Adventsförberedelser

Huvvaligen vad det blåser! Det dånar ute av blåsten eller som vi säger här ”det dôner”. Undrar om samhällets konstgran ska blåsa sönder i år också nu när de just fått upp den. Så blev det ifjol och vi har liknande väder i år också före första advent.

Lilja

Tänk vad tiden rusar iväg! På söndag är det första advent. Och här har vi börjat med förberedelserna.
I tisdags var E och lilla V här hela dan så då passade vi på att baka lussekatter. Jag gjorde degen och E bakade ut den. Till en början hade hon ”hjälp” av lilla V men hon tröttnade snart så då fick hon leka lite med mig. Och mitt i allt så försökte jag göra chokladrutor också men fick avbryta för blöjbyte då det började spridas en lite oangenäm doft i köket.
C tog E:s bil till biltvätten och sen fick den stå i vårt garage och torka medan C passade på att städa ur bilen.
Vi har inget stort kök så det var rena kaoset med grejer överallt.
Sonen T ringde och kollade läget och när han fick höra att det var lussekatter på gång så kom han också. Och min mamma kom hit med sängkläder som jag skulle tumla åt henne så det blev fullt kök. Men oj så mysigt med fika och prat och gräddande av bullar. Och med lilla V förstås. Jag delade upp alla bullar så var och en fick 20 bullar. E tog med sig bullar till L som inte var med. Rättvist ska det va’.

151124 Lussebullbak

Igår hade jag gett mig sjutton på att jag skulle putsa de två fönster som blev oputsade sist. Det var varmgrader och då måste jag ju passa på. Så nu har jag t.o.m satt upp julgardiner i sovrummet och matrummet. De rummen brukar få vänta till sist annars men det var ju lika bra att få det gjort.
E och lilla V kom en stund även igår för hantverkarna höll fortfarande på och väsnades hemma hos dom och lilla V blir så rädd då hon inte förstår varför det blir sånt oväsen.
C var och hämtade mina föräldrars bil som även den behövde tvättas så i natt har den stått i vårt garage. Lite senare på kvällen åkte C och jag till mamma med sängkläderna som inte blev färdiga på tisdan och tog en fika tillsammans med henne. Sen passade mor och jag på att gå ner i källarn och hämta adventsstakar och stjärnor så hon skulle ha dem inom räckhåll och slippa strula ner i källarn själv.
Väl hemma igen blev det häng framför tv:n och jag gjorde färdig ett par ugglor så nu har jag fyra små ugglor som vi ska ge bort.

151126 Ugglor

Idag har jag varit på svenskalektioner på Quren. Det var sista gången för den här gruppen så en av volontärerna hade tagit med en termos med arabiskt kaffe till många deltagares stora glädje.
När lektionerna var slut så kom platschefen/föreståndaren ner till oss och talade om att vi som jobbar där som volontärer ska få ett ”volontärkort” vilket berättigar oss till att träna gratis i gymet där. Det är ett fint gym på Quren så det var ju en fin gest. Dessutom får vi äta lunch där de dagar vi har lektioner.🙂 Så då gick vi upp allihopa och åt lunch idag.
På måndag kör nästa svenskakurs igång.

När jag kom hem körde jag igång och dammade men fy vad trött jag var i både kroppen och knoppen. Men två rum och hallen är ordentligt dammade nu så då är det inte SÅ mycket kvar…
C städade ur mina föräldrars bil innan vi körde tillbaka den.
Nu är det snart dags att sova för att kunna fortsätta byta gardiner och städa i morgon. Sen ska jag vara barnvakt ett par timmar också. V:s föräldrar ska gå och äta lunch i lugn och ro och sen fredagshandla även det utan att behöva tänka på när V ska ha mat nästa gång.😉 Jag tycker det är viktigt att de får lite vuxentid tillsammans. Det behövs verkligen då man har småbarn.

151120 Två fina jänter

9 responses to “Adventsförberedelser

  1. Oj så mycket du hinner med! Fullt upp med allt möjligt. Och vilka söta ugglor du har gjort! De så får dem blir säkert jätteglada🙂

    Vill också passa på att önska dig och dina nära och kära en riktigt fin och trevlig adventstid.
    Kram

    • Tack, jag önskar dig och de dina detsamma.
      Ja nog känns det som att jag har fullt upp allt som oftast. Men det mesta är bara roligt och då går det ju bra.🙂 Städning och sånt är bara nödvändigt ont. Inget jag gör om jag slipper.😉 Men om inte jag gör det så blir det ogjort, så är det.
      Ja, jag hoppas att de som får de små ugglorna tycker om dem. De små kan ju leka med dem och större barn kan ha dem som en maskot.
      Kramen.

  2. Nu e det advent även här hos mej. I helgen blev även mina fönster putsade och gardiner,stjärnor och stakar är på plats.
    S och dottern bakade pepparkakor och lussekatter medans jag städade. Sonen var och jobbade.
    Inatt slog Gorm till, fasiken vad det har blåst!!!
    Kroppen skriker av värk,dels från städningen men mest av blåsten. Suck idag blir det inte många knop gjorda.
    Hoppas att du har lugnare väder.
    Ha en bra vecka. Kram

    • Vad bra att du fick hjälp av familjen att fixa advent hemma. Pepparkakor har jag inte bakat några, blir nog inte att jag gör det i år heller. Jag får vänta till nästa år så kanske jag får hjälp av barnbarnet att baka.😉
      Jag hoppas att din pappa är på bättringsvägen nu och att han bara fått en varning och kan leva vidare så normalt som möjligt.
      Jag hörde om stormen på radio inatt. Det blåste visst ordentligt. Usch ja, jag vet hur kroppen känner sig då. Vi hade ingen Gorm här men rejält blåsigt för ett par, tre dagar sen och det tyckte inte kroppen om så jag kan föreställa mig hur du känner dig. Vi har haft -grader hela dan idag och det är inte så dumt. Lite kallare och solsken så mår kroppen bra – det vill jag ha.🙂
      Hoppas du får ta igen dig lite i veckan nu.
      Kramen.

      • Jodå pappa genomgick en kärlröntgen. Han hade en förträngning men den är för liten för att göra något åt men så stor att den stör. Bara att vänta på att den blir lite större så de kan göra en ballongsprängning och sätta in ett stänt eller vad det heter. Han har redan gjort detta en gång och det gick jätte bra!Han blev som ung på nytt;)
        Jag hoppas oxå på -grader! Jag behöver inte snö(även om jag vill ha det) bara det blir frost! Men men nu är det +4 blåst och småregn, man kan tydligen inte få allt man vill;)!
        Kram.

  3. Hej! Har du fått någon förklaring på varför must inte funkar för syrianerna? Inte vår mat heller kan jag säga, igår när vi hade matlagning så lagade jag glaserade kålrötter med honung och ingefära och min kamrat lagade en rotfruktsgratäng. Det dög inte ens att smaka på, lite dåligt kan jag tycka. Annars gick det bra, det var en matrona till mamma med tre vuxna döttrar o ett par andra kvinnor. Matronan tog ledningen i köket, de andra fick skära sallad…hihi. Maten var jättegod, men när vi försökte lära dem vad olika saker heter på svenska så kontrade dom med att lär oss var de heter på arabiska. Jag struntar fullkomligt i vad gurka heter på arabiska, tihi
    Ingen engelska kunde de och svenska hade dom inte heller lärt sig, verkade som intresset var lika med noll. Nå, nu får vi se vilka vi får umgås med nästa vecka, hoppas några som vi kan prata lite mera med. Funderar på att bjuda hem några killar på söndag o laga mat, har inte tagit mig över tröskeln än…
    Kramen, konstigt att ni hade storm då vi inte märkte av Gorm överhuvudtaget

    • Jag har faktiskt inte testat must på våra syrianer men ska göra det på juldan tänkte jag.🙂
      Nog sjutton tycker de om svensk mat allt men rotfrukter hör nog inte till favoriterna. Våra killar äter med glädje köttfärssås och spagetti, köttbullar, potatis och nån god sås, tjälknôl med potatisgratäng, kalops mm. Och de är duktiga på att äta sallader också där man kan blanda in en massa olika grönsaker bl.a små bitar av morötter. Nån vitkålssallad gör de också med rödbeta i. Den hade jag aldrig smakat. Bönor av olika slag äter de också gärna.
      Jag var heller inte så vidare intresserad av att lära mig arabiska ord i början men nu har jag lärt mig lite i alla fall. ”Incha’ala” är något de använder ofta och kan översättas med ”om gud vill”. T.ex om jag bjuder hit dem på mat och säger att ”Ni kan väl komma klockan 2” ”Incha’ala” får jag till svar då och så kommer de halv 3.😮
      ”Mabaref” är också ett bra ord att kunna. Det betyder ”vet inte”.🙂
      Du ska se att när du varit en hel del med dem kommer du att uppfatta vissa ord och lära dig dem när de förklarat vad dom betyder.🙂
      Kram.

  4. Nämen nu är det hög tid att du klämmer ur dig en blog!
    Kram

Kommentera

