Mer virkning, barnbarn och svenska.

Nä, skärpning nu! Det har gått nästan en hel vecka sen jag skrev en blogg sist. Ve och bedrövelse och jag som har så dåligt minne. Om jag tänker tillbaka så vet jag att det varit rätt fullt upp men jag minns ju inte allt jag gjort sen sist. Men jag minns vad jag gjort idag så jag får väl vara tacksam för det.😉
När jag funderade över vad jag gjorde i onsdags så står det helt still i skallen. Jag lärer väl ha gjort nånting men jag var rätt hängig och frusen och hoppade över badet på kvällen. Ville bara vara hemma och slappa.

Rosa Ros

På torsdan följde jag med mina föräldrar till sjukhuset i Hudiksvall. Pappa skulle göra en magnetröntgen på skallen. Jag var chaufför i deras bil och eftersom jag varit på sjukhuset så ofta för några år sen så hittar jag ju det mesta där. Vi åkte i god tid. Pensionärer kommer ju alltid långt före utsatt tid så jag fick stressa lite innan vi åkte för jag var inte riktigt i ordning så pass långt före utsatt tid. Men sen flöt allt på väldigt lämpligt. Vi var där i god tid så vi tog en fika innan det var dags. Undersökningen tog inte så lång tid och medan mor och jag väntade så virkade jag och mor läste. När jag kom hem igen så la jag mig och sov en stund för jag var rejält trött.

I fredags satte jag igång att städa tidigt för E, T och V skulle komma och hälsa på. De hade varit till Edsbyn och köpt vinterkläder till lilla V. Men innan de kom så ringde sonen T och undrade om han kunde komma och byta däck här hos oss så han hann hit först. Vi fikade och sen följde sonen T med C för att transportera ett fotbollsspel någon skänkt upp till Quren.
Det blev en lugn kväll framför tv:n och ”Idol” och virkning förstås så jag gjorde färdig en röd och grön, lite större, uggla.

151120 Vilja i nya vintermössan

På lördan bestämde vi oss för att vi inte skulle göra nånting alls. Bara slappa, lösa melodikrysset, hänga vid datorerna och (naturligtvis) titta på skidåkningen. Jo, vi var tvungen åka och handla för det började bli lite tomt i kylskåpet. Men du vet väl hur det blir när vi fruntimmer inte ska göra nånting…. Det finns ju alltid nånting att göra. Tvättmaskin fick jobba bl.a, blommorna ville ha vatten och mat måste man ju ha så det blev lite att göra ändå.

Igår var det skidåkning på tv men vi började faktiskt dan med att se reprisen på ”Moraeus med mera”. Jodå, jag satt med virkningen men när jag virkar ugglor är det mer sömnad än virkning. Det är ögon, näbb och vingar som ska sys på men snart är jag färdig med fyra små ugglor som jag ska ge bort. Två blå och två rosa.
De första figurer jag virkade var fyra elefanter till lilla V:s barnvagn. Hon behövde något att titta på. Det var roligt att virka små djur så jag började virka ugglor och på den vägen är det.

150415 Elefanter

På eftermiddan igår var det Språkcafé på Quren så naturligtvis var vi dit och lärde känna några nya människor. Det är faktiskt väldigt roligt för alla är så positiva. Jag satte mig ensam vid ett bord och efter en minut så satt det 7 – 8 karlar i olika åldrar vid mitt bord. De hämtade kaffe till mig och alla hade lärt sig lite svenska så de kunde presentera sig på svenska i alla fall. Efter en liten stund blir det enklare att prata engelska för när de blivit lite varm i kläderna så börjar de fråga så mycket om hur vi lever och hur saker fungerar här i Sverige. Och på slutet börjar nägra öppna sig lite och berättar om sig själva, sin familj eller om sin flykt. Fantastiska människor allihopa.

Idag har jag varit på svenskalektion på Quren, näst sista gången för det här gänget. Det är 8 gånger och två hela timmar varje gång med bara en fem minuters paus mitt i så det är intensivt. De har lärt sig väldigt mycket och två av männen som inte ens kunde vårt alfabet kan redan läsa, skriva och förstå lite svenska. Helt fantastiskt vad gärna de vill lära sig vårt språk.
När jag åkte hem tog jag med mig fyra killar i 20-års åldern som både C och jag pratade med igår. Vi hade lovat att bjuda dem på fika. Trevliga, väluppfostrade och artiga killar som vill lära sig svenska snarast möjligt för de vill fortsätta sina universitetsstudier som de bara hade påbörjat i sitt hemland. Hoppas de orkar hålla entusiasmen vid liv under den långa väntan de har framför sig för att få uppehållstillstånd och så småningom lägenhet.

151121 Röd-gröna ugglan

En stund efter att killarna gått härifrån så ringde E och undrade om V och hon kunde komma. De har hantverkare i huset som väsnas så lilla V blir vettskrämd. De fick en vattenskada i badrummet som måste åtgärdas. Och naturligtvis fick tjejerna komma. Det är alltid lika roligt.
I morgon ska de komma hit tidigt och blir kvar hela dan. Undrar vad vi ska hitta på då?

7 responses to “Mer virkning, barnbarn och svenska.

  1. Sicken sötnos lilla V e i sin nya mössa! Hoppas att det blir lite snö så hon kan få använda den o kanske åka lite pulka.
    Ja du nu är det snart advent och stressen kommer så smått eller nej förresten. Förr hade den gjort det men igår fick jag lite perspektiv. Satt och försökte samla ork till att putsa mina fönster när mamma ringde. Min lilla pappa ligger på lasarettet för sitt hjärta. Vet ej vad de ska göra för att fixa hans problem men jag hoppas att de inte skickar hem honom utan att reda ut det! Så nu ska jag och fixa mamma och pappas vinterdäck , sen var det något annat som pappa ligger och oroar sej för. Har bestämt mej för att det blir advent även om jag inte putsar mina fönster bara jag orkar ta hand om deras. Är nämligen pappa som putsar fönster där, mamma kan inte få upp sina armar.
    Skicka lite energi om du har lite över är du snäll;)!
    Ha en fin vecka och ta hand om dej och de dina.
    Kraaam

    • Nää, vad tråkigt med din pappa! Ja då förstår jag att du fick lite perspektiv på adventsstressen. Och en hel del annat att göra.
      Jag putsade fönster i köket och vardagsrummet för inte så länge sen så dom duger gott. Nu lyckades jag ta fönstren i sovrummet och matrummet igår då det var några varmgrader så där hag jag redan satt upp julgardiner. Sen hoppas jag att jag hinner byta gardiner i köket och vardagsrummet i morgon annars får det bli på lördag. Linn var till mina föräldrar och putsade fönster för inte så länge sen så jag behöver inte bekymra mig över dem heller. Mamma är ju inte alls pigg men kämpar på allt vad hon kan och fast jag erbjuder min hjälp så avböjer hon men Linn ska få dit och hjälpa till med städning nästa vecka. Mamma är ensam hemma den här veckan och nästa då pappa är på växelvården i två veckor nu. Men när han åker dit så sover mamma i en vecka (de hade bara en vecka tidigare så det är nytt för dem med två veckor) för hon är så slutkörd. C har iaf tvättat deras bil och så fick den stå i vårt garage för att bli riktigt torr och sen städa han ur den lite också och fixa med navkapslarna som inte pappa lyckades få dit. Lussekatter bakade vi (E och jag) i tisdags och delade ut till allihopa så vi fick 20 st var. Då klarar vi första advent iaf.🙂
      Har inte speciellt mycket energi över men jag skickar allt jag bara kan. Hoppas du känner av den.
      Nu hoppas jag att de tar väl hand om din pappa och att du inte kör slut på dig själv nu när dina föräldrar behöver extra hjälp. Jag har ju haft mamma på sjukhus en gång och sängliggande en annan gång så jag fick bo hos dem och ta hand om pappa så jag vet hur jobbigt det blir när man vill göra så mycket och har svårt att orka.
      Ta hand om dig!
      Kramen.

  2. en glad bebis du är mormor till! Alltid på gott humör,,,,
    Konstigt att det är så annorlunda uppe hos er med svenskundervisningen. 10 lektioner är vad staten bestämt att de asylsökande ska få innan de fått asyl. så fick jag lära mig iaf, och mina elever hade jag bara vid 5 tillfällen med två x 45 minuters lektion. Nu ska vi börja planera inför matlagningsgrupp, nu har männen meddelat att de också vill laga mat…Men nu är dom ju så himla många, o vi kan bara ha 8 per grupp plus minst två volontärer, så om alla som vill ska få laga mat någon gång så hinner väl även halva nästa å¨r gå åt…
    Nu ska jag se fortsättningen på Greys Anatomy, sitter vid datorn i reklampauserna
    Kram på er

    • Jag tror inte ABF här tar så hårt på några regler för några pengar har de inte fått då vi hör ihop med Bollnäs och de har tydligen kört allehanda kurser så de pengar som skulle komma var tydligen redan slut. Några matlagningsgrupper blir det inte här för det är så hårt tryck på att de vill lära sig svenska. Däremot blir det en fortsättningskurs för dom som gått den första kursen, det ska bara vaskas fram några fler volontärer först. Och på måndag börjar nästa nybörjarkurs så vi kör på.

      • Glömde bort att berätta att barnbarnet är en riktig liten gla’fis.🙂 Men hon har sina jobbiga stunder hon med… bl.a vill hon inte gärna sova middag och knappt på nätterna heller men det är nog en period just nu och hon är otroligt mammig och blyg nu också.

  3. Hej, visst kanske det är så att olika studieförbund har olika upplägg. Jag har jobbat för ABF, något annat studieförbund har inte visat intresse vad jag vet, däremot har kyrkan haft lite undervisning under tisdagar när de har barnaktiviteter också. Nu hörde jag idag att vi förlorar lokalen där vi varit, så jag vet inte alls hur det ska ordnas nästa år. Lokaler är vårt stora problem, med över fyrahundra asylsökanden i vanliga hyreshus går det inte att hitta lokaler för kurser och samvaro. Tur ni har Quren! Hur många asylsökande har ni nu i Alfta? På lördag har vi julskyltning i byn, då brukar det bjudas på kaffe o pepparkakor både på biblan och loppis, men nu undrar jag om de kan erbjuda det till så många, mer än dubbelt så många som förut om alla är med! Vi försöker redan sala pengar till julgransplundringen, som är en årlig fest för barnen i Folkets Hus, men nu med 60-70 nya barn i byn krävs det extraordinära insatser…
    Kramiz

    • Men va jobbigt att ni inte har några lokaler! Ja vi har en otroligt fin anläggning här. Jag har ingen färsk siffra på hur många som finns på Quren men ca 350 ska det vara + alla boenden för ensamkommande flyktingbarn. De ska till att öppna tredje boendet för ungdomarna som kommer och ca 50 till skulle vi också få så nu dammsuger de kommunen på bra lokaler för det ändamålet.
      Ja det krävs en hel del pengar när man vill ordna något. Kan ni kanske kolla med svenska kyrkan om de kan hjälpa till med t.ex godispåsar till julgransplundringen? C och jag körde äggmålning på påskafton på Quren och då gick sv kyrkan in och fixade godispåsar till alla barn. Och i fjol till jul fick alla som ville skänka julklappar för barn till kyrkan och sen fixade de med tomte och allt som delade ut julklappar på julafton där. Och så ska de höra om Alftaskolans lucia kan komma och lussa för dem.
      Vi fick en trevlig ersättning idag. Varje gång vi är där och har svenskakurser får vi gå till matsalen och äta lunch och så ska vi få ett ”volontärkort” som vi kan visa så får vi utnyttja gymet gratis.
      De ska tydligen även få fler av flyktingarna som volontärer på olika områden på förläggningen med t.ex städning, diska, så småningom skotta snö. Alltid med en ordinarie personal förstås så det blir som en praktikplats för dem och då kan de samtidigt träna svenska och så får de också ett volontärkort och då ska de anordna filmkvällar för volontärerna (de med kort får titta) just för att få till en bättre stämning och en bra vi-känsla och att de också får något att göra och får känna sig nyttiga. Och för att det ska bli rättvist så lottas platserna till svenskakurserna ut. Det är en himla bra föreståndare på Quren.
      Men försök få hjälp från kyrkan, Lions eller liknande för att kunna anordna saker för flyktingarna.
      Kramen.

Kommentera

