Bakat och virkat.

Dags igen för en blogg om vad som händer här hos mig/oss.

I tisdags (10/11) skulle jag pyssla hemma och så blev det också. Vädrade och bytte sängkläder, tvättade och tog itu med lite strykning. Var även till mor och far en sväng.

150421 Virkad liten ugglaDen här lilla ugglan virkade jag i april till lilla V.
Beskrivningen till den hittar du här.

På onsdan hade C tagit ledigt från jobbet. Han skulle till sin läkare i Järvsö så vi passade på att hälsa på våra vänner U och E när vi var där i krokarna. Mysigt att ses igen, det blir inte så ofta nu för tiden tyvärr.
En influensavaccination fick vi på HC i Järvsö också innan vi åkte hemåt.
På vägen hem stannade vi till vid Jysk och köpte nya täcken. Tyvärr är de nya täckena 210 cm långa så vi har lite för korta påslakan. Men vi får väl köpa längre påslakan i framtiden då.
Kvällsmaten intogs på Sibyllakiosken vid södra infarten till Bollnäs.

På torsdan var det dags för svenskaundervisning på Quren igen och jag fortsatte som ”hjälpfröken”.
På vägen hem var jag in på biblioteket och bytte ljudbok och sen handlade jag lite inför helgen. Fick bl.a tag på högrev med kort datum så jag fick göra kalops till kvällsmat. Gött!
På eftermiddan dök M upp och fikade med oss. Han var ledig från sin kock-kurs så då passade han på att hälsa på oss. Vi hade klent med fikabröd hemma så efter kvällsmaten gjorde jag falsk toscakaka i långpanna. Recept till den hittar du här.

151112 Falsk toscakaka

På fredan hade jag satt mig för att jag skulle baka bullar och vetelängder. Det var evigheter sen jag gjorde det kändes det som. Så jag körde igång i skaplig tid. När C kom hem så lastade han jobbarbilen full med saker som skulle till Röda Korset i Bollnäs. Jag lämnade bullarna på plåtarna så de fick kallna (utom en påse som fick följa med till äldsta dottern) och så for vi till stan. Jag blev avsläppt vid parkeringen hos E och T. De skulle ut i några ärenden och hade en tid att passa och det inföll sig precis då lilla V skulle äta så naturligtvis ställde vi upp som barnvakter. Lilla V (som blev 8 månader den 12:e) är väldigt mammig nu så det blev lite gnölande då hon upptäckte att mamma faktiskt hade försvunnit men vi hjälptes åt C och jag att roa henne tills de kom hem igen. Då blev vi bjudna på hamburgare från Sibylla.🙂 Gött och skönt så vi slapp fixa mat när vi kom hem. Däremot hade vi en matlåda med till L så på väg hemåt igen så stannade vi till hos henne och överlämnade matlådan och några ”toscakakor”. Sen for vi hem och hade fredagsmys framför tv:n med fika och Idol.

151113 Fredagsmys med nybakt bröd.

Igår blev det en lite konstig dag. Inget melodikryss(!) eftersom radion sände nyheter och prat om attentaten i Paris. Jag satte mig framför tv:n och tittade på 2:an och virkade. C åkte iväg och tvättade bilen och kompletteringshandlade. Sent omsider åt vi en frunch bestående av risgrynsgröt (hemgjord så klart) och skinksmörgås. Och nejdå, jag struntade inte i städningen den här veckan heller. Snabeldraken fick sin motion den också.
På eftermiddan då C låg och vilade (sov) så passade jag på att koppla upp laptopen mot tv:n för att se några program som jag missat och gärna ville se. Vilken tur att kanalerna har sina playsidor. Jag virkade naturligtvis.
På kvällen fortsatte vi titta på tv via datorn och Viaplay och jag fortsatte virka och blev klar med den disktrasa jag höll på med. Har testat disktrasan idag och den är riktigt bra. Beskrivning till disktrasan finns här.

151114 Disktrasan.

Idag har C bytt däck på bilen och jag har vattnat blommor och pysslat med lite småplock och tvätt. Lite häng vid datorerna och så lagade jag fläskfilégryta med färsk pasta till kvällsmat. C tog hand om disken.❤ Ikväll ska vi titta på Beck på 4:an. Nya filmer! Det var på tiden.🙂 Och jag ska antingen virka små ugglor eller renovera min cd-väska.

9 responses to “Bakat och virkat.

  1. Så söt ugglan blev. Tänk om man hade någon att virka till, men jag hoppas att det dröjer ett bra tag till!
    Mysigt med lite barnbarns gull, själv hade dottern en kompis med sina 2 barn här i fredags. Den lilla är 6månader och det är bara mamma som duger där, men sonen på 4 år var mycket nöjd med mej;)! Vi byggde med duplo, var uppe på vinden och hämtade ner hela kistan.Snacka om lycklig pojke!
    S behövde jobba över i fredags tillsammans med chefen så vi kom iväg sent till Stockholm. Vi kom fram lagom till sista låten av förbandet(som faktiskt var bra).Sen var det en lååång väntan innan Whitesnake kom på scen. Var faktiskt riktigt bra! Man blev ung på nytt;).
    Hotellet var lyxigt som bara den,Radison blue waterfront precis vid centralstationen. Det var bara uppvaknandet av lördagensnyheterna som la sordin på allt. På söndagen vaknade vi till sprängdåd i Kalmar mot ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Vad ska det här sluta??!!
    Ta hand om dej och ha en kanonvecka!
    Kram

    • Jag har hur mycket som helst att virka nu. Hinner inte med hälften av vad jag skulle vilja. Du får hjälpa mig med allt virkande.🙂
      Det var väl klart att S lära jobba över… just en sån gång också.Härligt att ni hade en bra fredagskväll och ett lyxigt hotell. Men synd att världshändelser la sordin på alltihopa. Men vad har det varit för sprängdåd i Kalmar?? Det har jag inte sett något om. Fy sjutton vad otäckt det är med allt som händer här i Sverige riktat mot flyktingarna. Och det som hände i Paris är otäckt så det förslår och än har vi väl inte sett slutet på eländet som det låter.
      Sköt om dig du med och ha en bra vecka!
      Kramen.

  2. Enligt rykten var det en handgranat som idioterna använde. Men de lyckades inte slänga in den genom ett fönster utan den sprängdes utanför. Vi får väl vara glada för att de kriminella i Kalmar inte är så ”duktiga”. Har bara varit rapportering på smålandsnytt. Om du vill läsa om det så sök på tidningen barometern.
    Kram

  3. Hej lilla flitmyra! Du skulle ha sett vilken fest det blev igår på vårt språkcafe..vi hade besök av fyra snygga tuffa brudar som filmade för fullt. De gör ett projekt för Linköpings universitet där de går en kurs i filmkonst. En av dem är bördig från byn så dom bestämde sig att under fyra dagar följa våra asylsökande och deras vardag. De filmade allt vad de orkade och sen blev dom uppbjudna till dans minsann! Till slut var det mer disco än cafe men gissa om karlarna trivdes! Alla fick ta sina foton med dom snygga brudarna som nu är utspridda över halva Mellanöstern…
    Idag hade jag nästsista lektionen i svenska. Det gå undan när man som jag kör dubbellektioner. Sen tänker jag ta paus över långhelgerna och se hur läget är efter det. Tänkte istället börja engagera mig i matlagningsgrupperna som ska starta…
    Ja alltid finns det att göra, och jag håller med dig, så mycket glada stunder jag får uppleva med nya bekantskaper
    Kramen

    • Vad roligt att ni uppmärksammas av unga filmare. Hoppas deras film kommer att visas i någon av tv-kanalerna eller på nån fb sida. Du får se till att dela den filmen i så fall.🙂
      Dans minsann! Det har vi inte lyckats ha på våra caféträffar. Men vem vet? På söndag är det språkcafé på Quren. Kom på att jag nog skulle ha varit på chefen om att sätta upp lappar på livsmedelsaffärerna här så folk utan datorer också får veta att det är språkcafé.
      Oj, är ni redan klar med lektionerna. Här har vi några gånger kvar. Vi kör åtta träffar med två timmar varje gång. Det blir intressant att höra om det fungerar för dem att prata svenska på söndag. Vi kör med sfi:s material och jag tycker att de går in alltför mycket för att skriva. Det är ju prata de behöver lära sig först (tycker jag då) och det hinner de knappt göra för det är så mycket som ska gå’s igenom. För en del kanske det fungerar men inte för alla. Men det är mina åsikter och jag är bara en medhjälpare så…
      Matlagningsgrupper lär ju sitta som en smäck för dig som gillar att laga mat! Ja man bör ju göra sånt som ligger ens hjärta nära.
      På torsdag har jag tagit ledigt från lektionen då jag ska skjutsa mina föräldrar till sjukhuset i Hudiksvall. Pappa ska göra en magnetröntgen på skallen och de hittar inte på sjukhuset i Hudik men det gör ju jag… jag har snart varit överallt där. :s
      Kramen.

  4. Så fin disktrasa. Jag tror mycket på bambu-garn och sånt som är gjort av bambu. Har närapå bestämt mig för att testköpa sockor i bambu. Men är det lätt att vrida ur disktrasan? Jag använder Chiffonet, Vettex-dukar går inte alls. Vad kostar garnet? Fick plötsligt för mig att jag vill virka åtminstone 1 styck disktrasa!

    • Kul att se dig!! Här!!🙂
      Nu har ju jag inte tvättat min disktrasa än så jag vet inte hur den blir efter tvätt. Den kommer att bli lite tätare då, vet jag. Just nu är trasan mjuk och go på nåt sätt och jag tycker inte att det är svårt att vrida ur den men jag har inte så stora problem i händerna heller. Billigt garn kan du hitta här: http://www.ratrika.se/svarta-faret-tilda-bamboo-nyhet-/121 Jag har skickat efter andra garner hos honom och han (tror det är Rolf han heter) är bra att ha att göra med. Jag blev tvungen att beställa extra garn så jag ringde dit för att få rätt färgbad. Men billigaste bambugarnet jag hittat iaf. Testa med en du. Jag ska virka fler trasor… när jag får tid.
      Kramen!

Kommentera

