Nu avslutar jag 2012 och önskar alla ett Gott Nytt 2013.

121202 Solen försvinner bakom bergen

Nu är det nyårsafton och jag har inte lyckats få till nån blogg sen mitten av december. Mycket har ju hänt men ändå har det väl inte hänt så mycket.🙂 Vinter är det och vi har fått skotta en hel del snö hittills. Kallt har det också varit men här inne hos oss är det varmt och gött med golvvärmen och så kan vi elda i braskaminen om vi känner oss frusna.

Julen har vi förberett med skinka i saltlake, gjort egen leverpastej, bakat kakor, rullat köttbullar, städat, bytt gardiner och pyntat. Jag tycker det är roligt med julförberedelserna även om det är jobbigt för kroppen.

11/12 var vi till Norge över dan men det ska jag se till att skriva en egen liten blogg om.

121202 Mycket snö har det kommit.

12/12 fyllde jag 52 år. Oj vad åren går…😉 Yngsta dottern L var redan hos oss så hon och C firade mig med varm choklad, lussebulle och sång ”på säng” precis som jag alltid önskar mig. Sen var jag och badade och det gjorde gött i min värkpinade kropp efter att ha åkt så mycket bil dagen innan.
På kvällen kom även äldsta dottern E och gratulerade mig så vi fick en mysig kväll tillsammans.

14/12 var jag på provtagning inför nästa Remicade-dropp. På eftermiddan var vi till Ljustorget och försökte få till det med att skriva bilder på ljus men det ville sig inte alls för oss så vi fick ge upp.

På lördan (15/12) hade vi tacokväll här. Alla tre barnen och E:s sambo T kom hit. Det var meningen att mina föräldrar också skulle komma men de blev tyvärr förkylda och stannade hemma för att inte smitta oss andra.

121227 Morgonrodnad

Sen blev det nästan en heldag i Hudiksvall den 18/12 då jag först fick mitt dropp och sen hade ett återbesök på ”Ögon”. Vid nästa dropptillfälle ska det ta bara drygt en timme och det blir ju skönt men jag blir väldigt trött av droppet. Besöket på ”Ögon” gav besked om att det ser bra ut i ögat. Inga veck på näthinnan men jag fick inte sänka kortisonet den här gången för det ska gå varsamt fram. Men det verkar ju som om Remicade-droppet gör verkan så att ögat blir bättre.

Dagen efter (19/12) var jag till kuratorn sista gången för det här året. Det gör nytta att gå hos henne och hon är snäll och lånar ut skivor med meditationsövningar och andra avslappnande övningar till mig för att jag ska försöka få lite lugn i kropp och själ.🙂

20/12 var vi till Ljustorget igen och försökte få till det med ljusskrivarn men det gick inte. Pratade med Gun på Løiten Lys och fick tipset att avinstallera allt och börja om från början men det hann vi inte med då utan köpte ett par julklappar och åkte hem för att fixa inför julen.

121228 Solen skiner på Hyboklack.

C har varit till sin läkare också och fått sin sjukskrivning förlängd till 31/3. Blir väl nåt möte med försäkringskassan och läkaren så småningom nu. Han orkar inte så mycket kroppslig ansträngning så jobba kan han inte göra. Får väl se vad de säger på fk.

Julen hos oss blev lugn. Vi var här på julafton och sen var vi till mina föräldrar på annandag jul och åt lax. Juldagen blev en slödag. Övriga dagar har vi umgåtts med vänner och däremellan tagit det lugnt. Är det skidåkning på tv så sätter jag mig gärna med virkningen och tittar.

121228 Zantos och Snoozen - nästan bästisar...

Igår var den stora rasdagen här. Det blev blidväder och all snö har rasat från alla tak. Igår kväll rasade det på framsidan så vi tog oss nästan inte ut. Vi blev tvungen att röja av framför ytterdörren och göra en gång ifall nån ville ta sig hit. Idag fortsatte röjandet. C har lånat en gammal traktor av Egon och kunde ta en del av snön med den. Jag skottade av trappstegen och vår vän Leif kom hit med snöslungan och gjorde en gång till vårt förråd där vi har frysboxen så jag kan få tag på julkakorna, matbröd och kött.

121231 Snöröjning efter takraset. 121231 Leif fixade en gång till förrådet.

Ikväll firar vi in det nya året på tu man hand. C har lite feber och är förkyld och jag har sån värk efter snöskottandet så vi tackade nej till att åka till Leif ikväll. Vi ska äta lite gott och eventuellt spela bingolotto då det inte är något sevärt på tv:n ikväll mer än ”Grevinnan och betjänten” enligt oss. Pensionärsvarning?

Med detta vill jag önska alla ett Gott Nytt År!

121228 Solen skiner på Järvsöklack.

12 responses to “Nu avslutar jag 2012 och önskar alla ett Gott Nytt 2013.

  1. Hej, vilken fin bild på Klacken! Ja ni är inte de enda som sitter ensamma med djuren och tittar på Bingolotto, något annat fanns ju rakt inte, ynkligt dåligt tycker jag. Aston sitter redan i hallen o skakar som ett asplöv fastän det bara varit enstaka smällar. Han är tokrädd, mycket värre än Blinka., Astrid är ute på äventyr för andra dygnet, hon brukar vara borta 2-3 dygn har vi lärt oss, men vi har ingen aning om var hon tar vägen. Hur som helst ligger väl hon också o trycker nu då det smäller. stackaren.
    Önskar er ett nytt år med lyckan o hälsan i behåll
    Kramen från oss

    • Tur det inte är pensionärsvarning bara hos oss då.😉 Vi köpte oss två bingolotter via nätet och tro det eller ej men vi vann 100:- på en rad!!! Tror det var minst ett par år sedan vi spelade bingolotto men nu kan vi ju göra det en gång till då vi har pengarna kvar på lottokontot.😀 Det kanske dröjer ett par år till innan det blir av men det gör ju inget.
      Stackars djur som är rädd för smällare och raketer. Hur ska de förstå vad som händer. Snoozen visste inte var han ville vara så han rände ut och in hela kvällen men verkade ändå inte direkt rädd men det smällde inte i vår direkta närhet heller. Av de fyrverkerier vi såg så tittade han intresserat på dem han också, undrade väl vad det var som lyste och blixtrade.
      Vi önskar er ett lyckligt, hälsosamt och gott 2013.
      Kramen.

  2. Tack för alla vackra bilder under 2012 och alla bloggar – jo, jag tycker om dem, du skriver så bra. Jag önskar dig och C ett gott 2013 med förhoppning om bättre hälsa för er båda! Ett Mjao till Snoozen!

    • Tack Pova för att du gillar mina bloggar.🙂
      Visst ska 2013 bli ett bra år vad gäller hälsan både för oss och även för dig hoppas jag. Om vi ger oss den på det så blir det så tror jag. *håller tummarna samtidigt*
      Snoozen mjaoar tillbaka.
      Kramen.

  3. God fortsättning!
    Jasså ni firade nyår själva, Vi (gubben och jag) firade ju julen själva i sjuksängen. Igår var vi nere hos svärmor då hon fyller år på nyårsafton.Hela familjen var där utom Fredde som var på Öland med kompisar. Här nere har vi fått vår, idag har vi 8+ och duggregnet hänger i luften……mysigt;-))
    Hoppas att C mår bättre och att det inte blir ett bakslag!
    Men vad glad jag blir av att ditt öga blir bättre och bättre, du ska se att till sommaren e du helt återställd!!!!
    Kram på dej och de dina

    • Nu tror jag C börjar bli bättre och jag hoppas också att det inte blir några bakslag. Han lovade mig på nyårsafton att han inte skulle åka nå mer ambulans under 2012 i alla fall och det slapp vi ju.😉 Vi tar väl en dag i taget och är tacksam för varje dag vi slipper ambulansfärder och icke inplanerade sjukhusbesök.🙂 2013 ska bli ett bättre år vad gäller hälsan har jag tänkt. Och får mitt öga fortsätta och bli bättre och bättre så kanske…. jag slipper kortisonet till sommarn.😀
      Vi hade ca +4º i nyår så snön sjönk ihop rejält. Igår var det rejält halt efter vår lilla väg här men i morse hade det kommit lite snö som klistrat sig fast på det isiga underlaget. Men det lär dröja innan snön här försvinner så vi lär nog ha vinter länge till för snart blir det väl kallar igen.
      Du får hälsa och gratulera svärmor från oss men mest ifrån Christer då som hon känner.
      Kram till er allihopa men mest till dig! Vi får höras snart.

  4. Tänk vad jag önskade att du bodde närmare oss så vi kunde träffas ibland, men vi ska åka till Järvsö och hälsa på er. Du får alltid mig att må bättre när du skriver till mig. Du är så stark och klarar allt. Jag har Jan som jag utnyttjar för mycket tycker jag ibland, men han vill ju hjälpa mig på alla sätt. Han sitter med mig varannan vecka på onkologen fast jag sagt att Gabbe kan åka med mig. Men han säger bara jag vill vara med dig vad vore jag utan honom. Och jag uppskattar dig så mycket Carina fast jag inte skriver så ofta till dig. Hoppas du får ett bättre år nu och jag vill också ha ett bättre år kram från Flugbo

    • Håller med dig om att vi borde bo närmare varann. Ni är så välkomna hit och hälsa på och jag ska försöka så vi kommer iväg till er också men vi är dåliga på att åka och hälsa på folk nu. Det beror nog lite på att C inte är så pigg heller och har svårt att vara utan sin eftermiddagsvila. Han är väldigt beroende av den.
      Vad bra att du mår bättre av det jag skriver.🙂 Känns gött att höra. Jag skriver från hjärtat och tänker inte speciellt på vad jag skriver för det bara kommer. Du ska veta att jag beundrar dig och din kämparglöd. Du är en riktig kämpe och har en sån livslust och vilja och jag hoppas att jag också skulle klara av de prövningar du får utstå. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt du har det egentligen eftersom jag inte varit med om det själv.
      Jag är så glad åt att du har Jan och att han följer med dig på behandlingar och undersökningar. Om han säger att han vill vara med dig så är det så. Jag är likadan då det gäller Christer. Jag vill vara med och jag följer med och sitter med honom och väntar. Han vill ha mig med också och tar det för givet att jag ska vara med. Jag brukar ta med mig en virkning för då går tiden lite snabbare och så känns det som om jag gör någon nytta också när jag sitter där. Tyvärr så är vi inte lika vi människor så när jag ska på behandlingar och undersökningar så får jag fixa det själv. Ja C kan skjutsa mig dit men vill inte vara med och hålla mig sällskap. Det är väl något jag får acceptera men nog skulle det vara skönt att ha honom vid min sida såna gånger. Så njut du av att Jan vill vara med dig. Han känner sig delaktig då och känner säkert att han gör nytta då han vet att du mår så mycket bättre av att han är med. Du skulle säkert klara av allt detta även om han inte var med men det blir så mycket jobbigare och tråkigare utan sällskap.
      Jag hoppas att både du och jag får ett bättre år vad gäller hälsan. Visst det kan bli sämre men det borde väl vara bra odds på att det blir bättre, eller hur?🙂
      Kram på dig och tack för att du finns!

  5. Önskar dig en god fortsättning på det nya året och tack för det gamla !
    Underbart vackra bilder som alltid och du skriver också alltid så ”levandes”😉.
    Sköt om dig, kram

Kommentera

