Hej och hå!

Jamen hej och hå vad tiden springer iväg! Jag hinner knappt med. Innan jag vet ordet av så är det dags för advent, jul och hela fadderullan — så fort går det. Men än är vi inte där som tur är. Tittar jag på vädret så är det bara höst och det känns som snön är en bit bort än. Vi har haft lite regn de senaste dagarna vilket var behövligt. Träden står i stort sett nakna nu och det ser rätt tråkigt ut så det kommer nog kännas lite bättre när snön kommer för då blir det ljusare ute. Men innan dess har jag ett par fönster som behöver putsas och en massa andra saker som ska göras också. Vi har ännu inte bytt till vinterdäck men det ska väl bli av det också snart men det arbetet överlåter jag på C.

151109 Bougainvillea

Du som följer min blogg minns kanske vad glad jag var för att min bougainvillea hade fått en endaste blomma i mitten av oktober. Nu har den massor av blommor. De är bara blekt rosa och en del nästan gröna men vad gör det? Jag tycker det är så roligt att den ens vill blomma så här efter 4 år. Man ska aldrig ge upp hoppet.😉

Vad har då hänt sen sist?
Jo, i torsdags var jag på svenskalektion på Quren. Jag är bara ”hjälpfröken” där och den här gången var det en ”äldre man”  (de ser ju rätt gamla ut men han kanske är i 50-års åldern på sin höjd) som behövde extra hjälp. Han ville lära sig vårt alfabet ordentligt så jag satt med honom på golvet i en korridor. Vi hade riktigt trevligt där med att försöka få till rätt ljud på bokstäverna vilket inte är helt lätt.
När jag åkte hem passade jag på att helghandla. Sen blev det lite slöande hemma innan dottern L kom och jag lagade lasagne som hon gärna åt tillsammans med oss. När vi precis satt oss för att äta ringde dottern E och ville att vi skulle komma för hon hade problem med ett avlopp som svämmade över. Klart att vi åkte dit. Jag tog med en matlåda med lasagne även till henne.

151103 Lilla V med sin gammelmormor

På fredan hade jag gett mig sjutton på att jag skulle städa och det ordentligt dvs att även damma… Jag tänkte att jag tar ett rum i taget så om jag inte orkar och det blir nåt rum kvar så är inte det hela världen. Efter en stund ringde E och undrade om hon och lilla V fick komma. Naturligtvis fick de det men jag talade om att jag höll på att städa. Jag hann göra köket klart innan de kom. Sen blev det ju lite si och så med städningen men jag dammade sovrummet i alla fall. Kan ju inte låta bli att gosa med lilla V när hon kommer.
När de hade åkt så körde jag igång dammsugarn i sovrummet… då kom mor och far!🙂 De ville inte ha nåt fika utan bara hjälp med att formulera lite på ett papper som skulle fyllas i.
När de åkt fortsatte jag städa så jag blev färdig i sovrummet så C kunde lägga sig och vila där en stund. Jag städade hallen och började i vardagsrummet. Då kom (vår andra inneboende syrier). Han hade jobbat på Gästis och ville kika in en sväng innan han åkte tillbaka till Gävle. Han envisades och ville bjuda oss på pizza innan han skulle åka hem och så fick det bli. C och R hämtade pizza medan jag dammade färdigt i vardagsrummet.
När R åkte så gjorde jag färdigt i vardagsrummet och så tog jag C till hjälp att damma i ”matrummet” och sen fick han göra rent i badrummet. Klockan 20:05 hade jag duschat och kunde sätta mig framför tv:n och titta på Idol och njuta av att det var nystädat. Det tog hela dan och det blev långa pauser ibland men vad gjorde väl det… omväxling förnöjer.😉

151110 C:s Farsdagsblommor

På lördan löste vi melodikrysset och sen gjorde jag negerbollar innan L, E och lilla V kom för att uppvakta C på farsdag (det blev en dag för tidigt för det passade bäst så). E ställde sig och gjorde tårta medan L och jag roade lilla V. Sen när vi satt och fikade kom även T (sonen) en snabbvända.
När alla åkt hem och C och jag satt och åt lasagnerester sen torsdan kom M (vår första inneboende syrier) hit och fikade och pratade en stund. Han ville ha en del ”bra att ha saker” med sig hem så C skjutsade honom till Edsbyn medan jag satt med virkningen och såg ”Så mycket bättre”.

På söndan var det då riktiga farsdag. Vi sov länge och åt en sen frukost. Kände oss riktigt lediga och slöa. Vid 16-tiden kom mor och far hit för att äta farsdagsmiddag med oss. Och för att äta tårta också så klart. Vi hade några mysiga timmar tillsammans, vi gamlingar.😉

Farsdagskortet till min pappa.

Jag gjorde ett farsdagskort till min pappa med ett par bilder från resan till Teneriffa 2006.

Idag måndag (du får nog läsa igår) var det dags för svenskalektion på Quren igen. Sen en sväng på Ica och apoteket för att fylla på det som fattades.
Jag var så trött då jag kom hem så jag gjorde C sällskap och vilade (sov) en timme innan vi åkte till E och lilla V i Bollnäs. C skulle fixa en kontakt som strulade och så följde vi med dem på en husvisning. Sen åkte vi tillbaka hem till E och tog en fika och var med och badade lilla V innan C och jag åkte hem igen.

151107 FarsdagstårtaNu har jag suttit uppe sent för att få till en blogg men det är ju så svårt att få tiden att räcka till. Men i morgon ska jag bara vara hemma och dona. Vädra sängkläder, tvätta och sånt kul. Tror jag.

4 responses to “Hej och hå!

  1. Så duktig du är som städat huset! Jag har bara fuskstädat länge nu. Vi håller ju på med renovering.Nu är det badrummet som står på tur. Har sett ut som ”Beirut” ett bra tag nu, inget golv och ingen golvbrunn bara makadamm. Nu när gubben börjat med att sätta golvbrunn och gjutit första lagret( ska tydligen spacklas 2 gånger med isolering emellan) dammar det som f-n. Dammsugaren används flitigt varje dag men damning skiter jag i;).

    Vilket socialt liv du lever, själv träffar jag inte så mycket folk. Dock är det självvalt! Jag umgås med några väl valda personer förutom familjen.
    Men till helgen ska vi umgås med S:s chef och hans fru. Ska bli skönt och roligt!
    Ha en bra vecka och ta inte ut dej!Du ska ju hålla länge till!
    Kram på dej bästaste vän!!!

    • Duktig? Nä, envis och det var nödvändigt. Jag har ju ingen renovering på gång men det vore inte dumt om vi tog itu med matrummet och tapetserade om där. Vi har tapeter och har haft dem ett par år. Är det bäst före datum på såna?😉 Vad som ska till är orken att plocka undan allt, upp med renoveringsgips på väggarna, spackla, slipa och tapetsera. Oj vad jobbigt det lät.
      Jag skulle inte heller städa om vi höll på med renovering så jag förstår dig fullt ut.🙂
      När vi bodde i Järvsö träffade jag inte så mycket folk. Kände ju nästan inget folk där heller. Här hinner jag inte ens med att träffa folk jag umgicks med förr. Det händer nåt mest hela tiden.
      Jodå, jag säger ifrån ibland. Det får inte bli för mycket för det fixar jag inte. Det är därför jag är medhjälpare på svenskan bl.a istället för att ha en egen grupp.🙂 Sen går det ju en del tid till föräldrarna också. Och för dig lär det bli dubbelt upp, du som har svärföräldrar också. Jag vet att du har fullt upp ändå.
      Kul att ni ska få komma iväg bort i helgen. Det är ni värda och passa nu på att njuta allt vad ni bara kan.
      Kram till dig govännen!!

  2. Alltså, varje gång jag läser hos dig så har du städat, att du bara orkar. Hos mig har en tyfon dragit fram, jag hittar inte ens köksbordet längre för där har jag suttit och klippt och klistrat till dagens svenskalektion! Jag märker nu hur mycket sämre min struktureringsförmåga är jämfört med när jag var ute i arbetslivet, det är helt obefintligt. Kommer på nåt jag ska göra, irrar dit, gör nåt, glömmer, börjar om, o snart har jag en enda villervalla överallt. Nå, viljan är i allafall god. Jag hade första cafeet igår, det var skoj men gud så stökigt med alla sockerhöga barn!Femtio personer bjudna alla kom! Äter dom socker som drog även uppe hos er? Barnen tigger socker hela tiden och tömmer sockerskålarna avsedda för fikat. Föräldrarna orkar/vill/ids inte hålla efter dem så de sprang på långborden, klättrade på bokhyllorna, rev överallt o sprang in i det stängda köket, suck. Det har försvunnit både vattenkokare och annat så man är tvungen att vara två som håller koll…Annars var det jätteskoj, nära på att det blev discodans! Men trött i huvud och kropp, o idag har vi inga frivilliga som kan hålla öppet på vår loppis så vi är tvungna att ha stängt och det är nog inte populärt…
    Beundrar dig som orkar med så mycket, jag är inte redo än att bjuda hem någon…behöver liksom min fristad
    Kramen

    • Det att jag städat varje gång du läser är väl för att jag inte skriver mer än ca en gång i veckan.😀 För snabeldraken tar jag fram en gång i veckan och så håller jag efter i badrummet men annars städar jag mindre och mindre för varje år som går. Det har t.o.m hänt att jag hoppat över att dammsuga nån vecka men då går jag och retar upp mig på skräp och kattulltussar så jag måste dammsuga till sist. Jag har ju varit pedant en gång i tiden men mycket av det har försvunnit. Nu har jag en sambo som är duktig på att plocka undan också så det är nästan aldrig rörigt här så då blir det lättstädat också.
      Ett tips till nästa café: använd strösocker så kan inte barnen bli sockerhöga så lätt.😉
      Ja det märks att det är olika kulturer bl.a när det gäller barnen. Jag tror att de inte håller samma pli på sina barn som vi gör här i Sverige. De får härja och klättra och nästan ramla ut genom fönster utan att nån vuxen reagerar. Det är bara vi ängsliga svenskar som reagerar på det. Men nog föredrar jag vår kultur med lite mer ”städade” barn.
      Lås alla utrymmen ni inte behöver ha öppna. Det finns alltid nån som ”behöver en vattenkokare eller nåt annat bättre än ni” så grejer har en tendens att försvinna… Har man fikabröd är det nästan så man får portionera upp det så att alla kan få innan vissa roffat åt sig alldeles för mycket. Och föräldrar och andra vuxna bryr sig oftast inte om att deras barn inte följer nån vett och etikett. De har inte samma oskrivna regler som vi helt enkelt.
      Bra att du inte tvingar iväg dig till loppiset bara för att.. se till att sätta gränser för vad du verkligen vill och orkar göra. Det försöker jag med.
      Många av våra nya vänner som nu bor i lägenheter frågar alltid varför vi inte kommit och hälsat på. Svaret är ju att vi inte hinner för det är sällan vi själva inte har besök och sen blir det ju att de som besöker oss besöker vi i vår tur och vissa av dem kommer inte hit och då går inte vi dit lika snabbt heller. Jag försöker att inte få något dåligt samvete för att jag/vi inte hinner med alla. Jag måste tänka på mig själv, C och mina närmaste i första hand.
      Behåll du ditt hem som din borg där du kan vila och vara ifred. Det tog tid innan vi började ta hem folk till oss också.
      Kram på dig!

Kommentera

