En vecka går fort…

Rosa orkidéer i vardagsrummet.

Jaha… försöka få till ett blogginlägg nu då. Inte lätt att få tiden att räcka till. Men vaddå… jag som mest bara är hemma på dagarna. Ja det är jag ju men att ta sig tiden att sätta sig och skriva är inte alltid så lätt. Nu har vi ju även fått ett intresse som tar massor av tid. Vi har blivit serienördar. Vi tittar på serier via  Netflix och gissa om det är lätt att fastna vid tv:n när det finns hur många avsnitt som helst att titta på.🙂 Äh, vi tar ett till… men vad spännande det var nu då, vi tittar på ett till men sen måste vi lägga oss. Jo, så har vi blivit och det är jättekul men jag är rädd att jag snart har fyrkantiga ögon som jag alltid sa till mina barn då de var små. ”Nu får du inte titta nåt mer på tv för då får du fyrkantiga ögon”.

Det har väl inte hänt så mycket här sen sist jag skrev. Vi hade en ”hemmahelg” då vi inte planerat nånting. Det var skidåkning på tv och så hade vi ju massor med serieavsnitt vi kunde se.

På lördan (11/1)fick vi besök av Leif och sen på kvällen kom U och E hit och hälsade på.  Det är så roligt att de vill köra de extra milen för att hälsa på oss och vi hade en hel del att prata om förstås.

På söndan (12/1) var vi själva och bara slappade… och såg på skidåkning och serien…😉

Fönstret i "matrummet" med vita orkidéer.På måndan (13/1) plockade vi bort julen. Usch vad tomt det blir när allt pynt plockas bort men i vanlig ordning så vänjer jag mig snabbt. Nu står alla kartonger med ljusstakar och julsaker på vinden i väntan på årets advent och jul. Så fort som tiden går nu så dröjer det inte förrän vi får plocka fram kartongerna igen.🙂

På tisdan (14/1) var det dags för badet igen. Det är så skönt. Under tiden jag badade var C ute på ärenden och hann även med en fika hos mor och far.
På eftermiddan var vi till Bollnäs där C hade en träff med AF och FK. Han har börjat provjobba under sjukskrivningen och nu skulle det bli en uppföljningsträff. Jodå jag fick vara med jag också.🙂 Stället där han provjobbat på sen i november hade inte så mycket jobb åt honom så han har hittat ett annat ställe där han började igår.
På kvällen var vi till M och S (de vi köpte huset av) och hjälpte dem få igång internet på deras nya dator. Lite struligt blev det då deras ”dångel” till det mobila bredbandet var glappt så efter ett samtal till bredbandsupporten blev det att de ska få en ny ”dångel” så vi ska väl tillbaka igen när den kommit. En fikastund blev det förstås och de är jättesnälla och trevliga så vi har alltid kul när vi träffas.

Vita orkidéer.

På onsdan (14/1) kom E (äldsta) och hälsade på oss. Vi fika och prata och så åkte hon och jag till mor och far en sväng och då passade C på att vila när vi inte satt här och tjattrade. E åt middag med oss också. Jag gjorde en fiskgratäng med räkor och dillsås som vi åt pressad potatis till. Vi äter rätt ofta potatis till maten och jag har väl inget emot vanliga kokta ”poteter” men tänk så mycket godare det blir när man pressar dem. Det är godare än att göra potatismos också tycker jag.

Igår när C gått till nya jobbet så gick jag ut och skottade lite snö. Vi har en stor asfaltsplan mellan vårt hus och grannen men vi har en så snäll granne så vi behöver bara skotta fram snön en bit så tar han resten med snöslungan. Det är skönt för nog kan jag skotta snö om jag får vila då och då men kroppen mår inget vidare sen om det blir för mycket och C har heller inte så mycket ork i kroppen nu för tiden så det är guld värt att ha såna bra grannar.
När jag skottat färdigt gick jag ner i källarn och cyklade en kvart också innan jag gick upp och sjönk ner framför tv:n, tog min virkning och tittade på skidåkning.🙂 Nöjd med det jag ändå hunnit/orkat göra.
Netflix ville inte fungera (det fungera inte på onsdagkvällen heller) så när K ringde (en annan granne) och frågade om jag hade några virkmönster hon kunde få titta på så gick jag till henne och vi satt och pratade en stund. När jag kom hem så blev det en liten sväng vid datorn innan ”Djurskyddsinspektörerna” började och sen såg vi till vår stora glädje att Netflix fungerade igen så det blev två avsnitt av ”The Unit” innan vi la oss.

Idag (17/1) var det C som började dagen med att skotta snö innan han gick till jobbet. Jag åkte till badet och tränade och tog sen god tid på mig efteråt. Slog en signal till mor och far som hade fullt upp idag så de hade inte tid med nåt besök så jag åkte och handlade istället. När jag kom hem och packat upp varorna så gjorde jag i ordning varm choklad och rostat bröd tills C kom från jobbet. Han hade fått med sig två matlådor hem med revbensspjäll och inte nog med det så fick han med sig efterrätt också…. äppelkaka med vaniljsås! Så ikväll behöver vi inte laga nån mat. ”Det är som på stenåldern” sa C. ”Mannen i huset kommer hem med bytet” (maten).🙂

Gula orkidéer i vardagsrummet.

Nu blev det ett uppehåll… vi fick besök av G och J som tidigare bodde i en liten by ca 1 mil från Järvsö men de flyttade till Edsbyn i samma veva som vi flyttade hit så vi följs åt. De hade köpt med sig stora pariservåfflor (tror jag de heter) som vi smaskade på medan vi pratade allt vad vi bara hann.

Snart kommer E hit. (äldsta dotra) Hon ville göra ett arbetsbyte med mig. Hon bakar bullar här hos oss medan jag sitter och rensar hennes dator och försöker snabba upp den lite. Det var ett bra arbetsbyte, tycker jag.🙂
C har lagt sig att vila en stund för det hann han inte tidigare då vi fick besök. När han vaknar ska vi gotta i oss matlådorna.🙂

Lite väder och värkgnäll…. i december hade vi blåsväder hela månaden och min kropp mådde skrutt av all värk. Sen nyårsdan har det nästan inte blåst nånting alls så nu har jag inte så mycket värk. Dessutom gillar min kropp när det är omkring -10º och det har det faktiskt varit flera dagar nu.
Julen och nyåret fick vi fira med gröna gräsmattor, blåst och regn men nu har snön äntligen kommit så nu först känner jag att det är vinter.

Vi har inte planerat något för helgen utan den blir vad vi gör den till. Det enda vi alltid gör när det blir lördag är att lösa ”Melodikrysset”. Sen får vi se vad den här helgen har att bjuda på.

Nu äntligen har vi fått snö.

10 responses to “En vecka går fort…

  1. Hej min vän!
    Vad skönt det låter med vardagslunk!
    Här nere är det renovering med gubben och ”matkrig” med dottern.
    Nu e det nya toan och tvättstugan som snart e klart.Nu är det kaklat och klinkrat och i helgen blir innertaket klart komplett med lister och sportar. Efter det ska alla kontakter och uttag dit;)
    I sommar ska nya vatten och avloppet kopplas ihop i backen och då har jag en tvättstuga för första gången på 21år. Den som väntar på något gott……
    Ha en skön och lugn helg/kramar i massor

    • Hej Malin!
      Ingen lugn och ro för dig inte. Vi har det nog så lugnt vi kan ha det med bara ett fåtal besök till sjukvårdsinrättningar mot alla vi gjort förr.
      Vad härligt när du äntligen får en tvättstuga! Och va skönt med nya toan. Förstår att det är jobbigt med ”matkrig” men kan nog inte sätta mig in i HUR jobbigt det är eftersom jag inte varit med om det själv. Tänker på dig ofta och hoppas vi kan höras nå tag.
      Kramen.

  2. Här är julen kvar ännu🙂 Men i helgen måste den stoppas undan, för nu behövs en storstädning :)))) Stor o stor ? Nä det blir en vanlig !
    Ha det så gott, kramen

    • Ja nu städade jag inget mer än körde runt snabeldraken då vi tog bort alla julsaker. Nä städningen har jag sparat på, ska väl ha lite ”roligt” att göra framöver också.😉 Det är grymt dammigt överallt och golven behöver en riktig rengöring men jag får väl ta lite i taget.
      Ha det gött!
      Kramen.

  3. Hej!
    Ja tänk att man inte har tid fast man har all tid i världen. Jag förstår inte hur människor hinner jobba också!
    Jag försöker komma igång med målandet igen, det var himla längesen…har en tavla som det bara fattas lite på, tyvärr visade det sig att färgerna torkat. Men det är bara ett par bakgrundsfärger som behövs, dem kan jag köpa separat. Sen tänkte jag göra en ny beställning till USA.
    Netflix har vi inte men vi har en typ av bibliotek där både SVT o andra kanalerna har sitt utbud, dock inte alla program. Vi kan ibland sitta och glo på gamla avsnitt av Halv åtta hos mig för dem har vi inte tittat på på flera år. Bara för att bli ordentligt trötta så vi kan gå o lägga oss, mitt i natten går det bara filmer på teve..
    Tänk snart börjar OS, undrar vilka tider tävlingarna går på, Hasse lär väl missa det mesta. Trist är det att sitta o titta själv men det får gå det med
    Nu ska hunden få mat hon tittar anklagande på mig
    Kramen

    • Ja det där med tiden är ju knepigt. Man kan nog aldrig få nog med tid för att hinna med allt man vill.
      Måla är nog något jag aldrig kommer att syssla med. Däremot gjorde jag stamaljtavlor förr. Då är ju väven färgad och sen syr man halva korsstygn i rätt färg bara. Det var roligt.🙂
      Ja nu gäller det att tänka sig för hur man bokar in läkartider mm. Allt för att hinna se så mycket som möjligt av favoriterna i OS. Som tur är så kan jag variera mina badtider så jag ska nog klara av att inte bada under bästa sändningstid.
      Kram.

  4. Hej, min bild på tisdagstema ljuger inte men förvanskar lite, det ser inte ut sådär idag, bilden är tagen i februari ifjol! Men den passade så bra till temat så det fick gå an! Sen är huset där tomt, det bor ingen utan man passerar vid sidan av. Nog kräver jag sandning då det är nödvändigt, tack o lov sköts det helt okej här, vi har en gårdstomte från Ukraina som är så snäll så…
    Kramen

  5. Måndag förmiddag, tittar efter ett nytt blogginlägg, men nehej, det har du inte haft tid med…ler
    Ha en skön måndag då, kanske är det baddags?
    Kramen

  6. Inget nytt under solen….ha en riktigt skön helg, det lär bli ett och annat skidspår att följa, måste väl träna inför OS nu…
    Kramen

Kommentera

