Konst, marknad och en massa fikastunder.

120922 Förr i ti'n.Dags igen för en uppdatering. Om inte annat för att jag själv ska komma ihåg vad jag/vi gjort på sistone. Det är skrämmande vilket dåligt minne jag har. Inte bara jag förresten. C har inte nåt bättre minne han heller så det så. Det händer lite då och då att nån av oss frågar om vad vi gjorde en viss dag veckan innan. Sen står vi där som ufo:n båda två och funderar och har ett schå att komma ihåg vad vi gjorde för bara en vecka sen. Tur då att jag skriver blogg och för att jag fotograferar! Det är många gånger jag fått titta på foton för att komma ihåg när vi gjorde något för kanske bara en vecka sen.

Torsdag (20/9) åkte vi till våra vänner E-B och C och fikade, de som inte var hemma dan innan som jag skrev om i förra blogginlägget.

På fredagen (21/9) fick snabeldraken motionera och sängkläderna fick komma ut på vädring. Jag vädrar ju aldrig sängkläderna utomhus under sommarn utan kör dem då på luftningsprogrammet i tumlarn men nu är det slut på alla pollenperioder så nu kan vi få väldoftande utomhusvädrade sängkläder igen.
På kvällen kom äldsta dottern E med sambo T och yngsta dottern L och hälsade på. Jag hade gjort en äppelpaj som vi smaskade på tillsammans med vaniljsås. Det är så roligt när ungarna kommer och hälsar på. Jag känner mig alltid som att jag skördar frukterna av det jobb jag gjort som mamma då jag får förmånen att umgås med dem. De är så fina och goa och omtänksamma både mot mig, C och varann.

120922 Mat och hantverksmarknad i Delsbo.

På lördan (22/9) åkte vi till Delsbo. Det var Mickelsmässmarknad där och det är ju alltid roligt att kika på nåt nytt. Regnet stod som spön i backen då vi kom dit men många marknadsstånd hade lyckats komma in under tak. Det fanns väldigt mycket grönsaker och mat och massor med fina hantverk men vi köpte inte en endaste liten grej. Om det var regnvädret som gjorde att vi inte handlade eller om det var för att vi tyckte att vi inte behövde något vet jag inte. Antagligen båda delarna.. Det fanns en utställning med gamla grejor också som var rätt intressant så där tillbringade vi lite tid.

120922 Sture Collin och några av hans 100 gubbar.

Istället åkte vi till Färila för att se utställningen ”100 gubbar” för nu var det öppet. Konstnären, Sture Collin, var själv på plats så vi fick en pratstund med honom också. C känner honom sen tidigare då C hjälpt honom med att få några konstverk på plats i kommunen.
Gubbarna var roliga att se men jag hittade inte C bland dem.😉 Däremot kunde vi se vissa likheter med kändisar hos några av gubbarna. Det stod även ett konstverk på golvet där som inte var riktigt färdigt. Konstverket hette ”Familjen” och vi blev lite fundersamma på vad det var gjort utav. Vi fick veta att det var gjort av portionssnus. Sture snusar och höll på att rensa ur locken på några snusdosor då han fick idén till konstverket. Det var mycket pengar nedlagt i det konstverket kan man då påstå men samtidigt så har ju konstnären fått valuta för sina snuspengar då han kan återanvända snuset.🙂

120922 ''Familjen''.

När vi fått våra konstnärliga sinnen tillgodosedda och var på väg hem så var vi riktigt fikasugna och eftersom vi passerade Ljusdal på vägen hem så for vi in till vårt favoritfik, Ljustorget, och smorde kråset där. Jag kunde inte låta bli att ta en kolapaj igen men C tog en chokladmazarin med mintsmak.

På söndan (23/9) bestämde vi oss för att ha en slödag. Det var ju ändå söndag. Vi fick ett trevligt avbrott då våra vänner (som vi var till på torsdan) kom för att få hjälp med några bilder som behövde in i photoshop för att bli lite klarare i skärpan. De hade haft älgar på tomten och fotograferat dem och ville skriva ut någon bild men de var lite ”dimmiga” men det fixade jag snart i photoshop.

120922 Chokladmazarin med lite mintsmak.Vad vi gjorde på måndan minns jag inte… men på tisdan (25/9) var det dags att åka till ”Ögon” i Hudiksvall för ett återbesök. Jag satt som vanligt och virkade i bilen för jag är så evinnerligt trött på den vägen.
På sjukhuset blev det sedan ett väntande. Jag vet inte om det var för att de gjort om där så att man istället för att anmäla sig i receptionen får gå direkt upp till mottagningen och där behöver man inte anmäla sig utan får sätta sig i väntrummet direkt. Nackdelen med det är att de inte ser när patienterna kommit och kan då inte plocka in dem lite tidigare för att kolla syn och sånt. 15 minuter efter utsatt tid fick jag komma in till en ögonsköterska som kollade synen och ögontrycket och droppade pupillvidgande i ”det onda ögat”. Sen var det att vänta igen och i väntrummet hörde jag att många var irriterade på att vänta så länge på att få komma in till läkarn. En timme efter utsatt tid fick jag då komma in till läkarn. Väl därinne gick det fort. Ögat såg ut som sist och jag ska fortsätta att ta 10 mg Prednisolon till nästa återbesök som ska bli om 1 – 1½ månad. Hon vill inte sänka kortisondosen för snabbt. ”10 mg är en hög dos men det är ändå betydligt lägre mot vad du haft” som hon sa.

120922 Bröd och mjukisdjur.

Jag hade haft en fundering på att vi skulle åka ner på stan efter undersökningen men som vanligt blev det så att jag ville bara så snabbt som möjligt hemåt. Det är jobbigt att undersöka ögat (tycker jag) och då det blir väntetider så är det ännu mer tröttande. Vi for hemåt men jag hade fått flytta min badtid från förmiddan till eftermiddan så det blev att mellanlanda i Ljusdal. Eftersom vi var där i god tid och det var lunchtid så åt vi lunch på Morrins. Biff med bambuskott och ris valde vi båda två.
Efter att jag badat fick vi äntligen åka hem och då stupade vi i säng och sov middag en stund.

På onsdan (26/9) var vi till Leif och gratulerade honom på 65-årsdagen. När vi kom dit var hans mamma där och hans båda systrar och en svåger. De spelade och sjöng när vi kom dit och det var riktigt mysigt. De är musikaliska i den familjen. Vi blev bjudna på både smörgåstårta och gräddtårta. Tur vi inte hade ätit kvällsmat innan vi åkte dit.🙂

120922 Glas, silver och hattar.

På fredan (28/9) sen snabeldraken fått motion tog vi en tur till Ljusdal. Först tog vi en fika på Ljustorget (kunde ju skylla på att C hade namnsdag) och sen åkte vi runt lite i omgivningarna och tittade på hösten och fotograferade höstbilder. De bilderna får komma med i nästa blogg för jag har inte fixat till dem än.
På kvällen hade vi riktigt fredagsmys med räkor, kex och ost och såg två(!) filmer. Först såg vi ”En fiende värd att dö för” och så fortsatte vi med ”Nobels testamente”. Snoozen tyckte också om fredagsmyset med räkor.🙂

120928 Jag åt en god vanilj och kardemumma bulle. 120928 C som hade namnsdag åt en hallonmoussetårta.

Igår (29/9) löste vi melodikrysset som vanligt. Sen började jag göra en drömrulltårta. Blev inspirerad på torsdagskvällen då vi såg ”Hela Sverige bakar” på sjuan där de bakade drömrulle. Jag hade ett ”äkta” recept och ville testa. Hm. Själva rulltårtssockerkakan blev fluffig och fin men då smörkrämen skulle på så var det ett elände att få dit den. Dessutom var det alldeles för lite smörkräm för att ens täcka rulltårtan så jag fick göra en laddning till med smörkräm. Under tiden jag bakade kom först Leif och sen äldsta dottern E. E fick hjälpa till med att smeta ut smörkrämen. Ja… den blev rätt god ändå trots att själva sockerkakan blev rätt mycket plattare än vad den var från början och det knappt syntes att det var smörkräm i den. Men det kändes att det var smörkräm i.🙂

120921 Snoozen blir gosad med av E.

E och jag tog oss sen en tur till Ljusdal. E skulle köpa te på Wahlins och när vi kom dit så hittade hon massor med bakgrejor som hon har användning av då hon gör sugarpastetårtor så vi blev där länge och väl. Nu köpte hon inte mer än en grej till sin bakning men hon vet var hon kan få tag på sånt nu i alla fall. Jag som inte skulle köpa något köpte ändå en påse med te. Choklad-chili te. Doftade helt underbart gott så jag kunde inte låta bli.
Nästa anhalt var Ljustorget. Där gick vi också rätt länge och E köpte en fin lykta och ett ljus till sig själv och två ljus som hon och sambon skulle ge bort. Vi hade ju fikat hemma så vi skulle inte fika på Ljustorget den här gången men efter en sväng in i caféet så åkte vi ändå hem med 3 macaroner i en påse.🙂
Hemma kokade jag tevatten och så testade vi choklad-chili teet tillsammans med macaronen. Det var inte så mycket smak på teet som jag trodde det skulle vara men jag ska låta det dra lite mer nästa gång jag ska dricka det teet.

120928 Döskalleljus på Ljustorget. 120929 Blåbärsmacaron och hallonmacaroner från Ljustorgets café.

Strax efter att E åkt hem så kom sonen T på besök. Han hade ringt innan och jag frågade om han ville ha mat men han ville att vi skulle äta pizza så jag slapp laga mat. T och jag åkte ner på byn efter de beställda pizzorna som han betalade. Han tyckte att vi alltid bjuder på något så nu var det hans tur. Det tackade vi förstås för. Sen satt vi vid köksbordet och pratade och drack kaffe tills han åkte hem igen.
En trevlig dag och en lika trevlig kväll. Härliga ungar!🙂 Vad jag är tacksam för mina tre underbara ungar!

111224 Ellinor, Thomas och Linn. Mina underbara ungar!

Idag har C och jag slösöndag…🙂

10 responses to “Konst, marknad och en massa fikastunder.

  1. Ja du det med minnet har jag och Jan väldiga problem med också. Undrar om det beror på åldern. Men vad mycket ni gjort du kämpar på du. Jag vill men orkar inte eller lite lat kanske kram

    • Jo, nog tror jag det beror på åldern. Det är ju bara närminnet som är drabbat – annars går det ju bra att komma ihåg saker och ting som hände för flera år sen…
      Det är ju inte direkt några ansträngande aktiviteter vi håller på med tackochlov. Men det är uppiggande att göra något. Däremot så blir det inte så mycket gjort här hemma… Du ska se att du snart orkar lite mer du med då du slipper den jobbiga behandlingen du går igenom nu.
      Kram.

  2. vilken härlig bild på goa ungdomar! O alla liknar dig, fast på olika sätt!
    Ja nu har jag läst om era bravader och jag tycker ni är såå aktiva! Marknader går jag knappt på längre, bara om det är medeltidsmarknader. Och fika gör jag ju inte heller, jag är billig i drift jag! Fast, jag har planer på att ibland unna mig att fika med en macka här på byns fik där de bakar brödet själva. Sånt gillas även av mig.
    Nu har vi pysslat hela långa helgen, fast idag blev det skogen en stund i det fantastiska höstvädret. Bra att ögat inte var sämre i alla fall, men tänk, hade du kunnat föreställa dig hur långdraget det skulle bli?
    Kramen till er båda, nu kallar Hasse till middag

    • Ja det sägs att ungarna liknar mig men på olika sätt. En av dem som jobbar på Ljustorget sa senast igår att E var lik mig.
      Jo, det blir en hel del aktiviteter här nu när vi är hemma båda två. C blir lätt rastlös och då är det bra att hitta på nåt att sysselsätta sig med. Inte konstigt att jag inte hinner med bloggen och att susa runt och läsa bloggar nu för tiden.🙂
      Se till att unna dig fika ibland för det förgyller vardagen rätt rejält.🙂
      Jag tror ni haft bättre väder i Dalarna än vad vi haft. Här var det solsken i morse men det gick över och det blev molnigt och blåsigt. En stund på eftermiddan kom solen fram igen men det blev inte så länge och då hade vi redan boat in oss vid varsin dator så vi blev kvar inne. Jag tittade faktiskt på tv en sväng idag också. Reprisen av Lyxfällan. Och nu är det snart Moraeus och då sitter jag där framför tv:n med min virkning… tills Snoozen upptäcker vad jag håller på med och kommer för att bli kliad. Eftersom jag virkar med svart garn så får jag kasta ifrån mig virkningen snabbt så jag slipper få mer Snoozhår än vad det ändå blir i virkningen.
      Skönt att se att det är fler än vi som äter sen middag.🙂
      Kramen.

  3. Härligt att läsa om er dagar och JA fina ungar har ni😉.
    Ska snart åka upp till mina ,ska vara barnvakt över helgen för första gången till mina små ”chokladbitar” och även träffa mina ”riktiga” och umgås.
    Kram!!♥

    • Ja visst har vi fina ungar.🙂 Jänterna ser ju C som sin pappa så han får väl ta åt sig av äran han med.🙂
      Mysigt att få vara barnvakt ”på riktigt” och även träffa era ”riktiga” ungar. Blev mycket riktigt det där.
      Kram.

  4. Ja, det märks att dina barn tycker om att umgås med dig och C, härligt ! Som vanligt har ni varit duktiga på att göra saker och umgås med vänner, ni är duktiga !
    Faktiskt var jag på Kaffehus med mina arbetskamrater i fredags efter jobb, det var mer än 2 år sedan sist tror jag ( när jag började försöka gå ned i vikt😉 ) det var jättetrevligt men vi blev alla besvikna på kaffebrödet, rent för stora och dyra tårtbitar ( hade räckt med hälften så storan och då kanske inte så hutlöst dyrt ) och rent på tok för sött, nästa gång tar jag nog hellre något smörrebröd😉.
    Minnet ja, det är som min f.d. svärdotter brukade säga, Guldfiskminne😉.
    Sköt om dig, kram

    • Ja det är så roligt att de vill komma hit och träffa oss. Vi försöker fördela tiden hos dem vi också när vi är ner till Bollnäs. På tisdag ska sonen få hjälp av C att sätta upp en tavla. Jag ska vara med som ögon…🙂 Tur man duger till nånting.
      Vi kan ju göra mycket tillsammans nu när vi är hemma båda två. Och med en lite rastlös sambo så händer det en hel del.
      Vill du ta en tårtbit då du går på kaffehus så försök att dela med en kompis om bitarna är stora. För mycket blir inte gott och inte billigt heller.
      Guldfiskminnet har kommit smygande den senaste tiden och det är närminnet som sviker. Blir nästan ”mörkrädd” ibland när minnet sviker så där. Därför är det bra med bloggen för då MÅSTE jag komma ihåg och sen har jag allt nerpräntat så jag kan gå tillbaka och titta. Det är ju så fyndigt här på WP så man kan söka på olika ord och få upp alla bloggar med just det ordet. Fotona hjälper mig också att minnas men då gäller det att komma ihåg att ta med kameran. Alla tider på sjukvårdsinrättningar hjälper mobiltelefonen mig att komma ihåg plus lapparna på kylskåpet då förstås.🙂
      Ha det gött!
      Kram.

  5. Hej igen, inte var vi fint väder inte, det regnar o skvätter vareviga dag. Nu har Blinka fått en regnjacka så hon håller sig torr och ren om magen. Hasse har åkt till stan för att ”knacka dörr” helt otroligt att inte callcenter lyckas boka in besök åt honom men åt alla andra säljare! Nu kan dom dessutom boka i Värmland, vi bor ju bara en mil från gränsen men där funkade det tydligen inte alls. Trist är vad det är!
    Nu tror jag att jag trotsar regnet och går min första stavpromenad i byn. Har velat låta Blinka snusa omkring ett tag först, för det är så mycket nya dofter. Men, när man går med stavar får hon gå i kort lina och då vägrar jag stanna för att hon ska få gå o ”läsa tidningen”
    Kram på er

Kommentera

