Dropp och begravning.

120329 Snoozen

En vecka har gått sen jag bloggade sist. Det har väl inte hänt så mycket den här veckan. Vädret har varit både vackert och grått och det känns som om våren stannat upp lite men eftersom våren är rätt tidig i år så gör det egentligen ingenting.

I måndags (31/3) var jag till Hudiksvall och fick mitt Remicade-dropp. Jag får det var sjätte vecka och jag började känna att det var dags igen. Viss värk försvinner mer eller mindre ett par dagar efter att jag fått droppet.
C körde mig, vilket är tur eftersom det inte är lika lätt att ta sig till och från Hudiksvall härifrån. Det var lite lättare från Järvsö eller från Ljusdal rättare sagt. Sjukhusbussen går ju förstås men då får man åka härifrån vid 6:30 och kommer hem framåt 18-tiden. Jag vill inte gärna köra själv när jag fått droppet eftersom jag blir så trött utav det. Åka buss är heller ingen höjdare då jag blir lite känsligare för dofter m.m. och har lättare att få astma när jag fått droppet.

Vita tulpaner

På tisdan (1/4) var jag och badade som vanligt på tisdagar. Sen åkte mor och jag till Bollnäs. Mor skulle på mammografi och då passade vi på att åka in på Jysk en vända där jag köpte två nya gästkuddar. När vi kom tillbaka till Alfta var vi till Sofies kläder och kikade lite innan vi åkte hem till oss och fikade.
På kvällen kom sonen T och hälsade på så vi satt i köket och fikade och pratade några timmar.

På onsdan var jag hemma och donade och bakade chokladrutor. Jag har inte bakat så mycket på sista tiden, bara sånt som är nödvändigt som bullar, kubb, semlor och matbröd. Lusten har inte infunnit sig.
Sen tog jag cykeln ner på byn och strålade samman med mor. Vi besökte Sofies kläder igen för att se det nya som kommit in under dan. Jag köpte mig en topp (som det heter nu för tiden) för presentkortet jag fick av mor och far då jag fyllde år sist och mor köpte stödstrumpor och beställde en topp som ska komma hem om ett par veckor.  Dottern E kom också dit så sen åkte vi (i olika färdmedel) hem till oss och fikade.

120401 Snoozen       120401 Snoozen i busken
Så här såg det ut 1 april 2012.

Torsdan gick åt till att städa golv. Dammsög och torkade. Sånt tar mig flera timmar med alla vilopauser så jag var nöjd då jag var klar.

På fredan (4/4) var jag iväg och badade igen. Sen handlade jag och var till biblioteket för att lämna tillbaka en ljudbok och hämta en annan innan jag åkte en snabbvända till mor och far med en liten blombukett. Det är ju bättre att ge blommor medan de lever istället för när de är död för då har de ingen större glädje av dem.
Jag var även till ”Trädgården i Alfta” som vår blomsteraffär heter och hämtade en handblomma innan jag åkte hem och ställde mig i ordning för att gå på begravning.
Begravning är aldrig roligt att gå på men jag kände mig hedrad att jag blev inbjuden till den här begravningen. Mina vänners dotter, en barndomsvän till min dotter E dog i cancer nyligen och nu var det dags för begravningen. Det var en fin begravning. En uppiggande överraskning var att de valt att spela låten ”Give me hope, Johanna” efter att vi gått vid kistan och tagit farväl. Den låten gav hopp och jag tror vi alla kände Johannas närvaro när vi lyssnade på den.
Efteråt blev vi bjudna på kaffe och smörgåstårta och vanlig tårta i Johannesgården som är namnet på församlingshemmet här. En fin avslutning.

Ros

Igår kände jag mig som om en ångvält kört över mig och jag fick då inget vettigt gjort heller. Dottern E kom en vända med en kökssoffa som hon ska måla om så det blev lite fika och prata.
Vi höll på att strula med tvättmaskin också som verkar vilja ge upp. Den vill inte alltid tappa ur vattnet och centrifugera. Vi har ingen aning om vad det är för årtal på tvättmaskinen men vi kanske blir tvungen att köpa en ny. Kollade lite om det fanns begagnade som vi kunde köpa men vet inte om det är värt att ge 1500:- för en maskin från 2008 när man kan få tag på en riktigt bra ny maskin för ca 3500:-

130329 Hackspetten

Idag har vi haft en slödag och gjort ingenting mer än hängt vid datorerna. Jag har gjort ett grattiskort till sonen som fyller år på tisdag. Då ska vi åka och gratta honom framåt kvällen och i morgon kommer dottern L på besök om det går som planerat.

Jag har inte fotograferat nånting den här veckan så jag lägger in lite gamla bilder som ni förhoppningsvis inte sett förr.
Det har även gjorts om härinne vad gäller bilderna och det stormar på forumet. Förra söndan kunde jag inte få såna där texter som syns när man för musen över bilden men nu verkar det fungera igen. Sämre är det visst för dem som lägger in sina bilder i full storlek och ändrar den innan de lägger in den i själva bloggen. Många av dem är förtvivlade så jag är så glad åt att jag alltid fixar mina bildstorlekar innan jag laddar upp dem. :-) 

120915 Orkidé

10 responses to “Dropp och begravning.

  1. Hej, även hos mig har det varit lugna gatan. Helgen har varit jobbig, det har varit bröllop i Umeå för Hasses dotter, något jag hade sett fram emot i flera månader…och så fick jag tji.
    Men nu hoppas jag bara att varje ny vecka ska vara lite bättre än den förra. Ganska seg vår, vi har en hel del snö kvar i terrängen o nu skulle det visst bli kyligare igen. Men ljuset finns ju här, bara att glädjas åt det lilla…
    Kramen

    • Tråkigt att du inte fick följa med till bröllopet. Borde du väl kunnat få även om ni gått isär. Det är egentligen bedrövligt hur det blir en sån gång. Tidigare har man varit bra och fått vara med men helt plötsligt så duger man inte längre. Som om man blivit sämre bara för att förhållandet kraschat.
      När jag skilde mig från barnens pappa så upphörde kontakten med hans båda mostrar som jag tidigare haft så bra kontakt med. Jag försökte men fick inget gensvar alls från dem. De försökte inte ens hålla kontakt med våra barn som de tyckt om så mycket tidigare.😦 Nu är en av dem död och den andra vet jag inget om. Inte ens barnens farmor har försökt ha kontakt med ungarna vilket är bedrövligt tycker jag. De upphör väl inte vara barnbarn bara för att vi skildes. Att sedan deras pappa ”kastade ut dem” (ungarna) efter 2½ år kan ju inte lastas dem. Det var ju när han träffade en ny kvinna han gjorde så. Men folk är konstiga ibland. Det är ju ändå de som förlorat på det de gjort.
      Kram på dig!

  2. Jasså våren har tagit en liten paus, Här har den kommit igång igen. Förra veckan hade vi flera minusgrader varje natt men i helgen vände det;)
    Vad skönt att du fick gå på begravningen. Jag tycker att det är skönt att få ta farväl i kyrkan, men samtidigt jobbigt.
    Själv ska jag på begravning om 2 veckor. Min farbror orkade inte med att kämpa längre. Mina föräldrar och jag ska bila upp till Rundvik och det blir en prövning det..Dels begravning och dels bilresa med min mor, kan gå hur som helst;)
    Hade jag åkt själv hade jag kommit förbi, skulle behövt lite tid med dej och C vid köksbordet;)
    Ha en kanonvecka/ bamsekram

    • Snart dags för dig att åka norrut nu då.
      Kan inte du ”hoppa av” efter vägen tillbaka (antar att det blir i Söderhamn i så fall). Vi åker och hämtar dig och du är så välkommen hit. Har ett gästrum som står och väntar på dig.
      Ha en skön Påsk!
      Kram.

  3. Fullt upp som vanligt hos dig😉
    Läser att du kommit mycket närmare din Mor o Far efter flytten ( och barna också kanske ? ), toppen !
    Så fint det lät med begravningen ♥
    Sköt om dig, kram

    • Jo, nog har jag fått närmare till mor och far och ungarna.🙂 Cyklar till mor och far på 5 minuter, tar lika lång tid med bil.🙂 Ungarna bor 2 mil härifrån, i Bollnäs, och vi är ju till stan då och då och kan slinka in hos nån av dem för en fika.
      Ha en skön påskhelg!
      Kram.

  4. Hej!
    Powerpoint har jag inte jobbat i, låter proffsigt, vill minnas att det fanns ett sånt program redan på den tiden då jag jobbade på kontor! Man gjorde presentationer i det programmet?
    Lika bra att önska er glad påsk redan nu, tror jag håller på att bli komplett senil nämligen! Igår grattade jag dottern som fyller år idag, och idag trampade jag iväg med 10kg tvätt i kärran bara för att konstatera att jag hade tvättid igår….
    Ja var ska detta sluta?
    Solen skiner men vinden är isande kall, försökte mig på en fika vid husknuten men det var knappast någon större njutning. Men det kommer väl bättre tider. Jag blir hemma i påsk, när jag inte mår hundra gillar jag inte att hänga hos andra. Men nästa vecka har dotra lovat kvista över ett par dagar istället.
    Kram till er från nya pörtet

    • Hej!
      Kolla vid din hotmail däruppe där det står ”Inkorgen”. Där kan man välja lite av varje och där ska du ha powerpoint som är ett bra program för att göra bildspel i. Tror säkert det finns lite hjälp i programmet också så du kan få till det rikigt bra. Spara sedan ner det på din dator (kan hända att du måste spara den i SkyDrive först för att sen ladda hem det) så kan du infoga det i din blogg sen.
      Usch vad jobbigt att missa tvättiden! Men det är lätt att snurra till det. Själv springer jag i tvättstugan hos mor och far nu, något som tar en del på krafterna. De kommer att skaffa en egen liten maskin så fort de får in el i sitt badrum så då behöver jag inte hjälpa dem med tvätten så ofta, bara när det är dags att tvätta sängkläder. De har mycket sängkläder så den tvätten kan de spara ihop ett tag.🙂
      Jag hoppas vi får fint väder i helgen. Det har ju sett ut som att det ska bli väldigt fint med stora solar på väderkartorna men här har det regnat hela natten och nu är det bara gråmulet.😦
      Vi ska till mor och far i stugan i morgon övriga dagar är som oskrivna blad. Vi får se vad helgen har att bjuda på.
      Påskpussar och kramar till dig!

  5. Hej och tack för hälsningen på mobilen, var nära att jag tryckt bort den osett! Är så tafflig med mobilen så det är inte sant…
    Nå, tycker det är dags nu att du gör ett litet inlägg här. Det var längesen. Inte hade jag följt med till Umeå, hade känts jättekonstigt. Men ledsen blir jag över att mista så många nära och kära på ett bräde. Däremot vet jag att de hade valt att fortsätta vara min vän på Facebook men jag valde att ta bort dem för det gjorde för ont. För ont att se foton på dem och de små, att läsa om saker de ska göra, om barnbarn som ska födas i sommar o som jag aldrig kommer att se. Nä, nu drar jag ett streck över det.
    Var ute o fikade på byn när dottern var här och tror du inte det dök upp en snygg karl på en fyrhjuling som helt sonika satte sig vid vårt bord och började snacka! Han var här för fyrhjulings-SM som körs i helgen, var med i klubben från Hedemora som är arrangörer. Men jisses vad konstigt det kändes när han nästan satt och flirtade med mig. Plötsligt fick jag väldigt bråttom därifrån, dottern undrade sedan varför, men det kändes helt overkligt och något jag verkligen inte var beredd på…
    Nu har jag börjat titta på bussresor, funderar på att försöka spara ihop till en tur i höst, bara för att ha något att se fram emot. Nä nu blir det en roman, dags att pallra sig till affären och handla lite istället
    Kramen!

    • Hej! Nu har jag inte varit in hänne på länge. *skäms*
      Usch vad jobbigt för dig att du inte ens känner att du vill ha tidigare ”nära och kära” som vänner på fb längre. Då gör det ont! Men samtidigt är det ju tur att det är du som valt att ta bort dem och inte tvärtom.
      Klart att det känns lite mysko för dig när nån flirtar med dig, du är väl inte redo för sånt än men du ser iaf att du har attraktionskraften i dig.🙂
      Jag hoppas verkligen att du kommer iväg på en bussresa! Det är du värd. Annars kan du ju ta Falubussen till Edsbyn så hämtar vi dig där. Vi har ett gästrum i källarn där du kan sova. Med tv…😉
      Kram på dig!

Kommentera

