”…för det regnar här hos mig”

140407 Fågelliv

kan vi nog sjunga i större delen av landet just nu för det verkar regna nästan överallt. Kallt är det också. Skönt att vara inomhus och skönt att lägga sig på sängen och dra en varm filt över sig och sova en liten stund. Sånt kan man verkligen unna sig när det är sånt här väder och just det har jag gjort idag. Sovit middag under gofilten alltså. Varken jag eller kroppen hade lust att göra något nyttigt idag när jag varit och tränat i varmbadet. Det fick räcka med att handla och hämta en beställd medicin på apoteket.

140407 Bofinken och domherren är hungriga då snön kommit igen

Det gör mig inte så mycket att det är dåligt väder nu heller. Allergierna håller sig lugna och det är ju skönt. Sen finns det alltid en massa saker att göra inomhus när helst jag vill och orkar. När jag gör nyttiga grejer då passar jag på att lyssna på en bok. Allt blir så mycket lättare och roligare då.🙂 I onsdags fyllde jag på med bullar i frysen och igår bakade jag rågsiktsbröd på förmiddan innan jag åkte till mor och far och hjälpte dem med tvättstugan. Idag borde jag ju ha motionerat snabeldraken men det är ingen som tar av mig det ”nöjet” så jag skjuter upp det till en annan dag.

140416 ScillaDet är ju rätt passande med inneväder också nu eftersom ishockey-VM körde igång idag. Jag kommer nog bara att se de matcher där Tre Kronor är med och det räcker mer än väl. Under tiden jag tittar på hockey brukar jag virka. Joodå, jag kan göra det samtidigt om jag har en virkning som det går att ”känna sig fram på” och jag inte behöver full koncentration på själva virkandet hela tiden. Jag har ju börjat virka ett överkast så det blir perfekt att virka på det under hockey-VM.
Sen har jag två virkningar till på gång. En gardinkappa till gästrummet som jag snart gjort färdig och ska göra en till eftersom det är två små fönster i det rummet. Sen håller jag på att virka en pannlapp som är dubbelvirkad så den blir rejält tjock så man slipper bränna sig. Den virkar jag i svart och grått så det vill till att jag har dagsljus och sitter vid ett fönster med den virkningen för det är jättesvårt att virka med svart garn… kan det vara åldersseendet som ställer till det tro?

140427 Årets första frukost på altan

Härligt vårväder hade vi efter påsk. C donade och grejade ute medan jag mest höll mig inomhus för det var otroligt mycket pollen då. Han har rensat ur bärbuskarna och en av syrenbuskarna, gjort rent och målat vindskivorna på altanen, bytt ut panelen på garageporten och målat den. Jag lyckades i alla fall ta en storrengöring av altanen och möblerna där och vi hann äta frukost därute också. Men lagom till sista april kom det sämre väder och vi fick t.o.m. lite snö. Vi hade besök av våra vänner från Töreboda 30/4 – 3/5 och det är så typiskt att vi får dåligt väder lagom tills de kommer hit. Men vad gjorde väl det… vi hade det mysigt och trevligt ändå.

140423 Författaren Ninni SchulmanLite kulturell har jag varit också tillsammans med dottern L. Vi var på författarafton den 23/4 och fick höra Ninni Schulman berätta om sitt författarskap. Intressant och givande. Vi fick bl.a. veta hur det går till innan en bok ges ut, hur manuset går fram och tillbaka mellan förlaget och författaren i flera månader innan alla är nöjda med resultatet.

8/4 var vi till sonen och födelsedagsfikade. Han fyllde 28! Jisses vad tiden går fort…

Så blev vi tvungen att byta ut tvättmaskinen också. Den ville inte alltid tappa ur vattnet och centrifugera och det var inget fel som C kunde åtgärda och maskinen var rätt gammal så det var bara att göra ett stort hål i kassan och köpa en ny. Vi var häromkring och tittade på olika maskiner och jag rådgjorde med en kille som både lagar och säljer tvättmaskiner innan vi beställde en tvättmaskin genom Elgiganten. 29/4 kom den och C monterade in den och körde bort den gamla till sopstationen medan jag var hos mor och far och hjälpte dem i tvättstugan. På kvällen körde vi två maskiner tvätt och stod och tittade på tvättmaskinen långa stunder för att se hur den jobbade. Det är en fröjd för örat i alla fall för den går tyst. En fröjd för tumlarn också som tog bara halva tiden på sig för att få en maskin med handdukar torr mot när vi hade den gamla maskinen. Den nya centrifugerar otroligt bra. Så jag är riktigt nöjd med den nya tvättmaskinen.🙂

140502 Vår vackra minneslund vid Alfta kyrka.

Undrar vad vi får byta ut härnäst. Det brukar ju gå sönder fler grejer när det en gång har börjat… får hoppas att det inte blir nåt mer på ett tag. Fick ju köpa ny skruvdragare också då den gamla gav upp och livet blir ju lättare med en skruvdragare – åtminstone för C.😉 Det är ju mest han som använder den.

Det är en mysig vår i alla fall. Spännande också då vi upplever våren för första gången i vårt eget hus. Det dyker upp blommor här och där och vi följer utvecklingen i trädgården med spänning. Tyvärr har vi ingen rabarber men har köpt en planta som vi ska sätta ut när vädret blir lite humanare. Så nästa år blir det förhoppningsvis rabarberpaj av egenodlad rabarber… Men det är härligt att uppleva våren här och vi njuter.

140506 Pärlhyacinter och tulpaner

Nu har det slutat regna – en liten stund iaf.🙂 Och jag tar en paus och sätter mig vid tv:n ett par timmar innan jag lägger in bilderna här.

12 responses to “”…för det regnar här hos mig”

  1. Hej! Minns så väl hur kul det var när man hade flyttat till nytt och inväntade våren och trädgårdens nya liv! Men jag njuter minst lika mycket nu, för jag slipper allt tråkigt trådgårdsarbete som lätt ger dåligt samvete när man varken kan eller vill! Och vet du, nu står häststängelpålarna så nära mitt vardagsrumsfönster så jag nästan kan sträcka ut handen och mata pållen med en morot! Ännu är det inte färdigt, men två ponnysar ska gå här o mumsa i sommar, och jag som älskar djur och även hästar förstås, ser fram emot det jättemycke! Det finns glädjeglimtar i mitt nya liv, inget snack om saken, även om sorgen fortfarande ligger som en tung blöt filt …men jag märker ju hur tiden läker och det blir lättare och lättare att andas.
    Många kramar och trevlig helg!

    • Hej!
      Jag har bara flyttat till trädgårdar där inget har varit planterat förr så det här är en ny känsla för mig.🙂
      Härligt att få hästar inpå knuten. Jag kommer att sakna kossor, kalvar och tjurar som vi alltid hade inpå oss i Järvsö. Jag får väl titta på grannarna istället nu då.🙂 Är ju lite kul att se hur de strävar i sina trädgårdar… Vi är nog rätt så avslappnade i trädgården egentligen. Vill inte ha alltför mycket att sköta om utan bara njuta av det och ägna oss åt lite underhåll. Och naturligtvis ta reda på bären och frukterna.
      Skönt att livet börjar återvända till dig och att filten kanske torkat på lite grann….
      Ikväll blir det hockey!🙂
      Kram på dig!

  2. Var glad över att det regnar. Här har det snöat och varit så kallt. Vilket rikt liv du har!! Kram

  3. Grattis till nya tvättmaskinen;) Du får tänka att elräkningen går ner med en ny maskin så tids nog har du tjänat in den( förvisso när det är dax att byta igen men ändå).Livet med eget hus är underbart, eller som gubben säger: har man tur blir snart skorstenen vår;)
    Jag håller med dej om regnet,här nere regnar det som himlen har öppnat sej och sedan skiner solen.VI har iallafall sluppit snön. Kunde den inte komma under vintern behöver den inte komma nu heller! Igår hade vi uppehåll ca 40 min mellan skurarna.
    Jag är iallafall glad över regnet men nu kan det sluta, vi har sått nytt gräs framför den nya boden men nu krävs det lite sol och värme oxå!
    Hoppas att helgen har varit bra och att du får en skön vecka med lite sol och uppehåll! Bamsekram

    • Tack du! Jo, nog lär det bli mindre åtgång av el med den nya maskinen och den stänger av sig själv då den tvättat färdigt så det gör inget om jag glömmer att ta reda på tvätten till nästa dag.🙂 Ja risken för stora utgifter finns verkligen här då de förra ägarna bodde här åtminstone 10 år och inte behövde byta ut några vitvaror…
      Nu ser vi fram emot lite varmare och finare dagar här om väderprognosen stämmer. Idag har det regnat igen efter uppehåll och en del sol igår.
      Haft två dagar nu fylld med saker att göra och hoppas få lite lugna sköna dagar då jag kan få dona ute med krattan och en ljudbok som sällskap.🙂
      Kram till hela din härliga familj men största kramen till Dig!

  4. Hej, nu har väl du också fått sommarvärme antar jag? Jag har idag släpat på lakan till o från bytvättstugan i min kärra, kände mig som en svettig packåsna o nu är jag helt slut. Hade förstås kunnat flytta fram tvätten när jag såg hur varmt det skulle bli, men jag ger mig ju inte i första taget…
    Blinka har haft en löpperiod och underlakanen såg ut därefter. Sen blev det tji i tvättstugan, tänkte tvätta lakanen på 90 grader för att få bort fläckarna, då var ena maskinen trasig, den mindre. stora maskinen kostar 40 spänn per tvätt, den lilla 20, så nu blev det 80 för två halvfulla tvättmaskiner och jag bar hem tvätten blöt för att betala ytterligare för torktumlaren hade jag ingen lust med! Nu hänger lakanen på alla innerdörrar i lägenheten, tyvärr har jag inga bra träd där jag kan sätta upp lina utomhus. Nå, lyxproblem…
    Hoppas du mår bättre nu då pollenen minskat och värmen ökat. För mig är det på tok för varmt, men, jag klarar det utan att knota, vem vet hur många varma dagar vi får denna sommar!
    Förutom hästarna har vi nu fått myskankor och höns hos grannen också, ska dit o fota nån dag när lusten finns där.
    Kramar från pörtet där allt är ganska stabilt för tillfället😀

  5. Hej, drygt en månad sedan senaste bloggen, nu försöker jag väcka liv i skrivlusten och dåliga samvetet….jaja, jag vet att ni firar idag, men imorrn då? Eller under kommande helg så jag har att läsa då jag återkommer från Falun? Tycker livet rullar på skapligt, men två av barnbarnen gör mig mer än gråhårig…
    Kramen

  6. Heeej,. bara tjatmoster här igen, det blir lätt envägskommunikation när du skriver så sällan…
    Jag undrar vilket du föredrar, kossorna eller grannarna, tihi
    Jag har fått bäggedera, ja inte kossor, men en massa djur och dessutom trevliga grannar. Imorgon kommer en gammal vän till mig hit och stannar över natten så det blir tid för lite tjejsurr…
    Har fikat med exet varje dag i helgen, jag kan inte fatta hur bra det går att umgås nu. Bara fyra månader har gått, och något som liknar kärlek för Hasse finns absolut inte kvar. Han har förstås påverkat det själv genom att vara otillgänglig och strikt och korrekt, men med facit i hand gjorde han säkert rätt. Men den gamla förtroligheten kommer nog inte tillbaka, men man kan ju inte få allt…
    Har set tlite foton på fb o ni verkar ha haft en trevlig helg, nu blir det mörkare igen och det är trist att tänka på
    Kramen

  7. Jag vill att du bloggar igen! Basta, kan du inte göra ett försök!
    Knäna, jag hade inte en tanke på knäna då jag ramlade, såg att jag skrapat upp dem i gruset, vet ju inte precis hur det gick till, men jag har inte haft problem med knäna när jag går. Att det skulle bli blåmärken var ju naturligt o ett tag var det mycket svullnad speciellt på ena knäet, men det har sjunkit undan. Men tryckömt är det, man kan inte ens nudda knäna utan att det gör riktigt ont. Kan inte förstå annat än att det förmodligen var en smäll som tar tid att läka. Huvudsaken är ju att jag kan röra mig. Vet du, idag lagade jag mat, laxfilé med pestotäcke o flagad mandel i ugn och till det kokta rödbetor med getost. Låter smarrigt va? Jag får ju inte använda högerhanden till att skiva med, det trodde jag att jag skulle få efter tre veckor….så när jag försöker skära grönsaker o lök är det bäst att bara slänga allt i en gryta så man inte ser så noga…jag har ingen kraft alls i vänster hand till att använda en kniv.
    Kramkram

  8. Hej, med mycket hjälp av exmaken som ringde teknisk support lyckades vi så småningom hämta ett nytt bank-id. Problemet var att det inte var kompatibelt med google chrome som installerats som min webbläsare. Men si det gick inte, jag var tvungen att installera internet explorer så varje gång jag ska göra något med bank-id så måste jag logga ut och gå in på explorer. Tycker det låter som rena medeltiden, men vad gör man. Lika illa som att landstinget inte kan hålla reda på när jag uppnått frikortsgränsen utan skickar inte en eller två utan 4 fakturor efter att jag kommit upp i gränsen. Sen skickar dom dessutom ut dubbla fakturor på sjuktransporten, för säkerhets skull. Inte klokt alltså…
    Kramen på dig

  9. Hej! Inga planer på att börja blogga så smått? Det blir så trist envägskommunikation om du förstår vad jag menar. Jag vet ju ingenting om hur ni har det o vad ni pysslar med…
    Vet du, det har blivit rena skilsmässodiket här i Älgsjökullen. Först flyttade jag hit i mars, i april kom Marianne, i min dotters ålder, med en 20-årig dotter och alla djuren. Och nu i helgen flyttade ytterligare en separerad tjej hit, hon är i 30-¨årsåldern och har en 5-årig son och en liten schnauzer. Så nu är vi tre generationer tjejer med diverse djur som bosatt sig grannar, haha
    Förutom mina krämpor har jag det oförskämt bra, trivs med tillvaron som singel i lyan, saknar inte Hasse på det viset. Han var på dop i helgen och tyckte det var urjobbigt med allt ståhej och mycket folk, o tänk, jag tyckte det var ganska skönt att slippa. För hur det än var så umgicks vi så sällan att det var svårt att liksom hitta tonen i umgänget när vi väl träffades. Simon, äldsta barnbarnet flyttade till Stockholm för en dryg månad sedan. Han har provanställning på samma jobb som sin far och halvbror, som stenmontör, trivs, och flyttar till egen lägenhet på fredag! I Stockholm! Kan du begripa! Visserligen är det ett rivningskontrakt, men, så har det varit de senaste 6 åren o man kan ju aldrig få några garantier ändå, får han bo där något år eller två är det ju kanon!
    Kram påå sej

Kommentera

