Det här kan man kalla riktig vinter.

130123 På vår väg på landet...2

Vilken vinter vi har!🙂 Vi kan då inte klaga på vintervädret i alla fall. Snö har vi fått så det räcker och riktig kyla också. Solen lyser så vackert en del dagar och andra är det mulet.

Vi har nästan gått i ide känns det som. Det händer inte mycket här hos oss nu men kanske vi behöver ha det lugnt ett tag också för att återhämta oss lite från alla turer till sjukvårdsinrättningarna som vi flängt runt på under sommarn och hösten. Tyvärr så är vi inte ute så mycket som vi säkert skulle behöva. Frisk luft är ju nyttigt sägs det men vi blir lätt sittande inomhus när vi inte är tvungen åka någonstans. Men lite luft har vi fått och en hel del foton har det blivit också i skiftande väder. För om jag får för mig att ta en sparktur så kan jag ju slå mig i backen på att solen försvinner strax efter att jag kommit ut.
Något som är bra nu när vi gått i ide är att bilen också får vila och det blir ju lite mindre utgifter för bensin också då. Jag har suttit och kollat igenom våra utgifter under 2012 och ser då att vi åker väldigt lite bil under vintern men sommarhalvåret går det otroligt mycket bensin för vi vill ju åka på både det ena och det andra då förstås.

130123 På vår väg på landet...1

Nu låter det som att vi suttit här hemma och ”gnessat” på varann hela tiden sen sist jag bloggade sist men det har vi ändå inte. I fredags (18/1) kom yngsta dottern L hit och förgyllde vår helg med sin närvaro. Nu ville hon inte bara umgås med oss utan även med vår dator.😉 Hennes laptop, som inte ens är två år gammal, gick sönder och det var hårddisken som pajat. Hon blev utan dator i nästan två veckor men då hon kunde ”datorisera” hos oss så stod hon ut med det också. Naturligtvis så var garantin på hårddisken bara ett år så med ett stort bidrag från sin mormor och morfar och ett lite mindre bidrag från oss så kunde hon få en ny hårddisk i sin dator. Inte lätt att klara såna utgifter själv då hon är arbetslös och inte har någon a-kassa. Det var mysigt att få ha L här hela helgen.

På lördan kom även äldsta dottern E hit och hälsade på oss. Hon började med att baka äppelmuffins till oss och några av dem spritsade hon frosting på och gjorde dem så fina och extra goda. Cupcakes som de så vackert heter. Dem tog vi som efterrätt efter att ha ätit lasagne och den gjorde jag mycket utav så L fick göra en matlåda att ta med sig hem och resten tog E hem till sin sambo som denna kväll var på bandy så han behövde säkert fylla magen med lite mat när han kom hem. Det räckte även till en matlåda till E. En mysig lördagskväll med döttrarna fick vi i alla fall.🙂

130119 Cupcakes gjorda av Ellinor.

Det här med att laga mat förresten… Jag är duktig på att laga mycket mat. Sällan bara två portioner utan det blir oftast minst till fyra eller ännu mer. C är inte så förtjust i rester medan jag tycker det är toppen att ha mat över att bara värma så slipper jag stå vid spisen och laga från grunden varje kväll. Vi har lite diskussioner om det här med rester ibland och då kom jag på…. Om jag går till affären och köper en låda med färdiglagad mat där då heter det färdiglagat. Om jag däremot har en låda med färdiglagad mat hemma då heter det rester… C, och många andra, kan mycket väl tänka sig att köpa en låda på affärn med färdiglagad mat men vad är det då han köper? Enligt mig så är det rester! Maten är lagad, nerkyld och packad i en låda och bör värmas innan den ska ätas igen. Den mat vi får över här hemma är också nerkyld och får antingen stå i kylskåpet till nästa eller ännu nästa dag eller så stoppar jag den i frysen och tar fram den en annan dag och då behöver maten bara värmas. Enligt mig är det ingen direkt skillnad. Då är frågan, ska affären döpa om sin färdiglagade mat (för den ska ju värmas upp likaväl som de rester vi har här hemma) till rester eller ska jag börja kalla våra rester för färdiglagat? Det senare alternativet var ju lättast att genomföra så nu för tiden äter vi inga rester här hos oss utan vi äter färdiglagad mat som man bara behöver värma.😀 Inte för att C tycker nåt bättre om den för det men vi kan ju inte kasta bort mat heller. Vad tycker du???

130123 På vår väg på landet...3.

På söndan (20/1) fick vi besök av vår vän Leif och hans syster Lena. Så roligt att de ville komma och det är inte så ofta vi träffar Lena då hon bor i Småland. Vi fick ett par trevliga timmar tillsammans över fikat.

På måndan tog vi med oss L till Bollnäs och lämnade av henne där. Hon har en praktikplats och skulle jobba kväll. C och jag åkte till Alfta och hälsade på mor och far där vi började med att fika. Sen fick gubbarna lägga sig och vila medan mor och jag satte oss vid deras dator. Jag hade lovat att rensa den lite om det behövdes och så la jag in en nyare version av officeprogrammen också. Mor började laga mat då jag höll på med datorn och bjöd oss sen på en god Laxpanna och till efterrätt fick vi äppelkaka med vaniljvisp. Mor och jag satte oss vid datorn igen och skulle ut på internet men då fungerade inte internet! Jag donade och kollade men fick ingen ordning på det. C satte sig och kollade men inte heller han fick igång det. Det värsta var att jag hade en klipptid i Bollnäs att passa så vi var tvungen att åka därifrån. Men mor fixade och ringde helpdesk och de kunde heller inte komma på vad som var fel så de gissade på att det var routern som gått sönder så de kunde bara råda mor att köpa en ny router. Men under kvällens lopp kom internet igång igen så de slapp den utgiften i alla fall. Och jag blev fin i håret.🙂

130122 Vaniljbulle och ...vad den nu hette?

I tisdags (22/1) var det dags för bad igen för mig och under tiden var C iväg med bilen på besiktningen. Den gick igenom utan en enda anmärkning! Skönt! Det firade vi med en fika på…. Ljustorget så klart.🙂 Vi fick en extra godbit till fikat, något nytt som Linnea hade bakat och den hette något fint och jag kommer inte ihåg vad det var den hette men det var smördeg och mandelmassa och nåt mer gött i den och den var frasig och god och bara smälte i munnen. Innan vi åkte hem var vi upp på Öjeberget och tog några vintriga bilder på utsikten därifrån. På kvällen åt vi pölsa och potatis. Gött! Mor och far hade köpt pölsan till oss på Hemköp i Alfta. De gör så himla god pölsa där. Den var ju förresten färdiglagad. ;-)Vi behövde bara koka potatis till.

130122 Järvsö kyrka i vinterskrud.

Resten av veckan har vi i stort sett varit hemma förutom C som varit iväg och handlat och jag har varit på sparktur men då försvann ju solen i vanlig ordning. Lite skidåkning har det varit på tv att se och sen finns det ju alltid en massa saker att göra här hemma om vi har lust och ork. Skulle alldeles behöva baka både bullar och matbröd och hade tänkt gör det idag men det ”sket sig” då jag fick en sån där ”magknipsdag” och då blir jag både matt och klen och får springa på toa så det nöjet (att baka alltså) har jag kvar.🙂 Sen har jag en rejäl hög med strykning också. Juldukar och sånt ”kul”.

130126 Litografin på förstukvisten.Vi fick celebert besök här idag. Hasse P, en välkänd profil här i trakterna då han bl.a. jobbar på radio Gävleborg och har det populära programmet ”Sök och finn”, kom för att titta på en litografi som C har av en rätt känd konstnär. Litografin föreställer en förstukvist och den förstukvisten sitter på ett hus som Hasse köpt och håller på att renovera nu. Det slutade med att Hasse fick köpa litografin så den får hänga i ”rätt” hus. Så nu får vi hitta på nåt annat att sätta på väggen där den har hängt. Vi får väl kika på litografin till våren då vi ska åka och hälsa på och se Hasses hus (fritidshus) och eftersom C kommer ifrån samma by där huset finns så har han en hel del att berätta för Hasse om hur det varit förr där i byn. Så det har vi att se fram emot i vår.🙂

Ikväll ska vi nog titta på en hyrfilm, Varg Veum en norsk deckare. Det är ju bedrövligt vad dåliga program de visar på tv på fredag och lördagskvällarna. Ja det är väl ingen höjdare under veckorna heller men det finns ett och annat att se ibland då i alla fall. Men C brukar hitta en del att titta på ändå. Vi har några Discovery och History-kanaler eftersom vi har parabol och där finns en del som är intressant för honom.

130112 Blåmesen solar.

10 responses to “Det här kan man kalla riktig vinter.

  1. Så otroligt vackert längs er väg. Som någon skrev på FB: Tänk att något så kallt kan vara vackert! Skojigt det där med litografin, han som renoverar huset är nog väldigt glad att få höra mer om det.
    Jag tycker om din nya ‘banner’ med Järvsö kyrka. Roligt med en hel vy.
    Blåmesen ser väl för go ut!
    Stor kram!

    • Tack Pova för dina snälla omdömen om mina bilder.🙂 Har blivit en hel del bilder nu ett tag för vintern är ju faktiskt vacker!🙂
      Blåmesen satt länge och väl där i solen den där kalla dan. Fick ta flera bilder utan brådska.🙂
      Han som köpte litografin och har det där huset som står i C:s ”gamla” by är inte just därifrån men han är ju en nyfiken man så han vill veta så mycket som möjligt så snart kan han nog allt om den byn.
      Kramen.

  2. Nog har ni hunnit med en hel del fast ni ”bara varit inne”!!! Förresten så är det naturligtvis färdiglagat och inte rester, bra att finna ibland när man inte har lust eller tid att göra nåt nytt. Kram

    • Jag tycker det är väldigt lämpligt med färdiglagad mat för det är inte alltid jag har nån större lust att laga mat nån lång stund.🙂
      Ja, det plockas på när jag tänker efter vad som hänt och det kan ju hända en del även om man mest är hemma också.🙂
      Kramen.

  3. Hej, här blev jag sittandes o läsandes mitt i andra slalomåket! Måste nog återkomma….närå, jag hör nog när det är svenskornas tur att ta sig ner. Angående rester så har jag en make som inte knorrar alls om matrester, men, han får mycket sällan sådant eftersom han äter hemma bara fre-sön. Resterna sitter allt jag med på måndag! Ibland har jag rester efter alla tre dagar, tack o lov har jag en Blinka som hjälper till att göra slut på dem..
    Jag fryser också gärna in för att ibland kunna vara lat o bara ta fram o tina. I veckorna vill jag helst bara äta vegetariskt och fisk nuförtiden. Jättefina foton har du tagit, jag tycker just nu att jag lessnat lite på vinterfoton. Har tagit flera hundra tror jag…
    Nä nu ska jag bänka mig bredvid gubben i soffan. Kram på er

    • Kan tänka mig att du kanske blir lite trött på ”färdiglagat” då om det alltid är du som får ta hand om dem. Men samtidigt så skulle jag nog föredra den ”färdiglagade” framför att laga mat till bara mig själv.🙂 När jag gör köttfärssås så gör jag alltid av ett halvkilo köttfärs för det är så lämpligt att plocka fram och tina den då jag vill göra lasagne för då behöver jag bara göra ostsåsen till den.😉
      Det har blivit en del bilder här nu ett tag för det har varit så vackert ute och det ser ju lite olika ut vid olika temperaturer också och det är lite häftigt, tycker jag. Hoppas jag kommer ihåg att ta med mig kameran i möre då vi ska till Hudiksvall och ”Ögon” så kanske, kanske jag kan få chauffören att stanna om jag ser något som är värt att fotografera. Tyvärr är jag så less den vägen så jag sitter alltid och virkar när vi åker dit. När vi åker hem sitter jag med solglasögon på mig för då är jag ljuskänslig med mina stora pupiller.
      Ha en bra vecka!
      Kramen.

  4. Vad skönt med en lugn vecka! Kan bara drömma om att min ”att göra lista när jag ändå e hemma” blir klar;) S har en otrolig förmåga att hitta jobb som jag kan göra när jag ändå inte gör något som han säger*ler*
    Här nere håller nog vintern på att släppa sitt isgrepp. Våren fick ju ett bakslag efter nyår. Som jag sa hade ju tom rabarbern kommit upp, sen kom kylan och snön igen, Men nu kommer det milda vindar och dom har lovat 5+ imorron. Men den som lever får se och vi får nog leva med slask och blåst här nere ett bra tag till.
    Jag har alltid veckans överraskning på torsdagar. Dvs resterna som inte har gått åt till matlåda till gubben eller lunch till mej. Här slängs inget, jag gör nya maträtter av rester tex gratänger eller bondomeletter.
    Måste bara avsluta med att säga att dottern har börjat på en utbildning idag som förhoppningsvis leder till jobb!!
    Hoppas att L trivs på sin praktikplats och att hon får en anställning sen, håller tummarna för henne.
    Kram och ta hand om dej och gubben din

    • Ja det var behövligt med en lugn vecka och det såg inte ut som om vi skulle få så mycket den här veckan heller men sånt ändrar sig snabbt… ringde ”Ögon” idag för att höra när jag får mitt nästa återbesök som jag skulle gjort en månad efter senaste besöket och det datumet var nu passerat med över en vecka. Då fick jag en tid redan i morgon (tisdag) så då blir det först bad för mig och sen ”Ögon”. C är gullig och skjutsar mig så jag slipper skippa badet vilket jag varit tvungen gjort om jag skulle åkt buss till Hudiksvall. Sen har C en tid att passa senare i veckan men med det hoppas vi att det stannar så det inte blir för mycket.
      Vettigt att inte slänga mat! Det slängs alltför mycket nu för tiden.

      Usch för slask och blåst! Här har det blåst sen igår och kroppen avskyr blåsiga dagar. Men jag lyckades genomföra både bullbak och matbrödsbak idag men nu värker det så jag håller på att bli tokig.

      Vad kul att dottern börjat en utbildning! Hoppas hon trivs och att det leder till jobb sen.🙂 L klagade över att praktiken inte var nåt kul för det fanns ju ingenting att göra…. blir kanske så när man är bland ungdomar på en fritidsgård.🙂 Där gäller det väl mest att finnas till.🙂 Hon vänjer sig väl så småningom vid att ”inte göra nånting” men hon trivs med ungdomarna och övrig personal i alla fall.🙂
      Kram till dig och de dina. Var rädda om varann!

  5. Färdiglagat, det var bra det ! Jag gör ofta också stora portioner men just för att mina karlar inte gillar att äta rester har jag blivit rätt så duktig på att frysa in dem och plocka fram när jag vet att jag har dåligt med tid tills att laga mat, toppen !
    Så snällt av C att låta mannen få köpa litografen, såg ut tills att vara ett vackert hus.
    Sköt om dig, kram

    • På nåt kontigt vis så verkar inte karlar räkna färdiglagad mat som varit i frysen som rester… hm… konstigt det där.🙂 Jag tycker det är toppen att ha färdiglagad mat i frysen att ta fram.🙂
      Hoppas vi kommer iväg i sommar och får se var litografin hänger nånstans.🙂 Det blir spännande.
      Kramen.

Kommentera

