Jodå, vi sysselsätter oss.

121109 Vid Ljusnans strand.

Hej och hå vad tiden rusar iväg! Här går vi hemma båda två och man kan ju tycka att det ska bli lite långtråkigt och långa dagar men våra dagar går så fort och inte tycker jag att vi direkt har det långtråkigt heller.

Det har väl inte hänt så mycket sen sist jag skrev… tror jag. *kliar mig i huvet och funderar*. Vill ju gärna skriva ner det lilla som händer för mitt eget minnes skull.

Tisdag (30/10) var det bassängträning som vanligt. Efteråt var vi till Ljustorget och fikade. Linnea, som egentligen är barnledig, var där och donade och grejade i cafeterian. Det är hon som är hjärnan bakom alla goda bakverk de serverar där och hon har lärt upp några i personalen som kan baka en del utav allt gott men vissa saker är det bara Linnea som kan baka har vi fått veta.

120928 Ljustorget.

På onsdan (31/10) var vi till Ljustorget igen men vi drack bara en slät kopp kaffe den här gången(!). Vi var där för att försöka hjälpa till att få igång en ljusskrivare (ja det finns såna också) och ett program till skrivaren som sedan ska få in bilder på lyktor och ljus. Nu fattades ett usb-minne med programvaror på så det blev inte så mycket gjort för oss men jag skannade in ett par bilder som så småningom ska pryda två lyktor om vi får allt att fungera och C packade upp och kopplade ljusskrivaren.

När vi donat klart på Ljustorget åkte vi ner till Bollnäs till sonen T med hans vinterdäck. Passade även på att besöka dottern L då vi ändå var i stan.

121109 Vid Ljusnans strand.

Vi var iväg och tog influensa vaccin på torsdag (1/11) så nu ska vi förhoppningsvis klara oss hyfsat om vi får säsongsinfluensan.

På fredan (2/11) var det dags för provtagning igen för mig. Sen åkte C och Leif och hämtade älgkött. Mor och far skulle också ha älgkött så de åkte hit upp för att hämta det. Nu visade det sig att den älgen var väldigt grovstyckad. Nog för att min far varit med och styckat älg men den här hade han inte verktyg att ta sig an så vi fick fika och umgås en stund istället och så åkte de hem utan älgkött. Leif känner en slaktare som tog på sig att stycka älgen men inte förrän på lördan.

120928 Ljusnan vid Henriksfors utanför Färila.

På lördageftermiddag (3/11) åkte så C och Leif till slaktarn och fick älgen styckad och uppdelad på tre och köttfärsen mald. Leif skulle direkt till sitt jobb efter besöket hos slaktarn så hans kött skulle få stå i vårt förråd under natten. Nu blev det så olyckligt så att Leif fick dödsbud då de var hos slaktarn. Hans mamma hade dött. Det blev inget jobb för honom den kvällen.
När C kom hem frös vi ner vårt kött utom köttfärsen och sen packade vi köttfärsen åt mor och far och åkte till Alfta med deras kött. Där blev vi bjudna på mat innan vi åkte hem igen. Mamma hade gjort kotlettrad och potatishalvor med bacon och lök på i ugnen. Det var gött!

121104 Rulltårtsbakelse.På söndan (4/11) började vi dagen med att packa både vår och Leifs köttfärs. Sen åkte stora syltkastrullen på spisen och där kokade vi älgben. Leif kom på eftermiddan och hämtade sitt kött och vi blev sittande en bra stund och pratade.
På kvällen kom äldsta dottern E hit och hälsade på. Vi åt älgfärsbiffar med kantarellsås och pressad potatis och till efterrätt hade jag bakat en rulltårta som jag gjorde bakelser av. C eldade i braskaminen så E fick sitta och mysa vid den.

På måndan (5/11) hade vi slödag. Ja, vi tog reda på de kokta älgbenen förstås men annars gjorde vi inte så mycket nytta. Jag satt vid datorn och fixade några grattiskort till vänner som fyller år och C satt mest och spelade spel på laptoppen. På kvällen såg vi en hyrfilm ”Spelets regler” som var riktigt spännande och bra.

120928 Blå bron i Ljusdal.

Tisdag (6/11) dags för bad igen och ett besök på Ljustorget med tillhörande fika.😉 Fortfarande inget usb-minne så vi fick inget vettigt gjort där.

Onsdag (7/11) blev det en resa till Ljustorget igen. Nu var usb-minnet på plats så vi kunde installera skrivare och det speciella programmet. Jag donade lite med bilderna i photoshop elements (ett program jag inte kan) men var inte nöjd med dem men vi tänkte ändå testa att skriva ut en av dem på ett ljus. Då fattades det en drivrutin till skrivaren! Vi kom överens med ägaren att ett proffs skulle få leta rätt på drivrutinen istället för att vi skulle leta oss blå och ändå kanske ta hem fel drivrutiner. Jag lånade med mig fotona hem och kikade på dem i ”riktiga” photoshop och kom på att jag gillar det ”riktiga” photoshop bäst för där kunde jag göra lite med bilderna men än är de inte färdiga. Längre än så kom jag inte den kvällen.

121109 Vid Ljusnans strand.

På onsdagseftermiddan ringde en läkare från hudmottagningen. Nu hade de fått provsvaren som togs på foten sist. Det var någon form av svamp. Så då vet jag varför foten blivit bättre nu sen jag var dit och fick en salva mot svamp. Jag var ju inte helt säker på det eftersom jag i samma veva fick sänka Metojectet. Läkarn hade haft en tanke på att sätta in tabletter mot svamp men då salvan fungerat så bra så ska jag nog klara mig med bara den. Jag ska fortsätta med salvan i ca två månader till och så ska läkarn höra av sig igen om två månader och höra så allt var bra. Får jag tillbaka besvären ska jag höra av mig.
Jag kom på efteråt att några tabletter mot svamp ska jag nog inte ha för de går inte så bra ihop med mitt Remicade-dropp.

120928 Ljusnan vid Henriksfors utanför Färila.

På torsdan (8/11) var det dags för en resa till Hudiksvall och reumatologen. C följde med mig in till reumatologen (första gången han var med där) och jag blev undersökt och utfrågad.
Jag kommer tydligen att få fortsätta med Remicade-droppet i ca 3 år och detta p.g.a. skleriten i mitt öga som från början kommer från min psoriasisartrit. Min psoriasisartrit i sig är inte så pass allvarlig så jag behöver biologisk medicin men mitt öga behöver denna biologiska medicin om jag förstod reumatologen rätt. Han pratar inte så bra svenska så ibland är det lite svårt att förstå honom liksom han har svårt att förstå mig allrahelst då jag pratar dialekt utan att tänka mig för.
Då jag talade om att jag fortfarande mår dåligt av Metojectinjektionerna så sänkte han styrkan på Metojectet igen. Mår jag bättre av den lägre styrkan ska jag få fortsätta med den men mår jag inget bättre av den så ska jag återgå till den högre styrkan… och må dåligt… Sen förklarade han att den biologiska medicinen behöver Metojectet för att fungera fullt ut så därför måste jag fortsätta med Metoject även om jag inte mår så bra av den.
Sen fick jag Citodon utskrivet på prov eftersom den enda värktablett jag har nu är Alvedon och den räcker inte så långt.
Jag var nöjd med besöket och C tyckte att min reumatolog verkade bra och duktig och det kan jag ju hålla med om.
Väl hemma så kokade jag kålsoppa för första gången i mitt liv…

121108 Räkmacka.

När vi var på väg hem från Hudiksvall åkte vi in på Ljustorget en sväng för att jag skulle lämna tillbaka bilderna jag lånade med mig dan innan. Naturligtvis tog vi en fika men denna gång åt vi en räksmörgås så det var lite nyttigare än fikabrödet.🙂

Igår (9/11) var det C:s tur att besöka sjukvården. Jag och virkningen följde med men satt i väntrummet.🙂
Solen sken så fint och jag hade förstås lämnat kameran hemma men när vi åkte en sväng och tittade så åkte mobilen fram och den kameran fick duga. Bilderna blir inte som med den riktiga kameran och allrahelst motljusbilderna får lite annorlunda färg men de blev skapliga ändå.

120928 Svanar.

Idag har vi tagit det rätt lugnt. Vi har löst melodikrysset som vi alltid gör på lördagar. Leif har varit hit och fikat. Snabeldraken har fått motion och så har vi tittat på andra och tredje perioden av Finland – Sverige-matchen som Sverige tyvärr förlorade. Under första perioden pratade jag i telefon och fixade kvällsmat så därför såg vi bara två perioder.
Nu blir det snart ”Så mycket bättre” och det vill vi gärna se.

Jag har blandat gamla och nya bilder i denna blogg. Vi har inga löv kvar på träden längre…

121109 Vid Ljusnans strand.

12 responses to “Jodå, vi sysselsätter oss.

  1. Som vanligt är ni väldigt aktiva. Visst är det trist med krånglande datorer och program? Jag har ”riktiga” photoshop, men tycker det är ganska så jobbigt. Trivdes så bra med enkla picnic på nätet, men nu är det ju inte kvar längre.
    Ha en fin helg, kram Lena

    • Picnic är inget jag är bekant med. Jag har alltid haft photoshop men det är de senaste åren jag försökt lära mig lite i det programmet och det är kul, tycker jag.
      Så länge det inte är våra datorer som krånglar är det väl inte så jobbigt. Jag brukar se det som en utmaning att få saker och ting att fungera och jag ger mig inte i första taget så till sist så blir det nåt resultat i slutänden.🙂
      Ha en skön vecka.
      Kram.

  2. Jättefina foton har du tagit! Tänk att man tycker november är bara skit men ändå så blir bilderna så fina! Vad gjorde du av älgbenen du kokade, blev dom till soppa? Och varför har du inte kokat kålsoppa förut?
    Var kommer reumatologen ifrån? Det verkar väldigt komplext med hur de olika medicinerna interagerar med varandra. Ja nog verkar ni sysselsätta er alltid, här hos mig är det däremot lugna gatan. Visserligen hade jag igår kunnat vara med på ljusstöpning men är nog inte tillräckligt intresserad. Köper de ljus jag behöver, ”ler”. Hoppas detta eländiga gråväder ger med sig snart, här är dimman total idag också.
    Kramen

    • Ja visst är det otroligt vad fina bilder man faktiskt kan få fortfarande i november.🙂
      Älgbenen kokade jag och buljongen använde jag till kålsoppan.🙂 Jaa… varför har jag inte kokat kålsoppa förr? Ingen aning. Det är väl nu sen jag träffade C som jag egentligen har nån att äta kålsoppa med för det gäller ju att någon vill äta den också.🙂
      Jag vet inte vilket land reumatologen kommer ifrån men jag är väldigt nöjd med min reumatolog. Han verkar kunna massor och sånt imponerar på mig. Han kan svara på frågor och han förklarar så bra varför han sätter in vissa mediciner och varför.
      Jag har en sambo som är lite rastlös emellanåt och då gäller det att vi hittar på nånting att göra…
      Jag har stöpt ljus ett par gånger i mitt liv men det var mest för sällskaps skull i den syjunta jag var med i. Jag köper nog hellre mina ljus jag med…
      Längtar till vintern och är så less på gråväder och blåsväder! Vi har också haft dimma. Men även någon solig dag och då blir humöret lite bättre på en gång. Men nu vill jag ha vinter och snö – men inte före onsdag som C säger för då ska vi till Gävle.
      Kramen.

  3. ja nog tycker jag att ni hinner med en hel del allt. ja jag går ju hemma med ,men inte räcker tiden till ändå.har du blivit mormor är det något jag missat eller var den någon annan som jobbade på fiket som skulle vara barnledig. Hoppas ni har det bra kram

    • Jo, vi hittar på en hel del nu när vi är hemma båda två. Sambon är lite påhittig och lite rastlös så då händer det saker men jag tycker vi mest är iväg på sjukvårdsinrättningar men det är ju att göra något det med förstås.😉
      Nej jag har inte blivit mormor. Det är Linnea på Ljustorgets café som är barnledig.🙂
      Vi har det så bra vi bara kan. Hoppas du också har det.
      Kramen.

  4. Trist att du mår så dåligt av medecinen som du måste ta så länge också …
    Sköt om dig,kram

    • Det är väl få mediciner som inte har biverkningar… det är ju egentligen bara att bita ihop och försöka gilla läget även om det känns jobbigt ibland. Jag skulle ju må sämre utan medicinerna.
      Sköt om dig du med!
      Kram.

  5. Hoppas att du har lyckats med dataproblemen, men det har du säkert med tanke på hur duktig du e!!!
    Ha en bra helg, vi hörs nog snart. Krammmmm

    • Jag tror att datorproblemen på ”torget” är fixat nu. Vi ska dit i möre efter att jag badat och se om vi kan skriva ut någon bild på ett ljus. Spännande.🙂
      Ha en bra vecka och spara på rösten.😉
      Kramen.

  6. Tittar in för att se om du varit produktiv! Det har du säkert, virkat massor, men ingen ny blogg, därför önskar jag dig o C en riktigt trevlig helg. Vi höll på att sätta oss fast i lervällingsvägarna idag, nu får tjälen gå i jorden så man kan åka! Kram

    • Nä, jag har inte varit produktiv vad gäller bloggandet. Har försökt få lite tid till bloggen men det har varit lite svårt… vi håller på med för mycket annat tror jag.🙂
      Ha en bra vecka!
      Kramen.

Kommentera

