Vi fördömer…

…och förfasas och sörjer med  Frankrike idag. Fruktansvärda terrorattacker i Paris gör att vi knappt tror våra ögon och öron. Det kom nära. Det hände i Europa. En attack som Isis tagit på sig.

Många skriver om det på facebook och andra medier. Alla fördömer attackerna.

Kanske kan vi nu lättare förstå varför människorna i Syrien flyr från sitt land. De är nog inte så chockade över vad som hänt i Frankrike. De har varit med om liknande attacker nästan dagligen i fem år nu. Såna här attacker är vardagsmat för dem. Inte konstigt att de flyr sitt land!

Jag fördömer och förfasas och sörjer med Syrien och Syriens folk som måste stå ut med såna här attacker hela tiden.

Jag hoppas att vi tänker på att det är en extrem terrorgrupp som utför dessa attacker. De representerar inte de människor som flytt till Sverige från Syrien och andra länder som drabbats av denna terrorgrupp. De människor som flytt hit är lika långt ifrån Isis som vi infödda svenskar.

Röd ros

4 responses to “Vi fördömer…

  1. Håller med till fullo!
    Dock är det väl så att bland alla dessa oskyldiga människor finns rötäggen precis som i vårt land!
    Kanske kan det komma ut något gott ur denna tragedi. Om vi kan komma närmare varandra utan fruktan och mot allt dödandet.
    Ta hand om dej och de dina i din utökade familj, kram

    • Nog finns det både bra och dåliga människor överallt. Flyktingarna är inget undantag. Och det är bra att det utreds ordentligt vilka som ska få uppehållstillstånd.
      Jag läste någonstans att det är uppemot 200 svenskar som åker ner och hjälper Isis. Någon (politiker) hade lagt som förslag att de ska mista sitt svenska medborgarskap när de gör det så de inte kan komma tillbaka för att plåstras om för att sen kunna åka igen. Det har (tyvärr) inte gått igenom.
      Sämst nu är att många (EU-medborgare) blir rädda och oroliga och då uppnår Isis precis det de vill. Hörde för en stund sen på tv att Isis har hotat med att det kommer fler attentat i Frankrike framöver så länge de går in och bombar mot Isis soldater i Syrien…
      Kramen till dig och din familj.

  2. Tankarna snurrar o snurrar, men det är liksom obegripligt. och ogripbart! Våra flyktingar visade inte med en min igår att något hade hänt som chockade dem. Själv bestämde jag mig för att inte beröra ämnet om inte någon av dem tog upp det under mitt arbetspass på loppis. Jag tror det räcker för dem att de pratar sinsemellan, av oss vill de ha normalitet, vänlighet och ett leende. Minns att jag tänkte innan flyktingarna flyttade hit att nu måste jag väl börja låsa ytterdörren…snacka om fördomar….men, stolt kan jag säga att jag valt att hålla lika öppet till mitt hem som vanligt. Visst kan jag råka ut för inbrott, men då är det knappast någon av våra nyanlända som står bakom..
    Kram

    • Ja nog är det ofattbart men ändå inte. Fransmännen bombar ju mot Isis-fästen så nu ger Isis igen genom att straffa vanligt folk i Frankrike. Bedrövligt. Men det visar hur fanatiskt vansinniga de faktiskt är.
      Jag har inte pratat med någon av våra killar sen det här hände och ingen av dem har direkt sagt något på fb heller. Men jag vet att de nu oroar sig för att gemene man här i Sverige och andra EU-länder kommer att ”dra alla över en kam” och titta snett på dem. ”Våra” killar är så måna om att uppföra sig korrekt, vara ärliga, artiga och visa att det finns bra människor från arabländerna också så de lider som f-n när det är människor från arabländerna och i synnerhet från Syrien som ställer till något, är oärliga eller på något sätt uppför sig dumt. Och ett par av dem har även sagt att om Sverige på något sätt skulle råka i krig så känner de att de vill försvara Sverige och vår demokrati och våra lagar. De är så imponerad över vårt land.
      Bra att du inte behövt tumma på ditt öppna hem.
      Här har förekommit snatterier i några affärer när Quren körde igång första gången men det la sig rättså fort. De flesta är ärliga människor men naturligtvis kan det finnas ett och annat rötägg bland flyktingarna också.
      Kramen.

Kommentera

