Här har inte hänt så mycket… tyckte jag.

Idag har jag haft en sån där dag då jag inte gjort nån nytta. Jo kört en tvättmaskin men det är väl det enda. Ja, jag ringde ett samtal till ett försäkringsbolag för en (syrisk) väns räkning också. Sen har jag virkat lite och sovit middag och blev brutalt väckt av dörrklockan. Utanför stod en karl som jag känner igen till utseendet men jag har då ingen aning om vad han heter men han bor på gatan bredvid. Han ville fråga lite om hur det fungerar med tv över fibernätet som vi har och det var klart att han fick göra det. Tog med honom in i vardagsrummet och på med tv:n och visade lite och pratade en bra stund. Jag hoppas han fick svar på sina frågor. Han verkade nöjd i alla fall när han gick.
Sen hoppade jag över badet ikväll och följde med mamma på en föreläsning om demenser. Det var riktigt intressant. Jag har ju viss utbildning i demens men den är ju uråldrig nu och jag har jobbat många år med dementa men alltid lär man sig nånting nytt.
Varför jag varit så lat idag? Yr. Nu på sista tiden drabbas jag av yrsel lite då och då utan att jag vet varför. Kanske är det de där kristallerna som inte ligger som de ska. Hade ju ”kristallsjuka” i mars 2013. Så nu när jag drabbas av yrsel så provocerar jag den med de rörelser jag fick lära mig + de som min mamma fick lära sig när hon hade virus på balansnerven i fjol. Det gäller att försöka mota Olle i grind. Men det blev väldigt blåsigt idag och då kan jag också bli yr så vem vet…

140523 Snoozen i sitt klätterträd

Jag gjorde väl ingen större nytta igår heller egentligen. Jag bakade chokladrutor för vi skulle bort på kvällen och så blev det tidig middag eller ska vi kalla det sen lunch då vi åt levergryta. Mmmm… gött. Gjorde en fräsch ”morotssallad med äpple” som endast bestod av just morot och äpple (2 av vardera) som jag rev på rivjärnets grova sida och så saften av en halv citron på det och jösses va go den blev.

På kvällen var vi till Edsbyn och hälsade på två syrianska vänner, M och S. Vi fikade och pratade och så hjälpte vi dem att teckna en hemförsäkring och en bilförsäkring. Sånt är inte lätt då man inte kan språket. Sen passade vi på att besöka Fikasällskapets träff på ett café alldeles intill. Där satt jag och försökte prata med två 16-åriga killar från Afganistan som varit i Sverige i bara 3 – 4 veckor. Det var inte lätt! Den ene av dem kunde väldigt lite engelska och den andre inget alls men vi försökte så gott det gick. Det är ju huvudsaken.🙂 C satt med våra vänner och två svenska kvinnor varav den ena var lärare till de afganska ungdomarna som var där på träffen. F.ö var det en väldig blandning av folk från olika länder men vi var inte där mer än en timme så vi hann inte träffa några fler.
På söndag har Quren Öppet hus/språkcafé så då ska vi dit och träffa ännu mer folk.

150818 Rosor

I måndags var jag till sjukhuset i Bollnäs och fick dropp som jag skrev om i förra bloggen. Jodå, jag fortsätter med droppet ett tag till. Nästa sommar ska de börja trappa ner droppet och hade min reumatolog fått bestämma så skulle jag snart slutat få dropp men ögonläkarn bestämmer i det här och då tar hon det säkra före det osäkra så jag fick fortsätta ett år till. De vill inte att jag ska få tillbaka skleriten igen.
Som tur är så kan jag få dropp på behandlingsenheten på sjukhuset i Bollnäs. Det blev rätt jobbigt att behöva åka till Hudiksvall för att få dropp och långt var det också. Vi har 11 mil till Hudiksvall och bara 2 mil till Bollnäs så det är en otrolig skillnad.

När jag var klar med droppet åkte jag och handlade och sen åkte jag till E och lilla V och fikade. De hade varit på babysång på förmiddan så V hade precis somnat då jag kom och för ovanlighetens skull så sov hon 1½ timme(!) så E och jag hann fika och prata. När den lilla sötnosen vaknade så var det snart nog dags för henne att äta så jag fick mata henne. Vi satt och pratade då hon åt, V och jag alltså, och det var så mysigt. Hon pratade en hel del och hon kan säga både mamma och pappa riktigt nu men resten som hon säger begriper jag inte än. Det är så härligt att vara mormor.🙂

140626 Snoozen i äppelträdet

Jag som inte hade så mycket att skriva om har lyckats skriva en hel del om ”ingenting” men det är jag ju expert på.😉 Jag kan inte bjuda på några nytagna bilder idag så det får bli gammal skåpmat. Snoozen har ju inte varit med på bild här nu på ett tag så jag får bjuda på ett par bilder av  honom i ett av hans alldeles egna klätterträd.

6 responses to “Här har inte hänt så mycket… tyckte jag.

  1. Händer mycket hos er som alltid😉

  2. Hej, det är ju dina vanliga dagar jag bara älskar att få ta del av, keep up the good work.
    Jag hade tvättstugan igår, vet du hur jag ser ut då? Baglady, det är jag det. Först har jag Dra-maten med tvätt, ryggsäcken på ryggen är tom, sen när jag fyllt maskinerna går jag till biblan och fyller ryggan med böcker, till konsum och handlar mat o fyller en kasse med det, sen hade jag ett paket att hämta, blir en kasse till….så höll jag på, några vändor blev det o uppförbacke har jag sista biten hem. En ångvält har kört över mig, men nu baske mig ska jag ut i skogen med väninnan idag och imorgon väntar ett pass på loppis. Tror du det funkar? Jag hoppas det för jag tänker bita ihop o köra tills jag stupar, hihi
    Kram från oss i pörtet

    • Vilken tur att du gör det då.🙂
      Fy sjutton vilket stök för att få tvätta! Men du planerar bra så du får mycket gjort på en gång.
      Antar att det är rekreation att gå ut i skogen men du borde kanske vila nån gång också. Kör inte på tills du stupar. Det är väl själve den att vi fruntimmer är så himla envisa. Jag försöker allt vad jag kan att lyssna på kroppen och vara lite mer egoistisk och vara rädd om mig men det är fasen så svårt. Man lärer nog vara född till karl för att bli sån.
      Jag är inte lika yr idag så jag har kört runt med snabeldraken och ”fusktorkat” golven (tar inte ut några mattor då). Känner mig rätt nöjd men skulle varit mer nöjd om jag hade putsat några fönster också…
      Kramen.

  3. Tänk om mina dagar var lika händelserika!
    Fast förresten det har dom varit denna veckan. Det började med att sonen klämde överarmen i en bultsax förra veckan. Hans skämdes för att han hade betett sig dumt åt så han sa inget förrens i helgen. Då var armen lite svullen men inte så farligt. Han gick och jobbade som vanligt i måndags och kom hem med en underarm som var större än överarmen(och den är inte liten).Igår talade han om för sin lagbas vad som hade hänt och blev skickad till vårdcentralen, som skicka han vidare till röntgen.Då e mamma bra att ha när man inte har körkort själv;) Visade inget på röntgen men igår kväll blev det ilfart till akuten då han förlorade känseln i handen. Han blev inlagd i väntan på operation av karpatertunneln och en nerv i underarmen. De skulle skära upp hela underarmen för att ta bort trycket på nerven. Vi berädde oss på detta inatt för nu på morgonen skulle operationen ske men icke så. Efter en natt med gips för att lätta på trycket så skickades han hem med en förmaning om att komma tillbaka om han blev sämre! Inte för att han har blivit bättre under natten utanför att de inte har tid med honom då det har kommit för många flyktingar!!!! Ibland vet jag inte om jag vill leva i detta landet längre!Jag förstår att vi behöver hjälpas åt men man kan inte ställa” vi mot dom”.Hade de sagt att vi skjuter på operationen och ser om vi klarar oss utan den så fine, men inte så här. Som det är nu känns F som andraklassens medborgare!
    Förlåt för min utläggning men jag blir så arg!
    Ta hand om dej och tack för att du finns och skriver om din vardag. Då känns du inte så långt borta!
    Kraaam

    • Ja nog har då du haft en händelserik vecka! Men fy vad hemskt med F:s arm! Och vad sjutton håller de på med på sjukhuset? De kan väl inte skicka hem svenskar för att det kommit för många flyktingar??? Inte undra på att du blir arg! Det blir jag med!
      Det var som för E på arbetsförmedlingen innan hon fick barn. Hon skulle inte få träffa sin handläggare eller få nån hjälp från af (den hjälpen var redan minimal) utan de tyckte att hon kunde klara sig själv med att söka jobb för de hade inte tid för henne (och andra arbetslösa svenskar) för de var tvungen lägga all tid på ”nysvenskarna”! Likadant med utbildningar genom af – de satsar på att utbilda nysvenskarna istället för svenskar…
      Inte konstigt att folk blir förbannade på alla flyktingar som kommer hit när myndigheter och sjukvården ställer ”vi mot dom” för att ursäkta sig för att de inte är tillräckligt med personal för att klara av alla. Visst, jag kan förstå att de inte räcker till men vad f-n gör regeringen, mogrationsverket och andra myndigheter? Anställer folk för att kunna hjälpa alla inom rimlig tid? Nänänä. Alla får vänta. Vi som dom.
      Det första svenska ordet flyktingarna lär sig är ett ord de alltid få höra från migrationsverket… TÅLAMOD!
      Nä, se till att få fart på migrationsverket och alla andra instanser så kommer vi nog snart att ha fler läkare och sjuksköterskor också istället för att de ska sitta sysslolösa på förläggningarna. Varför inte sätta sjukvårdspersonal som kommit hit som flyktingar till att hjälpa alla andra flyktingar som behöver sjukvård? Det behöver de inte lära sig svenska för att klara av.
      Sköt nu om dig och F och vid minsta förändring – åk in!
      Kramen.

Kommentera

