Höst.

Nu känns det att det höst på riktigt. Klockan är inte ens 7 på kvällen och det är kolmörkt ute. På en liten åker inte långt härifrån hör jag ljudet från en skördetröska. Det ljudet har alltid gett mig höstkänsla och det sen jag var liten bondjänta. Vi hade en skördetröska i byn som tröskade åt i stort sett alla bönder däromkring och den gick från tidig morgon till sent på kvällen så när vi gick och la oss så hörde vi hur skördetröskan jobbade någonstans där ute.

151015 Bougainvillea

Idag har jag städat golv (tagit ut mattor, dammsugit och torkat golv) varvat med vilopauser med virkningen på kökssoffan. Det tog mig lite mer än 5 timmar att fixa städningen idag så jag kände mig nöjd.
En Bougainvillea, som jag tog in för ett par veckor sen, tappar en massa blad när jag tagit in den. Jag skulle ruska av de vissna bladen och fick till min glädje se att den blommar!!! En enda lite blomma – men oj vad jag blev glad. Jag fick den av mina föräldrar då jag fyllde 51 och den påminde mig om resan till Cypern som mamma och jag gjorde på våren det året. Den blommade så vackert då jag fick den men sen har den inte velat blomma för mig. Ändå har jag vårdat den ömt och hoppats att den nån gång skulle trivas och ge blommor igen. Så nu äntligen.🙂

Igår var vi till Bollnäs en sväng. Vi besökte vår fina återvinningsstation på Sävstaås för att lämna lite sopor och sen åkte vi till Granngården för att köpa solrosfrön till fåglarna och torrfoder till Snoozen. Det sistnämnda fick vi köpa på veterinärstationen då Granngården inte hade den sort som Snoozen äter. Han är kräsen den lille luvern så det går inte med vad som helst.
När vi var klar åkte vi till E en sväng för att få en kopp kaffe och kladdkaka. Och för att gosa lite med barnbarnet också förstås.🙂
Jag hade kameran med för jag hoppades få syn på nåt fint höstträd att fotografera men det blev bara två bilder. Åker man bil och inte är ute för att fotografera så blir det inte av att stanna för att det står några fina träd efter vägen.

151014 Höstfäger 151014 Höstbjörk

På kvällen var det dags för mitt träningspass i varmbassängen. Jag badar på sjukhuset i Bollnäs tillsammans med reumatikerförbundet nu för tiden. Bassängen på Quren i Alfta (f.d Alfta Rehab) gick sönder i fjol sommar och den har inte blivit lagad då det är flyktingförläggning där nu istället.
Yngsta dottern, L, kom förbi, då hon slutat för dagen på sin praktikplats, för att få åka med mig till Bollnäs och få med sig ett par matlådor och så fick hon två pannlappar som jag virkat till henne. Och så hann vi ju prata lite i bilen på väg till stan.🙂

Ikväll är det inget speciellt att se på tv så jag vet inte vad vi ska hitta på. Just nu är C upp till mor och fars stuga för att hjälpa till och hämta deras skoter som ska lagas. Han kommer väl hem snart så får vi se om vi hittar på nåt eller om vi sitter vid varsin dator och roar oss.🙂 Eller så sätter jag mig och virkar och lyssnar på en bok. Virkningen jag börjat med är rätt rolig. Jag ska göra ett nytt ”fodral” till min lilla cd-väska som jag har på mig allt som oftast för att lyssna på en bok när jag gör något. Det som är roligt med virkningen är att jag virkar korsade stolpar vilket är nytt för mig. Har sett andra som gjort det på en av alla virksidor på facebook och tyckte det kunde vara kul att pröva. Jag använder restgarnerna efter pannlapparna så den blir lite färgglad.

151014 Pannlappar

7 responses to “Höst.

  1. Vad duktig du är med din virkning! Jag har inte haft en virknål i handen på år och dar. Blir lite sugen när jag ser dina alster.
    Mina blommor inne ser lite vissna ut nu oxå men jag ser fram emot mina amaryllislökar. Ska snart ta fram dom ur sommarvilan.
    Ha en trevlig helg! Bamsekram till dej och C.

    • Duktig vet jag inte men det är kul att göra nånting som syns. Bädda, laga mat och städa… vem f-n ser att jag gör det? Men om jag virkar något som någon vill ha eller har användning för då syns det att jag gjort nåt i alla fall även om det inte står högt i kurs med kvinnors handarbetande. Det tillfredställer mig iaf och så har jag nåt att göra när jag tar alla vilopauser.🙂
      Åh, har du översomrat amaryllis! Det har jag försökt med en gång men det misslyckades och sen dess har jag inte haft nån amaryllis heller. Men om jag mot förmodan får en sån i framtiden så hör jag av mig till dig för att få reda på hur jag ska klara den över sommaren.🙂
      Ha en trevlig helg du/ni med!
      Kram.

  2. Hej, nätterna är frostiga nu kan jag säga. Men dagarna är underbara, soliga och vackra, precis såna som jag drömmer om hela långa sommaren, ”ler”. Imorgon blir det några timmar på kyrkans loppis, numera är jag ju på två loppisar o jobbar. Den andra är den för flyktingarna, där är det mycket skojigare. På tisdag ska jag till ett av asylboendena och prata med ABF, jag lär väl göra ett försök med svenskundervisning,. ooops
    Kramen och trevlig helg på er, och tack igen för att du börjat blogga, så roligt!

    • Men va härligt att du har din bästa årstid nu. Ja dagarna är helt underbara och solen värmer ju lite grand i alla fall.🙂 Promenerade faktiskt en liten sträcka idag man f-n vad ont jag får! Bedrövligt!
      Åhhh, jag vill också vara svenskalärare.🙂 Men det är väl ingen risk här antar jag. Det var lite svenskaundervisning i fjol höst med ideella krafter men om det blir nåt nu vet jag inte och jag platsar nog inte i gänget som lär ut svenska heller. Tror inte ABF har nånting för våra flyktingar här. Kanske borde sätta lite eld i arslet på dom…🙂
      Ha en trevlig helg du med!
      Kramen.

  3. Jösses vad du är duktig ninni. Jag har inte virkat på år och dar. …önskar jag hade tiden ..och sen städa. ..jag gör inget annat känns det som. .mina hundar fäller mer än lovligt just nu. Usch !! Fåglarna har jag matat hela sommaren. De har ju varit här och knackat på så jag har inte haft samvete till att sluta ge dom mat. Typisk mig. Nä nu ska jag sova. Kram i natten

    • Duktig är väl ändå att ta i Snotta.🙂 Tidsfördriv… som syns.😀
      Med så många djur som du har lär det bli ett evigt städande. Vi är två vuxna och en katt och jag tycker vi skräpar ner som själve den.
      Nä, på sommarn får fåglarna leta sig mat själva här hos oss men nu har vi börjat och nu fortsätter vi tills de hittar mat själv igen.
      Kram på dig.

Kommentera

