Om en liten kalv, insändare och annat som hänt den senaste veckan.

121001 Höst hos oss i Storsved.

Idag har vi slösöndag igen. Skönt med såna söndagar. Men vi var ner på affärn och handla lite och svängde då in till våra vänner U och E för att få eftermiddagsfika men de var inte hemma så vi fick åka hem och koka oss kaffe själva.
Nu är middagen undanstökad liksom disken. Jag fixade middan (möra kotletter, sås med smak av mango och pressad potatis) och C diskade. Så nu blir det en stund framför datorn innan jag gör ett avbrott för att se Moraeus härliga musikprogram. Fortsätter virka på den svarta löparen då jag tittar på tv och har väl ca ¼ kvar + kanten runtom så det går framåt i alla fall.

Veckan har varit lugn. I måndags (1/10) fick vi se att det var en nyfödd kalv i hagen nedanför där vi bor. Den låg alldeles stilla, rörde sig inte alls och mamma ko verkade inte bry sig i den så vi befarade att den var döfödd. Tackochlov så var det inte så. Efter ett par timmar stod den där på sina ben, den hade nog bara vilat sig.

121001 En ny liten kalv.

Jag var iväg och badade i tisdags (2/10) och på eftermiddan åkte vi ner till Bollnäs där jag skulle klippa mig hos Kopparmalms hårstudio men inte förrän kl 17 så vi hann runt i lite affärer för egen del först. Sen hämtade vi yngsta dottern L som behövde nya jeans. Det är ju praktiskt att ha någon med som kan springa och hämta andra storlekar och så när man provar kläder.🙂 När L hade fått tag på jeans så var C och jag hungriga så det blev Sibyllakiosken nästa. L hade ätit strax innan vi hämtade henne så hon åt en glass medan vi vräkte i oss snabbmat.
När vi lämnade av L så dök äldsta dottern E upp. Hon var på väg från sitt jobb så då fick vi se en skymt av henne också.🙂
Sen var det dags för mig att klippa mig. Frissan var lite sen så det blev en del väntande allrahelst för C då förstås.
När vi var färdiga där så åkte vi till sonen T som behövde hjälp med att få upp en stor tavla han köpt. Det är ju för tråkigt med lägenheterna då det är betongväggar. Hos T fick vi kaffe. Han har en kaffemaskin som han gärna bjuder på kaffe ur. L kom också dit, då hon var på väg från affärn, så vi fick umgås lite mer med henne också.

På onsdan (3/10) ringde Leif och ville ha hjälp med att sätta ihop en såg av något slag så C åkte dit. Jag var till kuratorn för andra gången och det kändes bra.
Sen var det dags för C att lämna iväg ”firmabilen”. Han har haft den fast han varit sjukskriven men nu behövs den visst till någon annan. Så nu får vi se hur vi lyckas planera ihop det så vi klarar oss med en bil. Borde inte vara så svårt då vi är hemma båda två men ibland brukar det köra ihop sig då vi ska på varsitt håll men vi får väl boka om och greja så det löser sig. Det är ju dyrt att ha två bilar också.

121001 Snoozen på höstpromenad.

På torsdan (4/10) förgyllde vi dagen med att åka in till Ljustorget och ta en fika.

I fredags donade vi på här hemma, jag inne och C ute. Leif kom hit på en fika en sväng. På kvällen skulle C bjuda mig på laxplanka var det meningen men då vi kom till Morrins så var det fullsatt där. Då åkte vi till restaurang Gamla stan som var vår favoritrestaurang i några år men där har de inte laxplanka så det blev en vanlig planka med oxfilé istället. Köttet var perfekt tillagat. Men nån bild tog jag inte på maten så du slipper bli frestad… jag var så hungrig så jag glömde bort att ta en bild.

Igår (6/10) gjorde vi inget speciellt. Löste melodikrysset som vanligt på lördagar. Satt vid varsin dator på förmiddan och kolla lite repriser på tv:n på eftermiddan. Jag fick till en riktigt god soppa till kvällsmat med kantareller, kyckling och tomat i. Sen såg vi en hyrfilm på kvällen, Mission Impossible – Ghost protocol.

121001 Hösten.I onsdagskväll skickade jag in en insändare till vår lokaltidning Ljusdalsposten om att jag tycker att det är för dyrt med varmbaden när man blivit ”färdigbehandlad” och får betala per badtillfälle. Samtidig så skickade jag kopior till våra landstingspolitiker. En utav dem, Ingemar Kalén, skickade ett svar via mail på en gång. Där hade han lagt in en länk till sin blogg som jag var in och läste och jag skrev även en liten kommentar. På torsdag förmiddag ringde han till min mobil(!). Vi pratade om rehabilitering för sjuka och han berättade att vårt landsting ligger i botten vad gäller rehabilitering. Det har ju skrivits om att neurologpatienterna får mindre rehabilitering också nu motför tidigare och det har varit informationsmöte om det som denna politiker varit på. Han ville ha min adress så skulle han skicka lite information då det händer nåt nytt inom det området, vilket han påstod att det kommer att göra nu för det har rörts om lite. Klart att han fick min adress. Det blir intressant att få veta vad som händer. Det är väl bara att hoppas att det även blir billigare för oss som blivit ”färdigbehandlade” när vi tränar i landstingets regi. Här kan du läsa min insändare som den var när jag skickade in den. Insändare om bassängträningen. Tidningen ändrade rubriken men inget annat.
På fredagen var insändaren med i tidningen. Inte bara i Ljusdalsposten utan även i Ljusnan och Hudiksvalls Tidning. Spännande att se om det kommer något svar de närmsta dagarna. Inne på Hälsingetidningar som är nätupplagan av våra tidningar häromkring har jag fått en kommentar som jag väl får sätta mig och svara på snart. Måste bara ”formulera mig i huvet” först.

De där höstbilderna som jag fotograferade den 28 september får du vänta på ett tag till… jag har glömt att fixa till dem. Några av dem finns i ett album på facebook men jag lovar att sätta in dem här också… om minnet räcker så långt…

121006 Snoozen.

16 responses to “Om en liten kalv, insändare och annat som hänt den senaste veckan.

  1. Bra rutet! Att landstingspolitikern hörde av sig och verkar så engagerad är lovande. Bra gjort av honom också. Det är så snett att den som är sjuk och lever på liten inkomst ska ha höga avgifter för rehabilitering. Jag går inte på någonting, för jag har inte råd med både avgift och taxi hem. Tar jag buss hem försvinner effekten av behandligen.
    Trevligt att dina barn alla bor i Bollnäs! Nu är du vacker i håret kan jag tro🙂
    Kram!

    • Jag hoppas att den intresserade politikern tar upp om avgifterna som han skrev att han skulle göra. Hoppas också att de fattar hur det slår mot oss som har små inkomster.
      Tråkigt att du inte kan gå på nån rehabilitering. Det är ju utan tvekan bra för kroppen att röra på sig då man har värk. Jag har ju min motionscykel här hemma som jag också använder och den cykelturen gör att värken ger med sig lite. Att jag på köpet får lite bättre flås är en bonus.🙂
      Ja det är skönt att ungarna bor i Bollnäs och att det inte är mer än 5 mil till dem.
      Vacker? Jodå, frisyren blev bra men skulle vilja minska lite på huvudomfånget om det ska se bra ut på bäraren. Men det minskar väl den dag jag slipper kortisonet kan jag tro.
      Kram.

  2. Vilken bra insändare du fick till!!!!
    Är det bara jag som blir lite misstänksam mot politikern som hörde av sej?
    Jag har inte så bra erfarenhet av politiker men jag hoppas att han har ”rent mjöl” i påsen och att han inte tänker utnyttja dej!
    Usch så misstänksam jag e, fy på mej😉

    Gubben och jag har haft en slapphelg. Vi tog husbilen till Skåne och bara hade det lugnt och skönt utan bygge och en son som håller på att lära sej spela elgitarr. Samma låt hela tiden!! Suck, men han blir bättre…..
    Nu blir det nya tag med bygget, alla ledningar och rör ska muras in i väggarna samt att elen ska dras färdigt. Sen börjar renoveringen av köket och hallen. Undrar om vi någonsin blir färdiga.

    Hoppas att du får en trevlig vecka och att det blir ändring med era avgifter.
    Kram på dej och din gubbe

    • Tack Malin!
      Jag tror inte politikern tänker utnyttja mig. Jag hoppas att jag är så pass smart så jag slipper bli utnyttjad i alla fall. Jag har haft att göra med lite politiker genom livet och det finns ju faktiskt de som är ärliga också.🙂 Men det är klart… sköter han sina kort väl och ser till att det blir förändringar och verkligen jobbar på för att det ska bli det så kanske han kan få min röst i landstingsvalet även om han inte hör till ett parti jag röstar på annars.
      Skönt att ni fick en slapparhelg för det var välbehövligt förstod jag. Det är ju mycket att göra hemma och då går det inte att släppa det om man inte åker hemifrån och inte ser allt som ska göras. Nog tror jag ni kommer att bli färdiga allt men allt tar ju tid.
      Kul att sonen börjat spela elgitarr. Fast det hade ju varit bättre med en akustisk gitarr för de hörs inte lika väl… men snart har han lärt sig så du får vara stolt över allt han kan istället och då kan du flina åt de första stapplande låtarna som du fått höra tills öronen nästan ramlat av.😀
      Ha en trevlig vecka du med och du… snart ses vi även om det blir en ”snabbis”. Ser fram emot det.
      Kramen till dig och de dina.

  3. Hej, ja jag har ju läst din insändare, och du pekar ju på något viktigt. Man kan tycka att en femtilapp inte är hela världen, men räknar man ihop så blir det orimligt stor peng i slutändan.
    Betongväggar ja, igår skulle vi satt upp tavlor här hemma. Ett par styckna gick med betongväggskrokar men sedan ville jag ha upp två tavelhyllor. Jag gillar dem för då kan man möblera om bland tavlorna sen hur man vill. Men si det blev oöverstigligt att fixa med vår borr, Hasse tror vi har fel sorts borr (jag tror det är fel på borraren, hihi) så vi får väl se hur vi löser det. Just nu står tavlor längs väggarna på golvet, få se hur länge dom blir kvar!
    Nu är det dags för frulle och att ta tag i dagen,har totat ihop en arbetslista för veckan för att får lite bättre struktur o idag står det badrum/kök på listan.
    Kram

    • Jag blev så less på att de ska dra ur oss sjuka ännu mer pengar så jag var ju bara tvungen att göra min röst hörd. Någon förändring kan jag väl bara drömma om men nu har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att få till det lite bättre.
      Det kan ju vara så illa så att Hasse har rätt. Till betongväggar behövs en speciell borrmaskin som klarar betong och det gör inte vanliga borrmaskiner… Kolla om hyresvärden har en borr (till betongväggar) att låna ut. Eller om de t.o.m. skickar dit nån som borrar åt er. Så kan man i alla fall göra när man bor i Alfta och Edsbyn. Jag har lånat borrmaskin och tagit pappa till hjälp att hantera den. Sen vet jag att vaktmästarna ställer upp om man inte har nån att ropa på och inte klarar av det själv.
      Struktur ja… det kanske skulle behövas lite mer av den varan här med men jag ser till att kliva upp i god tid på mornarna nu så jag kan cykla min halvtimme innan det är dags att äta frukost och dagarna blir liiite längre då vi inte sover så länge men dagarna flyger iväg ändå och jag vet inte riktigt var de tar vägen. Tur är väl det för då är vi inte helt uttråkade i alla fall.
      Kramen.

  4. Nu har jag börjat hänga här ingen, för att hänga med i händelser runt om i vårt avlånga land. Jag är särskilt förtjust i dina vackra foton.
    Ser att du engagerar dig. Det är precis vad jag också har gjort nu. Vi hade gårdsmöte i bostadsrättsföreningen, så jag passade på att ge beröm för den fina renoveringen av vår tvättstuga. Sedan frågade jag hur det blir med nya hobbyutrymmen, när de nuvarande barackerna rivs. En enkät ska tydligen komma inom kort och platschefen verkade stötta min iver för en vävstuga och undslapp sig att det nog kan finnas ett ledigt utrymme redan nu. Hurra!

    • Tack för att du gillar mina foton.🙂
      Om vi vore fler som engagerade oss skulle vi helt klart få mycket mer gjort. Vi kan ju inte bara sitta och tro att nån ska ordna saker och ting för oss utan vi måste ju tala om vad vi vill och tycker. Då vi gör det så kan det hända saker. Hoppas du får din vävstuga nu och vilken tur att du frågade om det för annars skulle det kanske bara stått en tom lokal där till ingen nytta.
      Ibland kan vi påverka och ibland inte men har man inte provat ska man egentligen inte klaga på något heller.
      Kram.

  5. Tack för den upplysningen , då hade Hasse rätt ang. borren. Den han´har den gled i sidled då han försökte borra så han insåg väl att det måste vara något knas. Sen försökte vi inte igen för vi vill ju inte förstöra väggarna i en hyreslägenhet.
    Dottern ja, tänk dig att du har en bästis, en granne o kompis som du träffar i stort sett varje dag, fikar, hjälper varandra, festar, går på gym, ja gör det mesta tillsammans. En dag får du ett SMS från din kompis som säger att hon har blivit kär i din man o att hon därför ska hålla sig ifrån dig och honom. Det låter väl ändå hedervärt…MEN, när han får reda på detta, då börjar det smaka fågel! Att äta kakan och ha den kvar var ju hans melodi och nu är Saija tvungen att fortsätta bo granne med henne och därmed också träffa på dem bägge när hon t.ex går ut med jycken. För han tillbringar mesta tiden hemma hos henne… Nej fy för den lede, tydligen sitter dom och ler åt henne när dom åker förbi i hans bil. Tvi vad arg jag blir! Och Paulina har börjat på ny skola i grannstaden nu när hon började högstadiet. Hon är inte i balans det märks tydligt. Nog om det…
    Kram från pörtet

    • Jag har verkligen medlidande med din dotter! För eländigt att hon lärer bo granne med dem också så hon måste se dem stup i ett. Det räcker väl som det är ändå. Jag hoppas Saija tar sig igenom det här och går ur det starkare även om det kommer att finnas en del sår kvar som är svårläkta. Att lyckas lita på någon ny man lär väl dröja innan hon gör liksom att lita på vänninnor… Sen är det väldigt synd om barnen såna här gånger. Eller barnet i det här fallet då. Även om hennes pappa betett sig dumt så är han ändå hennes pappa. Även hon kan ju få svårt att lita på karlar i framtiden då hon varit med om det här. Fy F-n för karlar som beter sig så inih-e dumt! Det är inte hjärnan i det stora huvet de använder såna här gånger utan låter den ”lilla hjärnan” i det ”lilla huvet” styra och då blir det som det blir också.
      Kram.

  6. ojoj vd det händer mycket i ditt liv,mycket vardagslycka med gubbe och barn som det ska vara. Du kommer väl i håg lillatanta.jag tänkte börja blogga igen ,saknar er bloggar vänner så.Välkommen på besök
    kram

  7. Hej, inga fler gofikan på Ljustorget innan du bloggat! Hihi, jag tror jag ska gå o fika själv imorrn jag, vi har ju faktiskt ett fik i byn, har varit där med gubben några gånger, men jag kan gå dit själv, vem vet vilket trevligt sällskap jag kanske hamnar i. Har förstått att vintern anlänt tidigt till er i år, hur länge den stannar återstår att se. Vi har inte bytt till vinterdäck så här får det inte bli slirigt ännu, men sen så är jag redo med sparken!
    Kram till er

    • Kom du iväg på nåt fika?
      Det är nog nästan så att fikastunderna på Ljustorget kommer tätare än bloggarna här nu. Men jag har ju sambon hemma hela dagarna också och då ska vi hitta på och göra saker också för han är lite rastlös ibland. Och gött fikabröd det tycker han om.😀

  8. Du är duktig som ryter till. Det borde flera göra… du har aldrig funderat på att engagera dig i Reumtikerföreningen???
    Kram Lena

    • Jag ryter till ibland men inte tillräckligt ofta egentligen. Jag tycker ju mycket så det borde ju resultera i fler insändare kanske… Bland det värsta jag vet är orättvisor och jag har varit lite fackligt aktiv tidigare.
      Nä, jag har inte funderat på att engagera mig i reumatikerförbundet. Om jag ska engagera mig i något så ligger nog kommunalpensionärerna närmre till hands för mig. Det känns som att det räcker med att ha en massa sjukdomar och skit så jag vill inte spä på det med reumatikerförbundet på nåt sätt. Men jag är medlem där och vem vet… nån aktivitet kanske jag kan hänga med på framöver.
      Kram.

Kommentera

