Ny cd-väska och finbesök.


Sitter här och är ”frössen” (frusen). Det är inget bra på tv:n heller så då kan jag ju blogga istället.

151116 Renovering av cd-väskan

Igår gjorde jag färdig min cd-väska. För att göra mig förstådd måste jag berätta om den först. När sonen T gick i mellanstadiet och hade textilslöjd så sydde han en liten fodrad väska. Utsidan var ljusrosa och insidan var i röd fleece. Han gav mig den där väskan och den blev liggande i en garderob i några år innan jag hittade den igen och genast såg vad jag skulle kunna använda den till. Jag hade då gett upp att läsa böcker. Kunde inte koncentrera mig med det när jag hade så mycket värk. Jag började låna ljudböcker på biblioteket. De hade inte så mycket ljudböcker då (för ca 10 år sen) men jag lyckades hitta en hel del värt att lyssna på. Men att sitta stilla, eller ligga, och lyssna fungerade ju inte för då somnade jag ifrån boken. Vad skulle jag använda för att kunna bära med mig cd-spelaren? DÅ hittade jag den där lilla väskan  och den har verkligen blivit använd. När jag ska städa, diska, laga mat, stryka, ja vad helst jag ska göra så hänger jag på mig väskan med en bra ljudbok i cd-spelaren och då går allt tråkjobb mycket lättare att göra. Men den stackars väskan blev väldigt utnött och trasig och jag ville inte byta ut den för just att sonen har gjort den betyder mycket för mig. Så kom jag på att jag skulle ju faktiskt kunna virka en utsida till den. Fodret och axelremmen kunde jag använda. Jag tog restgarner efter pannlappar jag gjort och gett bort och jag hade sett nåt som heter korsade stolpar på nätet och det skulle passa perfekt till min lilla väska. Så blev det. Först virkade jag min nya utsida och i söndagskväll började jag sprätta löst tyget på utsidan av väskan och började sy fast den nya utsidan och igår kväll gjorde jag färdigt. Det blev ju faktiskt riktigt snyggt.

151116 Väskan blev som ny

Jag gjorde väl inte så mycket annat igår.. Jag var medhjälpare på svenskalektionerna på Quren på förmiddan och sen åkte jag till mor och far och fikade. När jag kom hem var jag så trött så jag gjorde C sällskap och tog en tupplur.
Efter att vi ätit så hängde vi framför varsin dator ett tag, kollade lite på tv och körde ”Bron” via svtplay och hdmi-sladden. Åh vad bra det är med dagens teknik.🙂

Idag fick vi finbesök. Dottern E och lilla V kom och hälsade på så nu har jag fått leka, byta bajsblöjor, mata och ”gåtränat” med barnbarnet. Lycka! Men bäst var nog ändå morfar idag då han kopplade upp laptopen till tv:n och körde igång ”Babblarna”. Hon bara älskar dem! Hon sitter som ett ljus och tittar så intresserat. Nu finns det i stort sett bara två sånger med de där Babblarna men det gör inte henne nåt, hon ser lika glad ut för varje gång de sjunger samma sång. Hon är helt underbar!

151117 Tv-tittande Vilja

E fick välja kvällsmat så då blev det hemkokt kålsoppa. Det är inte bara E som tycker om soppan, lilla V gillar den också men hon får, än så länge, bara smaka lite av den för när de är under ett år så är det inte bra med salt i maten och jag använder buljongtärningar i den och i dem är det salt. Hon fick knapra majskrokar när vi åt. Lika nöjd var hon för det. Men som mormor får man ju göra lite extra ”dumheter” så några majskrokar blev doppade i lite messmör.😉

Vi fick se något nytt idag. Lilla V kunde äta frukten själv. Vilka grejer de hittar på! Fruktpuré i en påse så de kan suga i sig purén.🙂 Lilla V får oftast hemlagad mat och riktig frukt efter maten men ibland kan det vara bra att ta till såna här moderniteter när man ska äta borta. Och det var en rolig och bra uppfinning.🙂

151117 Morfar och Vilja.

4 responses to “Ny cd-väska och finbesök.

  1. Vad fin väskan blev!Och vad skönt att sonens väska bevaras.
    Så söt lilla V är,ja ja gubben han duger väl oxå;).
    De där fruktpåsarna har jag sett många små får i sina vagnar. Verkar vara praktiska men säkert svindyra. Det brukar allt till små barn vara tycker jag. Ja som mormor får man ta sej lite friheter, det är det lag på säger mina ungars farmor iallafall.
    Ha det bra och hoppas att ni får lite snö nu så det blir lite ljusare och trevligare ute.
    Kram

    • Ja det är snyggt med de där korsade stolparna. Många virkar väskor av olika slag, ofta i vitt. Jättesnyggt.
      För mig var det viktigt att få ha kvar T:s originalväska. Fånigt kanske men jag trivs så bra med den.
      Jag frågade aldrig vad den där påsen kostade.🙂 Men den är säkert dyr som skam. Är det nåt de tar betalt för så är det sånt som är till ungarna för de vet att det är föräldrarnas svaga punkt. Men V är uppfödd på färsk frukt av alla slag och älskar det men det är klart att den där påsen gick i. Jag vet ingenting som inte den ungen tycker om. Jag tror hon äter allt.🙂
      Ja nog vill jag ha snö men inte i mören för då ska jag till Hudiksvall med mor och far.
      Kramen.

  2. Hej, under årens lopp har jag undrat och begrundat många uppfinningar som tillkommit till små barn. inte mnst på matfronten. Inte fanns ju majskroken heller då vi hade barn. Då kletade dom väl med kex eller eller annat smuligt istället. Dryckerna man klämmer ur är himla praktiska.
    Är ledig idag, efter en riktigt jobbig o intensiv vecka. Så får alla veckor inte se ut, nu måste jag börja sakta ner lite. Så nu tackar jag vänligt men bestämt nej till vissa uppdrag…På tisdagkväll kommer en väninna på besök, ska bli skoj med en tjejkväll med god mat och övernattning. Sen blir det mycket fixande till julskyltningen på lördag, dock inte här hemma, här blir det ingen julstämning (som vanligt). Våra nyinflyttade fick nog en chock igår när kvicksilvret sjönk under tio grader, småpanik på loppisen hela dagen, de köptes vinterjackor, fleectröjor och sockor, allt skulle kläs på med en gång, inget finlir med att ta med hem i påse …
    Roligaste nöjet bland både vuxna o barn var att kasta sten i sjön eller rättare sagt på isen, för nu har sjön frusit till iallafall tillfälligt
    Ha en fin fortsättning på helgen/Kram

    • Hej. Jo nog har det hänt mycket då det gäller barnen och maten. När jag fick mina två äldsta var det mest barnmatsburkar som gällde och som du skriver fanns inga majskrokar då så jag brukade ge dem såna där tunna smörgåskex för de smälte i munnen. När jag fick yngsta dottern började det bli populärt med att laga egen mat till de små så hon fick mycket hemlagat.
      E är väldigt duktig med att laga egen och näringsrik mat till V och så säger BVC att de ska låta barnet smaka lite av föräldrarnas mat och det gör ingenting om det är kryddstarkt heller. När hon lagar mat så undviker hon salt och buljonger/fonder för de är också saltade. När de får smaka litet av föräldramaten är chansen stor att de upptäcker om barnet är överkänslig mot något födoämne vilket de gjorde idag (läs igår) då V fick lite kokt ägg. Hon har fått det förr men den här gången blev hon röd och uppsvälld runt munnen så de fick åka in på akuten och få betapred till henne. Nu ska de undvika ägg i hennes mat och så fick de betapred utskrivet ifall att…
      Bra att du ser själv att det blir för mycket för dig. Det är lätt hänt då man blir engagerad och det samtidigt är roligt.
      Jag kan tänka mig chocken hos flyktingarna då det blev så kallt. Och de är verkligen frusen av sig. Vår inneboende använde långkalsonger nästan hela sommarn! Och när han skulle träffa sina kompisar ute på kvällarna så åkte täckbyxorna på – mitt i sommarn…
      Vad mysigt med en tjejkväll. Hoppas ni får riktigt trevligt.
      Jag måste börja fixa här hemma till advent och sen brukar tiden gå alldeles för fort fram till jul så nu är det dags att ligga i.
      Kramen.

Kommentera

