Det går åt rätt håll…. :-)

130117 -12º och nysnö.

Nu har vi haft mildväder ett tag. Lite mer snö fick vi också men inte så mycket som de varnade för. Blåsigt blev det också och det gillar jag ju inte för jag får mycket värk när det blåser. Åkte även på astma på onsdagsmorgonen då jag cyklade på motionscykeln. Antar att det var vädret som ställde till det också. Kyla går bra med mina luftrör men inte alltför fuktig luft som det var i onsdags.
I går var det strålande sol och inte försvann solen då jag tog en sparktur heller. Idag har vi haft mulet, blåsväder och fuktig luft så idag hade jag ingen lust att vara ute. Det är väl tur att jag kan styra lite själv över de ”lediga” dagarna i alla fall.🙂

Det blev inte riktigt lika lugnt som jag trodde det skulle bli i veckan som var men det var ändå en trevlig vecka. I söndags tog jag itu med strykningen och att stryka är mycket roligare om man gör något annat samtidigt så jag tittade på tv. Det blev några repriser på program som gått veckan innan och som jag inte sett.

130117 -12º och nysnö.

På måndan (28/1) tog jag och ringde till ”Ögon” för att höra om de skickat någon kallelse till mig eller om de glömt bort mig. Sköterskan som ringde upp mig var full av ursäkter för de hade ”missat” att jag skulle haft ett återbesök efter en månad och den tiden hade vi passerat med lite råge. En återbesökstid redan på tisdan (dan därpå) kunde hon ändå erbjuda mig och jag tackade för den. Men nog är det väl konstigt, om jag missar en tid jag fått inom sjukvården så får jag betala för den tiden i alla fall och då hjälper det inte om jag har frikort heller. Men när de missar att ge mig en tid t.ex. en månad efter senaste besöket som min läkare skrivit att det ska vara då händer ingenting. Den här gången träffade jag ändå på en trevlig människa som bad om ursäkt och fixade en tid så snart som möjligt men jag har även träffat på dem som låtit som om jag gett dem världens största problem bara för att jag ringt och frågat om de skickat en kallelse eller…? (om de faktiskt glömt bort mig)

130122 Inför Alla Hjärtans Dag på Ljustorget.

Då tisdagen nu blev uppbokad av både bad och besök på ”Ögon” i Hudiksvall så körde jag igång med att baka när jag nu hade en hel dag hemma. Bullar och matbröd var vad vi behövde fylla på med i frysen.
C åkte ner på byn för att handla några delar så jag passade på att skicka honom till apoteket med en lista på mediciner jag behövde. Han kom hem utan en enda medicin! Den som jobbade på apoteket blev så nervös då han kom med listan samtidigt som det var några andra som väntade och ville bli expedierade och hon var ensam eftersom det var lunchtid. Hon tog mitt mobilnummer så skulle de ringa när mina mediciner var klara för avhämtning, berättade C.

130122 Inför Alla Hjärtans Dag på Ljustorget. 130122 Inför Alla Hjärtans Dag på Ljustorget.

På tisdan (29/7) körde C mig in till Ljusdal så jag fick bada. Sen åkte vii till Ljustorget och tog en fika innan vi åkte till Hudiksvall och ”Ögon”. C följde med mig upp till ”Ögon” och satt och väntade medan jag var in första gången för att kolla synen, mäta ögontryck och få pupillvidgande droppar.  Sen när pupillerna vidgats och jag fick gå in till ögonläkarn så följde C med in. Läkarn undersökte mina ögon och kunde inte se några veck på näthinnan på höger öga längre!😆 Jag fick sänka Prednisolonet (kortisonet) till 5 mg/dag!!! Så lågt har jag aldrig haft tidigare!🙂
Eftersom C inte varit med in till ögonläkarn tidigare så bad jag henne att visa honom en bild på hur ögat såg ut då det var veck på näthinnan och min snälla ögonläkare visade några bilder och förklarade lite för honom.
På vägen hem åkte vi in till apoteket, fast jag inte fått något sms, för att kolla om jag åtminstone kunde få en av medicinerna som jag hade helt slut på. Jodå, alla mediciner fanns och var färdiga men de hade inte hunnit skicka nåt sms!!! Att C inte fått med sig några mediciner dan innan förklarade de med att det var en vikarie från grannstaden som jobbat dan innan och hon var inte van att vara ensam under lunchen…
Ja, jag säger då det… *suck*. Vilken tur då att jag gick in där, då vi ändå hade vägarna förbi, så slapp jag åka extra bara för att hämta medicinerna nästa dag eller när de tänkt skicka sms:et.. (Vad less jag blir ibland…)

130117 -12º och nysnö - här bor vi. :-)

På onsdan (30/1) kände vi oss lediga eftersom ingen av oss hade något inbokat. Och det var väl tur det eftersom våra vänner E.L. och C.L. kom. C.L. behövde lite hjälp vid datorn (han skulle beställa glasögon) vilket han fick av C. De hade med sig gött fikabröd också. Från Ljustorget…😀
När de åkt och C la sig för att vila ringde min mor. Hon ville också ha hjälp med något på datorn så hon fick hjälp av mig via telefon. Det går ju bra det med.🙂 Medan jag pratade med mor kom vår vän Leif. Han var fikasugen och så behövde han hjälp med nåt på telefon… en smartphone… men där går gränsen. Jag har bara en vanlig mobiltelefon som jag kan ringa, skicka sms och ta halvdåligt foton med och har inte lärt mig dessa tekniska under som finns nu med skärmar där man bläddrar med ett finger och med internetuppkoppling m.m. Så länge min mobil fungerar så ska jag hålla mig till den gamla sorten. Jag hinner nog lära mig de nya telefonerna också så småningom – när jag blir tvungen. Leif fick fika och en pratstund i alla fall och problemet löste vi med hjälp av datorn.🙂

130117 -12º och nysnö.

På torsdan (31/1) kom C:s arbetsgivare K och hans ”kontorist” G hit. K ville ha en annan logga fixad och med rätt adress på också.🙂 Sen ville de ha fakturamallen ändrad. Det är jag som gjort både logga och fakturamall så det är klart att jag fixar ändringarna som de vill ha gjorda. Jag satt igår och letade en bild som skulle passa på loggan så K får den som han vill ha den. Så loggan fixade jag igår. Hoppas den blir godkänd.

På fredan (1/2) var det dags att ta fram och motionera snabeldraken. Men innan vi ens ätit frukost så kom Leif och var kaffesugen. Han hade varit till HC och tagit fasteblodprover. Då passade det bra att han fick lite frukost hos oss då.🙂 Sen hade han fått en tid hos en läkare på HC för att han hade nåt strul med sin högra arm. Efter det tänkte han åka till Bollnäs för att uträtta lite ärenden och undrade om vi också ville följa med. C tackade ja men jag valde att stanna hemma för att städa. Nu blev det ingen Bollnäsresa för ”gubbarna” men däremot en resa till Hudiksvall. Leif fick nämligen en remiss till akuten och behövde någon som följde med och eventuellt körde honom hem efteråt. ”Gubbarna” åkte vid 12-tiden och var inte hemma förrän vid 17-tiden. Då hade jag middagen nästan färdig så Leif fick mat innan han åkte hem till sig.
Det var inget ”allvarligt” fel på hans arm (en muskel som släppt från sitt fäste ”bara”) han fick bara lite inflammationsdämpande medicin och Alvedon. Men om han hade varit yngre hade de opererat den!!!

130117 -12º och nysnö.

På lördan (2/2) hade vi en skön slappardag med melodikryss, skidåkning på tv och ”färdiglagad mat”.
Igår blev det en hel del slappande också men på kvällen kom äldsta dottern E och förgyllde några timmar för oss här. Jag gjorde en liten hallon och blåbärspaj med vaniljsås till fikat. Jag passar på att göra bärpajer då det kommer någon som tycker om det eftersom C inte är så förtjust i det. Det blir inte av att göra nåt sånt då vi är själva. Vi fick halva pajen kvar så jag får ”sträva” och äta upp den själv om det inte kommer någon och hjälper mig med det. (men inte är jag ledsen för det *fniss*)

130107 Rimfrost.

Idag har vi inte gjort något vettigt heller utan mest suttit vid varsin dator och donat. Vi har lite inbokat några dagar den här veckan och det hinner väl bli mer att göra också så det kändes bra att ta det lugnt idag. Jag har rätt struligt med värk i ryggen, höfterna och knäna nu så jag har ingen större lust att göra så mycket heller.

Det har inte blivit något fotograferande den senaste veckan heller trots att jag haft kameran med mig varenda gång jag lämnat huset men jag har ju bilder sen tidigare så de får väl duga.

130117 Kvällning.

10 responses to “Det går åt rätt håll…. :-)

  1. Hurra för din oveckade näthinna! Må den förbli slät och fin!
    Men så vackra bilder du tagit… Här har varit mildväder så nästan all snö försvann och det såg gräsligt ut, men så kom liiiite nysnö. Inte mer än jag kan se lite av gräsmattan igenom men det blir ljusare i alla fall.
    Underligt strul med apoteket. Var det en meterlång lista? *skojar*
    Februari är oftast en värkmånad. Blåst har vi inte haft men kroppen värker ändå.
    Kram! ♥ ♥

    • Ja nu är det bara att hoppas att det inte blir några bakslag med ögat utan att det fortsätter att bli bara bättre och bättre.
      Ha du fått nån mer snö nu då? Hoppas du fått det för det kan inte vara nåt vidare med mildväder och slask när det nu ändå är vinter. Ja det är skönt att det blir ljusare och ljusare.
      Njaee. Nån meterlång lista var det inte men tillräckligt för att apotekarn skulle få skälvan då det var många som väntade. Meningen med att skicka C var ju för att slippa åka en extra vända. Tur att de hade allt klart då vi åkte in där på tisdan så vi slapp åka extra.
      Jo, nog är det en värkmånad allt. Har haft så det räcker nu med värken. Funderar om jag fått extra mycket just för att kortisonet minskas… men jag vet inte. Har ju inte blivit hjälpt av kortison då de provat det mot värken men tänkte att det kanske ger mer värk när den minskas.
      Kramen. ♥

  2. Vad glad jag blir för ögat ditt blir bättre och att du får minska på kortison. Och vilka fina bilder du tar och fina vyer. Ni har haft fullt upp ni, jag har bara haft behandlingen på tisdag och tagit bort pumpen på torsdagen. Ja sen kalas hos yngsta dottern i lördags, vi har ju haft fyllevecka alla tre flickorna fyller år inom en vecka från lördag till lördag kul så här efter jul.Hoppas du får må lite bättre nu när du fått sänka kortisonet. Kram på dig

    • Det är jätteskönt att äntligen få minska på kortisonet. Trodde väl aldrig att jag skulle behöva ta det så länge som det blivit hittills.
      Jag tycker det verkar som ni har fullt upp för jämnan också med behandlingar och bakslag med feber och akutenbesök. Kan tänka mig att det blir rätt ansträngd ekonomi då alla flickorna fyller år så tätt.
      Försök att njuta av livet nu och ha så roligt du bara kan – sånt läker…
      Kramen. ♥

  3. Hej, vilka fantastiskt fina vinterfoton du har tagit! Jag kan inte få nog av den vackra vita vintern på bild! Just nu plogas det för fullt utanför mitt fönster, snöat har det gjort hela senaste dygnet men ändå inga mängder utan ganska lagom. Jag hoppas nu att allt grus ska plogas bort så jag kan använda sparken igen vilket varit omöjligt senaste veckan efter varmvädret som var. Va roligt att du kunde sänka kortisonet äntligen, vilken förfärligt lång följetong det har varit!
    Ha det gott däruppe i norr
    Kram från pörtet

    • Tack. Jag får heller inte nog av det vackra vita när solen skiner allrahelst. Nu har det snöat i ett par dygn men det är små flingor så det tar inte så bra men det är tung snö. Jag hoppas det körs till igen på vår lilla väg så det blir bra sparkföre igen för det är härligt att susa fram på sparken i nerförsbacke. Då får jag ju först gå med sparken då det är lite för mycket motlut för att det ska fungera bra att sparka. Men belöningen kommer då jag vänder.😉
      Kramen. ♥

  4. Hej, vet du, jag är uppvuxen i Finland, rallyns hemland tror jag bestämt, så man var tidigt ute i skogarna och tittade. Kanske mest nostalgi nuförtiden. Det blir nog ingen tur ut i skogen, det blir tio grader kallt imorrn och att stå stilla utomhus och vänta i timmar det orkar jag inte längre med. Däremot ska vi nog gå o kolla på deras tankställe här i byn,då får man se ekipagen på nära håll fast utan spänningsmoment…
    Ha nu en trevlig helg med dotra

  5. Så glad jag blev när jag läste att ditt öga blivit så mycket bättre men det var verkligen dålig service på Apoteket !
    Sköt om dig, kram

    • Visst är det härligt att ögat verkar bli bra. Nu gäller det bara att det inte blossar upp igen.
      Sen de släppte på apoteksmonopolet har allt blivit bara sämre och sämre på apoteket.
      Kram.

Kommentera

