Vi har varit i Småland.

121019 Hjulstabron.

Nu har vi varit iväg på vår tripp till Småland. Vi har haft härliga dagar och jag har fascinerats av alla höstfärger därnere. Upptäckte att vi saknar en höstfärg häruppe hos oss. Brunt. Jag satt och njöt av alla fina färger och emellanåt, när det inte var så mycket fint att titta på, så virkade jag.🙂

121019 Strängnäsbron.

Vi kom iväg strax efter 8 på fredagsmorgonen (19/10) och vårt första mål var att hälsa på Nitha och Mäster utanför Loftahammar. Några pauser gjorde vi efter vägen då vi sträckte på benen, drack lite kaffe och gjorde annat nödvändigt du vet.🙂

121019 Gött fikabröd hos Nitha och Mäster.Hos Nitha och Mäster blev vi bjudna på goda smörgåsar och gött fikabröd med nykokt kaffe. Det satt fint. Vi bubblade och pratade allt vi kunde för att hinna så mycket som möjligt på de få timmar vi var där. Sen såg vi oss omkring på nya ombyggnader som gjorts sen vi var där sist. Till sist var vi tvungen att åka vidare innan det blev mörkt och Nitha varnade oss för mycket vilt efter vägen.
Vi hade inte åkt så långt innan vi såg en älg som sträckte sig upp emot ett träd och åt men det var tackochlov den enda vi såg för det mörknade fort.

Nästa anhalt var Kalmar där vi hälsade på våra goda vänner M och S. De bjöd på en god skinkpaj och sen satt vi och pratade långt in på natten. Även de håller på att bygga om och till så där hade det också blivit en hel del nytt sen vi var där sist.

121019 En fin bro med fina höstfärger omkring men var vi var någonstans vet jag inte. Någon som vet?

På lördan (20/10) löste vi melodikrysset som vanligt. Denna gång hade vi hjälp av våra vänner också.🙂 Sen for vi ner på stan en sväng och var till Claes Olsson där en mp3-spelare inhandlades för att vi ska kunna få mer musik i bilen. Någon utflykt för att titta på något var det ingen idé att göra för det var dimma i Kalmar. Dessutom var både jag och C rätt mosiga efter resan ner. M köpte en tårta på ett bageri nere på stan som vi smaskade i oss till eftermiddagsfikat. Vi fortsatte att umgås och bara prata och dricka kaffe med avbrott för kvällsmat.
Under kvällen sprang jag vid datorn titt som tätt och rippade ner de skivor vi hade med oss till mp3-format och la in dem i den nya mp3-spelaren.

121019 Turbin? I ...?

På söndan (21/10) sov vi länge allihopa. Det behövdes tydligen. Vid 12-tiden for vi sedan vidare till Vrigstad där C:s dotter med familj bor. Jag njöt av höstfärger hela vägen dit och fick möjlighet att fotografera lite bruna träd i Lammhult.

121021 Höst i brunt i Lammhult.

C:s dotter J med man M har tre flickor (ja tänk att C är morfar till 3 söta tjejer) och alla har förnamn som börjar på J. Flickorna är 17, 14 och 11 år och de rider och tävlar allihopa. Familjen har 5 hästar så det är ingen fara att de ska vara sysslolösa nån gång.

121021 Christer och kattungen Bengt.När vi kom fram till Vrigstad var hela familjen vid stallet så vi åkte direkt dit. Där fick vi träffa alla hästarna och en söt kattunge som hette Bengt.
De två yngsta flickorna skulle ut och rida så J åkte i förväg med oss hem till deras stora fina hus. Vi var till dem och hälsade på, över dan, för 4 år sedan och sen har jag träffat J och MC låg på sjukhuset i Gävle. Annars har jag bara pratat med J på telefon och det är inte så ofta för naturligtvis är det C och hon som pratar med varann mest. Men jag må ju säga att J har en härlig familj och jag kände mig riktigt hemmastadd där. J brås inte på sin far vad gäller ordflödet i alla fall.😉 Vi hade hela tiden massor att prata om och hon berättade om dem och deras liv och intressen.

121021 Hästar vid stallet i Vrigstad.

På måndan (22/10) åkte C och jag ut och såg oss omkring i Vrigstad och Sävsjö då familjen jobbade och var i skolan. C har bott och jobbat på båda ställena så jag fick se var han varit i sitt tidigare liv.🙂
Vi besökte även Vallsjö nya kyrka där J är döpt. Det var en ståtlig kyrka men den såg större ut från utsidan än vad jag upplevde den vara på insidan. Kyrkan är uppförd 1890 – 1891 och ersatte då Vallsjö gamla kyrka enl. Wikipedia.
Ruinen Eksjöhovgård i Sävsjö fick jag också några foton på. Sten Sture den yngre ska ha använt en byggnad där som jaktslott men den byggnad som nu är ruin har fältmarskalken Carl Mauritz Lewenhaupt uppfört på 1650-talet enligt Wikipedia.

121022 Vallsjö nya kyrka i Sävsjö.

Tyvärr blev det inget foto på Vrigstads kyrka eftersom den var täckt med byggnadsställningar för att de håller på att renovera bl.a. tornet på kyrkan. Kyrkan uppfördes i alla fall 1865 enl. Wikipedia. (Oj vad mycket man kan lära sig via Wikipedia ;-)) Jag hoppas få tillfälle att fotografera den någon annan gång då vi är därnere.

121022 Altaret i Vallsjö nya kyrka. 121022 Predikstolen i Vallsjö nya kyrka.

På måndagskvällen då familjen var i stallet åkte C iväg en sväng och hälsade på en gammal jobbarkompis och då passade jag på att sitta vid datorn en stund. Annars blev den inte så flitigt använd, vår laptop, under vår Smålandstripp. C smet undan ibland och kikade in på fb och jag kikade in innan jag skulle sova. Vi fick nämligen varsitt sovrum. Jag sov i en jätteskön och bred säng och sov så gott varje natt. C hade heller inget att klaga på vad gällde hans säng. Men nog saknade jag närheten till C lite grann.

121022 Ruinen Eksjöhovgård i Sävsjö.

Tisdagen (23/10) var dagen för begravningen. Det var J:s morbror och C:s vän och f.d. svåger som dött. Jag var med på begravningen men frågade J om det innan för att höra vad som var mest passande. Jag kände ju inte den döde. Men som J sa ”du hör ju ihop med pappa” så då blev det så.
Nu fick jag hälsa på alla J:s släktingar på hennes mammas sida. Alla var glada för att C kommit för att vara med på begravningen. Det var en fin och stämningsfull begravning.
Det var inget officiellt begravningskaffe så vi fikade hemma hos och pratade om begravningen. Alla tre flickorna var med på begravningen och det var första gången de var på en sådan.

121024 Brahehus.

På onsdan (24/10) var det då dags för oss att åka hem igen. Vi kom iväg vid 8-tiden och rastade bara två gånger varav den sista i Falun där vi stannade på värdshuset för att äta. Men vi stannade till och tankade vid Brahehus så jag fick en ruinbild där också.🙂

121024 Brahehus.

Hemma väntade Snoozen på oss. Han var inne för han hade vägrat gå ut för det blåste för mycket fick vi veta av sonen T som var kattvakt från måndag till onsdag. Dottern L, som var kattvakt från fredag till måndagseftermiddan, hade däremot fått släppt in och ut Snoozen hur många gånger som helst. Han utnyttjade säkert att han hade kattvakt.🙂

121022 Vallsjö nya kyrka i Sävsjö.

På torsdag (25/10) var det då dags för mig att åka till Hudiksvall för att få mitt Remicade-dropp. Jag hade skjutit upp det några dagar eftersom vi skulle till Småland.
Det var jobbigt att sätta sig på bussen till Hudiksvall efter att ha åkt bil hela dan innan men det var ju inget annat att göra.
När jag kom fram fick jag i alla fall höra att jag inte skulle behöva 4 timmar för mitt dropp denna gång utan bara 2 timmar. Skönt! Jag fick en säng att ligga i och låg där och slumrade och somnade av lite men så vaknade jag av att jag var täppt i näsan och hade svårt att andas. Astman var på väg… Det som utlöste astman var en medpatient, som kom då jag sov, och hon hade så mycket parfym på sig så det klarade jag inte av då. En sköterska som hörde mig hosta på typiskt astmavis kom och frågade hur jag mådde och jag sa som vanligt att ”det är nog ingen fara, jag ska ta min Ventolinspray nu så går det nog snart över”. Jag fick mat också men det var svårt att äta då jag hade så svårt att få luft. Inte blev det nåt bättre med astman heller. De öppnade ett fönster så jag skulle få lite frisk luft därigenom men det hjälpte heller inte. Till sist fick jag gå till en annan liten sal och där fick jag Ventolin genom en mask. DÅ släppte det. Mitt dropp blev färdigt under tiden men de ville inte släppa iväg mig förrän de såg att jag skulle klara av det så jag fick bli kvar en stund till. Till sist fick jag gå därifrån och då gick jag ner till busshållplatsen och satt där i 20 minuter och andades frisk luft då jag väntade på bussen. Det var skönt.

121025 Potatiskaka. 121025 Hallongrotta.

I Ljusdal väntade C på mig och det var så skönt att se honom. Vi åkte till Ljustorget och fikade innan vi åkte hem. (Klicka gärna på länken och kika på deras hemsida för de håller på att göra om den.)

På fredan (26/10) fick vi se domherrar vid vår fågelstuga.🙂 Så nu ska det väl snart bli vinter och snö.
Äldsta dottern E och mågen T kom för att byta till vinterdäck på bilen. Jag tog tillfället i akt och gjorde en bärpaj. Eftersom C inte är så förtjust i pajer så blir det inte av att göra några såna då vi är själva så jag får passa på när vi får besök för jag älskar bärpajer med vaniljsås.

Jag skulle till kuratorn så jag fick åka innan vårt besök åkte hem. Mötte dem sen nere på byn då jag var på väg hem igen.

121019 Vackra höstfärger. Men var sjutton är jag någonstans?

I lördags gjorde vi inget speciellt mer än löste melodikrysset, tittade på några repriser på tv och på kvällen såg vi ”Så mycket bättre” och sen såg vi en hyrfilm ”I mörkret är alla vargar grå”.

Igår söndag (28/10) behövde vi handla lite och bestämde oss för att göra det i Färila. Då kunde vi passa på och hälsa på vår vän K och fika där men innan vi åkte dit så tittade vi in på Ljustorget och köpte med oss kolapajer till fikat.🙂
Jag virkade färdig den svarta löparen igår kväll också. Den som äldsta dottern E har beställt. Den blev 122 cm lång och 47 cm bred.

121028 Löparen som Ellinor beställt.

I morse då jag vaknade och låg kvar i sängen fick jag höra yngsta dottern L på radion. Hon har blivit intervjuad eftersom hon är långtidsarbetslös och nu sände de en snutt av intervjun på nyheterna på vår lokalradio, Radio Gävleborg.
När jag sen masade mig ur sängen så fick jag se att det var alldeles vitt ute. Det snöade och så har det fortsatt hela dan. Vi har väl fått ca 15 cm snö men det sjunker ihop nu eftersom det blivit lite varmare ute, har 0º just nu.
Jag tycker att det är härligt med snön. Det gör mig ingenting om det blir vinter här nu för träden har inga löv längre och det blir ju så tråkigt ute då men snön livar upp och gör allting mycket ljusare.

121029 Fult märke på min arm.Passade på att fotografera ett fult märke jag har på armen idag. Jag får såna titt som tätt och det ska tydligen bero på kortisonet. Det ser ju för tråkigt ut. Dessutom får jag blåmärken väldigt lätt nu och då de tar prover så får jag be om tryckförband så jag slipper stora fula blåmärken på halva armen p.g.a. provtagningen.
Fulfoten har däremot blivit riktigt fin. Om det beror på salvan jag fick mot svamp eller för att jag fått sänka Metojectet vet jag inte för Hudmottagningen i Gävle har inte skickat några provsvar sen jag var dit sist den 14 september. Bedrövligt! Jag får väl ringa och tjata för att få nån reda antar jag.

121029 Se det snöar... igen.

12 responses to “Vi har varit i Småland.

  1. Hej och tack för reseskildringen! Det säger ju sig självt att ni inte kan sova i samma rum, ni är ju inte gifta!
    Trevlig tripp verkar ni ha haft, det var nog tur ni tog den innan snöeländet kom nu för det har väl snöat långt ner i landet.
    Det är verkligen skit med ungdomar som inte får jobb. Jag får inte ihop att man säger att så många ska gå i pension, tycker inte alls det stämmer med verkligheten. I Finland får dom ta in en massa folk från sydeuropa inom vården för trots hög arbetslöshet så har dom inga sjuksköterskor! Nu lär dom dem finska redan hemma i Portugal, Grekland och Spanien och sen får dom jobba inom primär- och åldringsvården när dom kommer fram.
    Nog är det märkligt hur vår värld fungerar…
    >Kramen

    • Jamen det har du ju rätt i… vi är ju inte gifta!😀
      Det är inte lätt för ungdomarna som inte får jobb. De får ju aldrig en chans då de inte ens får en praktikplats. Sen vill arbetsgivarna att de ska ha erfarenhet från arbetsområdet… hur ska de få det när de inte ens får in lilltån till dem? Jasså Finland löser det på det sättet. Här i Sverige drar de ut de sjuka för att jobba och så gör de allt de kan för att få in invandrarna i arbetslivet medan ungdomarna glömms bort. Skit är det me’t tycker jag. Och det är märkligt hur vår värld fungerar…
      Kramen.

  2. Er resa verkar ju ha varit bra. Skönt att du fick ta så fina bilder i övriga Småland när vädret inte var på sitt bästa humör här i Kalmar;)
    Tänk att de alltid skäller på rökare men inte på ”parfymförpestarna”, jag har inte astma men klarar inte av parfymduscharna. Men personen kunde nog inte läsa för jag förmodar att även ni blir uppmanade att inte använda några starka dofter när ni ska till sjukhuset.
    Här nere regnar det som himlen e öppen och blåser som f-n. Tror faktiskt att jag hellre tar snö än allt regn, problemet e ju att det blir blask direkt här nere.
    Hoppas att ni får en bra vecka och att snön får ligga kvar. Kraaaam

    • Klart vår resa var bra. Vi var ju till er!😉 Det var synd att det var så dimmigt i Kalmar den här gången men vi fick ju fina bilder där förra sommarn och vi kommer fler gånger, det kan du vara säker på.🙂
      Ja, jag begriper inte hur folk tänker när de parfymerar sig när de ska på sjukhuset. Det var riktigt jobbigt att få sån astma där. Hemma hade jag klarat upp det själv genom att överdosera Ventoline men som äldsta dotra sa: ”Visst var det skönt? När du kunde börja andas igen efter att ha andats i masken”. Ja det var riktigt skönt så nästa gång jag får rejäl astma hemma ska jag nog ta en tripp till närmsta sjukvårdsinrättning och få andas lite mask för då gick det över fort. Hjärtat pickade fort det med men det gjorde ju inget.😛
      Igår hade vi dimma så vi knappt såg ner till Kalle. Men vi hade mellan -3 och -4º hela dan och på kvällen kom några snökorn. Idag på förmiddan har vi också haft -grader och strålande sol men nu har det blivit mildare och det har börjat blåsa riktigt ordentligt. Är bara att hoppas att det går att sova ändå inatt.
      Tack för samtalet häromdan. Det gjorde mig gött.
      Hoppas du får en bra vecka och vi kanske kan höras snart igen.
      Kramen till goa dig och din goa gubbe och dina goa ungar.

  3. Vilken innehållsrik vecka ni har haft med allt vad livet innebär. Många vackra bilder delar du med dig av också. Intressant att ni inte har färgen brunt i era höstfärger hemmavid. Tack för att du delar med dig av din resevecka.
    Ha det gott!
    kramis

    • Ja livet skiftar ibland. Från glädje till sorg.
      Kul att du gillar bilderna.🙂 Det var häftigt att få uppleva höstfärgerna igen (våra träd hade ju blivit kala) och den bruna färgen var mysig.
      Ha en bra vecka!
      Kramen.

  4. Härligt att läsa om era upplevelser men jag måste få säga att jag börjar undra HUR det kommer sig att du inte väger 200 kilo med alla underbara bakverk som du fotograferar och påstår att du äter😉 !?
    Stackars dig att få en sådan astmatack av damens ”väldoft”, jag tål inte heller parfym längre …
    Sköt om dig, kram.

    • Jaadu… 200 kilo väger jag inte än men jag tror jag är på god väg…😦
      Parfymer är ett elände men hårspray är värre ändå. En av sköterskorna på hälsocentralen som tar prover på oss är alltid så fin i håret och rejält sprayad så jag brukar ta Ventolin i förebyggande då jag vet att det är hon som ska ta prover på mig. Jag vill inte bråka om det heller för sköterskan har egentligen gått i pension men tydligen fattas det folk för dem för de två senaste gångerna jag varit dit så har hon varit där. Men inte ens de som själva jobbar inom vården har vett att låta bli att spruta på sig dofter när de ska vara bland sjuka människor.
      Sköt om dig du med.
      Kramen.

  5. Hoho, nu var det ett tag sedan Småland, ”ler”
    Var det inte förresten åt ert håll där Arbetsförmedlingen skickade ungdomarna till Norge med bostad betald?
    Det är många från Värmland och Dalarna och även härifrån byn som tidvis jobbar i Norge, bra betalt är det och kul har dom ungdomarna. Men det är dyrt att leva och bo där. Men en erfarenhet rikare blir dom oavsett om dom rensar fisk eller jobbar i hemtjänsten.
    Annars då, hur mås det? Jag ska till doktorn imöra, hoppas jag får hjälp med min yrsel annars får jag snart börja köra rullator! Blir så himla osäker på vart jag sätter fötterna när marken gungar under mig.
    Kram på er

    • Ja, jag vet att det var ett tag sen sist jag skrev en blogg… det kommer en så småningom.
      Det var Söderhamn (tror jag) som skickade ungdomarna till Norge med bostaden betald. Tyvärr tror jag inte Linn är så sugen på att ge sig iväg dit. Inte ensam. Och hon är ensam. Hon har dåligt med kompisar, har väl i stort sett en riktigt bra kompis och hon pluggar i Gävle. Tror det skulle bli väldigt ensamt för Linn och åka iväg så där för hon är inte direkt den som tar kontakt med andra i sin ålder heller. Lite dålig social kompetens brukar jag säga. Inte till henne förstås.
      Jag hoppas de kommer på varför du är yr så du slipper rullator. Läste i din blogg om läkarbesöket. Ska du tillbaka dit igen eller ska du vänta på ct-undersökningen? Ge dig inte. Se till att de kollar upp ordentligt varför du är så yr.
      Kramen.

  6. En tid har gått sen jag var här o hälsade på ser jag🙂 Nu är jag tillbaka🙂
    Mååånga fina foton, vissa känner jag igen andra inte….
    Idag har vi en gråväders dag o borde få lite gjort. Var till naprapaten igår så jag får nog ta det lilla lugna ändå….
    Ha en fin helg Ninni, kram på dej….

Kommentera

