”Mommo”

Känner att jag vill tota ihop en liten blogg innan jag lägger mig för jag kommer inte ha tid att blogga förrän nästa vecka för om vi har hälsan (i dessa förkylningstider) så ska vi åka bort över helgen. Vi vet inte var vi ska för det är C:s arbetsgivare som bjuder på en resa med övernattning. Det enda vi vet är att vi bör ha finkläder för lördagskvällens middag och att vi kan ta med badkläder om vi vill. Spännande!
Snoozen blir inte lämnad ensam för R (se förra bloggen) kommer hit och bor med honom.

151024 Höst i Gävle

Vad har hänt sen sist? Jo i tisdags ville kroppen verkligen ta det lugnt för den tyckte inte om måndagens aktivitet (fönsterputsning). Så när äldsta dottern, E, ringde och frågade om vi ville ha besök så blev jag så glad. Lilla V kommer ju med på köpet.🙂
När vi skulle fika så fick vi mer besök. Det var R (en vän från Syrien) som kom och hade med sig sin fru, N, och sin yngsta dotter, M, som är 4 år. Äldsta dottern, L, var i skolan. Frun och barnen hade kommit hit för ca en vecka sedan så han ville att vi skulle få träffa dem. R är inte så bra på engelska men pratar lite svenska nu och hans fru pratar arabiska och ryska men vi kunde ändå göra oss förstådda med en blandning av engelska och svenska och så fick han översätta till sin fru. Lilla V hade roligt med L som lekte med henne på golvet och där behövdes inget språk. ;-

En stund efter att de hade åkt hem så kom våran yngsta dotter, L, som bara hade halvdag på praktiken och gjorde oss sällskap.
Jag började med maten och då ringde sonen, T, och undrade om vi var hemma så då kom han också. Det är inte så ofta vi lyckas samla alla ungarna en vardag så det var jättekul.🙂 Vi åt och ägnade en hel del tid till vårt gemensamma intresse —V — som vi alla är så kära i.❤ Sen åkte T hem och en stund efter honom åkte E, V och L också.

151027 Morbror och V 151027 Moster och V

C började röja undan i köket och jag anslöt efter en stund. När vi var klar så satte vi oss framför varsin dator och slappade. Då ringde det på dörren. Utanför stod MaM och S (vänner från Syrien).🙂 På med kaffepannan igen och fram med chokladrutorna och köpekakorna.
MaM har köpt sig en billig bil och behövde hjälp med att fylla i papper för att kunna betala försäkringen via autogiro och sånt hjälper vi gärna till med. Det är inte lätt att fylla i papper (eller ens förstå vad som står på pappret) när man inte kan språket så vi har sagt till alla våra vänner från Syrien att de får komma till oss när de behöver hjälp.

På onsdan blev det en del pyssel hemmavid. Lite tvätt, betala räkningar, en sväng ner på byn för att se om jag kunde hitta en fin kjol till helgen och efter en del provande så hängde jag undan en kjol för jag ville kolla upp vad jag hade att ha till den hemma först innan jag bestämde mig. Sen blev det en tur till Bollnäs för att träna i varmvattensbassängen på kvällen.

151027 Goa gubbar

Idag fortsatte jag mitt pyssel här hemma tills C kom från jobbet. Då hade hans arbetsgivare rensat ur förråden, då hon håller på att flytta, och fick en hel del grejer över som C tog hand om. Vi skulle bara ta en kopp kaffe innan vi skulle åka till ett par familjer (från Syrien) som nyligen fått lägenheter för att låta dem plocka vad de ville ha, men då fick vi besök. O (en vän från Syrien) kom förbi då han var på promenad. Jag letade i frysen och hittade en påse bullar. Vilken tur, för O tycker om bullar. Vi fikade och pratade en stund och sen gick han vidare och vi for iväg med alla grejer.
När vi kom hem bytte jag om och cyklade ner på byn. In på apoteket en sväng och så köpte jag den där kjolen jag la undan igår. Hem igen och en timme senare var vi på väg till Bollnäs för jag skulle klippa håret. Snacka om att jag var glad för klipptiden idag när vi nu ska bort i helgen.🙂 När jag var klar så storhandlade vi på ICA i Bollnäs innan vi åkte hem. Vi köpte med oss sallad för vi hade inte ätit någon middag. Vi tog våra salladpytsar, satte oss framför tv:n och körde igång ”Blacklist” på Viaplay för vi hade två avsnitt vi inte sett.

I morgon ska jag till tandläkarn strax efter 9 och sen ska jag kika in på ”Sax och tyger”, som även säljer garn, och se om de har ”Tilda Bamboo”. Jag vill ha en enkel virkning med mig i helgen så jag ska virka mig en disktrasa. Det får inte vara för mycket grejer och pysselvirkning då vi väl antagligen ska åka buss.
När jag kommer hem måste jag baka chokladrutor (R älskar dem) och laga lite mat till vår kattvakt så han vill komma och passa katten fler gånger för du vet väl att ska man fjäska för en karl så brukar det räcka med att laga lite god mat.😉

151023 Vår höstbuske

Måste ju berätta också att idag när jag pratade med E i telefon så var ju lilla V i närheten så E sa till henne ”Jag pratar med mormor. Kan du säga mormor?” Och V säger… ”mommo”! Åh, va glad jag blev. Hon säger ju mamma och pappa redan och nu sa hon ”mommo”. Men i tisdags pratade jag med min mamma när V var här och liten som hon är så är hon intresserad av telefonen och när jag räckte luren till henne så sa jag ”Ska du prata med gammelmormor?” ”Mommo” sa hon då. Så gammelmormor var först att bli kallad ”mommo” av vår lilla solstråle.

Jag har inte hunnit kika runt på några bloggar nu så det får jag väl göra nästa vecka.
Ha en skön helg mina vänner för det tänker jag ha.🙂

8 responses to “”Mommo”

  1. Oj vad det har hänt grejer hos dej. Men det största måste vara mommo!
    Har C fått något namn än eller är det som med mina barn att alla manliga personer utom pappa var inget utom leenden;)
    Det är tur att ni kan hjälpa era vänner med papper och annat för det kan ju tom vi svenskar ha problem med. Sonen skulle fylla i papper om arbetsskada och han ropade på hjälp hela tiden. Han har klarat sej från operation hittills och vi får hoppas att det inte behöver bli det heller. Vilan har gjort honom gått. Ja iallafall kroppsligt, humöret är inte på topp om man säger så;)
    Hoppas att ni får en trevlig helg med god mat och trevligt sällskap! Ser fram emot att läsa om den här senare.
    Kram på dej och krama C från mej!

    • Ja naturligtvis är det största att bli kallad mommo.🙂 I morgon (tisdag) ska jag och min mamma åka till E och lilla V så får vi höra om hon kommer ihåg mommo för vi blir ju mommo båda två.
      Jo här är full rulle mest hela tiden nu känns det som. Fönsterputsningen som är kvar får vänta lite till för jag har lite svårt att få tiden att räcka till för den.
      Fylla i papper kan vara svårt även om man är vuxen och svensk för ibland vet man inte riktigt vad det är de vill veta. Och inte har det blivit nå mindre med blanketter än hit och än dit trots att vi har internet. Nä, då måste man hämta blanketterna och skriva ut dem för att sen fylla i dem och skicka dem med snigelposten… det är nog ”myndigheterna” som inte hänger med i svängarna. Och tänk när de tycker att man ska maila dem… och sen kollar de inte av sin mail så de ser vad man mailat!
      Jag hoppas verkligen att F slipper operation. Det är ju alltid risker med såna också.
      Ny blogg om vår helgtripp kommer så snart jag får lite tid över till att skriva.
      Kram till er allihopa men mest till dig.

  2. Så roligt att läsa om alla nya goda vänner som ni har fått men ändå roligast att höra att din lilla kan säga mommo😉
    Ha det så trevligt på utflykten, kram

    • Ja vi saknar inte vänner precis…🙂 Men det är svårt att få tiden att räcka till så det gäller att prioritera och där går ju faktiskt barn och barnbarn först och våra vänner har oftast förståelse för det. Jag säger bara till dem att ”jag är ju mormor nu…” så frågar de hur det är med lilla V. Flera av dem känner sig delaktiga i henne också då de var hos oss när E ringde och tala om att vi blivit morföräldrar.🙂
      Blogg kommer om utflykten.
      Kram.

  3. Hej, ja du har fullt upp, översättningsbyrå, café med hembakat och vad mer? Men roligt när man kan hjälpa till…
    Såg att du också skulle försöka lära ut svenska, det gör du ju säkert redan med alla era vänner, men nu i form av riktiga klasser och lektioner. Jag ska ju dit o kika på måndag för jag är fortfarande osäker om jag går i land med det när det inte finns något utbildningsmaterial. Stenciler i all ära men…
    Nå, vi får se. Nu har jag också sett var ni håller hus, och tycker det är jätteskoj och skönt! Njut och ha det mysigt, kram från pörtet

    • Ja nog är det fullt upp… började med svenskan idag men jag var på snudden att missa det. Se till att ni är flera som hjälps åt med utlärningen. Man kan inte klara av mer än kanske max 7-8 stycken per person. Jag hävdar att det är bättre med kvalitet istället för kvantitet. Det tjänar alla på för att försöka lära ut till för många gör att man blir stressad och känner sig otillräcklig.
      Blogg kommer när jag hinner.
      Kramen.

  4. Hej, jag har en kompis med mig under första lektionen på torsdag. Följde med under lektionen en rutinerad flicka hade i måndags och då var det en grupp på tjugo. De flesta av dem kunde redan engelska och vårt alfabet, blir nog värre om det är en grupp med många olika inriktningar. Hur många har ni på Quren nu? Vi har ju över 400 så även om man önskar att det ska vara kvalitet så är det så att staten bestämt att dessa 10 lektioner ska genomföras under detta år, och då går det bara inte att ha mindre grupper, det finns inte resurser eller lokaler nog för alla. Lokaler är överlag ett bekymmer för oss. När vi ordnar aktiviteter måste vi välja ut en trappuppgång med boende åt gången för vi har inga stora lokaler att tillgå, inte heller så många frivilliga att hjälpa till.
    Kram

    • Två personer på ca 20 stycken… ja det kan ju gå men kämpigt. Det känns som att det inte är planerat på ”rätt sätt” dvs att det är inte för att ge flyktingarna kunskaper i svenska utan bara för att regeringen ska se till att nånting händer. Ska det ske inom det här året??? Oh, käre värld. Hur har de tänkt då? Kommunerna har full schå att få fram lärare och lokaler för dem som ska läsa sfi… hur har de tänkt att studieförbunden ska kunna fixa det bättre? Det känns fel, fel, fel.
      Vi har ca 360 flyktingar på Quren nu vad jag vet. 30 av dem går på svenska kurs nu… Jag vet inte om jag pallar att ta en grupp själv. Jag får så förbaskat ont av att stå så mycket som det blir. Kursen är 2 timmar och det finns inte en chans att sätta ner arslet under den tiden. Jag ska åka dit i mören (torsdag) så får jag se hur jag pallar med att stå (och gå) i två timmar igen.
      Lokalerna är inget problem på Quren. Vi är allra längst ner – i spegelsalen.
      Lycka till i möre!
      Kramen.

Kommentera

