Nu är det vår och sommartid.

Snoozen ute i blåsväder.

Solen kikar fram då och då mellan molnen, det blåser lite och är +9º i skuggan. De senaste dagarna har det varit ljuvligt vårväder.
C har fått vårkänslor tror jag😉 och har börjat städa lite i trädgårn. Tagit undan kvistar och krattat fram de rabatter vi har och klippt bort lite kvistar på några buskar och häromkvällen hade han gjort en liten eld i vårt blivande potatisland där han satt och brände upp kvistar han klippt ner till småbitar. Han har tvättat och putsat på bilen och bytt till sommardäck, målat källardörren grå, burit bort de fina hälsingebockarna som håller i våra marschaller och istället tagit fram trädgårdsmöbeln på framsidan och grillen står och väntar på att vi ska börja använda den.

140330 Grillen är framme.

Och vad gör jag då? Jo, jag pysslar på inne. Täcken och kuddar vädrar jag i tumlarn då jag byter sängkläder. Jag har äntligen tvättat upp alla julgardiner, dukar och stolsdynor vi hade i jul och vissa delar ligger nu på bordet i matrummet i väntan på att jag ska möblera om lite i skåpen. Allt får torka inomhus. Dukarna har jag strukit så de är klara till nästa jul. Jag handlar, städar, tvättar och lagar mat. Hjälper mina föräldrar med tvätten i tvättstugan en gång varannan vecka men åker och hälsar på dem åtminstone två gånger i veckan.
Jag går ut då och då men inga långa stunder. Tittar på vad C har gjort ute och går en sväng i trädgården för att se vad som händer där. Det är lite spännande och se vad som kikar upp så här på våren.🙂 Allt sånt är ju nytt för oss.
Jag undviker alltså att vara ute några längre stunder trots det vackra vädret. Varför? Jo det är mycket pollen just nu och jag blir täppt i näsan om jag är ute bara en liten stund och blir jag ute en lite längre stund blir jag tungandad.  Men det gör inget för jag har fullt upp ändå.🙂

140327 Blåsippor.

Lördan den 15/3 åkte C till stugan med far och jag umgicks med mor hemma hos dem.
På eftermiddan var dottern E med sambo hit och fikade.
Onsdan den 19/3 var vi till Ljusdal en sväng och passade då på att hälsa på Irma.
På torsdan var vi till Bollnäs och klippte oss och åkte sen till dottern E och fikade.

Förra lördan (22/3) bjöd vi hit mor och far på smörgåstårta. Till efterrätt åt vi chokladpudding. Smörgåstårtan gjorde jag naturligtvis själv och C gjorde chokladpuddingen (pulver och mjölk).😉
Sonen T kom också framåt kvällen strax innan mor och far skulle åka hem. Han ville inte ha nån smörgåstårta då jag hade leverpastejröra på den.😦  Vi satt och prata rätt länge istället.

Smörgåstårta.

På måndan (24/3) kom dottern E och hälsa på. Vi tog oss en tur till ”Ekmans” för att titta på tapeter bl.a. (en affär som har nästan allt. Klicka på länken och titta) Hon och hennes sambo har köpt ett bostadsrättsradhus i Bollnäs och då ska det bytas ut lite tapeter där så det passar dem.
Vi passade även på att sitta ute i solen en stund och sola ”näsorna” för att få några nya fräknar.
På tisdan var jag först och bada kl. 8. Åkte hem en sväng med badväskan och plockade ihop lite andra kläder för att sen åka till mor och far och hjälpa dem i tvättstugan. Vi blev bjudna på mat där också så vi var inte hemma förrän efter kl. 18.

140326 Hallon o äppelpaj med vaniljsås på Hemma 140326 Banan och marängpaj med glass på Hemma

I onsdags var jag till Bollnäs och tog cellprover. Sen hämtade jag dottern L. Vi tillbringade några timmar på stan där vi letade en lämplig ”skolväska” till henne. Sen var vi till restaurang ”Hemma” och fikade. Jag var helt slut på kvällen då jag kom hem.
På torsdan var jag fortfarande trött och matt men tog mig samman och lyckades dammsuga både uppe och nere i källarn. Det tog mig i stort sett hela dan men det var skönt att ha det gjort. Det var då C passade på att sköta om bilen.
På fredan var det dags att bada igen och efter badet åkte jag till mor och far och fikade. Hämtade C och tog med honom till affärn för att handla. På eftermiddan kom dottern L och hälsa på.  Vi satt ute i solen lite och sen lagade vi en filégryta med färsk pasta.

140330 Scilla

Igår var C ute i trädgårn och donade medan jag satt med räkningarna och ”bokförde” för både februari och mars. Jag försöker ha koll på var vi gör av med pengar eftersom de ska räcka till mycket och inkomsterna är inte så stora som vi skulle önska. Dessutom var C in och kollade hur deklarationen kommer att se ut och upptäckte till sin förskräckelse att han får drygt 11 000 i restskatt. Jä-a försäkringskassan!!! De drar bara 30% i skatt! Hur har de tänkt sig att det ska gå ihop för den som är långtidssjukskriven? De flesta kommunalskatter ligger ju på 34 – 35%. Jag får tackochlov 5 000 kr tillbaka, var ju tvungen att kolla jag med. Det blir till att strama åt för att få ihop de resterande 6 000 kronorna.
På kvällen fick jag ett infall och ringde till våra vänner, Ch och B, på gatan bredvid och hörde om de ville bjuda på fika och det gjorde de så vi fick några trevliga timmar hos dem. Snoozen följde efter oss också så han var in där två gånger och försökte bli vän med deras två kattfröknar men de ville inte umgås med honom så han fick vänta utanför. När vi skulle gå hem så lockade jag på honom men då syntes han inte till minsann. Inte kom han när vi lockade på honom hemma heller. Strax innan vi skulle lägga oss så fick jag ett meddelande från Ch som berättade att Snoozen var utanför hos dem och jamade och ville in. Jag fick gå och hämta hem honom för han trodde nog att vi var kvar där.🙂

Och idag är det då sommartid… åtminstone på klockan. Jag tycker att det är minst en månad för tidigt att gå över till sommartid men vem bryr sig om det?
Ny vecka i morgon. C jobbar på förmiddagarna som vanligt och trivs med det.
I morgon är det dags för en resa till Hudiksvall så jag får mitt Remicade-dropp igen. Det känns att det är dags för det igen…

Konstaterar lite surt nu att det inte längre går att få bildtexter när man pekar med musen på bilderna…😦 Måste de försämra?

Nu har jag varit in och joxat i html-koderna så jag fått bildtexter.🙂

140330 Krokus.

 

8 responses to “Nu är det vår och sommartid.

  1. Hej lyckliga du som har alla dina nära o kära omkring dej.
    Här är det vår så varmt och skönt iafs. kalla ätter.
    När jag låser bloggen via mailet jag får så ser jag datum och text på fotona.
    Ha det gott kram♥

    • Ja visst är jag lyckligt lottad som får ha mina nära och kära omkring mig.🙂
      Kalla nätter har vi här också men det är inte så konstigt. Huvudsaken att det är fint på dagarna.
      Vad bra att det syns bildtexter i mobilerna iaf då. Kanske de gjort om och inte blivit varse att det inte fungerar i datorerna.
      Ha det gött du med. Kram. ♥

  2. Hej! Det skojsigaste när man flyttat är första året då man upptäcker allt nytt på tomten! Nu har jag inget att upptäcka denna gång då jag inte är med trädgård, men jag är mycket lycklig över det eftersom jag verkligen inte har några gröna fingrar! Däremot kan jag glädjas åt allt naturligt som växer o frodas, ogräs till exempel, hihi, dom äter jag ju upp, maskrosor och nässlor, kirskål, allt går att käka!
    Ekonomin ja, gissa vem som måste ha stenkoll några månader för att se hur jag klarar mig, omjag ens klarar mig. Fast nog tycker jag det, även om det inte blir något över till roligheter direkt…
    Måste få ett hum om fasta utgifterna och nu i början har jag massor av extra kostnader i samband med flytten, men vi har gjort gemensam sak och delar på dessa. Men jag har inte en susning om t.ex kostnad för maten. Nu kommer jag inte att kunna handla billigare tills vidare utan får handla här i byn, men tack o lov är jag en mästare på att skapa maträtter av enkla medel. Kommer att bli mycket vegetariskt i detta nya pörte…
    Njut av våren, idag tyckte jag det var svalare igen, men jag tycker våren ska hasta långsamt ..
    Kram från nya pörtet

    • Ja det blir prövningar när det blir nåt nytt. Vi har ju ett hus tillsammans för första gången med allt vad det innebär. Det är mycket vi vill göra men pengarna ska räcka till mycket.
      Jag tror säkert att du kommer att äta mycket gott till en billig penning för du verkar vara en mästare på att skapa god mat. Och att kunna ta tillvara det naturen har att bjuda på är en styrka som inte så många har nu för tiden.
      Visst njuter vi av våren även om jag njuter innifrån många gånger. Energin blir större då solen skiner. Gör ju inget om det blir lite svalt för då minskar pollenmängderna.🙂
      Kram.

  3. Vad skönt att våren kommit till dej oxå!
    Här nere har vi ju haft vår länge men både dottern och gubben vet vad du menar med pollen. Ingen av dem är dock som du utan klarar sej bra med en tablett;)
    Visst e det underbart när allt börjar vakna till liv och träden får musöron och blommor kommer upp.
    Ha nu en kanon vecka med lite svalare väder så även du kan vara ute och njuta😉 /bamsekram från mej till dej

    • Ja vi är ju lite sena hänne..😉 Än har vi inga musöron på träden men tussilago, blåsippor, krokus och även scillan har kikat fram. Det är väl alpollen som ställer till det för oss allergiker just nu och mer kommer väl. Jag tycker att jag har det relativt lindrigt med mina besvär tack vare alla mediciner jag stoppar i mig. Att jag försöker hålla mig inomhus hjälper ju också till men vi har vädringsfönstret öppet nästan dygnet runt nu, stänger det bara om det blir flera minusgrader för vi har fortfarande kalla nätter. Just idag har det varit lite svalare och så har det kommit lite regn och det tackar jag för eftersom det sköljer bort lite pollen.
      Ha en skön vecka du med! Kramar om…

  4. Så roligt att gå ute o hitta nya växter som tittar upp🙂
    Ni ser ut att trivas i ert nya hus, o det är ju precis som det ska vara🙂 Tänk om man köper ett hus o upptäcker att det inte alls var vad man skulle velat ha !
    Snart är sommaren här iaf o gräset börjar vilja bli klippt o blommorna behöver vatten… Jodå, snart är vi där🙂
    Ha en fin vår Carina, kram på re´

    • Ja vi trivs i vårt hus. Åker sällan bort, vill helst vara hemma. Det är så skönt. Visst, vi trivdes jättebra i Järvsö också men det är nåt visst med att ha ett eget hus istället för att hyra.
      Ha en fin vår du med Britt Inger!🙂
      Kram.

Kommentera

