Har svårt att hinna ta mig tid med att blogga…

151127 Snoozen

Nu blev det ett långt uppehåll men det har varit en hel del att stå i ett tag nu och då är det svårt att få tiden att räcka till.

Första och andra advent har kommit och gått och ännu ingen snö! Jo, vi fick en liten snödämp men den blev inte kvar länge. Och blåsväder har vi haft i flera omgångar och om du är värkkärring som jag så vet du hur kroppen mår när det blåser…:-/ Och regn har vi också haft. Nu ikväll har vi +8º!!! Och C:s väderstation visar att vi ska få regn.😦
Jag vill ha snö!!!

Vad har hänt sen sist?
Jo, vi var barnvakt (27/11) medan V:s föräldrar var till Gästis och åt lunch i lugn och ro och sen passade de på att handla innan de kom för att hämta guldklimpen. ”Ring om det är nåt” var det sista E sa innan de gick. Lilla V har varit väldigt mammig i ett par månader nu så de var rädd att hon skulle bli ledsen och gråta en massa. Men V skötte sig exemplariskt. Inget gnäll där inte. Så alla var nöjda och glada.

151127 Vilja och Tommy

Innan de kom så skyndade jag mig att byta gardiner i köket för jag visste att efteråt så kommer jag att vara trött och slut och så blev det så när de åkt hem så la vi oss och sov middag båda två. Skönt.

På lördan (28/11) åkte vi till Bollnäs och uträttade lite ärenden och innan vi åkte hem så var vi till L och hälsa på en sväng.
Väl hemma satte jag fart med att byta gardiner i vardagsrummet och damma. C fick klättra upp på vinden och hämta ner ljusstakar och stjärnor. Sen fick han fixa tacos också så vi fick nån mat i oss. Halv 1 på natten var jag klar med allt och då tog jag den här bilden.

151129 Adventsfint 00.30

Första advent började vi med att dricka kaffe, äta lussebulle och tända ljus. Mysigt!
Sen tittade jag på skidåkning och virkade medan C gick ner i garaget och gjorde en ljusbåge att ha på altanen.

151129 Uppgradering På eftermiddan kom LvW och hälsade på. Med sig hade han sin laptop och han ville ha hjälp med att säkerhetsspara det han hade på datorn och sen uppgradera till Windows 10 så då fick jag nåt att göra. Och gubbarna fick god tid på sig att umgås. Det är mycket väntande när ett nytt operativsystem ska in så jag hann laga middag mitt i alltihopa också. Vid 22-tiden var jag klar med uppgraderingen och kollen så allt fungerade så då LvW fick åka hem.

På måndan (30/11) var det dags för svenskalektioner på Quren igen. Resten av dan blev det småpyssel därhemma.

151129 Gubbarna

På tisdan kom E och V och hälsa på mitt på dan. De har fått en vattenskada i badrummet så huset blev fullt av hantverkare som slamrade och väsnades så lilla V blev vettskrämd.
Efter ett tag kom de båda andra ungarna också T (sonen) och L (yngsta dottern) så då var det full rulle.
C blev tvungen att åka till LvW och hjälpa honom att montera en fläkt så han missade allt det mysiga, röriga i vårt lilla kök. Jag kokade kålsoppa eftersom E gärna ville ha det, så ungarna och jag åt tillsammans. Lite ovant var det för det är inte ofta vi lyckas träffas och äta tillsammans. E påpekade att vi hade tagit de platser vi hade förr när de bodde hemma.🙂 Det var helt omedvetet men ändå ett gammalt invant mönster.

151129 Ljusbågen

På onsdan kom E och redan på morgonen så vi fick hela dagen tillsammans. Då passade vi på att hälsa på en syrisk familj som fick en liten bebis för sju veckor sen. Vi gjorde på svenskt vis och hade med oss ”grötmat” som bestod av kläder till den lilla och hemvirkade ugglor till bebisen och bebisens syskon.

Vi hann bara sätta oss så fick jag den stora äran att hålla i bebisen. En söt liten flicka som mest bara sov när vi var där. Lilla V ville leka med bebisens storasyster och det gick väl sådär…  När E höll i den lilla så blev V lite avundsjuk men det gick över snabbt.
När vi gick hem så kom det några snöflingor.

151202 Tre tjejer

På torsdan blev det en rätt intensiv dag. Först var jag tvungen iväg och ta blodprover som reumatologen ville ha. Sen var det svenskalektion på Quren och medan jag var där fick jag meddelande från mamma att hon ville att jag skulle komma och fika efter svenskan så jag åkte dit. C tog en promenad dit för han var också kaffesugen.
På kvällen åkte vi till Edsbyn och hälsade på pappa på korttids. Han är där två veckor i stöten och sen är han hemma med mamma två veckor. Han har ju Parkinson sen många år tillbaka och har fått parkinsondemens också och då behöver mamma vila lite ibland.

I fredags hade jag tid hos tandhygienisten. Många av mina mediciner gör mig muntorr och droppet och cellgifterna gör mig infektionskänslig så min tandläkare vill att jag går hos tandhygienisten några gånger per år nu framöver. Det finns ett särskilt tandvårdsbidrag att söka för förebyggande tandhälsovård så jag hoppas att jag kan få det. Då får man 600:- varje halvår i bidrag.
Tandhygienisten får vara försiktig när hon ”bokar” i min mun så hon inte frigör för mycket bakterier för då kan jag bli sjuk så det gäller att gå varligt fram nu när munnen ska saneras från skadliga bakterier.
När jag var klar där så uträttade jag lite ärenden innan jag åkte till sonen T och drack kaffe och pratade bort lite tid.

151127 Ellinor och Vilja

I lördags valde jag att se på skidåkning istället för att lösa melodikrysset! Det du!
Sen åkte vi ner på byn och satte upp lappar inför nästa språkcafé. Väl hemma igen var det dags för mig att baka. Jag började med saffranskaka, en långpannekaka med glasyr på och fortsatte med att baka lussekatter och avslutade med matbröd. C fick fixa kvällsmaten.

I söndags började dan framför tv:n igen med skidåkning och virkning. Ett väldigt behagligt sätt att börja sin dag, tycker jag.
Senare på dagen gjorde jag i ordning köttbullesmet av två kilo älgfärs som C sedan fick göra köttbullar av. Jodå, ibland lyckas jag delegera lite arbete.😉
När trillade köttbullar som bäst fick vi besök av M-z, en kille från Syrien numera Edsbybo, som kom för att fika och prata lite.
På kvällen åkte vi och hälsade på Mo (vår första inneboende som nu bor i Edsbyn) som vi hade lovat honom redan på fredagen. Där blev vi bjudna på arabiskt kaffe med kardemummasmak (det är jättegott), lussekatter (som vi hade med oss), russin, dadlar, popcorn och chips.
När vi kom hem sjönk vi ner i soffan och tittade på Beck.

151129 Ljusbågen på kvällen

Igår (läs i måndags) var det dags för svenskalektion igen. Sen for jag hem och hämtade C och så åkte vi till Bollnäs. Jag skulle till reumatologen för en koll. Jag fick en, för mig, ny läkare denna gång. Han jobbar i Skåne annars berättade han men hjälper till i Bollnäs och Söderhamn nån vecka varannan månad. Aladdin hette han. Jag fick mitt intyg för att ansöka om STB (tandvårdsbidraget) och han klämde och kände och lyssnade på mig och sa att jag hade några senfästesinflammationer men f.ö var jag rätt ok.🙂 Så jag får fortsätta med Remicade-droppet var åttonde vecka.
C väntade på mig och så åkte vi vidare för att beställa en tid för bilen. Måste göra en hjulinställning för den nöter ett bakdäck helt fel och nu när vi investerat i nya vinterdäck vill vi inte slita ut dem första vintern. På onsdag (i morgon) ska dom titta på den.
Vi for vidare till E och lilla V som hade fått hem ett nytt kylskåp (deras gamla ”packade ihop” strax innan de fick vattenskadan) och behövde hjälp med att få in kylskåpet som de två karlarna som levererade från Elgiganten inte hjälpte till med för de inte hade den servicen i Bollnäs(!). Men C fixade det medan jag ägnade mig åt lilla V. Fikade där gjorde vi ju också så klart.

151129 Pärltomtarna

Idag ville inte kroppen göra så mycket alls så jag har tagit det lugnt. Bara lite småpyssel. Jag hade tänkt baka kakor men när kroppen inte vill så vill den inte och jag kan inte pressa mig för mycket för då får jag feber och elände.
När vi åt middag kom dottern L hit efter att hon varit hos mina föräldrar och hjälpt till med lite julstädning. Hon passade på att hälsa på oss också då hon ändå var i närheten. Det är dyrt att åka buss och hon är arbetslös så då får hon se till att klara av flera besök då hon äntligen kommer iväg.🙂 Mysigt att sitta och prata en stund.

8 responses to “Har svårt att hinna ta mig tid med att blogga…

  1. Vad roligt det är att läsa om dina dagar! Det händer alltid något, ni verkar ha många vänner, och vad härligt att ha barn och barnbarn nära. Kram

  2. Hej, där kom den ju, du ser vad mycket du har att berätta när du väl har tid! Förstår ärligt talat inte hur du pallar med allt, hushållet ska skötas minutiöst, det ska bakas, träffa barn och barnbarn, träffa nya vänner, hjälpa till på Quren, hjälpa föräldrar, nä, jag kan bara lyfta på hatten att du orkar! Med gott humör dessutom! Jag fick en oplanerad paus i alla verksamheter nu då Blinka är dålig och det är faktiskt ganska rofyllt och skönt. Jag läser mycket, går bara ut på gården med hunden och vart tiden försvinner har jag ingen aning om…
    Jul firar jag nog inte alls i år, tror inte jag får möjlighet att ta mig till Falun om jag inte åker buss/buss/tåg/buss och det tror jag inte jag har lust med. Pga Paulinas svåra astma och allergi finns det inte på världskartan att besöka mig, det funkar knappast ens om jag hyr en turistlägenhet åt dem för hästar är värst för henne och det står visst 17 här senast jag räknade…Sen handlar det också om vilja, eftersom jag inte gillar julen så kan jag med gott samvete träffa familjen på andra tidpunkter. Förhoppningsvis kan jag istället vara till hjälp med asylsökande under helgerna då de flesta andra vill vara lediga från andra förpliktelser och vara med sina familjer.
    Kram från pörtet

    • Något minutiöst skött hem har jag då rakt inte, det rullar ulltussar från Snoozen då och då för jag hinner inte med. Jag försöker ha ett gott humör och tänka positivt men jag klarar inte alltid av det, fråga C så får du veta. Men oftast då jag blir sur så är jag för trött, har för mycket som jag ”borde” göra och så surnar jag till då jag tycker att jag borde kunna få LITE mer hjälp här hemma…
      Jag har två bröder och ingen av dem är några anhängare av julen så jag känner till fenomenet. Tur att det finns folk av alla möjliga slag.🙂 Och vilken tur för era flyktingar när de får träffa dig i julhelgen. Och du har rätt i att man kan ju träffa de nära anhöriga vid andra tillfällen också.
      C är heller ingen julfirare direkt. Får han bara äta sill, skinka och saffransriskaka och ha en kastrull med doppespad så räcker det för honom.🙂
      Kram på dig!

  3. Vad du hinner med!
    Själv ligger jag i sängen sen i söndags.Kroppen har lagt av och tom rösten har försvunnit:(
    Idag ska jag försöka mej på en dusch och kanske lite mat, får se om kroppen tillåter detta kraftprov. Min kropp har sagt ifrån under en längre tid nu men när man inte lyssnar på viskningar och rop tar den till en mistlur;)!!
    Det är tur att jag har en snäll familj,gubben och sonen jobbar ju 10-15 tim per dag men kommer hem och fyller upp ved och hänger tvätt. Dottern sköter matlagning och mor och farföräldrar. Konstigt att varken min eller gubbens syster kan tänka sej att hjälpa till ,men de har såååå mycket att göra inför julen:)
    Det är ju inte bara de som har julbestyr. Jaja det blir jul iallafall.
    Bara jag kommer igen lite ska jag nog fixa detta med!
    Ha det bra och ta hand om dej. Jag ska börja lyssna på mina egna råd och göra just det!
    Kram till dej och de dina!

    • Jaa du, det är svårt att lyssna på kroppen då man vill så mycket mer själv. Vad frustrerande att den gav upp just före jul. Det är tur att resten av familjen ställer upp som de gör.
      Själv hoppas jag hålla till annandag jul. Sen ska jag ta mig f-n inte göra mer än absolut nödvändigt. Här är det ju så att om inte jag gör saker och ting så blir de inte gjorda. När jag hade mina tre veckor med feber i höstas så klarade jag det mest nödvändiga – laga mat och göra ren toan. C vattnade blommorna och handlade det nödvändigaste men snacka om att det var både dammigt och skitigt här sen.
      Jo nog blir det jul hur än det är. Vi har julfirandet här i år (igen) men jag hoppas att E och T tar över det nästa år.
      I morgon fyller jag år. Eftersom jag inte städat golv på väldigt länge så ska jag ta en tur med dammsugarn idag och torka golv men de stora mattorna tar jag inte ut idag. De får vänta till strax före jul.
      I morgon kommer familjen men i år får de nöja sig med fika. Vi har bjudit på tacos sen jag flyttade till Järvsö och även sen vi flyttade hit men nu får de laga sin mat själva. Jag orkar inte och ekonomin är tillräckligt ansträngd som den är. E har erbjudit sig att göra tårtan och det tackade jag naturligtvis ja till. Dum vore jag annars.
      Nä, nu måste jag sätta fart. Du kan väl vila lite åt mig också?
      Kramen.

  4. Jag ska strunta i alla förmaningar, du är vuxen o vet så väl själv vad du orkar. Men jag hoppas du inte överanstränger dig så du sedan inte kan njuta av julen tillsammans med familjen. För lite skit i hörnen bryr sig ingen annan om än du, jag har alltid sagt att du har för höga krav på dig själv, ingen annan ställer de kraven! Det viktiga är att umgås med lilla barnbarnet och övriga, eller hur? Jag ska iväg till loppisen o röja, vi har fått en massa julklappar till barnen, de ska delas ut vid boendena på julafton, och vi har fått femtusen extra kronor från Lions! Så vårt jobb uppskattas. Jag som inte firar jul funderar på om jag kan hitta på något, men det är svårt att ensam åstadkomma så mycket, de andra firar jul som vanligt folk…
    God Jul till er alla/bamsekram från mig

    • Ja du har så rätt Paula. Och du ska veta att jag har genat mycket inför den här julen, mest med städning men även bakningen har fått stå tillbaka. Mycket av det jag gör inför jul gör jag för att sen kunna ta det lugnt under, mellan och efter helgerna för då vill jag umgås med folk eller bara sitta och slöa med en virkning framför tv:n.
      Allt vore ändå lättare om jag inte behövt göra det mesta själv. Men nu vet jag till nästa år att jag inte ska räkna med nån större hjälp från min ”andra halva” och då får jag lägga upp det på ett sätt som passar mig och bara mig och inte tro att vi ska hjälpas åt.
      Det blev ändå inte så stressigt mot slutet som jag trodde att det skulle bli. Och kvällen före julafton satt dottern L och jag i kyrkan och sjöng in julen för full hals och det enda jag hade kvar då var en liten figur som jag skulle göra färdig till lilla V och den blev färdig den med.🙂
      Vad roligt att ert arbete uppskattas! Och vad härligt för flyktingarna att ni finns. Att dra igång med några projekt ensam vid jul är nog svårt. Det bör väl vara minst en till, kanske två.
      Jag har haft funderingar på vad de tänkt sig på förläggningen här till nyår för vi har inget speciellt att göra då men sambon kanske hellre sitter vid datorn han.
      Bamsekram och god fortsättning!

Kommentera

