Nu har vi fått snö.

Ja, nu har vi då fått riktig vinter både med en massa snö och så har vi haft riktigt kallt med som kallast -23º som vi kunde se. Andra ställen här omkring har haft mycket kallare så vi ska inte klaga. Först kom snön och sen kom kylan och nu har det blivit varmare så nu kommer snön igen. Om jag fick bestämma så räcker det med snö nu. Jag vill ha sol och ca -8º. Det känns så där svenskt lagom.🙂

Domherre

Vardagen har kört igång igen här som hos alla andra. C var ledig ända till i måndags (11/1) så när svenskalektionerna på Quren körde igång (4/1) så följde han med mig dit. Som volontärer får vi äta lunch de dagar vi är där och har svenska så det passade vi på att göra då på måndan.
På tisdan (5/1) kom E, T och lilla V och hälsade på. Alltid lika mysigt att träffa dem. Innan de kom skyndade jag mig att snabbstäda av golven så inte V skulle bli lortig och full av Snooz-tussar när hon hasade runt.
På trettondagen tog vi det lugnt på förmiddan och framåt kvällen åkte vi till Edsbyn och hälsade på pappa. Sen köpte vi oss en varsin korv på kiosken och avslutade med att fika hos M. När man fikar hos honom så bjuder han oftast på dadlar, russin och frukt och naturligtvis arabiskt kaffe.
På torsdan (7/1) var det dags för svenska på Quren igen. C följde med men vi tog oss inte tid att äta lunch denna gång utan åkte hem till mina föräldrar där C hämtade deras bil för att varmköra den då det varit kallt ett tag och jag åkte på apoteket och till Hemköp för att handla åt mamma som hade fått en rejäl förkylning med feber och hosta och inte orkade gå ut själv.

160103 Disktrasorna

På fredan (8/1) gick jag ut och skottade snö direkt efter att jag hämtat in tidningen till C. Vi skottar ju bara framför vår ingång och vid garaget och skottar fram snön från kanterna på våran sida så tar grannen Ö reda på det med snöslungan sen. När han hade kört med snöslungan kom han in och drack kaffe och lämnade nyckeln till sitt garage för de skulle åka bort några dagar och han misstänkte att vi skulle behöva snöslungan under tiden.
Sen körde jag på här hemma, vattnade blommor, städa toan, dammsög och torka golv medan C var upp till sitt jobb för att förbereda inför jobbstarten. Det var värmeskåp som skulle skuras ur och annat smått och gott. Sen åkte han och handlade så jag slapp det.

160109 Fika hos E, T och V.

På lördan (9/1) tog vi med oss M till Bollnäs för att hälsa på E, T och lilla V. M hade en julklapp till V som han inte hade fått chansen att ge henne tidigare. En jättesöt klänning hade han köpt med hjälp från sin fru per telefon (som fortfarande är kvar i Syrien). När vi hade fikat och lekt med V så det blev dags för henne att sova middag så åkte vi till L som också ville ha besök. M har aldrig varit till henne så nu fick han se hur hon bor i sin etta. Vi ser ju M som en bror till våra barn men han skulle aldrig åka hem till tjejerna ensam. Enligt hans sätt att se så passar det sig inte att han som man besöker ensamma kvinnor. Därför vill han gärna ha någon av oss med sig dit.
På söndan (10/1) blev det ännu mer snöskottning. Sen åkte jag till Edsbyn och hämtade pappa eftersom mamma var för klen för att köra bil.
På eftermiddan kom LvW och hälsade på. Honom har vi inte träffat sen före jul så vi hade mycket att prata om. Han stannade kvar och åt med oss också. När han hade åkt skottade jag lite mer snö för det fortsatte att snöa.

160109 Monnes och Vilja

Måndag igen… svenska på Quren förstås. När jag kom hem körde C med snöslungan så jag skottade framsidan hos grannens (de som var bortrest). Sen la vi oss och sov en stund. Det behövdes för sen var det till att laga mat och sen åkte vi till Quren igen. Nu var det för att vi skulle få gå en kurs… i arabiska! Två kvinnor (lärare i arabiska) och dottern till en av dem (som kan engelska) ska lära oss arabiska. De var så glada att vi vill lära oss för nu fick de en chans att ge något tillbaka till de svenskar som ställer upp för dem. Det var inte lätt! Att hinna skriva de arabiska orden gav jag upp snart nog, jag skrev med vårt alfabet hur orden skulle uttalas istället. Men roligt var det även om jag, som har teflonhjärna, har det svårt att få de nya orden att stanna kvar innanför skallen.
Efter kursen var vi till några killar där och ”chipsika” (=chips fika). Ett nytt ord en av dem hittade på då vi åt chips, salta pinnar, jordnötter och drack te.
Jag skottade snö på framsidan då vi kom hem för att inte få allt kvar till tisdan.

160110 Nu läll har vi fått snö

På tisdan hade vi fått en massa snö och eftersom vi inte skottat ordentligt sen mitt på dan på måndan så hade jag en hel del att göra. Jag skottade snö i 1 timme och 40 minuter. Sen kom C hem och körde snöslungan medan jag gick in och tog en välbehövlig dusch. Sen var det dags att besiktiga bilen i Edsbyn. Det gick hyfsat, fick en 2:a på en spindelled. Sen handlade vi på hemvägen.
När vi kom hem så var jag bara in och vände innan jag åkte och handlade åt mor och far. Sen blev jag kvar hos dem ett bra tag så när jag åkte hem så köpte jag med mig pizza för att slippa laga mat.

På onsdan kom E och lilla V och hälsade på. Lilla V har inte börjat krypa än men hon hasar sig fram med ena benet framför sig och det andra benet bakom sig. Och fort går det.🙂 De stannade kvar och åt kvällsmat med oss.
Sen var det dags att åka till Quren igen. C och jag körde igång med en varsin språkgrupp på svenska. När de går på svenskaundervisningen så går det så fort framåt så de hinner inte prata något, mest bara läsa och skriva. Då inte alla är så studievana så blir det svårt att få något grepp om språket. Då blev det så att vi startade dessa språkgrupper. Där är det meningen att kursdeltagarna själva får säga till vad de vill att vi pratar om, vad de vill lära sig. I C:s grupp blev det om hur man presenterar sig och i min grupp ville de lära sig mer vanliga frågor och svar. Vi får väl se nu på onsdag om de var nöjda så de kommer tillbaka.😉
När vi var färdiga med grupperna tog vi med oss killarna, som är med i språkgrupperna för hjälpa oss och att översätta det som behövs, på en fika hemma hos oss. Lite uppmuntran ska de väl ha.

160113 V tar sig fram.

På torsdan strejkade min kropp. Den ville ingenting. Jag började dan med att cykla på motionscykeln, äta frukost och bädda men sen var det kört. Jag sov bort hela eftermiddan. På kvällen kom M-z för han behövde hjälp att fylla i några papper så C hjälpte honom med det.

Då var det fredag igen. Jag kände mig piggare så jag bakade bullar. Sen kom min bror L och hälsade på. Han kom hem till våra föräldrar på onsdagskvällen och skulle åka hem redan på lördan så han hade full schå att hinna träffa oss allihopa innan han var tvungen åka hem igen. En fika och en pratstund blev det.
OBS! Ingen städning på hela veckan…

160109 Linn.

Igår slöade vi. Löste melodikrysset, titta på skidåkning, jag virkade förstås. C fixade lite med bilen och sen när C sov på eftermiddan satt jag och grejade med arabiskan. Hittade bilder med det arabiska alfabetet och skrev rent föregående lektion på datorn. Men på arabiska måste jag skriva själv…
På kvällen såg vi två filmer. ”American sniper” och ”Naken bland vargar”. Klarade inte av att virka så mycket då det var för spännande ibland.

Idag tittade vi på skidåkning och åt frukost samtidigt. Sen ville mamma att jag skulle komma dit en sväng så jag for dit och blev där ett par timmar. Har inte gjort nån nytta idag heller och det blev sent med kvällsmaten.
Det blir två nya serier på tv:n ikväll, en norsk och en engelsk, så dem ska vi se.
Vi har fått lite mer snö idag också… får väl se om det blir mer så det blir snöskottning i morgon. Och än har jag inte städat(!).

160109 Monnes och jagFoto: Linn.

4 responses to “Nu har vi fått snö.

  1. Jamen jag dör, ska du lära dig arabiska? Jag nöjer mig med att kunna hälsa och säga tack, jag har ingen som helst lust att lära mig arabiska alfabetet eller prata arabiska…min lilla ärthjärna har fullt upp ändå, jag har till o med svårt att komma ihåg namnen på våra flyktingar…så nåt mer ska jag nog inte försöka pressa in…
    Imorgon kör vi också kafé igen, det var ett tag sen. Vi inväntar våra nya lokaler men landstinget har ju inte tömt så det blir till att vänta…o vänta…till o med kanyler och bandage o annat ligger kvar. Nog verkar du kunna fylla dina dagar. Jag vill ut på lite längre turer nu då det är riktig vinter men först måste temperaturen upp till sisådär 10 grader så både Blinkas tassar och min näsa klarar kylan.
    Kram

    • Ja du förstår väl vad tokig jag är!😀 Jag har också svårt att minnas namnen på våra flyktingar så hur i all världen ska jag kunna lära mig arabiska? Men det är värt ett försök. Jag har ofta rätt bra uttal i alla fall efter vad ”di lärda” (araberna) säger men det kan ha att göra med mitt musiköra, jag kan ju spela på gehör också.😉
      Jag hoppas ni får era lokaler snart. Även om det är små utrymmen så kanske det går att få det att fungera bra ändå. Det blir lite intimare med mindre rum. Hihihi.
      Jag börjar få lust att ut och fotografera vintern så jag får väl se vad jag hinner med. Och du… jag måste fram med dammsugarn i morgon för lilla V och hennes mamma ska komma och jag vägrar låta lilljäntan ta hand om allt skräp.
      Kram.

  2. Vad avundsjuk jag blir på dej och din snö!
    Vi har kallt -17 om nätterna och -5 på dagarna men ingen snö:(. Det ligger bara kvar i skogen och vallarna.Men om vädret stämmer(och det gör det ju alltid….) ska vi få nu i början på veckan. Verkar som ni har fått allt.
    Här är det annars sjukt och lugnt. Klarade av sonens födelsedag och träffade äntligen släkten men 3 dagar efter var det kört igen. Nu ligger jag i struprörskatarr och början till lunginflamation. Gubben fick nog igår och ringde 1177 och krävde att jag skulle få komma. De har sagt i 4 dagar när jag har ringt att det går över av sej självt. Tänk det räckte med att han ringde och skällde ut dom! Sen följde han med in till läkaren men det hade han inte behövt, hon ville lägga in mej så fort hon såg mej.Det ville inte jag så vi komprommissade,jag låg kvar under dagen och fick andas medicin och syrgas.Under tiden gick S och hämtade ut pencilin,kortison,brikanyl och kocilana. I morse när jag satt här och skulle ta min medicin tänkte jag på dej hihihi. Nu har jag nästan lika mycket medicin som du;).
    Ta hand om dej nu och tänk på att om du ber dina nya vänner på Queren om hjälp med snön så får du det säkert! Du är ju älskad av så många!!!

    Kram på dej och de dina!

    • Ja visst har vi det bra som fått snö! Den har jag längtat efter länge och nu äntligen har vi den här och det blev så ljust och fint ute. I morse såg jag spår efter 3 rådjur som gått genom vår trädgård inatt. Nån av dem hade börjat tugga i sig av våra luktärtor vars blad fortfarande är gröna(!). Om man absolut måste få så kallt som ni har det så vore det rättvist om ni kunde få ha lite snö också.
      Jaha du, du börjar komma ikapp mig i antalet mediciner?🙂 Jag hoppas du blir hjälpt av medicinerna så du får sluta ta dem snart. Med de medicinerna kan du inte annat än bli frisk.
      Nog är det väl själve f-n att de inte gör något förrän en karl ringer och tar till stora rösten? Vilken tur att han gjorde det för det låter inte klokt att du ska behöva bli så sjuk och så tjatar de om sitt ”det går över av sig självt”. När ska de lära sig att det faktiskt finns folk som inte uppsöker sjukvården och läkare förrän de väntat tillräckligt länge på att det ska gå över av sig självt? Hela min släkt är av det slaget så jag förstår dig och vet att du inte ber om hjälp förrän du är halvdöd.
      Du har helt rätt. Det skulle räcka för mig att andas om att jag behöver hjälp med snön så skulle jag ha några killar här på en gång. MEN jag vet att just de killarna jobbar stenhårt med att lära sig själva och dessutom lära andra både svenska och engelska. De har knappt en ledig stund. Men ikväll var de lediga för när vi var på arabiska-kursen så dök dom upp minsann och satte sig i raden bakom oss och peppade och försökte hjälpa oss. Och rättade till våra uttal – precis som jag gör med dem på svenskan. De är så goa och hjälpsamma så nog skulle dom komma. Idag skolkade jag från svenskan och stanna hemma för att skotta lite mer snö, dammsuga och ”torka mellan mattorna” och halv 12 kom Ellinor, Linn och Vilja. Jag har haft en heldag med de mina. Mysigt och välbehövligt. Nu är jag så trött så jag vet nästan inte vad jag heter och alla nya arabiska ord har jag redan hunnit glömma…
      Kram på dig och krya på dig!

Kommentera

