Quizle: Förväntningar inför julen

Jul

#24 Quizle: Förväntningar inför julen

Nu är det mindre än en månad till jul och jag vill veta vad ni har för förväntningar/farhågor inför julen.

1. Längtar du efter julen i år?
Både och. Det är så mycket jag vill fixa inför julen och oftast känns det jobbigt innan jag kommit igång. Men själva julen tycker jag om. Det är mysigt med jul.

2. Vad är det bästa respektive sämsta med julen?
Det bästa med julen är att umgås med nära och kära. Vi är ju inte så stor släkt så vi blir inte många och vi träffas ju annars under året också men det är något speciellt med julen ändå.
Det sämsta är väl att det är så många som sitter ensam över jul och mår dåligt av det. De kanske inte har några släktingar kvar i livet eller så har de ”bränt broarna” till sina släktingar på olika sätt och därför blir ensam.

3. Vad måste finnas på ditt julbord?
Hemgjord leverpastej och skinka. Före jul måste det finnas lussekatter.

4. Har du någonsin åkt bort under julen? Vart och varför?
Nej. Har alltid firat jul hemma hos oss eller hos mina föräldrar.

5. Har du många att köpa julklappar till och hur mycket pengar lägger du ner på julklappar?
Vi köper en julklapp för ca 50 – 60 kronor och sätter en siffra på alla paket och sen får var och en ta en lapp med en siffra på och på det sättet byter vi julklappar. Nu är vi ju bara vuxna som firar jul tillsammans men den dag vi får barnbarn så blir det lite andra vanor förstås.🙂

Vill du också vara med som Quizlare? Klicka här.

Adventspyntat hos oss.

14 responses to “Quizle: Förväntningar inför julen

  1. Så hemtrevligt du har det! Riktigt mysigt och … svenskt (?) eller nåt…😉

  2. Ert lilla kök ser jag, ”ler” värsta balsalen! Vi har så trångt om saligheten i köket att jag lyckats sätta mig på julgardiner tre gånger nu! Kan säga att gardinstången är bortom räddning nu.,…
    Ni kan omöjligt flytta, ni kommer inte att hitta så stort kök igen.
    Kramen

  3. Vad jag e avundsjuk på ditt kök! Vet ingen som har ett kök som ni, men det som gör ert kök speciellt e personerna i det!! Och ni kommer ju med i flytten;)
    Nu har vi oxå fått vinter här nere -14 och 2dm snö. Yes! Jag älskar snö men nu kan det ligga kvar och inte bli slask som det brukar.
    Hoppas ni hade det bra under helgen och att ert främmande kom hem ordentligt!
    Hoppas att du får en trevlig vecka och ta hand om dej och dina kära!

    • Ja visst har vi ett härligt kök.🙂 Jag trivs i det och det är skönt med gott om plats.
      Jag hoppas ni har snön kvar så den inte slaskat bort för sånt är ju för tråkigt. Här har inte slaskat nånting alls men den snö som kommit har sjunkit ihop och är nu riktigt tung. Några grenar på den stora tallen vid altanen har inte klarat av den tunga snön utan gått av.
      Vårt främmande kom hem ordentligt och dessutom i en varm bil.🙂
      Jag gör allt vad jag kan för att ta hand om mina kära och speciellt min kära sambo.
      Kram till dig och de dina.

  4. Det ser så härligt ut!!! Kram

  5. Vilka svåra frågor du ställer? Jag har gjort väldigt olika under årens lopp. Det är i alla fall en mysig helg och traditioner passar bra då, men nån måtta får det vara på allt pynt. Det ska vara adventsstjärna och något lite till under advent och röda juldukar och tomtar först till jul. Viktigaste maträtten är risgrynsgröten med många mandlar. Julklappar ges som överraskning till än den ena, än den andra, så att det inte blir ett tvång. Ta det lugn till jul!

  6. Hej! Katterna går på mina nerver nu! De går absolut inte utanför porten, ibland kilar dom ut genom dörren bara för att sätta sig i fönsterkarmen i trappuppgången eller så smiter dom upp på vindsvåningen. På vinden kommer dom ju inte in, men det är ju en sanitär olägenhet om man har en massa katter som vistas i trappan. Grannen nedanför har också två utekatter, o vi hade i höstas ett system där vi knackade på varandras dörr då någon av den andras katter vistades i trappuppgången.
    Torsten vill gärna bajsa strax utanför sandlådan, numera springer jag dit så fort jag hör något krafs. sen sätter jag ner hon I lådan! Jag får göra rent där säkert tio gånger om dagen, annars går dom inte där…suck
    Om jag inte hade Blinka med mig kunde jag kanske klara av att bära ner dom o kasta ut dom ibland, men det troliga är att dom smiter in så fort någon öppnar porten.Dom har blivit monstruöst stora! Äter och sover och skiter, haha. Försöker hålla igen på maten, men si det går inte, dom är så intensiva att man inte klarar av det…jamar och skriker ut hur hungriga dom är, stryker sig mot benen hela tiden, nä jag faller till föga.
    Hoppas er helg blir bra, kanon av er att laga egen leverpastej. Här är det bara jag som äter så det ärinte värt besväret
    Kramen

    • Katter är ett släkte för sig själv. Snoozen vägrade gå ut några dagar då det var riktigt kallt ute. Vi tvingade ut honom men han gjorde inte det han skulle ute så det kom under natten istället och på köksgolvet. Kunde kanske spela in att han var lite lös i magen men ett oskick är det. Vi har en sandlåda men den har han vägrat att gå på sen han var kattunge men han har alltid varit duktig på att hålla sig tidigare.
      Leverpastejen som jag lagar är det bara jag som äter av i det här hushållet men jag tycker ändå att det är värt besväret så jag har t.o.m. gjort två omgångar nu eftersom mamma inte skulle göra någon så då får hon av oss och båda jänterna vill också gärna äta leverpastej så de har också fått.🙂 Sen håller den sig länge i frysen också så jag kan njuta av leverpastej lite då och då framöver.
      Kramen.

  7. Så fint du har det hos dig !!
    Tänk snart är julen här igen, har alltid så svårt att förstå det…. Vips så är den här🙂
    Ha en fin söndag, kramar från Glösbo

Kommentera

