Ett innehållsrikt liv.

Nu ska jag försöka få till en blogg. Tiden är knapp för livet innehåller så mycket, jag kan ju inte påstå att jag har ett innehållslöst liv.

151031 Vacker lampa i foajen.

I fredags skulle jag hinna med massor (i mina mått mätt). Det började med ett besök hos tandläkarn, dags för undersökning. Jag har ju redan varit där för att åtgärda lite akuta grejer, en lagning och en urdragning, så nu var det dags att se efter så det inte var nåt mer skit på gång. Det fanns inga fler trasiga tänder. Tack och lov för det men tandläkarn vill att jag går hos tandhygienisten två gånger per år nu för det börjar märkas att jag tar många mediciner som gör mig muntorr. Jag fick en blankett som jag ska ta till min läkare för att ansöka om Särskilt tandvårdsbidrag (STB) som är för undersökningar och förebyggande åtgärder för att jag ska kunna hålla tandtrollen borta. Om det beviljas kan jag få 600:- per halvår så jag får ett bidrag för att gå till tandhygienisten. Så nu gäller det bara att jag ska få ändan ur vagnen och ringa min läkare. Vilken av dem?? Jag tror jag satsar på reumatologen.

Efter tandläkarbesöket uträttade jag ett par ärenden på stan innan jag svängde förbi hos T, sonen, för en kopp kaffe.

151031 Det fina armbandet jag fick av Tim.Väl hemma så parkerade jag mig i köket. Tillverkade chokladrutor och kyckling i currysås och till sist köttfärssås av ett kilo köttfärs. Vi skulle ju ha kattvakt då vi åkte på den hemliga resan med C:s jobb.
Kattvakterna från Gävle (R och Ta) kom och vi åt spagetti med köttfärssås strax innan vårt fikabesök skulle dimpa ner. Det var våra tidigare stuggrannar från Järvsö, Li, P och Ti, som kikade in för en fika innan de skulle åka på hockeymatch och se Alfta – Järvsö. (Alfta vann🙂 ) Det är alltid lika roligt att få träffa dem. Ti hade gjort ett armband till mig av gummiband. Det var så fint så det blev mitt smycke på den hemliga resan.

151101 Dalecarlia

Så blev det lördag och 11:30 bar det iväg i en mindre buss. Hon som körde bussen brukar jobba på Gästis ibland också så för henne blev det en kombinerad jobb och personalresa. Vi var 11 stycken, chauffören inräknad.
Vi hamnade i Tällberg på hotell Dalecarlia. Härligt!
Vi började med att äta lunch och sen fick vi våra rumsnycklar och lite vila innan vi samlades nere vid deras spa kl. 16:30. Vi badade i pool både inne och ute och i bubbelpool. Vi satt och pratade och hade det trevligt och några fick massage. Både C och jag tackade nej till massagen, jag för att jag får så ont av vanlig massage och varför C tackade nej vet jag inte. Det räckte gott för oss med badande och bubblande och bastu. Vi beställde in vad vi ville ha att dricka (för vår del blev det 7up) och det kostade oss ingenting.
När vi badat färdigt gick vi tillbaka till hotellet. C vilade en stund och jag ställde mig i ordning för middagen.

Klockan 20 samlades vi för att äta middag. Förrätt var hummerconsommé och jag som inte tål andra skaldjur än räkor fick en laxtartar. Varmrätt var oxfilé med skivstekt potatis och två olika såser. Till efterrätt blev det tre olika ostar, bröd och en krusbärsmarmelad, allt från trakten. Till sist kaffe med chokladtryffel. Till maten dracks det vitt vin, rött vin och en och annan öl. Men C och jag höll oss till 7up. :-) Vi åt i tre timmar!
Sen blev det lite umgänge i ett sällskapsrum innan vi mätta, nöjda och belåtna gick och la oss.

151031 Trerättersmiddag.

Nästan bland det första vi gjorde nästa dag var att…. äta! Hotellfrukost! Åh jag bara älskar hotellfrukost. Så mycket gott.
Klockan 11 åkte vi sedan hemåt igen och mellanlandade i Leksand för att köpa med oss bl.a julbröd till Gästis och vi andra köpte med oss diverse goda brödsorter.
Vilken underbar resa! Stort tack till Helena på Alfta Gästis för den!

På måndag förmiddag när våra kattvakter åkt hem till Gävle satte jag mig vid datorn för att skriva en blogg. Slängde upp facebook först och hittar ett meddelande från Y på ABF. ”Jag hade missat ditt meddelande om att du ville vara med på språkundervisningen på Quren. Den börjar idag 10 – 12 och sen på torsdag samma tid.” Jag tittade på klockan på datorn, 10:20! Jag stängde ner datorn och bytte kläder och borsta tänderna och for iväg. Nu var det inte kris för det var två svenskar och 3 utlandssvenskar där (som inte var så bra på svenska men däremot på engelska och arabiska) och det var ca 30 deltagare. Men jag lyckades nog göra lite nytta ändå för det gick rätt fort fram i undervisningen så lite hjälp vid bänkarna kunde jag bistå med. Jag vet inte om det blir nån mer grupp nu men nog sjutton bör man vara minst 1 svensk/10 elever om de ska ha chans att lära sig något. Många av dem kunde inte vårt alfabet och ingen engelska heller. Men alla vill lära sig svenska och det är ju en förutsättning.🙂

På måndagkväll åkte vi till Edsbyn för att först hälsa på min pappa som är på korttidsboende en vecka och sen åkte vi till M (vår första inneboende) och fikade. Så det var en händelserik dag.

151101 Utsikt från Dalecarlia.

Igår åkte mamma och jag till E och lilla V och hälsade på. Så himla mysigt att sitta på golvet och rulla/kasta boll med V. Hon är ju naturligtvis världens mysigaste, goaste och smartaste unge.❤
När vi kom hem igen följde mamma med in och åt för C hade tagit hem matlådor från Gästis med laxpudding. Gött.
När mamma åkt hem så följde jag med C och hämtade en massa ”bra att ha saker” hos en som flyttat och fått grejer över. Det var skor, kläder, julpynt, prydnadssaker, hushållsgrejer och lite fritidsgrejer. Eftersom många vet att vi känner så många av nysvenskarna som nyss fått lägenheter så får vi ta hand om såna ”bra att ha saker” och fördela till dem. Innan vi åkte hem för att sortera prylarna så åkte vi in till O (en av nysvenskarna) med en fiskeväska med lite prylar i då han gillar att fiska. Där blev vi bjudna på kaffe och en pratstund.
När vi hade sorterat alla saker i vårt garage så blev det lite slösurfande vid datorerna innan vi la oss.

151031 Christer i foajen med en underbar utsikt utanför. 151031 Jag i foajen.

Idag ska C hämta mer grejer och E och lilla V ska komma hit en sväng också på eftermiddan. Och ikväll är det dags för träning i varmbassängen igen. Och i morgon förmiddag är det svenskaundervisning igen… Ja visst har jag ett innehållsrikt liv.🙂

7 responses to “Ett innehållsrikt liv.

  1. Att du hinner med att andas! Jag blir trött bara av att läsa om ditt liv;)
    Vilken underbar resa det verkar ha varit. Jag och gubben ska iväg nästa helg till Stockholm. Vi blir bjudna på konsert med hotellövernattning i stor stan. Whitesnake ska vi tydligen se eller höra kanske jag ska säga. Tyckte om bandet när jag var ung men nu vet jag inte…. men det blir nog bra.
    Ska bara bli skönt att komma iväg!
    Sonen var och jobbade i måndags och tisdags men är hemma idag. Armen håller inte för att köra med bilmaskin och dylikt hm tänk om han hade lyssnat på sin mamma och läkare. Han fick sjukskrivning hela månaden ut men valde att börja jobba ändå, ja ja han lär sej nog att lyssna tills han blir lika gammal som sin ömma moder;)
    Ha det bra och hälsa alla. Kraaam

    • Åh vad härligt att ni ska få komma iväg på lite lyxhelg! Det är ni verkligen värda! Njut! Allt vad ni bara kan. Whitesnake vet jag inte ens om jag lyssnat på.😕 Men det är säkert helt underbart bra.🙂 Men stoppa i ett par öronproppar bara så du inte blir lomhörd.😉
      Det tar tid innan ungdomen lär sig lyssna.🙂 De måste tydligen göra sina egna misstag själva. Hoppas han stannar hemma ett tag till nu då.
      Kram till er alla men mest till dig och njut av er helg i storstan!

  2. Åh att du hinner. Vill också dit.. hoppas du inte får eftersmällar nu bara. Du är enastående att orka 😊 kram

  3. Hej, vilka härliga foton på er där i fåtöljen! Får lite retrokänsla där, bort med färgerna, så har man högstamda lite allvarliga foton som man tog ”förr i tiden” när det var sällsynt att gå till fotografen…
    Jag hade min första lektion idag, men av tjugo anmälda kom bara tio. Nå, det kanske var lika bra, då fick jag mer tid att öva med var och en. Men, jag hade ju bara förberett samma som de andra grupperna gjorde, o jag blev färdig fortare då vi var så få, så jag fick improvisera lite, men det gick så bra så. Ingen var duktig på engelska, men några förstod i allafall lite. ERitreanerna pratar inte arabiska o inte engelska, så det var tur att en kille som bor i byn som redan fått etableringsbidrag var med o hjälpte till
    Nog blev jag bra avis på er helgresa, minns förr om åren då exet o jag brukade ta en spa-resa per år, det var ju så himla mysigt.
    Kram från pörtet

    • Jag ska testa att ta bort färgerna få se hur det ser ut.🙂
      Det var första gången jag var på spa! Hoppas det blir fler gånger.🙂
      Vad du är tuff som har lektioner själv.🙂 Ja, jag hade det jag också i våras här hemma hos oss. Sju elever hade jag och C var med som hjälp. Och jag bakade något nytt för varje gång så vi började med att fika så alla var på bra humör och alla ville lära sig och alla hann prata svenska också. Det hinner de inte på de lektioner jag varit med på nu. Det var andra gången idag och det går fort fram. De använder en bok som sfi använder och så finns där en som översätter till både engelska och arabiska.
      Idag tog jag hand om en äldre man (ser han ut att vara i alla fall men han är säkert inte mer än ca 50) som behövde hjälp med att lära sig alfabetet. De flesta av deltagarna är unga och för de verkar det inte vara så svårt men den här mannen och en till som Y tog hand om har det jättejobbigt. Tur vi är flera i gruppen så de kan få lära sig nånting de också. Sen var det en av killarna som sa att de kommer att hjälpas åt så att alla hänger med och de har ju tid på sig till måndag nu så det ska nog ordna sig.
      Idag slapp jag få så ininorden ont iaf då jag fick chansen att sitta ner istället för att stå och gå i två timmar.
      Kramen.

Kommentera

