Sjukhusbesök, bärplockning, grillfest… det händer nånting nästan jämt.

120911 Det är så dags nu...

Tiden rinner iväg och jag hinner inte med… så känns det.
Höst har det blivit som det känns nu efter flera dagar med rejält blåsväder och så nån dag med lite mindre blåst men träden börjar få gula löv och det blåser löv omkring mig då jag är ute. Ofta är det så kallt så altandörren, som stått öppen hela vakna dygnet i sommar, får förbli stängd och så får vi ränna där och kolla om Snoozen vill in. Ja Snoozen ja, han tillbringar mer och mer tid inne han med. Blåsväder tycker han inte om så såna dagar stannar han gärna inne och sover. Men igår kväll och idag har det varit riktigt skönt ute (trots blåsväder).

120903 En stor minnessten mitt i skogen.

Sist jag skrev så skrev jag att vi laddade inför kommande vecka och det behövdes minsann.
På måndan (27/8) var det dags för min tredje behandling med Remicade-dropp.
C skjutsade mig dit och följde med mig upp till dagvårdsavdelningen men åkte sedan ut på stan. Den här gången var det mer personal (slut på semestrarna) så de kom igång rätt snabbt med droppet. Tidigare har det tagit ca en timme innan de ens fått igång droppet.
Jag berättade för en sköterska om mina biverkningar (diarréerna och illamåendet) som har återkommit varje vecka så nån magvirus lär det inte vara fråga om. Däremot så kommer besvären onsdag, torsdag för det mesta så jag hade börjat fundera om Metoject-injektionerna har något med det att göra. Förstärks Metojectet av den biologiska medicinen? Sköterskan tyckte att jag skulle ringa till reumatikersköterskan och fråga om detta men efter att jag sovit en stund, som jag gärna gör då jag får mitt dropp, så kom sköterskan med en lapp till mig. Då hade hon varit och pratat med min reumatolog och han tyckte att jag skulle sänka Metojectdosen från 0,5 ml till 0,3 ml och ta Folacin 6 dagar/vecka istället för 4 dagar/vecka.
Vad snällt av sköterskan att kolla upp det där åt mig så jag slapp ringa.🙂
Jag fick lunch (korv stroganoff och ris) och det smakade riktigt bra. C kom upp en sväng och tittade till mig. Han hade varit och klippt sig. Efter en stund så tröttnade han på att sitta där, ”roligare än så här kan jag ju ha” sa han, och så gick han igen. Jag slumrade en stund till och sen var det inte så lång stund kvar av mitt dropp och så fick vi åka hem. Resten av dan blev det inget vettigt gjort för min del.

120903 Skogsbäck.

På tisdan (28/8) fick vi kliva upp tidigt för då skulle C till Lungmottagningen i Gävle och han skulle vara där redan klockan 9 så vi fick åka vid halv 7-tiden. När vi klev innanför dörrarna där klockan 8:40 så var det en sköterska som fångade in oss innan vi ens kommit in i väntrummet. Hon kollade namnet på C och sa att han skulle varit där redan 8:15 för att ta prover! Som tur var hade C tagit med sig kallelsen och där stod inget annat än att han skulle var där kl. 9 så där hade de missat att skriva om provtagning. C fick följa med på en gång för att ta prover innan han skulle in och träffa läkarn. Men vad proverna visade vet vi fortfarande inte…
Om man nu ska dit visst lång tid innan läkartiden för att ta prover, varför skriver de inte den tiden då istället för att skriva läkartiden och ett tillägg om att man ska vara där si eller så många minuter innan för provtagning? Det har hänt oss några gånger att de skrivit läkartiden och så att man ska vara där x minuter innan för provtagning. Men så var det nu inte den här gången. Misstaget var deras. Är väl helknasigt också att vi som bor i norra delen av länet och har 15 mil till sjukhuset ska vara där redan 8:15 egentligen… inte ens sjukhusbussen har hunnit dit till dess.
Själva läkarbesöket tog inte så lång stund och det var ett positivt besked. Fläcken som är på C:s lunga har minskat så det verkar vara en inflammation som är på tillbakagång. Ingen tumör alltså som de trodde från början. Men det finns fortfarande lite kvar och när det försvinner vet inte ens läkarn.
När vi var färdiga med sjukhusbesöket funderade vi om det var något vi hade lust att göra i Gävle men kom inte på nånting alls så vi åkte hemåt igen men åkte över Söderhamn med baktanken att vi skulle till E-center. Vi var in en sväng på COOP vid E-center men gick snabbt därifrån. Kom på att det nog skulle smaka bra med lunch i Bollnäs men när vi kom till Bollnäs så kom vi inte på var vi ville äta någonstans så vi fortsatte mot Järvsö och hamnade till sist på Condis där vi åt en varsin ”liten” räkmacka. Sen åkte vi hem och sov middag.
Visst är det konstigt… när vi går här hemma så kan vi tänka att ”nu när vi ska till Gävle så kan vi kika på än det ena, än det andra” men när vi väl är där och gjort undan sjukhusbesöket så vill vi bara hem…

På onsdan (29/8) var den enda dagen den veckan som jag inte hade något inbokat. Därför tog jag tillfället i akt och bakade matbröd. C var ute och åkte lastbil med en kompis den dan.
Torsdan (30/8) var det dags för bad för mig. Leif kom på en fika innan jag åkte. Sen drog C iväg ut till skogs och fick tag på en del lingon.

120908 "Mördarsnigel".En mördarsnigel gjord av överdelen på en spiskrok, en gammal hjälm och kroppen av en docka.

På fredan (31/8) hade jag en tidig tid på ”Ögon” i Hudiksvall. C skjutsade mig dit och passade på att uträtta lite ärenden under tiden jag var på ”Ögon”.
Nu fick jag träffa min nya läkare igen. Hon undersökte och konstaterade att det var mindre veck på näthinnan nu än vad det varit sist enligt fotona som togs på ögat då. Jag får sänka kortisonet (Prednisolon) till 10 mg och så ska det bli ett återbesök efter ca en månad.🙂 Varken jag eller ögonläkaren vågade jubla än men fick en känsla av att det nog är på rätt väg nu. Hoppas verkligen det… får jag då sänka kortisonet med 2,5 mg/månad så borde jag vara fri från kortisonet i början av nästa år…
Vi åkte hem direkt efter att jag var klar på ”Ögon”. Jag hade lite lust att kika efter kläder nere på stan men orkade inte… som vanligt. Vi stannade på Hemköp i Delsbo och handlade mat istället.
På eftermiddan fick vi besök av E-B och C. Det var ett tag sen jag träffade dem men C var till dem då jag var hängig och bara låg för några veckor sen. Kul att de kom och hälsade på.

120901 Kantarell.

På lördan (1/9) hängde regnet i luften men på framåt kvällen kom solen fram och det blev så skönt ute så vi bestämde oss för att åka till skogen och plocka lite lingon och leta kantareller. Vi kom hem med båda delarna.🙂 När vi var i skogen ringde sonen, T, och talade om att han tänkte komma och hälsa på en sväng så när vi kom hem hade han redan kommit. Jag lagade en sen middag till oss så vi åt kl 21 den kvällen.
Söndag och måndag var vi också till skogs men plockade då mest bara lingon. Vi fick tag på lite blåbär på söndan så dem rensade jag när vi kom hem, det blev 2 kg, och gav dem till äldsta dottern E när hon kom på eftermiddan och hälsade på.

På tisdan (4/9) var det dags för bad igen för mig men innan badet var jag på provtagning. C skulle träffa sin kontakt på Försäkringskassan strax efter lunch så vi åkte tillsammans in till Ljusdal. Det blev ett glapp emellan mitt bad och C:s träff så vi åkte till Ljustorget och fikade. Det har blivit vårt favoritfikaställe för de har så otroligt gott kaffe och även gott fikabröd. Sen att alla som jobbar där är så gulliga och trevliga gör inte saken sämre.🙂

120904 Citronmarängpaj och Brownie med nötter. Gött fika på Ljustorget.

På onsdan (5/9) var vi i skogen igen. Vi åkte vi över Harsa och Lillbo mot Alfta och stannade till här och var för att i första hand plocka blåbär till mor och far. Vi fick ihop ungefär 4 liter blåbär men bra mycket mer lingon. Det var på sluttampen för blåbären. Sen dräller det i skogarna av thailändare, polacker m.m. och de är ju grymma på att plocka bär så vi fick väl vara glad för att vi överhuvudtaget hittade några bär.
När vi kom hem till mor och far blev vi bjudna på middag och det satt fint efter några timmar i skogen.

När vi åkte hem for vi över Bollnäs där vi stannade till hos äldsta dottern E. Hon behövde hjälp med att få upp en lampa ovanför matsalsmöbeln i vardagsrummet och vem kan fixa det bättre än ”pappa Christer”? Vi lämnade en nöjd E och stannade sedan till hos yngsta dottern L för att lämna några grejor och en kram förstås. Sonen T fick inget besök och ingen kram för han låg hemma i förkylning och feber. Jag ska ju undvika virus och baciller nu då jag är extra infektionskänslig p.g.a. min biologiska medicin.

120908 Så här grillar ''Berka'' korv.Så här grillar ”Berka” sin korv.

På torsdan (6/9) hade vi bestämt oss för att vi var nöjda med lingonplockningen för den här säsongen. De dagar vi var i skogen var vi väl ute i ca 3 timmar. DET känns i en värkkärings kropp minsann.🙂 Men vi hade sköna dagar i skogen och tog inte i mer än att vi klarade av det. Vi är ju inte så pigga och raska nån av oss längre. Det är ju tur att det finns stubbar och stenar att sitta och vila på.😀
C var iväg och sålde bären vi plockat. Det vi fick in täckte väl bensinkostnaderna och lite till och det där lite till åkte vi till Morrins i Ljusdal och gjorde av med på en varsin ”laxplanka”. Det var vi verkligen värda.🙂

På fredan (7/9) åkte jag ner på byn och handlade mat och garn. Här ska virkas… en svart löpare till äldsta dottern E.
Under tiden jag var nere på byn så motionerade C snabeldraken och vattnade blommor.
På eftermiddan satt jag och tittade på en film (”Eat pray love – Lyckan kärleken och meningen med livet” med Julia Roberts) och virkade på den svarta löparen och åt likörpraliner. ;-) C vilade en stund men sen lagade han middag. Skinkschnitzel med hemgjord potatismos! Gissa om jag kände mig lyxig…🙂 Men jag diskade i alla fall efter middagen.

120908 Härliga människor på grillfesten.

I lördags (8/9) efter melodikrysset, bakade jag Bregottkakor och en sockerkaka. De flesta bregottkakorna tog vi sedan med till ”Berka” dit vi var bjudna på grillfest. Vi fick ta med det vi ville grilla själva och så höll ”Berka” med resten.
Naturligtvis blåste det rejält och det kom t.o.m. en liten, liten regnskur på en gång vi kom dit men vi satt runt en öppen eld så vi kunde hålla oss varma. Vi hade en trevlig eftermiddag tillsammans med trevligt folk. Några av dem har vi träffat tidigare men en del ansikten var nya för både mig och C.
Underhållning fick vi också. En ung tjej hade med sin gitarr och spelade och sjöng och vår värd, ”Berka”, är trubadur så han bjöd också på några låtar, både egna och Cornelislåtar.
I fjol skrev jag om en vernissage vi varit på hos en kompis till C. ”Berka” var en av de två utställarna där. Mördarsnigeln är ett verk av ”kompisen”.

120908 ''Berka'' sjunger och spelar för oss.

I söndags (9/9) åkte vi till Hudiksvall. Men inte till sjukhuset denna gång. Vi var på höstmarknaden. Mycket folk var det så det var lite kämpigt att gå med kryckorna där men jag avlastar ryggen då jag har kryckor så jag orkar gå lite mer än annars. Vi var nog inte på marknadshumör precis för några marknadsfynd hittade vi inte. Med oss hem hade vi 4 älgkorvar som dottern E beställt, älgkorv och renkorv till oss själva, en burk hjortronsylt (men den var så himla dyr så nästa sommar ska vi ta mig sjutton plocka hjortron också) och ett par mysbyxor som dottern L beställt. Vi köpte inte ens kokosbollar…
Då vi åkte hem stannade vi på ”Brollans” i Ljusdal och åt kioskmat. Sen for vi hem och la oss och sov middag en stund.

Igår tog vi det lugnt. Jag tog itu med en stor hög med strykning men det var väl det enda vettiga jag fick gjort.
Idag har jag varit och badat och efter badet handlade jag och var en sväng på apoteket (där är jag ju stamkund). Medan jag var på badet hade C klippt gräset och börjat gräva för en blomrabatt men det började regna så han gav upp.

120911 De nya kuddarna.Jag satte mig vid min symaskin för att göra färdig några kuddar som jag började sy för länge sen. Det får bli små korta stunder vid symaskinen för jag får rätt ont av att sitta där så jag mellanlandade vid datorn titt som tätt och spelade mahjong på fb. Kuddarna blev färdiga i alla fall och under tiden gjorde C kålpudding till middag. Han är jätteduktig på att göra kålpudding och jag har, om sanningen ska fram, aldrig gjort kålpudding så naturligtvis tackar jag och tar emot då han bjuder på det.🙂

I möre (i morgon på rikssvenska) blir vi bara hemma men på torsdag och fredag är det dags att ut och åka lite längre sträckor igen… men det får jag skriva om i nästa blogg.

120908 ''Berkas'' blommor.

12 responses to “Sjukhusbesök, bärplockning, grillfest… det händer nånting nästan jämt.

  1. Men oj oj oj vad mycket ni gör!!!!!
    Kram

  2. Hej, händelserika dagar ni två har! Jag känner väl igen när man går hemma och längtar efter att komma iväg till stan nånstans och shoppa loss och när man väl sen är där då är lusten som bortblåst o man vill bara hem igen! Allt verkar ju positivt hälsomässigt, både för dig o C går det åt rätt håll, bra det!
    Kramen

    • Ja ibland så blir det händelserikt men vi tar det lugnt ibland också. Nu blev det ju mycket för att vi plockade bär och det var skönt att komma ut i skogen. Man tänker bra där i tystnaden och själen mår bra utav det också.🙂
      Det kanske är tur att lusten att uppsöka olika affärer inte finns så ofta – det kan ju bli dyrt…
      Ja det ser rätt positivt ut just nu och det är bara att hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll.
      Kramen.

  3. Snacka om händelserika veckor!
    Vad glad jag blir att ni verkar må bättre!!!
    Här nere går bygget framåt, det är både gjutet och väggarna till tvättstugan e uppmurade. Nu ska plattan bara torka i 6månader innan vi kan kakla och lägga klinker;)
    Hoppas att du får en skön vecka och att ni fortsätter att bli bättre och bättre.
    Kram på dej

    • Jodu, det händer mycket i skogen.😉 Såg nog ut som det hänt mycket just för att vi rännt runt på olika sjukhusgrejer och i skogen.
      Jo, jag mår lite bättre nu sen jag fick minska på Metojectet men det eviga blåsvädret gör mig lite galen nu. C ska till doktorn i möre – får väl hoppas att allt är bra med honom också… Nog har vi tänkt bli bättre och bättre.🙂
      Du får maila några foton så vi får se hur det framskrider hemma hos er. Det blir lugnt i ett halvår nu då??
      Vi lärer höras på telefon snart.
      Kramen.

  4. Värst som ni far omkring! Det är jobbigt att vara sjuk och behöva åka runt till sjukhus stup i kvarten, särskilt om man måste upp tidigt.
    Bilden på kantarellen är suveränt snygg!
    Jag är ju hemma igen men på söndag reser jag till vännerna i Bergslagen, så då får jag se skogsbäckar. Bara tråkigt att jag har svårt att gå i skogar; ojämnt underlag är besvärligt då jag har yrsel och vingliga fötter. Men det ska bli underbart att komma bort från stan. Mår alltid så gott där i skogen =)
    Skönt att både du och C tycks bli bättre. Sköt om er!
    Kram ♥ ♥

    • Ja det är inga roliga resor när det är sjukhus man ska besöka. Det tar ork och kraft och tid. Ofta går nästan hela dan åt då vi är så trötta då vi kommer hem så vi lärer lägga oss och sova middag.
      Tack.🙂 Ja det var inte så dumt att fotografera kantarellen på tallriksunderlägget som är svart..🙂
      Vad skönt för dig att få komma iväg till Bergslagen igen. Njut av skogsbäckarna och be någon leda dig fram till en lingontuva där du kan sätta dig ner och plocka. Det är balsam för själen det.
      Sköt om dig!
      Kram.

  5. Oj vad ni gör önskar ibl att jag bodde hos er ni verkar ha så mycket goda grannar mycket umgänge🙂
    Hoppas doktorn var snäll mot dej och sa snälla saker🙂
    PoK ♥

    • Grannar har vi inte så många men folk som bor i närheten… dvs bara nån kilometer eller några mil bort.😉
      Jodå, doktorn/doktorerna är alltid snäll emot mig. De ger mig mediciner och testar och donar och kliar sig i skallen och undrar hur jag har kunnat bli som jag blev.😉
      Kramen.

  6. Tack o lov att det ser bättre ut för C ! Och så duktig han har blivit på att laga mat åt er och ta en dans med dammsugaren, toppen !
    Sköt om er, kram

    • Det är skönt att det går åt rätt håll för C men det tar tid… och jobba klarar han inte på långa vägar. Det räcker gott och väl för honom att motionera snabeldraken… han har fått börja dela upp dammsugningen han med. Vi kan ju inte gå hemma båda två och bara en ska sköta allt… så det är bra att han drar sitt strå till stacken han med.🙂
      Kram.

Kommentera

