En dagstur till Norge.

121211 Soluppgång - vi är fortfarande i Sverige. :-)

Den 11 december var vi till Norge över dan. Vi åkte strax före klockan 6 hemifrån. Jag hade klivit upp redan halv 4 för att få igång kroppen. -17º visade termometern hemma hos oss. Vi började med att åka till Korskrogen och där bytte vi bil för vi skulle åka med Karin och Linnea från Ljustorget. Linnea hade en kompis med sig också så vi var fem i bilen. Färden gick över Sveg, Lillhärdal, Särna och Sälen innan vi korsade gränsen.

121211 Bensträckare - Karin och Christer värmer sig med kaffe i kylan.

Sen for vi över Trysil och Elverum innan vi kom till Løten och Løiten Lys. Under resan kunde vi konstatera att vi hade mycket snö hemma för ju närmare Norge vi kom desto mindre snö men det blev kallare och kallare. -29º visade bilens termometer som kallast. Det blev inte många bensträckare den resan eftersom ingen var så vidare pigg på att kliva ur bilen. En kaffepaus tog vi på ditvägen. Kaffet kallnade snabbt i kopparna då.

121211 Løiten Lys - Gjuteriet.

När vi kom fram till Løiten Lys fick vi träffa Per som chefade över gjuteriet. Vi fick sitta i deras personalutrymme och äta matsäcken som Karin tagit med, sallad och goda mackor, då vi inte kunnat äta efter vägen eftersom det var för kallt för att ta matrast.

121211 Løiten Lys - Önskebrunnen.

Sen fick vi träffa Gunn som bl.a. sköter jobbet med att skriva bilder på ljus. Hon visade oss hur det fungerade hos dem. C och jag stannade med Gunn medan Karin och Linnea gick för att träffa Svein och Tormod som chefar över hela Løiten Lys.

121211 Løiten Lys - Inte bara ljus.

Jag fick testa att fixa till en bild jag hade med mig och skriva den på ett ljus och det fungerade så bra. Vi fick även veta att de använder blockljusen att skriva på. De lyktor och ljus som tillverkas på Løiten Lys görs i silikonformar och då kan de bli lite ojämna i ytan så det fungerar inte att skriva bilder på dem.

121211 Løiten Lys - Blått och guld.

Vi sög i oss så mycket information vi kunde få och kände oss bra säkra på att vi skulle få allt att fungera även på Ljustorget.

121211 Løiten Lys - Isbjörnar och vitt.

Sen fick vi chansen att gå runt och titta i butiken… tyvärr så orkar inte min kropp med så mycket så vi gjorde en snabb genomgång och jag tog en hel del bilder.

121211 Løiten Lys - Vitt effektfullt mot svart.

Det var helt fantastiskt där. Fyra våningar med ljus i olika miljöer och i olika dukningar! Hade kroppen orkat hade jag kunnat gå där i flera timmar. Många av ljusen har vi ju sett på Ljustorget men det blir ändå något annorlunda i andra miljöer.

121211 Løiten Lys - Babyrosa till födelse och dop.

Det fanns även en galleria med små butiker och en restaurang i byggnaden och ett bokloft och en musik och ljudstudio. Vi inte och tittade på bokloftet och inte heller på musik och ljudstudion. De små butikerna var vi inte in i heller. Det får vänta till nästa gång vi åker till Løiten Lys.

121211 Løiten Lys - Babyblått till födelse och dop.

Byggnaden var en gammal spritfabrik från början som gjorde Akvavit så det är stora ytor och utrymmen. Här kan du läsa om spritfabrikens historia.

121211 Løiten Lys - En björn bland ljusen.
Vi kom överrens om att vi får åka dit i sommar och titta. Det är ju ändå ”bara” knappt 40 mil dit.

121211 Løiten Lys - Juldukning enkel och vacker.

Vi fick även se hur de arbetade i gjuteriet. Det är ju större än Ljustorgets gjuteri.🙂 Men jobbet är detsamma och Ulrike som jobbar på Ljustorget har ju lärt sig på Løiten Lys. Det är ett otroligt hantverk de utför innan ett ljus är färdigt för försäljning.

121211 Løiten Lys - Svart och silver.

Efter att Karin, Linnea och kompisen också gått runt i butiken så åt vi lite igen innan vi påbörjade vår resa hem. Det var fortfarande lika kallt ute så det blev två snabba bensträckare på hemvägen. När vi kommit över till svenska sidan bytte C av Linnea vid ratten så hon fick vila ifrån körningen.

121211 Løiten Lys - Häst, ugglor, lyktor och ljus.

121211 Løiten Lys - ''Nåre uggler''. Ångrar att jag inte köpte med mig en sån hem. 121211 Løiten Lys - Hästen, ugglan och trolljusen.

Vi var hemma igen vid midnatt. Trötta men nöjda. Att jag sen fick dras med värk i kroppen i ett par dagar var det ändå värt.🙂

121211 Løiten Lys - Ljus med anknytning till havet.

Om du åker till Norge och är i trakterna av Elverum eller Hamar så passa då på att åka till Løten och Løiten Lys. Det är verkligen värt ett besök. Kika in på deras hemsida och upptäck massor med länkar till härliga dukningar och häftiga ljus.

121211 Løiten Lys - Myskoxen passade väl in i miljön.

11 responses to “En dagstur till Norge.

  1. Fantastiskt! Jag skulle så gärna åka dit och se allt, allt, allt, fast det blir för jobbigt. Tack för dina fina foton! Där kan man då verkligen gå omkring hur länge som helst – jag skulle nog fastna i bokloftet också. Alla arrangemang är ljuvliga/vackra/oväntade. Att åka dit en sommardag verkar nog bättre😉
    Kram!

    • Ja bokloftet ska jag titta på nästa gång jag kommer till Løiten Lys och naturligtvis köpa mig en uggla. Inte för att jag vet var jag ska ha den men den är ju så himla söt så den pryder sin plats var den än är.🙂
      Kram.

  2. P.S. Synd att du inte köpte en liten söt uggla. Men du kommer ju tillbaka. D.S.

  3. Vilken underbar resa ni gjorde! Önskar jag kan komma dit också!
    Kramen!
    Ragnvi

  4. De verkade kul vi va på väg dit flera gånger för några år sedan när Lasse byggde bro i Rörbäckksnäs men de blev inte av .men i sommar ska vi dit o hällsa på så då blir de nog av .måste de värkade spännande.

    • Ja se till att ta chansen om du kommer i närheten. Det är värt en hel del att få gå där och titta och njuta och insupa de olika miljöerna och allt det vackra.🙂
      Kram och tack för att du skrev en kommentar här. Välkommen åter.

  5. Många fina bilder va de!🙂

  6. Hej, jag tycker dom uppstoppade djuren är häftiga! Krimskrams kallar jag det andra, även om det är fint och så så är jag inte särskilt intresserad. Minns i mitt barndomshem där det på varje ledig yta låg någon prydnadsgrej, en vas eller porslinsfigur. Fattade aldrig vitsen med dom, o så skulle dom dammas av jämnt och ständigt. Låter jag förskräcklig nu, haha. Inga levande blommor, inga prydnadsföremål, herrejöss va jag är tråkig. Men, visst kan jag uppskatta och tycka andra har det fint även om jag själv inte pyntar.
    Det var en trevlig tur ni tog, jag hade nog behövt en övernattning där emellan tror jag. Hoppas ni åker tillbaka när våren och ljuset kommer. Vi har ju inte så himla långt till Norge, var där senast då vi var i Mattila över julen för ett par år sedan.
    Kramen

    • Visst är de häftiga de uppstoppade djuren.🙂 Vad gäller mycket av det andra så är jag sån att jag tycker det är fint och är stor beundrare av dem som får till det så fint hemma hos sig men jag är ingen stor diggare av prydnadsgrejer jag heller. Visst vi har lite sånt som ska dammas men inget övermått ändå. Är nog mer tavlor och foton som ska dammas här än prydnadssaker. Jag är inte så pysslig och kan inte få till så fint som många andra kan. Nog skulle jag vilja kunna men nää… jag virkar mina dukar och gardiner och syr kuddar, det är mitt pyssel. Sen bilderna förstås.🙂 Ljusen de har på Løiten Lys och Ljustorget bara älskar jag men dem bränner man ju upp…😕
      En övernattning är nog inte helt fel nästa gång och då kan vi ju titta lite mer ingående på allt också och dela upp det på två dagar så kroppen orkar med. Sen lite varmare väder så jag får röra på kroppen lite oftare under resan dit och hem.
      Du kanske skulle tycka bättre om bokloftet där.🙂
      Kramen.

Kommentera

