Lugnt på bloggfronten…

Det är lugnt på bloggfronten här hos mig. Anledningen till det är att jag sen den 13 februari är subfebril (har mellan 0,5 – 1º ökad temp vilket för mig är väldigt jobbigt en längre tid), har intensiv värk och är, mer eller mindre, yr och matt. Värktabletterna hjälper inte mycket – ibland inte alls. Jag antar att jag är inne i ett skov i fibromyalgin. Har inte haft nåt så här långdraget skov på väldigt länge. Är inne på tredje veckan nu. Har svårt att koncentrera mig och orken har flyttat någon annanstans, vart vet jag inte.😕
Vissa nätter blir det en hel del vandrande uppe eftersom det gör så ont så jag inte kan ligga kvar i sängen. Andra nätter kan jag sova riktigt bra och hoppas då och tror att det håller på att ge med sig men jag blir lika lurad varje gång. En del dagar är jag så trött och slut och vill bara ligga men då jag lägger mig gör det så ont efter 10 – 15 minuter så jag måste kliva upp igen. Ibland då det går att ligga ner så somnar jag hur lätt som helst även om det är skidåkning på tv!

Jag börjar bli rejält less på det här nu och hoppas att jag snart blir mig själv igen. Det tar ju en hel del på psyket att må så här riktigt bedrövligt. Jag försöker att inte beklaga mig alltför mycket för C och mina nära och kära men de får nog stå ut med en hel del klagan ändå.

Jag började på en blogg för ett par veckor sen… ska försöka fortsätta på den. Ska bara hitta koncentration, ork och lust först. Tills dess… Ha det gött!

20 responses to “Lugnt på bloggfronten…

  1. Uff, låter ju verkligen inte bra, hoppas att det ger med sig snart !
    Sköt om dig Vännen, kram

  2. Ja nu är du inne i en jobbig period och aldrig hör man nån klagan. Du peppar andra istället du, men du har all rätt att klaga. Jobbigt att må så där och värk.Hoppas det här skovet släpper snart så du mår bättre. Du är så tålig så förstår att nu mår du inte bra när du skriver det. Håller tummarna att du snart blir bättre kram

    • Jag brukar försöka att inte klaga men kände att jag måste ju in med en blogg för att förklara min frånvaro. Lite feber kan jag stå ut med även om den gör mig rätt matt men den intensiva värken jag har nu är grym. Den unnar jag ingen. Tar mest på psyket när det blir så här långvarigt. Känner mig oduglig då jag knappt orkar nånting. Kände mig dock lite piggare i fredags och lyckades städa av här vilket var välbehövligt efter två veckor utan att snabeldraken fått någon motion. Men det fick jag f-n för sen förstås… febern steg och värken också och det blev nattvandring.
      Men det ger väl med sig så småningom.
      Sköt om dig!
      Kramen.

  3. Ja, skriver du att du mår dåligt, då är du dålig också, det har jag förstått!
    Väldigt jobbigt det där med värk och skov, det är inte bara fysiskt påfrestande, psyket får sig en ”släng av sleven” också!
    Kan vara svårt för omgivningen att förstå att man har så ont om man inte talar om för dem, men du är som jag, vill inte ”tjata” om det..
    Det du skrev om att ligga i sängen och värken, jag har en ”elevatorsäng” som jag kan ändra huvud/fotända på och det kan hjälpa med bara en cm åt olika håll för att ”omfördela” värken, ett tips bara!
    Hoppas det värsta släpper snart så att du kan njuta av det fina vårvinterväder som varit och som förhoppningsvis fortsätter.
    Ha dé!/Kram

    • Jag vet inte om en elevatorsäng skulle hjälpa då det intensivvärker så här. Måste bara upp och röra på mig då och då blir det lite bättre iaf. Sen är det så irriterande att ”snarkmasken” ska åka på sne stup i ett när jag vänder mig i sängen och då blir det ett jädra drag i den.
      C har nog blivit rätt trött på mitt gnällande som oftast består i att jag går och muttrar för mig själv och skäller på de kroppsdelar som värker som mest för tillfället. Han är ju inte så pigg heller så då händer inte mycket här hemma. Kattussarna rullar. Lyckades dock få undan dem i fredags så nu rullar det inte så många tussar ett par dar. Även om jag mår riktigt pyton så brukar jag lyckas bita ihop och ta itu med sånt som måste göras även om jag får ännu mer skit efteråt. Samtidigt så är det skönt att ha gjort nåt också men sen blir det slowmotion igen och pust och stön och stånk.
      Har haft stormvindar här både i torsdags och igår och inatt men nu har det lugnat ner sig.
      Kramen.

  4. Hej och fy va tråkigt att höra att du inte mår bra!
    Jag har varit håglös och saknat lust och energi men dessbättre inte speciellt mycket fysiska åkommor.
    Men svårt att ta mig för något och tycka något är kul. Jag hoppas det vänder nu, har haft besök av Hasses son med familj. Kort men intensivt som alltid.
    Krya nu på dig, Hasse ropar att pastan är klar
    Kram från pörtet

    • Jag kan ju säga att det känns inget roligt alls. Vad jag än försöker göra så gör det så inih… ont. Håglös blir jag också av det förstås och lust till nåt finns inte. Det glimtar till ibland men då jag försöker göra nåt så går lusten snabbt över.😦
      Vi får hoppas det vänder för oss båda två. Har varit skönt med all skidåkning i helgen i alla fall även om jag ibland håller på att somna för att jag egentligen är väldigt trött.
      Hälsa Hasse och som Christer brukar säga till mig ibland… ”upp med hakorna”😉
      Kramen.

  5. Din stackare! Har du en bra madrass? Jag skulle inte klara mig utan min Tempurmadrass. Förstår inte varför du ska behöva ha det så eländigt. Du behöver sova ordentligt! Förstår inte fibromyalgin det? *ironi* Jag är februari-trött men har något att se fram emot. Till vännerna i Bergslagen om söndag! Vad gjorde jag utan dem?
    Tröstkram!
    ♥ ♥

  6. Hej.Skrev i dag gästbok i går,tror jag det var.Sedan då har jag måste bytt blogg..du hittar mönster på fjärilar och muddar i den nya bloggen🙂
    MVH Jenn.

  7. Måste prova om jag kan kommentera hos dig. Fattar inte varför du inte kan kommentera hos mig senast du kommenterade som jag ser var 7 mars då fungerade det. Jag fattar inte vad som är fel. Måste be min dotter kolla kram

  8. Hej, hoppas ni har haft en skön påskhelg i solskenet och hoppas blogglusten snart anfaller!
    Kramen

  9. Saknar dig och dina ord…kramen

  10. Undrar hur det går för er med husletande? Håller alla tummar förstås att ni hittar vad ni söker! Här i våra trakter är det ganska lätt att hitta hus för uthyrning, vet inte hur det är i Hälsingland. Kanske skulle ni trivas lika bra i Dalarna? Nä, jag trodde väl inte att du ville bryta upp från föräldrar och barn…
    Kramen och ha en fin vecka, du berättar väl hur det går!

  11. Hej!
    Vet du, kladdiga småbarn är det värsta jag vet, hihi Som tur är talar jag ärligt om det o låter föräldrarna gegga och torka bäst dom vill. Jag bytte inte blöja på mina barnbarn heller, men det var mest för att Hasse var snäll och tog över den sysslan, han har ju ändå haft tre egna…
    Jag tror faktiskt att jag blivit hämmad som barn, man fick ju inte gegga eller spilla eller nåt, det var jätteviktigt att ha ett bra bordsskick. Nu minns jag ju inte själv hur jag var som riktigt liten, klart att jag måste ha kladdat, men jag tror vi blev matade mycket längre, tills vi hittade munnen med skeden själva. Nu äter dom själva långt innan de lär sig att inte vända skeden upp och ner…Blev nästan lite sur då mamman nog torkade Lucas men lämnade golvet geggigt och likaså barnstolen…
    Nå, jag är väl lite känslig där—
    Om man nu börjar äta själv så tidigt, varför sätter man inte barnet på pottan när han kan sitta? I Sverige börjar man ju inte potträningen förrän barnet är i treårsåldern, o så klagar dom över att blöjor är dyra! Jag frågade varför dom väntade så länge och då menade Tezz att man väntar till sommaren, o tydligen är det inte denna sommar (han fyller 2 i september). Jag satte min dotter på pottan efter varje måltid från hon var ett halvår. Ibland kom det nåt ibland inte, men med mycket beröm fattade hon snart galoppen och vid ett år var hon blöjfri på dagarna och behövde bara nattblöja.
    Så, nu har jag fått ventilera lite, hihi, har ju ingen att göra det med, och då passar det ju bra med en som ännu inte har barnbarn blinkblink
    Men du har ju flera barn så erfarenhet har du ju och en stor dos sunt förnuft!
    Kram på dej, ingen blogglust som har ramlat över dig ännu ser jag?

    • Jag är nog lite som du… har svårt för kladd. Tycker inte om att bli kletig om fingrarna och det må vara av vad som helst. T.o.m. när jag bakar och får deg på händerna (om degen är lite för kletig) tycker jag det är jobbigt och lite äckligt. Jag vet inte om jag kletade och kladdade så mycket som barn, tror inte det. Men vi brukade tycka att det var roligt att vända på torkade koskitar för det fanns oftast många dyngmaskar under dem men dem vände vi med foten och hade säkert stövlar eller träskor på då.
      Jag blev pottränad från det jag kunde sitta och min mamma gjorde med mig som du gjorde med din dotter. Jag började inte träna mina på det sättet däremot fick de gå utan byxor under sommaren när de var omkring 2 år och då lärde de sig rätt snabbt vad som hände då och då och det blev naturligt för dem att gå på toa istället. Så blöjfri på dagarna blev de skapligt tidigt men nattblöjan var ett måste till de var omkring 3 år. Ett av mina barn kom och ville ha blöja när det var dags att bajsa men när det var klart skulle blöjan av och rumpan tvättas.
      Jag har även varit noga med att tvätta händer. Då de kom hem och hade varit någonstans och alltid före maten (efter med för den delen om de var kladdiga) och efter toabesök naturligtvis. Jag lärde dem tidigt att bästa sättet att slippa bli smittad av förkylningar och magsjukor var att tvätta händerna. Och det var sällan vi blev sjuka. Jag antar att de kommer att göra likadant med sina egna barn den dag de får några.🙂
      Kram.

  12. Hoppas att du har börjat må bättre nu ?
    Sköt om dig, kram

  13. Tittar in, du lovade ju…men inget färdigt här ännu, bara fortsätta vänta då, kvavt och hitt så in i baljan har vi, hjärnan är helt ur funktion, den formligen kokar.
    Ha en bra helg/Kram

Kommentera

