Tandläkarbesök, ”Fulfoten” och lite av varje.

120913 Rabatt vid grillplatsen.

Det blir mer och mer höst här hos oss. Träden skiftar i gult och orange även om vi har en hel del grönt i träden ännu. Tallarna vid vår tomt släpper massor med barr så C har rensat takrännorna igen. Bäst att hålla efter.
Vi har börjat använda braskaminen oftare på kvällarna och får en skön och go värme. Jag stänger till sovrummet för där vill jag inte ha alltför varmt då det är dags att sova. Sen är det mysigt att grilla korv i braskaminen också.🙂

Vad har då hänt här sen sist?
C har fixat en rabatt vid grill/solplatsen för clematisen och den finska rosen vi fick av Nitha och Mäster för några år sen. De har inte verkat trivas nåt vidare där vi satte dem från början men nu har de fått en egen rabatt. Hoppas de trivs bättre nu. Får väl plantera nånting mer där också för det är lite plats över men det får vänta till våren.

Torsdag (13/9) var jag till tandläkarn i Bollnäs. En tand skulle lagas och så skulle han ta tandsten och polera mina tänder. 1400:- slutade det på. Varför ska det vara så dyrt att gå till tandläkarn? Jag måste dit en gång per år p.g.a. de mediciner jag tar som ger muntorrhet och större risk för hål i tänderna.
Efter mitt tandläkarbesök hämtade vi upp yngsta dottern L och så for vi till Alfta för att gratulera min far som fyllde 76 år den 12/9. Hos mor och far blev vi bjudna på en jättegod smörgåstårta, nybakad vetelängd och rulltårta.

120913 Smörgåstårtan vi blev bjudna på hos Mor och Far.

På fredan (14/9) blev det en resa till Gävle sjukhus och hudmottagningen med min ”fulfot”. En annan läkare denna gång och så hade hon en kollega med sig som bröt på tyska. De tittade och frågade och hämtade överläkarn som också tittade och frågade. 3 läkare som stod där och kliade sig i skallen… ja det är väl typiskt för de grejer jag råkar ut för.
Till sist blev det en ny biopsi (vad de förväntas se på den vet jag inte) och så skrapade de av hud i ett provrör som de skulle skicka till Uppsala för analys. Det ska kollas om det är svamp jag har på foten. Jag fick även en svampsalva utskriven (Lamisil) som jag ska använda tills läkarn på hudmottagningen hör av sig om provsvaren. Om det blir nåt mer återbesök vet jag inte.
Det visade sig att Lamisil varken fanns på sjukhusapoteket där i Gävle och inte heller i Järvsö, dit jag ringde för att kolla om de hade den. Lamisil omfattades heller inte av förmånen (högkostnadskortet på apoteket) fick jag veta av apotekarn i Järvsö dessutom var den rätt dyr. Däremot hade de en salva som heter Terbinafin (50:- billigare än Lamisil) som omfattades av förmånen och den hade de hemma. Vi som börjat åka mot Valbo fick vända tillbaka till hudmottagningen för att få läkarn att skriva om receptet för kan jag få mediciner på högkostnadskortet så då vill jag ha det. Läkarn hade inte hunnit gå på lunch och var snäll och skrev ett nytt recept, denna gång på Terbinafin.
Då kommer en fråga upp i mitt huvud. Varför måste jag som patient hela tiden vara alert och på hugget och kolla upp vilka mediciner som omfattas av förmånen? Borde inte läkarna vara måna om att vi patienter får det så billigt som möjligt?

120918 Mosaikgolvet som C har lagt vid ingången till biblioteket i Färila.

När jag fått rätt salva utskriven så åkte vi till Valbo och IKEA. Inte för att vi skulle handla något särskilt utan bara för att göra något. Vi köpte några småprylar i alla fall (servetter behövs ju alltid) innan vi gick till restaurangen och åt kotlettrad med pommes frites vilket, enligt mig, är den bästa maten de har på IKEA-restaurangen. Vi kostade t.o.m. på oss en varsin efterrätt, chokladpudding, som kostade 7:- styck. Fredagsmys…😉 Sen var vi nöjda med vårt besök i grannlandskapet så vi åkte hem till Snoozen som varit inne då vi var borta. Han blev glad då vi kom hem fast först grälade han på oss då han fått vänta så länge på att få komma ut och göra sina behov. Han valde själv att vara inne då vi åkte eftersom det var ruggigt och regnigt ute.
När vi åker till Hudiksvall eller Gävle, ja även då vi åker till Bollnäs, så tar jag med mig virkningen och sitter och virkar i bilen då vi åker eftersom det i stort sett alltid är C som kör. Det blir några varv på virkningen varje gång.🙂 Nu tar jag med mig den svarta löparen jag virkar till äldsta dottern och hemma virkar jag på en lila gardinkappa till sovrummet men gardinkappan är snart färdig och blir lite otymplig att ta med sig, därför brukar jag ha en lite mindre virkning på gång samtidigt.

120915 Orkidén från Nettan.

På fredagskvällen fick vi besök av Nettan, min goa vän från Alfta. Hon hade med sig en fin orkidé och godis till oss. Vi hann in några timmar på lördan då vi som vanligt hade massor att prata om. C höll mest till framför tv:n. Han var väl inte så intresserad av vårt babbel kan jag tro.

På lördan (15/9) sov vi rätt länge, trötta efter Gävleresan och en sen fredagkväll. Sen blev det som vanligt Melodikrysset och samtidigt intag av frukosten. Åh, vad jag gillar lördagsmornarna. Det är mysigaste frukosten på hela veckan och så är det kul att lösa melodikrysset också. Vi äter kokt ägg, varm choklad (riktig choklad gjord på kakao och socker) och smörgås. När C jobbade så åt vi alltid gröt på vardagarna men nu blir det oftast te och mackor därför känns det lite lyxigare då vi äter något annat då det blir helg.

Resten av lördagen gick åt till städning. Skönt att få det gjort. På kvällssidan kom Leif och hälsade på en sväng.

Söndagen gick obemärkt förbi. Vi slöade framför datorerna och tv:n.

120918 Fågelstaty utanför konsthallen i Färila.På måndan (17/9) var det då dags igen. C var till HC och träffade sin läkare. Ja, jag var också med.🙂 Det resulterade i att han blev sjukskriven resten av året. Det är ju några undersökningar inplanerade framöver och så blir det ett återbesök på HC i december igen. Nu får vi hoppas att FK inte har några synpunkter på sjukskrivningen.
På eftermiddan var det min tur. Jag har fått en remiss till en kurator då jag kände att det blivit lite väl mycket (mest sjukdom och elände) som ligger och bubblar inom mig. Jag behöver nån att bolla och bearbeta allt med. Nån som inte hör till familj och vänner. Kuratorn var bra. Jag ska tillbaka till henne några gånger till och det känns bra.

Igår (18/9) blev det inget bad för mig eftersom hudläkarn tog en bit hud och kött från mitt ben. Jag är ju extra infektionskänslig också nu när jag får Remicade-droppet. Det var jag när jag stoppade i mig alla TBC-mediciner också men klarade mig bra från infektioner (förkylningar och annat) då och hoppas klara mig lika bra nu.
Vi ville ut och röra på oss så vi åkte till Färila och tänkte gå på en konstutställning som heter ”100 gubbar”. Det är Sture Collin som gjort dessa gubbar. Nu fick vi inte se några gubbar då de denna sista vecka har öppet bara fredag – söndag.😦 Vi kikade in på biblioteket i Färila där de vid ingången har ett fint golv. Det är C som lagt mosaiken där och det är konstnären Gunnar von Gegerfeldt som gjort själva konstverket. Vi passade också på att handla på Delins (ICA-butiken i Färila som är i två våningar och har ett stort utbud av varor) då vi ändå var där och sen åkte vi hemåt via Ljusdal och tog då en fika på Ljustorget. Där åt vi en varsin kolapaj tillsammans med deras goda kaffe. Åhhh… den pajen var god!

120918 Kaffe och kolapaj på Ljustorget.

Vi hämtade även en ljudbok och en film jag reserverat på biblioteket i Ljusdal så filmen, ”I nationens intresse” med Mikael Persbrandt som Hamilton, såg vi igår kväll.

Idag har vi inte gjort nåt särskilt. Tänkte åka till vänner och fika men de var inte hemma (tur vi ringde först då de bor ca 3 mil härifrån) så då blev det slödag idag. Det passar till vädret… regnskurar varvat med några solstrålar ibland och så blåser det lite. Nu ska jag ta itu med kvällsmaten och jag tror jag ska göra chokladrutor också för det är lite skralt med fikabröd här just nu. Då gör jag ju nån nytta idag i alla fall.🙂

Vill du veta vad bilderna föreställer så peka med muspekarn på bilden så får du en bildtext.

120628 Snoozen är kamouflerad och smälter in i stenarna.

14 responses to “Tandläkarbesök, ”Fulfoten” och lite av varje.

  1. Bra att kunna förena nytta med nöje när du åker bil🙂
    Du har som alltid mycket på gång…. IKEA är ju också roligt att gå o kolla på, alltid något som följer med hem😉
    Ha det gott, kram Britt Inger

    • Ja nå role lärer man ju få ha på dessa resor.😉
      Ja de gånger vi är på IKEA så följer det med nån liten pryl hem. När C renoverade hus på sitt jobb blev vi rätt trött på IKEA eftersom de tog kök, garderober och liknande därifrån och det var alltid vi som var dit och beställde och tittade och sen fick vi dit och komplettera också. Men de har bra grejor.
      Ha det gött!
      Kramen.

  2. Hej! Jag har redan skjutit upp mitt nästa tandisbesök en gång för jag har inte råd nu i samband med flytten. Jag fick också utskrivet tabletter för min muntorrhet förut men dom smakar blä så dom tar jag inte.,
    Nu är huset fullt av kartonger o jag mår piss. Det beror inte på flytten utan på att Saija står inför en tuff skilsmässa! Skriver inget om det i bloggen. Hennes bästa vän och granne kärade ner sig i Jonas och det har varit ett helvete där med en massa lögner och elände sista veckorna. Efter två tidigare otrohetsaffärer pallar inte Saija mer då hon märker hur Jonas ljuger för henne igen. Det förstår jag så väl, känner mig bara så maktlös. Hon är sjuk, arbetslös och har tre ungar att ta hand om varav den mellersta, nyblivna pappan nu också blivit fast för haschrökning…
    Ja som du förstår så virvlar tankarna i skallen så jag inte kan koncentrera mig på nånting. Men men, vi är stronga kvinnor i släkten så det ska nog gå detta också. Om hon så vill så åker jag självklart till henne några dagar när väl flytten är över.
    Kramen

    • Hej! Jag har en snäll tandläkare så jag får dela upp betalningen och det är då tur det. Måste lära mig att lägga undan pengar under hela året så jag har råd med tandhygienisten och tandläkarn. De brukar kalla mig ungefär samtidigt så det blir en rejäl sudd då det blir så dags.
      Fy sjutton vad du/ni har att brottas med mitt i flytten. Klart du mår piss. Lider med Saija. Lögner är för jä-ligt. Så det har hänt förr också? Ja det sägs ju att har nån varit otrogen en gång så blir det oftast fler. Stackars jänta. Jag förstår henne också. Och jag förstår din känsla av maktlöshet för så är det ju… det är ju hon som är mitt i smeten. MEN hon känner säkert ett stort stöd från dig (och Hasse) mitt i det här. Hon kommer att klara av det här för som du skriver så är ni stronga kvinnor i släkten. Och så strul med den unge fadern också… Jag hoppas det går att få stopp på hans rökande för sånt leder bara till en massa annat elände. Där bör hon försöka få hjälp av nån drogsamordnare eller liknande men det kanske redan finns om han blivit fast.
      Om jag kunde skicka energi till dig skulle jag göra det men jag tvivlar på mina gåvor då det gäller sånt. Men du ska veta att jag tänker på dig. Behöver du nån att häva ur dig hos så finns jag bara ett telefonsamtal bort.
      Lycka till med flytten. Tänker på dig.
      Kram.

  3. Hej vännen
    Så du har oxå varit på hud. Så även jag, fick svar på biopsin via telefon. Svamp och ny medicin. Första gången sa dom psoriasis och skrev ut Dermovat, men sen blev det Cortimyk. Den hjälper mot klåda oxå villket inte vanlig fotsvampsalva gör enligt min hudläkare, fan trott.
    150 kronor ner i soptunnan, blir så trött. Man har ju gott om pengar med sjukbidrag;)
    Vad skönt att gubben din blev sjukskriven resten av året, bara han nu vilar upp sej ordentligt så kommer nog våren med nya krafter. (Vägrar tänka på vintern)
    Annars går bygget sakta framåt, formbygge av ny bod och fombygge av gång och uteplats på framsidan står på tur. Allt ska ju gjutas så många tjänster ska in iform av betongbil med betong och killen som ska hjälpa S att gjuta gångarna med mönster betong. Vet inte när det är dax så fortsättning följer…….
    Ha en fortsatt trevlig vecka och hoppas att vädret blir lite bättre hos er
    oxå, Kram

    • Hej min vän!
      Oj vad jag hoppas att det är svamp jag har också. Men jag har ju ingen klåda… och det är ju vanligt då man har svamp.
      Ja visst är det för jä-ligt då de skriver ut fel sorts medicin och så får man ingen ersättning på något vis utan står där med en medicin man inte har nån nytta av. Och en sladdrigare plånbok… Men vad bryr de (läkarna) sig om det?

      Ja det var bra att C blev fortsatt sjukskriven och nu är det väl bara att hoppas att inte FK ska bråka om det på nåt sätt men det tror jag inte att de gör. C träffade sin FK-kontakt och hon verkade vettig och förstod (och såg) att han inte är pigg. Hon tyckte att han såg mager och klen ut, sa hon till honom. Vi får väl hoppas att det som sitter i lungan försvinner helt och att han då får lite mer ork för det är ju den som tryter.
      Jag ser heller inte fram emot vintern men vägrar inte tänka på den.🙂 Oroar mig istället för att C ska envisas och skotta snö tills han stupar så jag hoppas det blir en snöfattig vinter. Jag kommer att följa honom som en skugga då han ska ut och skotta snö och vi har två snöskyfflar så jag ska då se till att ta så mycket jag bara kan och hålla ett öga på honom så han inte tar i för mycket utan vilar ibland. Det är ju det som är svårt för honom att acceptera – att han måste dela upp det han vill göra i mindre stunder och se till att vila däremellan. Jag förstår honom fullt ut för jag har varit i den situationen själv och blir fortfarande förbannad på mig själv för att jag inte orkar.

      Vad gäller bygget är det ju tur att det går sakta framåt och inte står stilla.🙂

      Nu har vi haft finväder idag och halva dan igår också. I morse vid 8-tiden var det -2º här och det lärer nog bli -grader även inatt som det verkar men då får vi nog en fin dag i möre med.🙂

      Ha en skön helg och krama S och ungarna från oss.
      Kramen!

  4. Hej,
    Din Snooze är ganska lik mitt Bus!!!!
    Kramis Lena

  5. Ni har fullt upp ni!
    Skönt att C blev sjukskriven så att han har möjlighet att få igen krafterna, men jag förstår att han kan ha svårt att ta det lugnt…
    Mediciner ja…sitter och väntar telefonsamtal från min läkare och få se, vad han säger, det ska ändras lite på medicinlistan, fast han är bra på att skriva ut ”billiga” alternativ och det är ju jag bara tacksam över.
    Jag ser väl inte fram emot vintern, men vi klarar ju oss inte ifrån den så det är bara att gilla läget och jag hoppas att det inte blir så hemskt mycket snö och helst inte så jädrans kallt heller…
    Mysig är han er lilla Snoozen, så fin!
    Så bra, att du får komma till en utomstående och prata om det som ”tynger” dig, hoppas att det kommer att kännas bättre inom dig..
    Ha dé!/Kram

    • Ja ibland är det fullt upp men det finns även lugna dagar och stunder.
      Det är svårt att vänja sig vid att krafterna tar slut och att vara tvungen dela upp det man gör i kortare arbetspass men då kroppen säger ifrån så har man ju inget val. Men det gäller att stoppa i tid också så det inte blir nåt stök med ett hjärta som inte orkar med… Om jag tar i för mycket gör inte så mycket – jag får bara extra mycket värk och det är inte så farligt men om C tar i för mycket kan det straffa sig med en hjärtsäcksinflammation eller nåt ännu värre.
      Mediciner är ett elände och att få dem rätt doserade och få rätt sorter är inte det lättaste. Tar jag ut alla mina mediciner på en gång så kommer jag upp i frikort på en gång så för mig spelar det ingen roll om det är ”billiga” alternativ när det gäller det receptfria. De byter ju ut medicinerna hejvilt på apoteket så det är inte alltid det lättaste att känna igen den medicin jag ska ta ibland då den inte heter som på receptet. Nu har de iaf börjat skriva på etiketten att ”du har här xxxx istället för xxxx som står på recptet” eller nåt liknande och det är till stor hjälp. Då de bytte ut min Tenormin för några år sedan så blev jag sämre för den billigare sorten (det skilde 10-15 kr på en förpackning) fungerade inte på mig och enligt apoteket så var det fler som upplevt det med just den sort de bytte ut Tenorminet med så det var inga problem för mig att få rätt sort då läkarn skrev ”får ej bytas” på mitt recept. Den här gången har läkarn inte skrivit det så nu får jag betala mellanskillnaden igen… Men oftast är ju den billiga lika bra som den dyrare och naturligtvis bör man sträva efter att det ska kosta så lite som möjligt vare sig man får det på högkostnadskortet (förmånskortet?) eller betalar själv. Det är ju våra skattepengar som får betala för dem (bl.a. mig) som kommit upp i högkostnadskkort och inte länger behöver betala för sin medicin.

      Ja, jag hoppas det kommer att kännas bättre inom mig så småningom. Kuratorn verkade vettig iaf och det var lätt att prata med henne.
      Ha det gött och hoppas de lyckats ändra medicinerna så det blir till det bättre för dig.
      Kramen.

  6. Hej vännen! Som alltid finns du här så man kan gnöla, ”ler” Har precis pratat med dotra, skilsmässopappren är påskrivna och inskickade (!) fast det blir ju betänketid då de har Paulina ihop. Han har flyttat till en egen lägenhet och de har nu varannan vecka hand om Paulina. Ormen i paradiset har redan tillbringat en helg hos honom, så snacket om att det inte hade hänt något innan är bara nys. Saija har gråtit och spytt och mått allmänt risigt men kände sig strarkare idag, o hon har gott stöd av grabbarna som säger att det kommer att bli bättre hemma nu! Själv har jag ont i ryggen men det var inget annat att vänta, o stackars Hasse hade idag 2 timmars väg till jobbet i Falun! Nä, dom måste hitta bokningar som passar honom bättre, hellre på Värmlandssidan dit det inte är lika långt.
    Nu låter jag allt ta den tid det tar, bryr mig inte om att gardiner inte blir upphängda eller kartonger tömda, Hasse hinner inte i veckorna och jag har ju tummen mitt i hand.
    Ta hand om er/Kramen

    • Fy sjutton. Jag lider med Saija som måste gå igenom det här. Och med dig som får stå vid sidan av och försöka stötta men jag kan tänka mig att du känner dig rätt maktlös. Ingen vill ju att ens barn ska behöva gå igenom något sådant. Skönt att Saija har stöd av sina pojkar och att de tror på en bättre framtid därhemma efter det som hänt. Saija kommer att gå stark ur det här men vägen dit är inte enkel. Du får ge henne en kram ifrån mig.
      Undrar om ”Ormen” verkligen tänkt sig för… har han nu varit otrogen med henne kommer han nog vara otrogen mot henne längre fram för tyvärr så brukar inte de ränderna gå ur.

      Ja vi får verkligen hoppas att Hasse får jobba närmare Säfsen för att ha 2 timmar till jobbet är inte vettigt.
      Du gör rätt i att låta allt ta sin tid nu. Huvudsaken är ju att ni är på plats – resten hinner ni fixa till. Ni har ju all tid i världen att fixa det. Se till att ryggen får vila nu så du slipper värken i den. Nog är det väl himla tråkigt att det alltid ska bli värk och elände bara man gör något när man är en värkkäring. Tur vi är vana att ha värk ändå…
      Ha det gött nu och känner du för att prata nån gång så bara ring.
      Kramen.

  7. Låter bra med en utomstående att få prata av sig med, skönt att du gillade henne.
    Sköt om dig, kram

Kommentera

