En sammanfattning av fyra måndader…

130528 Åh dessa underbara solnedgångar...

I fyra månader har jag haft ”bloggtorka”. Det började med att jag inte mådde nåt vidare bra för jag fick ett skov i fibron. Sen har det hänt, och händer, en hel del omkring oss nu, jag kommer att berätta mer om det framöver.
Den här bloggen är en sammanfattning om vad som hänt under dessa fyra månader. Naturligtvis har jag inte fått med riktigt allt så vissa saker hoppas jag kunna återkomma till.
OBS! Bloggen bör läsas nerifrån och upp då jag lagt det äldsta längst ner. Orkar du inte läsa så har jag full förståelse för det.🙂 Jag bloggar ju mest för min egen skull och för att jag ska komma ihåg vad som hänt i mitt liv här och nu.
Om du pekar på med muspekarn på bilderna så får du en bildtext till varje bild.

130530 Äppelträden blommar

31/5  Var till Ljustorget och donade med ljusprintingen. Skrivarn ville en sak och vi en annan…

30/5  Var till Alfta en sväng.

130530 Apeln blommar

29/5  Dottern E kom hit. Hon solade och jag satt och virkade. Sen hjälpte hon mig att rensa vårt lilla jordgubbsland. Leif kom också på en fika.

130528 Pyntade ljus på Ljustorget

28/5  Badat så klart och så en sväng till Ljustorget och fikade.
På kvällen var vi och hälsa på E-B.L. Hennes man C.L var och fiskade strömming.
De har fortsatt att mata sina fåglar så domherrarna kom fortfarande till deras fågelbord.

130528 E-B.L och C.L matar domherrarna

27/5  Var till Alfta och gratulerade mor en dag för sent… Fikade och åt tårta där. Var även och hälsade på N och fikade där med.

130526 Morsdagstårtan som jänterna gav mig

26/5  Morsdag. Sonen T ringde från jobbet och gratulerade. Donade här hemma tills döttrarna E och L kom med presenter och så gjorde de en tårta. Sen grillade vi fjärilskotletter och kunde sitta ute på framsidan och äta! Efter att ha diskat åt vi tårta på altan. Vilken mysig kväll vi fick. :-) 

130525 Gammal moppe vid veteranmarknaden

25/5  Var till Föne på Veteranmarknad på dan. På kvällen var vi till Stenegården på Världsarvsinvigning och lyssnade på Gävleborgs symfoniorkester och Görgen Antonsson och en hel massa tal. Festligt. Härligt väder så vi åkte en sväng till Ljusdal och köpte mjukglass. Årets första.🙂

130525 Görgen Antonsson och Gävlebergs symfoniorkester

21/5  Badade och var sen till Ljustorget. Var med vid ”ljusprinting” som stöd och passade sedan på att köpa morsdagspresent. På eftermiddan bakade jag matbröd.
Var till U och E och fika på kvällen.

130515 Studentljus på Ljustorget

20/5  Var till Alfta och donade lite. Fika hos mor och far. Åkte till Bollnäs och träffade T en snabbis och E lite mer och var in en sväng till L.

19/5  Underbart sommarväder! Och jag blev allergisk och fick astma så det var bara att stänga alla dörrar och hålla sig inomhus. Gjorde en Kalle Anka kaka.

130518 Vy i Karsjö

18/5  Var till Leif och fikade.
På kvällen var vi till G och J och såg eurovisionsschlagerfestivalen.

17/5  Nu börjar det bli så vi kan sitta på altanen så jag gjorde en grundlig städning där.

130507 Personligt ljus15/5  Var till Ljustorget en sväng för att lära ut lite mer om ljusprinting och lite photoshop. Var till mor och far och fikade på kvällen. Var in en sväng till sonen T på hemvägen. Han hade gjort mysigt på sin balkong.

14/5  Bada på förmiddan. Tillbringade sedan lite tid på Ljustorget med att lära ut lite ”ljusprinting” tills det var dags att åka till Hudiksvall och ”Ögon”. Fick sänka Prednisolonet till 2,5 mg. Ögat såg bra ut!

13/5  E kom och vi var till Möbeltjänst i Tallåsen, Fyndhallen i Ljusdal (där jag köpte en mugg för 5:- så nu har vi likadana chokladmuggar C och jag).

130513 Räven springer på åkern bredvid vår tomt

11/5  Leif kom lagom till frukost och åt med oss.🙂 På eftermiddan kom dottern E och mågen T hit. De städa och tvätta bilen och sen grillade vi och åt gött och hade mysigt.
Hittade murklor på tomten.

130511 Murklor på tomten

10/5  Dottern L kom för att tillbringa helgen hos oss.

130507 Dubbel regnbåge

7/5  Badade först och var sen till Ljustorget och ”printade ljus” och tog en fika.

130506 Påskliljorna blommar hos oss

6/5  E var hit och åt middag med oss.

130506 Snoozen äter "naturgodis"

5/5  K kom och hälsa på. Första gången hon var hit sen jag flyttade hit.

4/5  Var till U och E och fika.

130506 Kalvar på grönbete... och en ko

3/5  Hockey-VM började till min stora glädje.🙂 Hockey är roligt att titta på. Sen tar jag tillfället att virka när jag tittar på hockey. Jag har börjat virka ett överkast. 

1/5  Vårfest hos T.B som varje första maj. Korvgrillning och mys runt elden. Lika trevligt som vanligt.🙂
Ifjol var vi inte med på vårfesten för då firade vi min brors 50-års dag hos oss och så var C sjuk då också.

130501 Första maj med korvgrillning

30/4  Var och badade och tog sedan med min badkompis M och hennes man K till Ljustorget och fikade. Leif var hit en sväng då han behövde hjälp med en digitalkamera till bilen.
Jag bakade matbröd, bregottkakor (ska ta med till Vårfesten) och negerbollar.
Sonen T kom och hälsade på oss på kvällen.

29/4  Var till mor och far och blev bjudna på salt sill och ”poteter”. Så himla gött!
Kikade in en sväng till dottern L. Sen var jag och klippte mig medan C var och hälsade på sonen T.

130426 Grön lykta på Ljustorget 130426 Cerise lykta på Ljustorget

26/4  Dottern E kom på besök. Vi var till Ljustorget (förstås😉 ). Vi handlade lite där och sen åkte vi på tygutförsäljning i Järvsö och på ett loppis där i närheten också.

130426 Rosa på Ljustorget

24/5  T.B kom hit och bjöd in oss till Vårfest den 1/5. Var till Leif och fikade på kvällen.

130417 Älgar strax före Långhed

15/4  Åkte till Alfta. Fika hos mor och far. Var till C och B en sväng. Hämtade upp dottern L på vägen hem. Hade sen en lugn och mysig helg tillsammans med L.

14/4  Leif var hit och åt middag med oss och sen åkte vi på föreläsning i Ljusdals kyrka. Det var Annika Östberg som föreläste. Intressant och gripande.

130414 Annika Östberg föreläser i Ljusdals kyrka

13/4 Åkte vi och tittade i Alfta med omnejd och tog sen en fika hos mor och far.
På hemvägen kikade vi in hos vänner i Offerberg.

130412 Koltrast

8/4  Var till Hudiksvall och fick biologiskt dropp (Remicad). C skjutsade mig och åkte och hälsade på en kusin under tiden jag fick droppet. Körde en sväng ner till Iggesund och sen över Sörforsa hem.

130404 Romantik på Ljustorget

130404 Sinnesroljus
7/4  C och sonen T var på motorrevyn i Bollnäs. Under tiden var jag till mor och far. Sen åkte döttrarna (L o E) och C och jag till T för att fira hans 27-årsdag en dag för tidigt.

2/4  Badade. Var sen till E-B.L och C.L och fikade. Blev bjudna på mat hos Leif på kvällen.

1/4  Fick besök av C och B från Alfta. Så himla roligt för det var länge sen vi träffades. De hade med sig en orkidé full av blommor.
Leif hit på mat på kvällen.

31/3  Hade barnen och mågen här på mat. En mysig kväll.

130331 Påskmiddag

30/3  Tog med oss dottern L till mor och far på påsklunch i deras stuga. En trevlig tradition.

130330 Vinterparadiset

29/3  Våra stuggrannar var hit och fikade. Tyvärr hade vi ätit upp påskbakelsen så de fick nöja sig med annat fikabröd.

130327 Påskbakelse

26/3  Följde vi med dottern E till Gävle. Blev bjudna på lunch av E på IKEA. Jag köpte en ny bärbar CD-spelare. Min gamla gick sönder då Snoozen lyckades ha ner den från köksbänken. Nu kan jag lyssna på ljudböcker igen.🙂

130329 Hackspetten24/3  C, L och jag hjälptes åt att putsa fönster, byta gardiner och stolsdynor. Äntligen är julgardinerna bortplockade! Påsken står ju för dörren…

23/3  Yngsta dottern L här i helgen. Var en sväng på Skästra marknad. Tur att marknaden krympt i år för det var jobbigt att gå där för mig i det skick jag var i.

20/3  Åkte C till Bollnäs med stationära datorn som behövde en ny fläkt. Passade på att köpa en ny cd/dvd brännare på en gång för den hade varit trasig ett tag. Under tiden var jag på Ljustorget och donade lite. Mitt fibroskov börjar ge med sig.

17/3  St Paulorna började blomma igen.🙂 Då kommer hoppet om vårens ankomst.

130315 Nyklippta

15/3  Var vi till Bollnäs och klippte oss. Sen blev vi bjudna på tacos hos äldsta dottern E.

130315 Dukat för tacos

12/3  Badade lugnt och försiktigt för kroppen behövde verkligen värmen. På eftermiddan var det dags för ett besök på ”Ögon” i Hudiksvall. Ögat ser bra ut! Fortsätter med 5 mg Prednisolon.

130311 Orrar

11/3  Tog en biltur till Harsa och Hästberg. Fotograferade en massa orrar.

130311 Orre

130308 Spelmannen Jon-Erik Öst8/3  Var vi på ”Jon-Erik Öst konsert” i Färila.
Hade ett litet kärlkrampsanfall (tror jag) innan vi skulle gå in på konserten. Hade absolut ingen lust att missa konserten och kärlkrampen gav med sig. Det är andra gången jag haft ett sånt. (nästa gång ska jag åka in till HC eller akuten, det lovar jag)
Konserten var helt underbar med härlig musik av Jon-Erik och med kända spelmän från Hälsingland. Det var värt varenda sekund trots värk, feber och yrsel.
Om du inte vet vem Jon-Erik Öst var så kan du läsa om honom här. Fem av hans barn har jobbat med musik och är rätt kända. Ivan Thelmé, Erik Öst, Anna Öst, Eddy Öst och Calle Öst är kanske namn du känner till.

130308 Spelmännen på Jon-Erik Öst-konserten

7/3  Tillbaka till akuten. Har antagligen kristallsjuka. Fick lära mig att provocera yrseln.

5/3  Var på akuten för jag var så grymt yr. De tog prover och en lungröntgen och jag fick en ny tid på torsdag (7/3).

27/2  Var till mor och far. Tvättade en matta i mattvättstugan och donade med mors dator medan C var på datortomografi.

130223 Sonens nya bil

15/2  Sonen T och C var till Hedemora. T köpte sig en nyare Saab.
Leif kom hit och fikade med mig. Jag bakade äppelmuffins med frosting.

130214 Alla Hjärtans dag bakelser från Ljustorget

14/2  Alla hjärtans dag. Rosor och bakelse.🙂
Sonen T kom och sov över här.

130219 Alla Hjärtans Dag rosor

13/2  Mitt fibromyalgiskov körde igång med feber, värk och yrsel.

11/2  Till Hudiksvall för att få biologiskt dropp. Åkte buss dit och hem och det var jättejobbigt att ta sig hem. Själva droppet tar inte så lång tid nu men det är samma mängd som ska in nu på en timme mot fyra timmar förr… det tog verkligen hårt på kroppen.

130209 Tomtarna håller gille

9/2 Tog vi med oss L till Ljusdal. Besökte bokhandeln och träffade på en tomtmor från Åland där. Tomtarna hade en stor träff i Ljusdal med Svenska tomtegillet den här helgen. Sen tog vi en fika på Ljustorget.
På kvällen var vi bjudna till Leif på tacos och såg melodifestivalen hos honom.

130209 Melodifestival hos Leif

8/2  Var jag på Ljustorget och skrev textljus. Så himla roligt när det fungerar.
Yngsta dottern L kom på kvällen och ska tillbringa helgen hos oss.

130212 Textljusen doppade och klar

6/2  Var till Ljustorget igen. Skrivarn strulade men Gunn hjälpte till att fixa det innan de for tillbaka till Norge. Jag skrev ut ett provljus till en kund.🙂 Äntligen!!!

5/2  Var vi på Ljustorget. Per och Gunn från Løiten Lys var där och vi fick äntligen igång ljusskrivarn.
På kvällen var vi till Bollnäs för att skjutsa sonen till akuten. Han hade lunginflammation konstaterade de. Därför den höga febern.

Accepterar du..

9 responses to “En sammanfattning av fyra måndader…

  1. Hej min vän!
    Vad skönt att höra av dej igen!
    Som vanligt har det hänt dej en massa. Vet inte vad jag ska börja men JIPPII att ditt öga har blivit bättre!!!
    Och ni har ju lagt beslag på sommaren, vi har bara regn och max 20 grader men oftast 15. F-n vi brukar ju ha sol och mycket varmare!
    Visst var det roligt med hockey-vm, dottern var och såg några matcher live och det blev ju guld.
    Dock blev det inget jobb för henne, hon fick ett av dom, tackade således nej till dom andra. Visade sig att dom var oseriösa hon skulle ha praktik 7 dagar i veckan 9 timmar per dag utan rast. När hon sen klagade fick hon höra att hon var bortskämd och skulle vara glad att någon gav henne ett jobb!! Kan säga att det företaget får inte ha praktikanter längre men dottern har ju inget jobb iallafall..
    Men det löser sig säkert, om inte annat åker hon till Norge till hösten, snyft.
    Vi kommer nog norröver i sommar om det går bra. Vi får höras av lite senare.
    Stora kramen till dej och välkommen tillbaka har saknat din blogg!!!!

    • Tack! Trevligt att vara saknad.🙂
      Jo vi har haft en del sköna dagar men de flesta dagar blåser det och de slutar ofta med att det blir molnigt och ibland även regn. Idag vaknade vi med regnväder och det blåser så ini hela den så att Snoozen knappt går utanför dörrn. Han som annars t.o.m. är ute på nätterna nu när det varit riktigt bra väder.
      Vad synd att dottern inte fick något jobb. Typiskt att det var ett oseriöst företag hon råkade ut för. Min äldsta råkade ut för något liknande, inte bara en utan två gånger, då hon var yngre. Efter de misstagen lärde hon sig att undvika vissa arbetsgivare (säger inte vilka men du kanske förstår ändå). Den sortens arbetsgivare inbillar sig att de anställda vill jobba helst dygnet runt och för knappt nån lön alls.
      Klart ni ska komma hitupp om ni åker norrut! Det ser vi fram emot!
      Kramen.

  2. Äntligen! Hur sjuttsiken kan du minnas så mycket så långt bakåt i tiden? Du måste ha skrivit upp i en almanacka, visst? Annars blir jag mäkta imponerad, hos mig går dagarna i ett enda töcken, vet knappt vad jag gjorde igår…
    Nu hoppas jag innerligt att du känner en massa blogglust och börjar komma med mnst ett inlägg i veckan!
    Ni ser så rara ut på fotot, hälsa C!
    Kram från pörtet

    • Ja inte ska du tro att jag kommit ihåg vad som hänt om det inte vore för att sambon börjat skriva upp det vi gör (och äter) i en almanacka! Han började med det efter att vi ett flertal gånger inte kom ihåg vad vi gjort (eller ätit) för bara ett par dar sen. Då är det dags att skriva upp allt och det gör han… nästan… jag kompletterar ibland för han skriver upp vad han gjort under dan men sällan vad jag gjort för något om jag inte varit och badat eller fått dropp då förstås.
      Blogglusten är väl egentligen skaplig men tiden har svårt att räcka till för vi har en hel massa omkring oss nu som du kanske kan tänka dig. Vissa dagar knäpper jag inte ens på datorn, andra dagar knäpper jag på den och så står den där och brummar för sig själv. Vi får väl se hur det går.
      Hälsa H du också.
      Kramen.

  3. Hur ska jag kommentera allt det där då?😉 Jo, suveränt att ditt öga blir bättre och bättre! Fota klarar du visst hur du än mår… något intresse måste man ha när skröpligheten stirrar en i ögonen.
    Tänker ofta på dig och C. Och dina fina barn. Ha det så gott det går!
    Stor kram!

    • Ja visst är det otroligt att mitt öga blivit bättre eller rent utav bra. Nu får vi bara hoppas att det håller i sig men det har tydligen en tendens att komma tillbaka när man en gång fått såna besvär.
      Är det nåt som kan få mig att ta mig i kragen då jag mår dåligt så är det om jag ser något fint motiv att fotografera. Och om jag hittar nåt bra motiv kan jag ta mig fram i terräng som jag annars aldrig ens skulle drömma om att ta mig fram i.🙂 Det är tur jag har min kamera och fotointresset. Sen är det ett bra sätt att komma ihåg var och när man gjort saker och ting också.😉
      Ha det gött du med! Så gött det går…
      Kramen.

  4. Vilken fin sammanfattning!!! Tiden går ju så rysligt fort. Ha en fin sommar! Kram

  5. Inne o önskar trevlig helg. Jag skriver upp en matlista, mest för att kunna gå tillbaka o få lite inspiration i mina ensamma måltider i veckorna. Jag har ju ca 10 kollegieblock med recept, o då skriver jag upp var jag hittat det använda receptet. Mycket fiffigt om jag får säga det själv ”ler”
    Idag var vi på roadtrip, riktigt nice i finvädret
    Kram till er

Kommentera

