Ett långt blogginlägg.

151212 Blommor från ungarna

Då jag inte bloggat sen 8 december så kommer här lite av vad som hänt i ord och många bilder.

151210 Asmara och Sham

10 december fick vi besök av ett glatt gäng syriska vänner. När de kom hade vi precis fått strömavbrott då det blåste rejält. Bara vi fick tillbaka strömmen så kunde vi fixa fika och sen satt vi länge och prata och hade det trevligt.

151210 Akram m fam

151210 Ranim 151210 Kaisar

12 december fyllde jag 55 år och blev firad av C med varm choklad och lussebulle i sängen. Tyvärr uteblev lokaltidningen (Ljusnan) den morgonen annars hade det varit perfekt.

151212 Födelsedagstårta.

På eftermiddan kom E o T med lilla V, L, Th, Mor o Far och gratulerade mig.
E hade gjort tårta.

151212 TomteVilja.

Att få besök av en sån här sötnos på födelsedan är den bästa present jag kan få.

Jag är ingen älskare av födelsedagsfester men jag vill gärna fira födelsedagen med familjen. Det är viktigt för mig.

151212 Ellinor, Vilja o Christer.

151212 Linn. 151212 Tommy.

151212 Thomas Mor Vilja o Far.

Fina presenter fick jag också, liksom vackra blombuketter.
Av mina föräldrar fick jag en fotvårdsbehandling och av barn, måg och barnbarn fick jag en valfri behandling hos Mona Pedersen som är medium.

151212 Presentkort.

13 december. Lucia. Gick upp tidigt för att se lucia på tv och sen blev det skidåkning och naturligtvis hade jag virkningen som sällskap.
På eftermiddagen kom en överraskning. C låg och vilade och jag hade precis klivit in i duschen och blött ner mig då det stampade på bron och dörrklockan ringde otåligt. Ja, vad gör man… Det var till att sno badlakanet runt kroppen och öppna. Utanför stod våra syriska söner M och R med en tårta som hade både ljus och en sprutande eld och sjöng ”Happy birthday” medan R filmade. Jag har bett R om att han ska maila mig filmen men har inte fått den än men om jag får den så ska jag bjuda på det filmklippet om det är möjligt att lägga in det här.

151213 Tårta och choklad.

Killarna hade med sig tårta och en chokladask och en fin tomte.
Vilken härlig överraskning!

151213 Tomte.

14 december var det dags för Remicade-dropp igen. Sen tog jag med mig dottern L och julhandlade en del.
15 december kom E och lilla V och hälsade på och framåt kvällen kom även sonen Th och åt middag med oss.
16 december var jag på fotvårdsbehandling. Så otroligt skönt och välbehövligt. Om du hängt med här ett tag minns du kanske att jag hade en fot som såg för bedrövlig ut. Den är inte mycket vackrare nu men jag har inga sår och utslag på den längre men huden under foten är som läderhud och jag spricker och eländas så fotvårdaren Eva-Lena hade något ”att bita i”.
17 december var jag till Quren på svenskalektion. Jag hade ont i huvudet och blev sedan yr så det blev en ofrivillig halv vilodag.
18 december bakade jag kakor. På eftermiddan var jag och klippte håret och sen var jag till E en stund då hon hade besvär med astman så jag lekte med V lite så E fick vila.
Övrig tid den veckan förberedde jag inför julen och fick ta det lugnt nån dag då kroppen protesterade med huvudvärk och yrsel. Man gör ju inte som man vill inte.

151219 Leverpastejtillverkning.

19 december kom M och hjälpte mig att göra leverpastej. Han går en utbildning till kock i Gävle där kockutbildningen varvas med sfi. Då han bor i Edsbyn så har han långa jobbiga resor med buss och tåg och jag tycker att han gör det så bra som kämpar på. Men nu fick han pröva på att göra leverpastej i hemmiljö. Vi gjorde två satser leverpastej eftersom ingen annan i familjen gör den så vi delar ut till dem som vill ha.
Här kan du hitta receptet på leverpastejen.

151220 Språkcafé med spelmansmusik.

20 december var det dags för årets sista språkcafé på Quren och dagen till ära hade platschefen Per-Åke tagit dit Bollnäsbygdens spelmanslag som spelade några låtar på slutet.

Sen blev det några dagar med hårdkörning här hemma. Städning, lägga in sill, fixa skinkan, pynta, handla och annat småpyssel.

151222 Tjuvstart med kallskuren jultallrik från Gästis.

23 december var vi ner till Bollnäs för att handla det sista och hämta upp dottern L som följde med oss hem för att stanna några dagar.
Sen blev det slutklämmen på förberedelser. C hämtade ner julgranen från vinden och satte ljus i den, L klädde julgranen och jag gjorde mimosasallad, hjortronmajonnäs och kola.

L och ja151224 Julklapp till lilla V - Diddi babblare.g gick till kyrkan för att sjunga in julen gjorde C sin risgrynskaka med saffran och ättiksströmming.

Väl hemma igen hjälpte L mig med att slå in julklappar och sen satt jag uppe och försökte göra färdig ”Diddi” som jag ville ge lilla V i julklapp men jag fick ge mig för att sova lite så ”Diddi” blev färdig på julaftonsmorgonen.


Julaftonen firade vi här hemma hos oss. L, C och jag förberedde allt vi kunde innan ungarna, mågen och barnbarnet kom hit på eftermiddan och vi åt tillsammans.
På vårt julbord hade vi: doppespad, 3 sorters inlagd sill (hemgjort), ägghalvor med räkor och svart och röd rom, inlagd strömming (hemgjort), pepparlax från (Gästis), hjortronmajonnäs (hemgjord), skinka (hemgjord förutom saltningen), senap, mimosasallad (hemgjord), risgrynskaka med saffran (hemgjord), älgköttbullar (hemgjort), prinskorv, kokt potatis, olika sorter hårt bröd, vörtlimpa (köpte faktiskt en i år) och mjukt rågbröd (hemgjort), 
smör, ost och medvurst.

151224 Vilja och tomten.

När vi hade ätit och stökat undan kom mina föräldrar. De valde att äta i lugn och ro hemma hos sig i år.
Då dröjde det inte förrän tomten kom. Det var första gången lilla V fick träffa tomten. Det gick väldigt bra trots att hon nyligen hade sovit middag. Det var massor med julklappar till lilla V! Sen när tomten gått och lilla V hade öppnat alla sina paket så delade vi ut julklapparna till oss vuxna. Vi ger inte varann julklappar vuxna emellan så därför gör vi som så att alla köper en julklapp för ca 50:- och så numrerar vi paketen. Sen får vi dra en lott med en siffra på och om vi då får vår egen julklapp så byter vi lott med någon annan. På så sätt får alla julklappar utan att det kostar en massa pengar.

151224 Intressantast var de medföljande korten.

Små barn brukar tycka att det är roligast med alla papper och snören. Men inte lilla V inte. Hon var mest fascinerad av de medföljande korten.

Efter paketutdelningen var det dags för kaffe, kakor och ris à la Malta med saftsås. Jag hade bakat ”bara” två sorters kakor i år så dottern L bidrog med hembakta pepparkakor och nötsnitt.

juldagen var det dags igen med att förbereda mat. Kalkonen på 4½ kg åkte in i ugnen med en fyllning av kärnfria plommon, äppelklyftor och persilja. Där fick den stå i några timmar. Vår syriske son M dök upp med en annan syrisk son S i sällskap. M ställde sig direkt vid köksbänken och hackade ihop en god sallad medan jag satt och pratade svenska med S. Han har lärt sig mycket svenska sen han flyttade till huvudstan och började på sfi där vilken är, enligt honom, av högre kvalité än sfi:n här i landsorten. Och jag är beredd att hålla med. Han kan föra hela samtal på svenska nu och pratar väldigt bra själv också.

151225 Juldagsgänget.

Så småningom kom våra syriska söner från Gävle också, R och T.
C hämtade sonen Th som hade jobbat och dottern L var redan här. (E med familj var upptagen med julfirande hos hennes svärföräldrar).
Medan potatisen kokade gjorde jag såsen och M fixade till kalkonen och la upp snyggt.
Men vi startade med lite ”julfisk” av olika slag så våra syriska killar skulle få testa. Laxen gick bäst och sillen sämst. Kalkonen blev populär och vi åt och åt och trivdes.

I vardagsrummet blev vi sittande länge och väl och pratade om allt möjligt. Vi fikade och killarna fick testa ris à la Malta med saftsås.
Vi hade ”julklappslotteri” även idag så när alla gav sig iväg hemåt hade alla en liten julklapp med sig.
R och T tog över gästrummet efter L och sov över här. Men de lämnade oss gamlingar framför tv:n och gick för att hälsa på kompisar här i Alfta. Undrar om vi såg trötta ut?

151226 Snoozen njuter av julen och sitt egna inomhusträd.

annandagen slappade vi. Killarna for iväg tidigt och vi behövde inte laga nån mat för vi hade både julmat och kalkon.
På kvällen åkte vi till Edsbyn och hälsade på M och fick en trevlig kväll med honom och S. Vi ville passa på att umgås lite extra med S innan han åkte tillbaka till Stockholm igen.

27 december kom E och lilla V och hälsade på oss och efter lunch kom våra f.d stuggrannar, PL och T, från Järvsö hit på fika. En mysig dag.

151228 Christl 50 år. Nicolas underhöll oss i början av kvällen.

28 december. Vardag igen men det märkte vi inte så mycket av. Jag for ner på ”byn” och inhandlade strumpbyxor, en blombukett och tog ut pengar inför kvällen då vi var bjudna på 50-års fest. Min låtsassyrra fyllde 50 år och bjöd på fest med mat och underhållning.
Fin underhållning var det då ”Idol-Nicolas” sjöng för oss.
Maten var otroligt god. Exotisk planka. Sen blev det kaffe och tårta. Mellan mat och kaffe blev det lite lekar och tävlingar. En trevlig kväll med nyktra och trevliga människor.

Dagarna fram till nyår hände inte så mycket. Passade på att vädra sängkläder en dag då det var några minusgrader. Var till stan och köpte en sublimeringsskrivare (endast för foton och andra smågrejer). Fikade hos E, T och lilla V. Och slappade, slappade, slappade.

Nyårsaftonen firade vi med mina föräldrar och en vän till dem. Vi bjöds på tjälknôl, potatisgratäng och en god sallad. Kaffe och tårta. En del skratt och lite tv-tittande. En lugn och skön kväll.

Lugna och sköna dagar har vi haft efter det också. Vi har i stort sett inte gjort någonting nyttigt alls. Vi har sovit länge, tittat på skidåkning, nån film och en serie på Netflix och jag har så klart virkat och virkat. Maten har varit julmat som vi inte behövt laga till. Jo, vi har kokat potatis.
Det är nu jag fått igen för allt arbete jag gjorde innan jul…
I morgon börjar vardagen igen. Svenskakurserna på Quren kör igång så nu är det dags att göra lite nytta. Men C är ledig en hel vecka till…

151212 Blommor från mor och far

4 responses to “Ett långt blogginlägg.

  1. Oj vad du har fixat och donat.Här blev det ju inte något gjort av mej utan allt som blev gjort blev gjort av familjen.Vad skulle jag göra utan familjen?!
    Det är tråkigt när inte alla kan hjälpa till när något behöver göras.Här är långt ifrån perfekt men i krissituationer hjälps vi åt, Tom min son som är lat som få har dragit sitt strå till stacken.Han tycker nämligen att det räcker att han jobbar heltid, men som vi talar om för honom att tvätten och maten blir inte gjorda av sej självt;)!
    Vad trevligt att du har fått så mycke nya vänner.Och att era ”söner” fortfarande kommer hem och hälsar på och hjälper till.
    Och lilla V e ju så söt så man nästan smälter!
    Vad skönt att ni kunde träffas alla på julen, man vet ju aldrig när någon rycks bort i förtid.Vi kunde inte träffa varken mina eller gubbens släkt pga min sjukdom.Tillråga på allt så förlorade jag en kompis i cancer 1 vecka innan jul. Hann inte träffa henne för jag var ju sjuk,fan vad jag hatar cancer!!!!
    Idag ska jag baka till sonens 20års kalas på lördag,lillpöjken börjar bli gammal!
    Ta hand om dej och ha en skön vecka. Kram

    • Men fy vad tråkigt att ni inte kunde träffa nära och kära i julhelgen. J…a sjukdomar! Jag hoppas ni kan träffa dem nu när sonen fyller år då istället. Men det blir inte riktigt samma sak då jul faktiskt är jul.
      Skönt för dig att familjen ställer upp och hjälps åt när det krisar. Det är ju så det ska vara. Men det är ju inte alltid det fungerar.
      Och vad tragiskt med din kompis. Att inte hinna träffas… det är jobbigt… det är så mycket man hade velat hinna säga. En kompis till mig dog för tre år sen och jag som bodde i Järvsö då kunde inte läsa om det i tidningen och andra kompisar tänkte inte på att tala om det för mig. Sen till råga på allt så fick vi inte veta när hon skulle begravas utan det var bara familjen som var med på begravningen så det blev aldrig något riktigt avslut heller. Nä fy för cancern som rycker bort unga människor alldeles för tidigt!
      Ta inte ut dig i förberedelserna nu.
      Ha det gött och sköt om dig!
      Kram.

  2. Jag säger också oj! Du måste ha suttit o plitat ner blogginlägget i flera timmar, och vilket minne du har! Jag är imponerad, jag kommer ju knappt ihåg vad jag gjorde igår…Ibland skyller jag min glömska på min defekt i hjärnan, får ju ingen blodtillförsel på ena sidan halsen och det påverkar nog en del funktioner en hel del. Men, jag skulle ju fråga, behandling hos ett medium, vad gör man då? Nyfiken så jag kan spricka, jag har aldrig vågat närma mig det mediala över huvudtaget. Tänk om jag börjar tro på att det finns en andevärld…läskigt tycker jag. Mamma lovade meddela sig från andra sidan när hon dött, det har jag aldrig märkt av. Men, jag stänger nog effektivt alla sinnen tror jag. I Smedjebacken finns en förening som anordnar seanser. Många bekanta har varit där men själv har jag aldrig känt mig sugen. Kanske om jag gick tillsammans med en vän..
    Ja nog har du ett fint liv med så många vänner, så fin familj och mycket trevligt att göra för att få tiden att gå. Vilket fint foto det var på lilla V och din mor och far, det borde du rama in, som ett minne som hon kommer att uppskatta då hon blir vuxen. Idag är det stora hockeydrabbningen. Jag brukar inte kunna sitta stilla och titta, så jag har bestämt mig för matlagning under tiden matchen pågår. Att vanka och vandra fram o tillbaka mellan teven och köket är lagom lugnande för nerverna…
    Må bästa lag för dagen vinna, som dubbel medborgare är man mer än splittrad men du vet ju var mitt hjärta finns…
    Varma kramar från pörtet

    • Njaee, själva inlägget tog inte så lång tid men att få nån ordning på alla bilder tog längre tid.🙂 Och något minne har jag inte direkt. Skriver upp i en liten kalender för att minnas – utan den skulle det inte fungera.
      Jag har aldrig varit till något medium så jag vet inte riktigt vad hon gör men jag kan välja på bl.a andlig vägledning och healing. Jag lutar mest åt healing för det skulle nog min bedrövliga kropp må bra av.🙂 Mediumet tar andar till hjälp i vägledning och healing har mina döttrar förklarat och de har båda varit på vägledning och äldsta har även varit på healing. Jag får berätta mer när jag varit iväg.🙂
      Jag, mina föräldrar och mina döttrar har varit på storseanser med Terry Evans och det är riktigt intressant. Man sitter ju som en åskådare och några får hälsningar från andevärlden och då jag känt ett par stycken som vid ett av tillfällena fick hälsningar så må jag säga att det är svårt att inte tro på att det finns nånting. Det stämde bra överens det som sas och som Terry beskrev de personerna iaf. Du får testa och gå på seans. Kanske det är där du får en hälsning från din mamma…
      Jag är inte nå medial på nåt vis vad jag vet men mina föräldrar och mina döttrar har kontakter med andevärlden och jag tror inte de hittar på.
      Ja vem vet… kanske jag gör en förstoring av bilden av Vilja och mina föräldrar.🙂
      Nu ska jag snart sova, glad för att jag har tak över huvet och värme i elementen. I möre är det svenska på Quren.
      Kramen.

Kommentera

