Härliga vinter!

130116 Snöiga träd.

Allting är vitt, vitt, vitt… det stämmer bra nu. Det snöar idag och vi har fått ca 16-17 cm. Snön ligger så vit och fin på trädgrenarna. Sånt gillar jag. Och det kan jag säga med gott samvete nu för tiden. När jag var liten och sa att jag tyckte det var så fint med snön på träden så fick jag alltid som svar från min pappa ”Det är så lagom roligt när den där snön ramlar innan för kragen och man känner hur den rinner ner efter ryggen”.😕 Min pappa jobbade i skogen… 

130107 Rimfrost.

Igår var det också väldigt vitt när vi åkte från Ljusdal men det var vitt av rimfrost på alla träd då och det är ju så himla vackert. Naturligtvis hade jag inte kameran med, bara mobiltelefonens kamera och den blir det inte nåt vidare bra bilder av så jag fick bara njuta av naturen och allt det vita. Men det är väl typiskt att kameran blir kvar hemma just då när det finns så många fina motiv.

130107 Rimfrost.

När jag skulle hämta posten idag eller rättare sagt framåt kvällen för klockan hade hunnit bli 17 redan så tog jag med mig kameran och tog några blixtbilder på de snöiga träden och det blev ju rätt skapligt men jag kan inte stå alltför långt ifrån då det är så mörkt ute för då blir det bara mörker.😀

130116 Snöiga träd.


Det har inte hänt så mycket här hos oss sen sist jag skrev. Vi har mest bara varit hemma. Vi hade ju några riktigt kalla dagar över helgen här. Solen sken inbjudande men då termometern visar -23º så är jag hellre inne än ger mig iväg ut någonstans. Det bästa när det är högtryck är att min kropp mår rätt bra då. Den mår mindre bra såna här dagar då det snöar.

130114 Det ser kallt ut.

I söndags var det tjugondag Knut och då plockade vi bort julen. Ja, jag hade ju kunnat ha julsakerna kvar ett tag till men då C tyckte att vi skulle plocka undan den så tog jag naturligtvis ”skeden i vacker hand” och hängde med på idén. Han plockade undan adventsstakar, stjärnor, klädde av granen och plockade undan alla tomtar medan jag passade på att damma, byta dukar och byta gardiner.🙂 Köksgardinerna får dock hänga med ett tag till. De är röd- och vit-rutiga – inga tomtar på dem inte – så vi behåller dem uppe ett tag till.

130114 Solen försöker ta sig igenom.

I tisdags var vi som jag skrev tidigare till Ljusdal. Jag var på bassängträning medan C åkte och handlade. Sen var vi och tittade efter en ny mikrovågsugn för våran har gått sönder. Det blixtrar, ryker och låter illa om den så den får nog åka till sin sista vila nu. Den har hängt med i 10 år så nog har den gjort rätt för sig. Sen var jag in en sväng på biblioteket innan vi åkte hemåt… men på hemvägen ligger ju Ljustorget… Vi kunde inte stå emot en fika där förstås så det blev en varsin semla. Jag åt min med varm mjölk. Hetvägg som det kallas. Gött!

Den enda tid att passa idag var min tid hos kuratorn. Sen var jag till handarbetsaffärn och köpte en garnhärva till en kompis och till apoteket för att hämta ut lite mer medicin. Så här lullar dagarna på i lugn takt just nu och det är nog precis vad vi behöver.

130108 Stor fågel på fågelstugan... nä, det var ju Snoozen!

12 responses to “Härliga vinter!

  1. Har bara en sak att säga STOLLIG KATT ….Men söt ♥

  2. Håller med om att det är skönt med högtryck. Så fint med snö/rimfrost på träden, men jag förstår din pappa. Tror Snoozen verkligen att han kan ta en fågel om han sitter där?!?
    Kram!

  3. Vilka fantastiska bilder!!
    Här är det varannandags väder, ena dan snö och ca4- nästa 15-,. Det mår inte min kropp bra av, jag tar egentligen vilket väder som helst dock ej fukt. Dimman som råder här ibland e för j___lig men mest tror jag att det e skiftningarna som e värst.
    Snoozen ser ut att ha hittat sin favorit plats;) Sotis hade nog gärna velat ligga där oxå men han kan inte hoppa så högt längre. Han börjar bli gammal;(
    Fortsätt att ha det bra så hörs vi(har fått tillbaka rösten nu)
    Kram!

    • Nu har vi fått riktigt kallt igen. Hade -27º i morse så nu mår kroppen riktigt bra faktiskt.🙂 Har lyckats både dammsugit och torka golv idag så jag känner mig nöjd och nu känner jag förstås av att jag gjort nåt idag.😕 Men det ska bli kallt i helgen också så jag hoppas kroppen får må bra då.
      Du får flytta hit upp så du slipper dimman. Skiftningar i väder har ju vi med och dem känner jag alltid av men när det blir högtryck på vintern så mår då jag som bäst iaf.
      Ha det gött!
      Kramen.

  4. Hej! Vackra foton, jag försökte mig på mörkerbilder härom kvällen och blev så besviken för det bidde ju inget alls, helt svart på korten! Trodde man kunde fota utan blixt för att det skulle se naturligt ut…
    Idag snöar det hos mig, men vi får inga mängder, oftast bara lite vitt puder som lägger sig och det är ganska skönt för då kan jag fortsätta utnyttja skoterspåren. Jag får ordentlig träning i armarna då jag skjuter sparken framför mig i moddiga skoterspår. Och det kan behövas. Idag skulle jag öppna en flaska rengöringsgel för toan, man skulle både klämma och vrida samtidigt, inte sjutton gick det! Även Hasse fick ta i för kung o fosterland en bra stund. Sen sa han: Den flaskan stänger vi inte nåt mer!
    Kramen

    • Det är svårt att få nå fina bilder i mörkret. Mina blir gryniga om det är lite skymning ute och i mörker blir det bara mörker på bilden också.😦 Men det fungerar bättre att ta kort på solnedgångar för då får visst kameran tillräckligt med motljus så det blir nån bild. Ska man ta bilder med blixt i mörkret måste man nära motivet för annars blir det inte bra heller. Det går säkert att ställa in på nåt sätt så det fungerar att fota i mörker men jag kan det inte i alla fall…
      Spark i moddiga skoterspår, det lär ge muskler det.🙂
      Vissa flaskor och burkar är nästan omöjliga att få upp. De är så barnsäkra så de blir säkra för dem som inte har tillräcklig handkraft också.😕
      Skönt det är helg så det blir lite att se på tv:n på dagarna = skidåkning.🙂 Kvällstid är det bedrövligt på helgerna, tycker jag. Har yngsta dotra här i helgen och i möre kväll kommer äldsta dotra på besök också. Yngsta har varit utan dator hela veckan p.g.a. hårddiskkrasch så hon kommer nog att tillbringa en hel del tid vid stationära datorn i helgen så C och jag får turas om med laptopen.🙂 Tur jag har virkning också att ta till och sen finns ju alltid en massa annat att göra också här hemma.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  5. Vilken snygging som platsat sig på taket🙂 väntar han på helgmat ?
    Jag har inte tagit bort julen än, men det blir kanske i helgen🙂 Tycker inte det är så´n brådska :)))
    Kallt så det förslår är det -18° just nu….
    Ha det gott, kramen….

    • Snyggingen väntar nog på att stekta sparvar ska landa i käften på honom.😉 Men nu är det så kallt så han vill inte vara ute utan ränner härinne och jamar och har långtråkigt.
      Inte är det nån brådska att ta bort julen inte. Jag passade ändå på när C kände sig pigg och kunde hjälpa till.🙂 Idag har jag gett golven en rejäl rengöring så nu känns det fräscht och fint här. Har ändå lite julstämning kvar i köket med rödrutiga gardiner och likadan bordsduk och en amaryllis som blommar så fint.
      Vi har faktiskt bara -16º nu. Hade -27º i morse. *burr*
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  6. Så fina bilder du har tagit, fast det gör du ju jämt. Tråkigt med din mage som ska krångla, min blev så bra när jag fick stomin. Hoppas du
    blir bättre snart kram och ha en bra helg.

    • Tack vad du är snäll.🙂
      Min mage krånglar ungefär en gång i veckan och det står jag ut med.🙂 Tror den lugnat ner sig för den här gången nu.
      Ha en så bra helg du kan du med trots febern.
      Kramen.

Kommentera

