En dag i Gävle och så är vi kattvakter.

121010 Underbara höstfärger.Måste lysa upp bloggen med lite färg så en ”gammal” höstbild får hjälpa till med det.

Tiden går fort då man har roligt sägs det. Jag tycker den går rätt fort även då det inte är så roligt också.🙂 Men jag har nog oftast roligt ändå. Jag lever ju med C och tillsammans har vi oftast roligt även om situationerna och/eller livet inte alltid är så roligt.

I tisdags (20/11) ställde jag in badet. Det händer väldigt sällan att jag gör det. Nu gjorde jag så för att min goda vän Lena från Alfta skulle komma och hälsa på. Hon skjutsade upp en kompis, M, till Järvsö som skulle till en sjukgymnast och då passade de på att hälsa på oss och få en fika så klart. Såna gånger är det värt att ställa in badet. Jag har inte träffat Lena sen i somras så det var ju på tiden. Lena hade med sig en fin blomma till C och mig. Hon är alltid så gullig och köper med sig blommor då hon kommer.

121122 Blomman vi fick av Lena är en släkting till Novemberljus.

På eftermiddan åkte vi in till Ljusdal en sväng. Vi var till Ljustorget men vi fikade inte(!) utan ville bara kolla om de fått fart på ljusskrivaren där än vilket de inte fått. Sen var vi på Coop och handlade och där fick jag tag på müslin som jag skulle testa, via Smartson.
Vi var till Karsjö och matade Maffe också innan vi åkte hem och så lämnade vi en nyckel till våra vänner U och E för att de skulle kunna sköta om Snoozen ifall vi skulle bli kvar i Gävle på onsdagsnatten.

På onsdan (21/11) var jag uppe före tuppen, redan kvart över 4. C skulle på kranskärlsröntgen i Gävle och hade tid där redan kl. 9 så för att jag skulle bli klar att åka var det bäst att jag klev upp i god tid.
Kl 08:50 hade C fått sig en säng på en sal på HIVA där de har vissa salar för dem som kommer för undersökningar. Jag fick en trästol att sitta på men visst jag hade ju kunnat sätta mig i väntrummet också där det fanns ett par fåtöljer men jag var ju där för C:s skull så jag nöjde mig med trästolen. Sen följde en lång väntan…
Jag har alltid med mig saker att sysselsätta mig med då jag ska till sjukvårdsinrättningar så det gick ingen nöd på mig. C hade inget med sig och det fanns inte ens en radio på hans sängbord men vi småpratade, drack kaffe (ur egen termos) och ibland slumrade han till där i sängen. Han hade EKG-övervakning hela tiden via en dosa han kunde bära med sig så han fick vara uppe om han ville.
Vid halv 11 tiden, när jag var på väg ner till bilen för att hämta bullarna jag lämnat kvar där, sa en sköterska att nu var det bara en till före C i kön och sen var det hans tur att bli undersökt. Tiden gick. Det blev lunch. C fick fläsklägg och rotmos och jag hade med mig müsli och mjölk.

121125 Utsikt över Ljusnan från Leifs i Karsjö.

14:30 kom de och hämtade C till undersökning. Då passade jag på att gå ut och få lite frisk luft och sätta igång mobiltelefonen som jag haft avstängd tills dess. Det blåste isiga vindar ute men jag tog en liten promenad och sen satt jag på en bänk och svarade på de sms som kommit under dagen. Yngsta dottern L ringde också.
Efter 40 minuter satt jag på min trästol igen och strax efteråt kom C tillbaka från sin undersökning. Han kranskärl såg fina ut, inga förträngningar, så de hade inte behövt göra någon ballongsprängning.🙂 Vad skönt! I dubbel bemärkelse för då behövde han ju inte stanna kvar över natten utan bara var kvar i ca 4 timmar då de skulle släppa ur luft ur den luftkudde som tryckte åt över artären de gått in i vid handleden.
C somnade och sov en timme och vaknade först då det var dags för kvällsmat. Då fick C fisk och potatismos och jag blev erbjuden en tallrik som blivit över sen lunchen och naturligtvis tackade jag ja till det. Då slapp jag gå till Sibyllakiosken som ligger en liten bit från sjukhuset.

Lite strul skulle det naturligtvis bli. C började blöda vid handleden så de fick trycka i lite mer luft igen och sen väntade de länge innan de började släppa ur luft igen. 20:00 gick vi från avdelningen och 22:20 var vi hemma igen. Jag fick köra hem eftersom C fått den där lugnande sprutan. Det var länge sen jag körde i mörker… men vi kom hem hela och hemma väntade Snoozen på oss och gav oss lite skäll för att vi varit borta så länge. Våra vänner U och E hade varit hem till oss för att släppa in Snoozen och ge honom mat men då behagade han inte visa sig ens så han fick ju skylla sig själv att han blev ute så länge.

121125 Utsikt över Ljusnan från Leifs i Karsjö.

På torsdan (22/11) var vi rätt möra. Det blev en slappardag då vi försökte ta igen oss lite efter onsdagens strapatser. Jag hade fruktansvärt ont i kroppen men det var ju inte så konstigt. Dels hade jag virkat i flera timmar och dessutom suttit mest hela dagen… på en trästol. Då måste ju kroppen få protestera.
Jag beundrar alla, och i synnerhet mina vänner Eva och Jan, som får åka till Gävle på behandlingar titt som tätt, ofta minst en gång i veckan. Nu vet jag hur Jan känner sig då han tillbringat flera timmar på en trästol. Hur Eva känner sig efter en behandling vill jag helst slippa veta… Kram till Er mina vänner!!! 
Det enda vettiga vi gjorde den dan var att vi var och matade Maffe. Sen köpte vi en blomma som vi gav till U och E för att de alltid ställer upp då vi behöver hjälp med något och så fikade vi med U.

Fredagen (23/11) blev det väl heller inte så mycket vettigt gjort. Jag var till kuratorn och så var vi till Maffe.

Igår hade jag tänkt baka men det blev inte så. Först löste vi melodikrysset som vi alltid gör på lördagar. Sen såg jag på damernas skidåkning. C tog sig en tur till Bollnäs och yngsta dottern L och sen for de till Alfta och hälsade på mina föräldrar. På hemvägen var C in och matade Maffe. Jag var hemma och dammade… det tog hela eftermiddan… och pratade i telefon (samtidigt som jag dammade)… nästan hela tiden C var borta. Men jag pratade med tre olika personer i alla fall.🙂
På kvällen såg vi ”Så mycket bättre” ett program vi gillar och i vanlig ordning var Magnus Uggla bäst.🙂

121125 Maffe festar på köttfärs.

I morse sov vi till kl 10!!! Det var skönt. Jag satte mig med morgonkaffet framför tv:n och såg på damernas stafett. Sen blev det frunch till herrarnas stafett. Nu kunde jag virka igen också utan att det gjorde ont någonstans.
När stafetterna var avklarade åkte vi till Maffe och gav honom köttfärs som vi tagit med oss. Jag passade på att ta några bilder också när vi var hem till Maffe. Det var frostigt och fint ute. Vi slank in på ICA också på hemvägen för att köpa mjölk och några andra delar.
När vi kom hem hade skidskyttemixstafetten börjat så jag slog mig ner framför tv:n igen tillsammans med virkningen. C föredrog att vila en stund istället.🙂
Kvällen har vi tillbringat vid datorerna och vid tv:n och andra delen av Arne Dahls ”De största vatten”.
Nu är det snart dags att sova men först ska jag se till att få in några bilder här i bloggen också.

121125 Utsikt över Ljusnan från Leifs i Karsjö.Det är fin utsikt över Ljusnan hos Leif men det är både ledningar över järnvägen och elledningar där så de stör mina bilder, tycker jag. Men det är ju så det ser ut… Vackert är det ändå.

12 responses to “En dag i Gävle och så är vi kattvakter.

  1. Så vackra bilder! Jag menar de över Ljusnan. Nä du kan ju inte gärna kapa ledningarna för att de stör dina bilder, fniss. Tjusigt är det ändå.
    Men att C blev kallad så tidigt och fick vänta så länge?! Finns det någon sorts poäng med det, eller? Bra skönt i alla fall att han är OK.
    Kattherrar som ”överges” av matte och husse anser att de har rätt att klaga! Känner till det där😉
    Jag trodde, slentrianmässigt, att Maffe var Snoozen…
    Du, ta med en mjuk dyna i bilen som du kan hämta nästa gång du blir sittandes på en hård trästol!
    Ha det så alldeles gott ni kan.
    Kram!

    • Jag skulle ju kunna redigera bort ledningarna på bilderna men det känns inte riktigt rätt det heller för då luras jag ju med bilden. Och det vill jag inte göra.
      Att de skickar en kallelse med en viss tid är ju som det går till. Sen var det några som var före i kön varav åtminstone en hade varit där och väntat sedan dagen innan. Då hade det kommit så många akutfall så han fick bli kvar till nästa dag. Även den här dan var det några akutfall så det var väl därför det tog sådan tid.
      Maffe och Snoozen är bröder men väldigt olika i sättet. Maffe är väldigt kelig vilket Snoozen sällan är – bara när det passar honom.
      Du är smart du Dis! Jag ska införskaffa en bra dyna att ta med om det blir fler resor till sjukhus med väntetider.🙂
      Ha det gött du med!
      Kramen.

  2. Skönt att allt gick bra med C. Självklart jobbigt med denna långa väntan, men en övervakning var kanske nödvändig innan därav den tiden på dagen. Lång väntan men han tyckte nog det var bra att du var med. Har inte Gävle landsting bättre med pengar än att erbjuda en trästol till anhöriga som är med en hel dag! Skandal tycker jag. Härliga bilder har du också som vanligt. Fick en härlig höstbild av sonen nu som är från Bollnäs den har jag på skrivbordet nu. Veckoblogg hos mig kommer under detta dygn hoppas jag men först ska jag åka iväg med sonen till Cityterminalen för han ska åka hem med Härjedalingen igen. Ha det gott o njut av er fina natur. // Kram

    • Det var akutfall som gjorde att väntan blev lång… och sånt kan man ju inte planera och det är sånt som händer. Akutfallen måste ju få gå först och den dag jag eller C behöver hjälp akut på hjärtintensiven i Gävle är vi nog tacksamma för att vi får gå före i kön.🙂 Däremot kan jag hålla med dig att det är bedrövligt att de inte har lite mer sittvänliga stolar. Men jag får väl göra som Dis föreslog… ha en dyna i bilen som jag kan ta med mig in såna där gånger.
      Nu får vi njuta till lite vit natur – äntligen.
      Kramen.

  3. Hej! Skönt att allt var bra med kärlen! Visst är det kul när vintersporterna kommit igång o man har full sysselsättning i helgerna! Jag kände mig nästan stressad när jag skulle hinna ut med hunden mellan varven, har inte vant mig riktigt än. Min doktor ringde i fredags, alla mina värden är bra! Nu skulle han skriva till neurokirurgen i Falun o fråga om jag kunde få en ny undersökning av halskärlen. Det är väl inte troligt att det skett någon förändring men man vet aldrig…Blodtrycket var lite högt så nu fick jag åter höja medicindosen. Är nu uppe i 10 tabletter om dagen, tur man inte har problem med att svälja, hihi
    Nu när det blir lugnt i pörtet igen så ska jag återkomma till ditt mejl, vi hörs
    Kram

    • Ja det var skönt att det inte var några förträngningar kring hjärtat. Han är klen nog ändå. Det är ingen rolig situation för honom som är van att jobba heltid och mer därtill.
      Skönt att dina värden var bra och så får vi hoppas att du får kolla dina halskärl också. Det kan ju ha blivit bättre även i dem. Vi ligger på ungefär samma antal tabletter du och jag nu då. Sen har jag ju inahalatorer och sprutor och sånt elände också men det räknar jag inte med.😉 Ja svälja får man lära sig då man har många piller.
      Ha det gött!
      Kramen.

  4. Ser fram emot dina vinterbilder för nu borde väl vintern komma!
    Men jag får hålla tillgodo med dina höstbilder;))))
    Visst e det bra när man kan hjälpas åt med husdjur och post när något händer. Maffe ser ut att vara en helt fantastisk katt! Man ser att Snooz och han e syskon!
    Hoppas att ni får en trevlig helg i goda vänners lag och ta det LUGNT innan dom kommer!!!!!
    Lite skit i hörnen har ingen dött av , isåfall hade jag dödat alla som kommer till oss;)))
    Kram på dej och krama C från mej

    • Idag hade vi liiite snö och det har kommit liiite mer under dan men det är lite väl snålt tilltaget må jag säga. Jag vill ha MER snö!
      Maffe är en kelig, gosig katt och man kan ju se att han och Snoozen är syskon. Han har varit så duktig då Leif varit borta. Han har kommit till oss när vi varit dit och matat honom och då vi tagit med honom in i huset har han snällt följt med ut när vi gått ut. Han har kattlucka till tvättstugan som ligger bredvid garaget. Där är det lagom varmt för en katt och han har haft tillgång till mat, vatten och mjölk hela tiden. Sen har han en mysig ”kattkorg” som står på strykbrädan vid fönstret som han tycker mycket om att ligga i för där har han koll på yttervärlden. Vi har kelat och matat och tagit med katt-tonfisk och köttfärs till honom så han har blivit lite bortskämd när vi skött om honom. Han är inte lika bortskämd som Snoozen. Långt ifrån. Maffe är nöjd om han får torrfoder och mjölk och har då väl aldrig suttit med vid bordet som ”vissa andra katter”.😉
      Lugnt? Vad är det för ord??? Jodå, jag tar det relativt lugnt. Jag har inte ställt några höga krav på mig tycker jag och hittills har jag fixat allt som jag tänkt. C vill gärna hjälpa till men han har inte mått så bra de senaste dagarna så han har inte orkat och jag ser vad jobbigt det blir för honom då han inte orkar så jag får göra allting. Men jag vet ju hur det är att inte orka och han får absolut inte göra några ansträngande grejer då han blir så där klen för då blir det väl ambulansfärd snart igen och det vill jag inte. Hade han jobbat hade jag ju fått fixa allting själv också så… jag är van att bita ihop och vara envis även om kroppen värker och håller på att gå av både här och där men när vi får besök så ska jag umgås och göra så lite som möjligt.😀
      Kram till Er allihop! Ha en skön helg!

  5. Uff, sicken lång dag det blev för er på sjukhuset ! Fiffig idé från Dis, hoppas att du kommer ihåg den nästa gång😉.
    Det var ju för väl att det såg bra ut med C:s kärl !
    Önskar er bägge en skön Advent, kram

    • Det tar ju alltid tid med sjukvårdsbesöken då resorna ofta blir långa men med sån väntan som det blev där så blev dan onödigt lång. Men det blev ju positivt besked efter undersökningen så det var ju skönt det.
      Jag har ännu inte införskaffat nån bra kudde att sitta på men ska försöka komma ihåg att göra det och sen förvara den i bilen.
      Ha det gött du med!
      Kramen.

  6. Härligt att det var bra med sambon. Ja du och Jan har det nog värst med dessa hemska stolar men guld värt att ni finns där. Håller med om Magnus Uggla han är bara så bra. Ok med 10 grader för mig med om du slipper värken. Jag är urdålig på att kommentera bloggar. Men försöker nu får se om den fastnar.

    • Kul att du kommenterar!🙂 Och den fastnade!😉
      Nog kan man väl tycka att de ska kunna tillhandahålla lite skönare stolar till anhöriga som troget sitter vid patientens sida och stöttar. Att det är guld värt att vi finns där kan jag förstå för det är ju något jag också vill/skulle vilja ha vid behandlingar eller undersökningar.
      Tack vad snäll du är som kan acceptera lite kallare för att jag ska slippa värk.😉
      Ha det gött nu och ta hand om dig och Jan.
      Kramen.

Kommentera

