Födelsedagskalas, hundbesök och en massa annat.

Snoozen vill vara med vid datorn.
Det går trögt med bloggandet…. Inte för att det inte händer saker här, för det gör det ju, utan för att jag inte lyckas ta mig tiden att blogga.

Idag har jag en sån där dag då jag faktiskt är glad åt att jag har sjukersättning och inte måste plåga mig iväg till ett jobb. Jag har legat och sovit två gånger under dan och tror inte att jag för den skull kommer att ha svårt för att sova inatt heller.
Kroppen är så slut, finns ingen energi alls till någonting. Jag försökte naturligtvis ta mig en cykeltur på motionscykeln i morse men efter 10 minuter gav jag upp och gick upp och la mig istället och somnade. Jag klev upp när C kom hem och satt en liten stund vid datorn och surrade runt inne på fb men när C skulle lägga sig och sova middag vid 14-tiden så var jag snabbt med på noterna och tro det eller ej… jag somnade då med.

Wilmatårta.

Vad har då hänt här sen sist? Lite av varje faktiskt.🙂
På lördan (18/1) hade vi inget inbokat mer än Melodikrysset. Sen satt vi och titta på ”The Unit” och plötsligt ringde min låtsassyrra C och bjöd ner oss till dem på födelsedagsfika eftersom hennes man, B, fyllde år. Vi tackade naturligtvis ja till att få äta tårta så vi bytte kläder, gjorde ett grattiskort och gick dit. Två härliga tårtor stod på bordet och frestade oss när vi kom dit. Så blev det trevligt umgänge med dem och släktingar under tiden vi smaskade i oss tårta.

Bonanzatårta.


Älsa.På söndan (19/1) fick vi besök av min bror J och hans hund Älsa. Det var första gången vi träffade Älsa och det var en trevlig bekantskap. Hon är en Leonberger och är ca 1½ år så det var ingen liten hund som kom på besök precis.🙂
Övrig tid den dan tittade vi på ”The Unit”.

På måndan (20/1) kom vår granne och min f.d. jobbarkompis K på besök. Hon kom tillbaka med min pärm med virkbeskrivningar som hon lånat av mig. Vi fikade och pratade i några timmar.

Tisdagar är lika med baddag för mig så även denna tisdag.
På eftermiddan skulle vi besiktiga bilen så vi vilade lite när C kommit från jobbet och sen åkte vi till Bollnäs. Jag var in och anmälde vår ankomst och sen satt vi och väntade och strax efter den tid vi hade inbokad fick vi komma in. ”Ni är här två timmar för tidigt” sa killen som tog emot oss därinne. Va??? Jodå mycket riktigt, vi var där 13:10 men vi hade egentligen tid 15:10!!! ”Ja, bättre för tidigt än för sent” sa besiktningskillen. Snacka om att vi hade tur att de tog in oss fast vi var tidiga. Vi hade nog blivit fundersamma om vi fått sitta och vänta i två timmar…😀
Två 2:or fick vi. En på en spindelled som vi hade bytt för drygt ett år sen så förhoppningsvis är den bara glapp så vi slipper byta den igen och så påstod de😉 att vänster halvljus pekade för mycket neråt. Men att vi har två rejäla sprickor i vindrutan, det sa de inget om.🙂 Den har vi ändå tänkt byta eftersom det spricker mer och mer men vi har tänkt vänta tills det blir vår i alla fall.
När vi var klara på besiktningen så åkte vi och handlade på ICA kvantum och sen åkte vi till E och fikade och gosade med Mizzie och Mumlan.

Våran gata.

På onsdag eftermiddag (22/1) skulle C på läkarbesök i Järvsö och jag följde med förstås. Han har en jättemysig läkare som han inte vill byta bort och jag tror inte han kunnat få nån bättre läkare.
Sen var jag in till handarbetsaffärn och köpte två härvor garn innan vi åkte till U och E där vi blev kvar ett par timmar och pratade och fikade.
På vägen hem åkte vi in till Leif. Mer fika blev det och så behövde han hjälp med sin dator så vi var inte hemma förrän vid 20-tiden.

Mycket snö nu...

På torsdan (23/1) var jag lika klen och hängig som jag varit idag. Jag orkade inte med nån cykling utan låg och sov på förmiddan istället. På eftermiddan hade vi klipptid hos Maria så då var det bara att bita ihop och orka för långhåriga var vi och behövde verkligen klippas. När vi var klippta och tjusiga så åkte vi raka vägen hem och la oss och vilade (sov).

En bit bortom vägen.

På fredagen (24/1) blev det inget bad för mig. Det var -25º ute så jag stod över. Torsdagens klenhet var borta och det kändes inte bra att inte åka och bada men att kyla ner sig efter badet genom att sätta sig i en utkyld bil när det är så kallt är dumt fick jag lära mig när jag badade i Ljusdal. Jag stannade hemma och städade istället. Dammade, dammsög och torka golv. 7½ timme tog det för mig. När jag var ung och pigg och rask fixade jag en sån sak på ett par timmar…

Träd hos grannen K.

På lördan (25/1) sov vi länge så vi hann inte ens fixa frukost till Melodikrysset. Sen satte vi oss framför tv:n och vår serie igen. Men det blev lite avbrott då sonen, T, ringde och hörde om han fick komma och hälsa på. Då gjorde jag ett ryck och fick till chokladrutor till fikat i alla fall.

På söndan gjorde vi en massa kalops som fick stå och koka länge medan vi tittade på…”The Unit”.

På måndan (27/1) kom döttrarna E och L och hälsade på Vi fikade och sen åt de middag med oss.

Hos ôss.

Tisdagen (28/1) blev det en hel del gjort. Först var jag och badade. Sen var jag till mor och far och fikade innan jag åkte och handlade och var in på apoteket för att hämta ut mer mediciner.
På eftermiddan åkte vi till Bollnäs och beställde tid för att laga bilen. Var sen in på Ewes dammode där jag tänkte köpa trosor men de hade inte den sort jag vill ha men däremot hade de halva priset på bh. Jag köpte två stycken! Så för 390:- fick jag två bra bh:ar för vad en kostar annars. Gissa om jag var nöjd. Jag har svårt att få tag på bra bh:ar på såna ställen som Lindex och KappAhl och inte är det nån vidare kvalité på dem heller.

Vår snöiga baksida.

Innan vi åkte hem var vi till sonen T och fikade.
När vi kom hem la vi oss och vilade men jag klev upp då E ringde och undrade om hon fick komma förbi en sväng på väg från jobbet och naturligtvis fick hon det. Hon hade med sig två matlådor med laxpudding till oss.🙂 Vi delade på en låda samma kväll och det var så gott!
På kvällen så åkte vi med M och S-O till Älvkarhed och hälsade på dem som har mitt föräldrahem nu för tiden. E och P som bor där nu är släkt med S-O. Gissa om det var roligt att gå runt där och titta där jag bodde när jag växte upp och sen även några år då jag var nygift och fick E och T. På övervåningen där vi bodde mellan 1983 – 1988 hade det inte gjorts om nästan nånting. Det såg nästan ut som när vi bodde där. Massor av minnen dök upp och jag berättade medan E skrev ner en del av det jag berättade. De är väldigt intresserade av husets historia och ska bjuda dit mina föräldrar på fika nåt tag för att få höra mer.

Mitt föräldrahem, Annersers i Älvkarhed.

En ny bakelse på LjustorgetIgår (29/1) var vi till Ljusdal och naturligtvis kunde vi inte missa Ljustorget och en fika där. Räkmacka (vi delar på en sån) och en ny bakelse med passions och chokladmousse i mördegsform och maräng ovanpå (vi delade på en sån också). Så himla gött.

Inte så konstigt kanske att jag är klen idag… men jag misstänker att jag blir klen just på torsdagar har att göra med att jag tar methotrexat på onsdagar. Jag har fått byta ut sprutorna som jag mådde så dåligt av och håller nu på med att öka tablettdosen. Får väl se hur jag mår nästa torsdag. Men i morgon är jag nog piggare igen.🙂

Vädret har blivit mildare igen efter några riktigt kalla dagar. Det är mulet och ”drar” lite eller blåser.
Vi har haft rådjur som gått här över tomten ett par gånger den senaste veckan. Det är trevligt tycker vi. Enligt närmsta grannen Ö så brukar det inte vara rådjur här. Vilken tur att de har hittat hit nu då.🙂

Änglar på Ljustorget

8 responses to “Födelsedagskalas, hundbesök och en massa annat.

  1. Hej! Damerna har åkt klart sitt skiatlonlopp och en duktig dalkulla tog medalj i junior-VM. Nu äter vi brunch o inväntar herrloppet. Fredagar gillas skarpt, Hasse är ledig och vi bara njuter av att inte ha något inplanerat. Älvkarhed, var det inte det stället du visade mig på din guidning för några år sedan?
    Bilskrället, grr, Hasse besiktigade bilen igår, massor av anmärkningar, som vanligt. Nu ska vi ta reda på kostnaden för åtgärder, blir det mer än 5-6000 så är det lika bra att köpa en annan bil. Vi lägger ner massor av tusenlappar varje år plus lite dessemellan, skit är det med gamla bilar. Nu hojtar Hasse, ha en riktigt skön helg, kramen

    • Hej!
      Jovisst var det Älvkarhed jag guidade dig i för några år sen.🙂 Min kära hemby. Det var riktigt häftigt att komma in i huset igen. Jag har ju inte varit in där sen 1990. Men jag är glad åt att jag inte äger det stora huset. Varje våning är på 160m². En våning skulle räcka gott och väl… och vad stora ytor att städa.😕 Men som sagt var det roligt att få kika in där igen.
      Fy vad tråkigt att hålla på att laga bilar! Det skulle ju gå att ha så mycket roligare för de pengarna. Men ändå så är det skönt och ibland nödvändigt att ha bilen också. Sonen har fått laga sin bil mycket nu ett tag så jag hoppas han får det lugnt ett tag med det nu. Vi försöker lägga undan lite varje månad för att ha när det blir dags att laga bilen men vi hinner aldrig få ihop det vi behöver till nästa gång och det är inget kul alls. Håller tummarna för att det löser sig till det bästa för er.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  2. Hej, har du kollat dina blodvärden på sistone? Tänker på när du är så erbarmligt trött…värken tröttar ut förstås men kanske har du någon annan brist. Jag mår faktiskt bättre nu än för några år sedan. Då vilade jag alltid en gång på dagen, det gör jag aldrig numera. Jag sover 8 timmar per natt och sen är jag skapligt pigg, kroppen blir trött av två hundpromenader så jag orkar inte greja mycket här hemma men läsa eller sitta vid datorn eller lösa korsord det orkar jag. Ha en fin februarivecka, här slaskar det ordentligt idag, riktigt gummistövelväder. Vi hade 3 polispikeer med 6 poliser och två schäfrar utanför porten i två timmar idag, vill inte skriva om det på nätet, dom letade efter grabben som bor under mig. De måste ha gjort husrannsakan för dom gick in där och sedan letade dom i källaren. Lite konstigt tycker jag…jag som aldrig brukar låsa dörren! Nå, få se om jag får läsa något i tidningen senare…
    Kramen

    • Hej!
      Det kollas blodvärden på mig var tredje månad p.g.a. droppet jag har och nu ska jag till reumatologen nästa vecka så på måndag blir det ännu en provtagning och då tas det ännu mer än annars så jag hoppas det täcker upp det som behöver tittas på. Jag ska ta upp med reumatologen om min trötthet, stelhet och värken nu så kanske det blir ännu fler provtagningar. Det är inte roligt att vara så här klen som jag är nu. Allt jag ska göra är en kamp känns det som och jag har inte lust med nästan nånting och ork med ännu mindre.
      Jag har ju heller inte behövt vila på dan förr men nu vilar jag nästan varje dag om det inte kommer annat emellan då. Idag har det inte blivit nån vila mer än att jag la mig på soffan en stund när jag pratade i telefon med en kompis.
      Men visst är det väl trökigt att snön ska tina bort nu igen. Måtte det bli kallare så snön blir kvar och sen gör det inget om det kommer lite mer snö heller så det så.
      Ojojoj vad spännande saker det händer hos dig med poliser och hundar och allt. Synd för grannkillen som strulat till det för sig så men det brukar bli konsekvenser för allt man gör så det är ju inte mer än rätt. Tror inte att så många ger sig på sina närmsta grannar – det är lite som att gräva sin egen grav kan jag tänka mig för då får man polisen rännade i trappuppgången och det är väl det minsta man vill om man inte har rent mjöl i påsen. Du får berätta mer om du får läsa om det.😉
      Kramen.

  3. Hej.
    Vilken fin och go hund! Saknar hund ibland men sen spöregnar det och då går det över;)
    Här hemma har fan varit lös, sonen var med om en trafikolycka förra veckan.Han och hans kompis(kompisen körde) krockade med en stenmur. Vägen svängde med det gjorde inte bilen som han sa. Bilen hamnade på taket och kanade ett par meter. Helt otroligt så klarade sig båda med lite blåmärken efter säkerhetsbälterna och sonen har inre blödningar i skulderna. Det förväntas gå över av sig självt om några veckor med vila och sjukgymnastik. Som det inte räcker med det som är…..
    Nog klagat från min sida det kunde varit värre, sonen kunde dött och dottern är på bättringsväg sakta men säkert.
    Ta hand om dej och krama C från mej

    • Hej!
      Men huvvaligen.. det hade kunnat gå illa. Tur i oturen lär de ha haft.
      Jo nog tycker jag att ni har så det räcker ändå. Kan inte sätta mig in i hur jobbigt ni har det. Jag hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll sakta men säkert och utan bakslag. Du vet att du får ringa precis när du vill.
      Kramen från oss till er alla!

  4. Hej, jodå, det stod allt i tidningen. Han var efterlyst efter att ha skjutit mot ett hus i Malung förra veckan, de haffade honom vid bussen i Ludvika där han skulle kliva på för att åka hit. Husrannsakan gav tabletter av någon sort…han är rökt nu kan man säga. Fästmön hans, min granne, har brutit förlovningen såg jag på Facebook. Ja det är sorgligt, jag har ju själv ett barnbarn som befinner sig på Hasselahemmet på Gotland eftersom han inte kan sluta röka hasch.
    Det lät otroligt med er bil, hur kan besiktningen visa på fel som inte finns? Jag har ännu inte suttit i våran nya bil, hinner ju inte med all teve, haha
    Kram från pörtet o hälsa

    • Hej!
      Vad hemskt med grannen. Visst är det sorgligt när unga människor (ja gamla med för den delen men det är ju mest yngre) inte tar sig ur sina missbruk. Tyvärr så kanske inte heller viljan att ta sig ur är tillräckligt stark alla gånger. De måste ju själva vilja för att det ska lyckas. Jag hoppas verkligen att ditt barnbarn får en ny syn på livet så han kan hålla sig från eländet i framtiden. Det är just det som behövs när de är på behandlingar. Ett nytt sätt att se på livet och vad som är viktigt och meningsfullt i livet och att inse att de är missbrukare. Jag känner till en kille som varit på massor med behandlingar och tillsist så trillade myntet ner och nu är han fri från missbruk sen några år tillbaka. Så det gäller att aldrig ge upp men ändå behövs det professionell hjälp för att det ska gå vägen.
      Jag förstår att du har fullt upp framför tv:n nu. Jag tittar inte på så mycket än – väntar på hockeyn… skidåkning och skidskytte njuter jag av i alla fall.
      Kramen. Hälsa du med.🙂

Kommentera

