Melodifestival, frosen shoulder, vår och semlor.

Svanar på Ljustorget.

Nu har jag inte fått till någon blogg på ett tag igen. Att jag ska ha så svårt för att få ändan ur vagnen och ta mig tid att skriva. Visst, ibland finns det bara inte tid och möjlighet. Den senaste tiden har det varit svårt att ens sätta sig vid datorn en gång om dan.

OS har varit och försvunnit och jag har njutit många timmar framför tv:n och tittat på längdskidåkning, skidskytte och ishockey och Sverige har ju haft framgångar i OS i år. Det har varit en ren glädje att vara svensk vid detta OS.

131212 Födelsedagsblommorna från Ellinor och TommyMelodifestivalen är nu äntligen avgjord. Tänk att det måste till 6 tävlingar för att få fram de bästa bidragen. Vissa av bidragen i deltävlingarna hade de kunnat stryka direkt, tycker jag.
Jag hade ingen speciell favorit i lördags men Yohio gillar jag för att han är den han är och Ellens ballad var verkligen vacker men skulle nog inte gjort sig speciellt i den stora tävlingen i Köpenhamn. Sanna Nielsens bidrag var vackert och hon är en otroligt duktig artist så jag tror nog hon gör bra ifrån sig i Köpenhamn. Vi behöver då inte skämmas att skicka iväg henne. Hade vi däremot skickat iväg Anton Ewald hade jag fått sitta med skämskudden. Jag vet att man inte ska skämmas åt andra men då han envist ”kliade/klämde” sig i skrevet hela fyra gånger under sina tre minuters uppträdande så blev det bara för mycket. Ok om han gör det en gång för att apa efter Michael Jackson men fyra! Men som tur var så hamnade han sist (eller var det nån efter honom?) så även om Sanna blir sjuk så slipper jag se honom i Köpenhamn.

140103 Kaktusen blommar.

Någon som vet vad det här är för kaktus?

12/2 var jag till reumatologen i Hudiksvall på kontroll. Han kollade upp varför jag har så ont och det var inte så konstigt, tyckte han, eftersom jag har inflammation i de flesta senfästen. Hade jag nu varit ”normal” hade han gett mig en kortisonkur och då hade jag mått bättre snart nog. Nu är ju inte jag ”normal” då jag ätit stora doser kortison i nästan 3 år. Reumatologen vill att jag undviker kortison i minst 2½ år till. När dessa 2½ år gått så ska det göras en bentäthetskontroll på mig för att se hur kortisonet inverkat på mitt skelett.
Nu ökade han mitt Remicade-dropp istället så nu har jag absolut maxdosen på droppet och likaså på Methotrexatet.

17/2 var jag till Hudiksvall igen för att få dropp. Jag hoppades att jag skulle känna nån skillnad direkt men det gjorde jag ju inte. Men efter två dagar så hade värken i min ”frusna axel”  i stort sett försvunnit liksom värken i den ”friska” axeln. Så otroligt skönt!!! Nu kan jag ligga som jag vill i sängen och då blir sömnen bättre. Sen att jag har värk i rygg, höfter, knän och fotleder hör nog till min fibromyalgi. Jag hoppas och tror att senfästesinflammationen gett med sig lite nu och att jag kommer att må mycket bättre framöver.
Tyvärr hjälper ju inte Remicade-droppet för all min värk eftersom jag förutom psoriasisartrit även har fibromyalgi och vad gäller den sistnämnde så hjälper ingenting mot den värken som ju sätter sig i muskler, muskelfästen och senfästen oftast. Att min psoriasisartrit (jag har två olika sorter av den) också sätter sig i muskelfästen och senfästen gör ju att jag inte vet vad det är som orsakar värken. Den andra sorten i psoriasisartriten sätter sig i finger- och tå-leder men där hjälper Remicaden nästan fullt ut.

140219 Blå ljus.

Vi är mycket hemma nu för tiden. C arbetstränar (eller vad det heter när man jobbar och har sjukpenning för att se hur många timmar man orkar med) och när han kommer hem så är han rätt nöjd då han träffat lite folk och så behöver han vila. Jag känner mig inte heller så sugen på att vara ute på då jag inte mått så bra. Men vi har varit till Järvsö och Ljusdal en vända och passade då på att besöka Ljustorget igen. Det är inte så ofta vi är dit nu för tiden.
Handarbetsaffärn fick också ett besök av mig och jag gick därifrån med ett par härvor grönt garn.🙂 Har tänkt få till några små gardiner till gästrummet i källarn av det garnet men det är svårt att hitta en bra virkbeskrivning då fönstren bara är 30 cm höga.
Sen passar vi naturligtvis på att besöka någon/några av våra vänner när vi ändå är i Järvsö/Ljusdal så det går åt några timmar när vi åker ditupp.

140219 Rosa ljus.

25/2 blev min mamma sjuk. Hon var så otroligt yr och bara kräktes så den 26/2 följde jag med henne till akuten i Bollnäs och hon blev inlagd på en medicinavdelning där. Efter några dagar där och några olika undersökningar kom de fram till att hon har, det som förr kallades, virus på balansnerven. Vad det kallas nu vet jag inte. Hon blev kvar där en hel vecka. Under den veckan var jag hos min pappa och höll honom sällskap. Nu sen mamma kom hem så försöker jag hjälpa dem med det de vill ha hjälp med men de är så envisa och försöker klara av allt själv och det är ju sunt.
Men idag har jag varit där och bl.a. hjälpt till med tvättstugan.

140224 Snödroppar hos grannen.

Helt otroligt egentligen att vi redan är inne i mars. Vi har ju knappt haft nån vinter. Nu är det som vår här och folk hittar tussilago och solen har lyst så vackert på oss i några dagar. Synd att det blåser så inibombens bara.
Härligt den här tiden är att vi får äta semlor också. Jag har i vanlig ordning bakat egna semmelbullar och t.o.m. gjort egen mandelmassa.
Har du också bakat semlor?
Hur vill du helst äta dina semlor?
Vad vill du fylla din semla med?
Mina barn har aldrig tyckt om mandelmassa, därför har jag alltid bakat egna bullar så att de kan få sylt i sina. Nu har det blivit populärt att fylla med vaniljkräm, sylt eller vad man tycker om.
Själv vill jag ha mandelmassa i min semla och helst äta den med riktigt varm mjölk.

Semla.

Kom och tänka på en sak… oj vad jag har saknat fåglarna den här vintern. Vi har satt upp vår fågelstuga på framsidan här och vi har bjudit dem på solrosfrön och talgbollar men här på området är vi många som matar fåglar så vi har inte haft så många gäster i vår lilla fågelstuga. Det har blivit en billig fågelmatsvinter. Men det har känts lite tomt. Jag hoppas att våra fåglar där vi bodde förr har fått mat den här vintern också…

120204 Domherre.

2 responses to “Melodifestival, frosen shoulder, vår och semlor.

  1. Hej min vän! Jasså våren har kommit till dej oxå;)
    Här nere har våren verkligen kommit då husbilen luftades i helgen. Blev en tripp till Smygehuk och en dagsresa till Tyskland. Det var precis vad jag och gubben behövde! Lite egen tid utan alla måsten och sjukdomar.
    Vad skönt för dej att droppet tog bort värken i axlarna, jag menar det räcker ju så bra som det är….. Hoppas att din mamma kryar på sej, det är ju tur att ni har flyttat ner och nästan bor grannar nu. Eller jag vet ju att ni inte bor grannar men som det var innan så är det ju nästan så;)
    Jag vet vad du menar med envisa föräldrar och att de ska klara sej själva. Svärmor har sprutat ena handleden men vägrar att ta hjälp av oss mer än med handlingen, hon säger att jag har skäppan full ändå. Men men än är inte sista ordet sagt i den diskutionen vi får se vem som vinner.
    Ha det bra, nu ska jag gå ut och sätta mej i solen och dricka lite kaffe.
    Bamsekramar

    • Hej!
      Jo våren har varit här men idag fick vi vinter igen men det blir väl några såna svängar innan det blir vår på allvar. Efter den här milda vintern får vi vara glad om vi slipper snöväder på midsommarafton.
      Härligt med en tur med husbilen. Förstår att du/ni behövde lite egen tid.
      Det är bra med envisa föräldrar som vill klara så mycket som möjligt själva.🙂 Det enda jag behöver hjälpa till lite med är då de ska ha tvättstugan. Pappa är väl den som skött själva tvättandet och mamma har följt med ner nån gång och vikit tvätt och städat av där men nu kan jag ju hjälpa pappa med det. Visst är det tur att vi flyttat närmre och nog är vi nästan grannar också. Tar väl 5 minuter med cykeln dit (jag har inte börjat cykla än men det har däremot C gjort(!))
      Kram på dig och jag hoppas du har sol varje dag!

Kommentera

