fast det är ju ingen häst, det är ju en katt, det har jag aldrig sett förr. Har den gått i arv, den ser inte helt nyshoppad ut`? Jag har jobbat ett pass på loppis idag, och nu kokar jag en köttsoppa eftersom jag kom iväg till slaktarn igår och då passar jag alltid på att handla kokkött med ben! Imorgon ska jag bara va, det har varit mycket denna vecka, möten med ABF, loppisar, matlagning med flyktingar, språkcafé. Hoppas nästa vecka är lite mildare så jag kan vara ute betydligt mer, det behöver jag. Blir så stel då jag sitter inne, du ränner ju runt inomhus men när jag är inne så sitter jag passivt vid datorn, vid köksbordet med bok eller korsord eller s¨å lagar jag mat, haha
    Ha en skön fortsättning på helgen
    Kramen

    • Hej! På spåret och Skavlan kan jag missa och jag instämmer med dig i att lördagar är öken. Som tur är kan vi koppla laptopen till tv:n och titta på nån film eller serie på Netflix eller Viaplay. Vi delar dessa med sonen och betalar varsin. Det är faktiskt värt pengarna och det finns massor att se, både fiktion och dokumentärer.
      Gunghästen är en gammal sak som C bidragit med. Jag tror han hade den då han var liten. Färgen på den flagnade så mycket så han tog bort färgen på sitsen och lackade den istället. Den söta katten sitter på V:s tröja.🙂
      Igår gjorde jag inget annat än tittade på tv och sov. Orkade inget annat. Idag har vi varit på Språkcafé och passade på att handla när vi ändå var ute med bilen. Sen har vi bara slöat. Nu ska jag plugga lite arabiska innan jag ska sova.
      Kramen.

  3. Hej min vän. Har läst på din sida nu med alla fina bilder och den söta tjejen ser att hon hjälper mormor att städa i lådorna. Hoppas att du känner dig bättre nu. Jag känner oxå av vädret speciellt om det blir lågtryck med snö/regn då blir ju fibron ganska besvärlig. Här är i alla fall inte så kallt nu har varit ute och skottat snö på em, skönt när man kan röra på sig! Ha det så bra med din fina familj, många kramar från Lillhärdal.

    • Hej! Jodu nu har jag fått hjälpreda i köket. Grejerna blir diskade och lagda på platsen när hjälpredan åkt hem.🙂
      Vi fick bara några snöflingor igår så jag har inte skottat nån snö i helgen men visst är det skönt att kunna göra det även om kroppen blir lite ilsken efterpå.🙂
      Ha det gött! Kram.

  4. Va hon växer ditt lilla barnbarn🙂 Å sååå söt !
    jag har varit väldigt dålig på allt vad blobbar innebär men önskar att det ska bli mera fart på mig snart🙂
    Ha det gott, kram på dej !

  5. Hej, liten påminnelse bara, dags för blogginlägg! ”ler, du förstår att det är i största välmening va? Jag missade På spåret igår då jag var på lokal, så idag ska jag se det avsnittet på datorn., Önskar jag hade en modernare teve så jag kunde koppla ihop datorn o teven. Nå, det går nog bra ändå, bara att rumpan blir trött av att nötas på datastolen.,…
    Hasse har varit här med två hinkar sand han har spritt ut, han vill nog inte att xkäringen ska dratta och bryta benen, det står honom dyrt i form av hundpassning, haha
    Kramen

    • Jodå, jag förstår att det är i all välmening.🙂 Jag pratar nog för mycket i telefon för mycket tid går bort i det men det är ungarna och min mamma som jag pratar med så det är väl använd tid. Vi har väldigt tät kontakt. Mamma pratar jag med minst en gång om dan.
      Bra att Hasse är rädd om dig. Blir ju bara besvär för honom om du bryter nåt.😉
      Kram.

Kommentera

