Oj vad tiden går fort…

120928 Strån vid Henriksfors.

Visst är det otroligt vad tiden går fort? Åtminstone här hos oss… Snart är det dags för första advent och sen kommer julen rusande i expressfart och helt plötsligt har det blivit nytt år och vi plockar undan julen och så blir det några tråkiga månader fram till påsk.
Det är några som undrat om det inte blir tråkigt då vi går hemma både C och jag och ”nöter” på varann nu när även han är sjukskriven. Men nää… dagarna går fort, fortare än vad vi vill många gånger. Tråkigt har vi sällan. Det är ju i så fall bara att sätta sig vid varsin dator så flyger några timmar iväg och ingen vet var de timmarna tog vägen. Sen har vi ju alla våra besök på olika sjukvårdsinrättningar på olika ställen i länet så vi kommer ju ut och ser oss omkring lite även om det finns roligare ställen än sjukvårdsinrättningar att besöka. För att förgylla tillvaron ibland så åker vi till Ljustorget och fikar och pratar med dem som jobbar där, väldigt trevlig personal där må jag säga. Sen kan det finnas nåt de behöver hjälp med när det gäller datorn och naturligtvis så hjälper vi till med det. Sen har vi släkt och vänner som besöker oss och vi besöker dem ibland också. Och så går det åt ett par timmar varje kväll vid tv:n om det finns nåt sevärt på den. Gör det inte det så kan det bli nån hyrfilm istället (jag hyr fyra filmer i månaden genom Lovefilm för 79:-/månad). Sen finns det ju alltid sånt som måste göras här hemma och sånt som borde göras som vi inte direkt prioriterar och därför inte hinner med. Nä, inte har vi långtråkigt inte. Vi får ju inte tiden att räcka till. Skulle behöva några extra timmar per dygn minst.

120928 En plats att sitta och filosofera på.

Nu kommer mina minnesanteckningar. De är mest till för att jag ska komma ihåg vad vi gjort.
Sist jag skrev skulle det bli farsdag (11/11) och då var det meningen att både mina föräldrar och mina barn skulle komma hit och äta lite med oss och tjejerna skulle ta med tårta. Nu kunde inte mina föräldrar komma då mor blev förkyld men alla tre ungarna kom så vi fick några härliga timmar tillsammans. Vi åt kycklinggratäng och efteråt blev det den härliga tårtan som E och L hade gjort och kakor som L hade bakat.

121111 Christers farsdagstårta.

På måndan (12/11) hade vi slödag och gick i ”pyjamas” (mjukisbyxor) hela dan.
På kvällen fick vi besök av U och E som fick hjälpa oss att äta upp lite av den goda tårtan som var kvar.

I tisdags (13/11) var jag och badade och C skjutsade mig dit. Efteråt var vi till Ljustorget och fikade vilket vi oftast gör på tisdagar. Sen kom Leif och hälsade på en sväng på kvällen och då gick resten av tårtan åt utom en liten bit som blev kvar.

På onsdan (14/11) hade vi lite att göra inne i Ljusdal på förmiddan och sen var jag till kuratorn så där gick den dan.

121115 Chokladboll på Ljustorgets vis.På torsdan (15/11) var vi på begravning. Vår vän Leifs mamma begravdes. En fin stund i kyrkan med mycket fin musik och vackert tal av prästen. Då de inte hade nån minnesstund efteråt så åkte C och jag till Ljustorget och fikade.🙂 Sen åkte vi hem och vilade för det tar på krafterna att gå på begravning.

I fredags (16/11) var det dags för ett besök på ögon igen så då blev det en resa till Hudiksvall. C följde med så jag slapp åka buss denna gång.
Det gick snabbt på ögon denna gång, det tog inte ens en timme. Allt såg bra ut. Inga veck på näthinnan syns längre och det är ju ett tecken på att det går åt rätt håll. Jag får sänka kortisonet (Prednisolon) till 7,5 mg!!! Det ska jag ha åtminstone till nästa besök som blir om ca 2 månader.

Vi åkte direkt hemåt efter besöket på ögon för vi hade lovat Leif att komma till honom och fika och samtidigt få umgås med hans syster Lena och hennes son. När vi kom dit så blev vi bjudna på lunch, älgstek, och sen fika. Vi bubblade och pratade och mådde riktigt gött och det var roligt att få träffa Lena också som bor i Småland så vi träffar inte henne så ofta. Lena är så mysig och lättpratad så det känns som vi känt varann i massor av år, vilket vi inte har.🙂

120928 Ljusnan och Hyboklack.

När vi kom hem så la vi oss och sov en liten stund för att orka med resten av dagen/kvällen. För på kvällen kom äldsta dottern E på besök och då ville vi ju vara pigga. Hon var ”gräsänka” över helgen så hon skulle sova över hos oss. Och när hon sov hos oss var yngsta dottern L kattvakt hemma hos E och roade sig med att spela tv-spel. Alla nöjda och glada alltså.😀
Vi åt varma mackor med skinka, kantarellstuvning och tomat på och så såg vi en film, ”Hämnden”, och åt godis. C och jag upptäckte att vi sett den filmen förr men den gick att se en gång till.🙂

På lördan (17/11) löste vi melodikrysset och åt frukost samtidigt som vi brukar. Det var mysigt att ha E med vid frukostbordet. Sen gjorde E och jag ett arbetsbyte. Hon behövde lägga upp ett par byxor men då hon ska göra nåt sånt så kryper det i henne, säger hon, så hon undrade om hon kunde göra något för mig om jag la upp hennes byxor och naturligtvis… här finns alltid nånting att göra.🙂 Snabeldraken behövde motioneras då det var över en vecka sen sist så hon fick motionera den medan jag fixade byxorna. Under tiden tog C en tur med E:s bil och då han kom tillbaka hade han tvättat den (bilen alltså) och fyllt på spolarvätska. Gissa om E blev glad för det.😀

121001 Snoozen.

När E åkt hem dröjde det inte så länge innan våra stuggrannar kom. De hade förvarnat via sms att de skulle komma för att slå igång värmen i stugan och lämna av lite vinterkläder men de skulle inte sova kvar utan åka hem till huvudstaden igen. Men de ville gärna ”vinka” till oss, stod det i sms:et, och då antog jag att de ville ha fika och det ville de gärna. Så fick vi ett par trevliga timmar tillsammans med dem också.🙂

Söndagen var en slödag här. Jag tittade på skidåkning och virkade men fick ett telefonsamtal mitt i. Sen fastnade jag framför en film, ett romantiskt drama, på tv:n och sen var det helt plötsligt kväll och dags att laga kvällsmat. Det blev en hel del virkat den dan i alla fall.🙂

120928 En stor och ensam flugsvamp.

Idag (19/11) fick vi besök på förmiddan av Leif (inte ”vår vän Leif”) som C jobbade med förr. På eftermiddan var vi hem till vår vän Leif och matade hans katt Maffe eftersom Leif är bortrest. Maffe är en bror till Snoozen men mycket keligare. Sen var jag in till ”garboa” (garnboden=handarbetsaffärn) och köpte rött virkgarn. Har några grejor jag ska försöka hinna få klart innan jul. Sen blev det en tur in på ICA för att fylla på vårt matförråd lite innan vi for hem och kröp i ”pyjamasen”.

Ja inte har vi långtråkigt inte.🙂 Och om jag tycker att det är tråkigt någon gång så kan jag ju alltid spela låt nummer 3, ”Nu får du gå hem”, på Stiftelsens skiva Ljungaverk. Då blir jag så full i flin och glad. Har du hört den? Om inte så lyssna på den och lyssna på texten!  Den är kul.😀
Kameran har dock fått vila den senaste tiden så det får bli lite ”gamla” bilder i den här blogginlägget.

121107 Inne på Ljustorget med caféet i bakgrunden.

6 responses to “Oj vad tiden går fort…

  1. Tack för mejl, återkommer till dig, ja nog får ni tiden att gå alltid. Här är det ju så att maken o jag ses en stund på förmiddagen, men då pratar vi inte med varandra, Hasse sitter o skriver adresser och kollar kartor för att hitta dit han ska. Sen kommer han hem vid 10-11 och då sitter vi vid köksbordet två timmar och pratar om dagen och lite annat. Hasse lyssnar till Lotta Bromé i bilen så han brukar berätta om programmet som jag aldrig lyssnar till o jag brukar berätta vad jag tittat på på teve. Spännande liv eller hur haha!
    Skriver mer imöra/kram-kram

    • Mer spännande liv än så behöver man inte ha.🙂
      Just nu känns livet lite spännande inför morgondagen… men det ska vara lite spänning ibland. Jag lärer nog inte kunna sova så mycket inatt. Det kan jag aldrig när vi ska ut och åka någonstans. Jag kommer att ligga och ”packa med mig det jag behöver” istället för att sova. Jag är hopplös.
      Hoppas det löst sig med skärmen för er.
      Kramen.

  2. När katten e borta dansar råttorna på bordet eller i mitt fall, när familjen är borta på jobb och skola åker Stiftelsen på och jag dansar loss;)
    TACK för en kanon platta !!!!!
    Håller tummarna idag.
    Kram till er båda

    • Vad kul att du gillar Stiftelsens skiva.🙂 Det gör vi med. Du får lite motion du då när du dansar loss.😉
      Det var nog dina tummar och några andras tummar som hjälpte igår.🙂 Tack för det.
      Kram till er allihopa! ♥

  3. Försökte skriva i går men då var FB på vrången😉
    Men här kommer det :
    Så glad jag blev när jag fick info av C och fick läsa här att ditt öga är bättre,som jag hoppats och bett att det ska bli så.
    Inte ”nöter” man på varann bara för man är hemma båda två för var och en har ju sitt och pyssla med och var sin dator och sätter man sej där DÅ försvinner tiden hihihihi
    Vi har fina ljuset tänt varje dag så nu börjar det ta slut ( så nu väntar jag på nästa besök) Skoja bara, vi ses till våren och då ska jag handla själv där på fina Ljustorget.
    Tårtan var så fin.Jag undrar var E har köpt fatat den står på antar att det är en överdel som man har när man transporterar den.Kan du fråga henne från mej?
    Bamsekram till er båda fina ♥♥♥

    • Ja det är härligt att ögat nu verkar bli bara bättre och bättre. Jag får tacka för dina böner.
      Nä, inte nöter man på varann direkt. Och det finns ju alltid en massa att göra om man vill – annars finns ju datorn där som en räddning då inget annat känns kul att göra.🙂
      Vad kul att ni tänder ljuset varje dag. Du får köpa på dig ett lager i vår. Sen är de ju på gång med webhandel på Ljustorget också men ni kanske hinner hit upp innan de kommer igång med den. Jag vet faktiskt inte riktigt hur långt de hunnit med det.
      Fatet under tårtan är ett sånt där plastfat med en genomskinlig kupa över. Jag gissar att hon köpt den på Dollarstore eller på ICA. Ska försöka komma ihåg att fråga henne vid tillfälle.
      Kramen till er båda! ♥

Kommentera

