Var det biverkningar eller var det nåt annat?

120630 Lupiner m Hyboklack i bakgrunden.

”Det blev en till sommardag. Snart har vi fått ihop till en hel vecka” sa C nu ikväll när han skulle ställa sig vid grillen för att grilla fyllda kycklingfiléer. Det värsta är att han har rätt. Årets sommardagar är faktiskt så lätträknade här hos oss. Men vi är tacksam för varje sommardag.
Idag har vi t.o.m. lyckats sola en stund. När vi legat en liten stund så kom en bil upp på går’n. Jag kastade mig ur solsängen och nappade åt mig bh:n. Jag låg i bara trosor…
Det var en kusin till C och hans fru. Det var länge sen vi träffat dem trots att de bor i Hudiksvall och jag (ibland vi) gjort många resor dit de sista två åren. Jätteroligt att de kom hit nu när de var i närheten. Vi satt på framsidan och fikade och pratade en stund innan de for vidare.

Sist jag bloggade skrev jag om att jag blev dålig i magen och jag trodde att det var biverkningar av Remicaden. Nu vet jag inte om det var det men det lärer ju visa sig. Min magproblem fortsatte både lördag (21/7) och söndag (22/7) och natten mot måndag. Jag fortsatte vara matt och klen och orkade knappt ens med mig själv och så hade jag feber till och från.

120720 Alabasterlyktorna.

På måndan (23/7) var jag till  ”Ögon”. C skjutsade mig för jag klarade inte av att åka buss för jag var så matt och hade feber. Min ögonläkare såg att jag inte mådde bra och frågade förstås hur jag mådde. Jag berättade för henne – med tårarna rinnande – hur dåligt jag mådde. Hon tyckte att jag skulle gå upp till dagvårdsavdelningen på medicinmottagningen och höra med dem om jag kunde få nån hjälp och det hade jag ju tänkt göra då vi ändå var på sjukhuset.
”Det onda ögat” var inte sämre men inte bättre heller men ögonläkarn tyckte att jag skulle prova och sänka kortisonet till 12,5 mg. Sen skulle jag få fotografera ögonbotten för nästa gång jag ska på ”Ögon” så har min ögonläkare slutat och jag får en annan läkare. ”Min” läkare ska börja jobba i Örebro så det är bara att gratulera Örebroarna till att få en duktig ögonläkare. Tråkigt för mig men jag har ju haft tur som haft samma ögonläkare i nästan två är. Jag har haft den ”nya” läkarn förr då ”min” läkare varit borta. Bilderna skulle tas så hon vet hur ögat såg ut denna gång.

C kom upp när jag väntade på att få fotografera ögonbotten och så följde han mig upp till medicinmottagningen men stannade i väntrummet där medan jag gick in till dagvårdsavdelningen.
För att göra en lång historia kort så fanns ingen läkare på medicinmottagningen då och reumatikersköterskan var på rast så jag fick skriva om de besvär jag hade (fick faktiskt låna en dator) så skulle dagvårdsavdelningens sköterska lämna över det till en läkare sen och be att han skulle ringa mig under tisdan.

120628 Snoozen.

På tisdan (24/7) höll sig magen lugn men jag var fortfarande väldigt matt. Vid 17-tiden ringde en läkare som presenterade sig som N.N. (jag minns förstås inte vad han hette ändå) från reumatologavdelningen. Tror inte han är reumatolog eftersom det, vad jag vet, finns bara en reumatolog i Hudiksvall.
Den här läkarn trodde inte att det var biverkningar av Remicade för biverkningarna från droppet får man bara samma dag eller dagen efter, påstod han. (Att det sen finns en lång lista på biverkningar i Fass och att det står där att man kan få biverkningar ända upp till 12 dagar efter behandlingen hade visst inte han läst.) Han trodde att jag fått maginfluensa(!). Jag sa emot för de gånger jag haft maginfluensa så har det inte gått över med Imodium för att återkomma nästa dag och jag mådde inte illa heller, hade bara väldigt ont då magplågorna och magknipen satte igång. Han förklarade då att det kan vara ett magvirus som inte vill ge sig men han trodde jag skulle bli bra snart och att jag skulle kunna komma och få dropp den 30/7 som planerat. Jaha, jag fick nöja mig med det.

120701 Månen vilar på berget.

På onsdan (25/7) skulle C till Bollnäs för en datortomografi av bröst och buk och jag skulle så klart följa med och det gjorde jag. Men fy sjutton vilka magplågor jag hade redan från morgonen… Men till Bollnäs åkte vi och när C gjort sin datortomografi åkte vi och hämtade upp yngsta dottern L (den enda av ungarna som var ledig den dan) och åkte till Café Symfoni och fikade innan vi åkte hem till Järvsö igen. Mina magplågor blev bara värre och värre och jag skakade i hela kroppen för det gjorde så ont och till sist tyckte C att det var dags att åka till akuten. Jag ringde 1177 först precis så som man måste göra nu för tiden för att få åka till akuten (familjeläkarjouren i Ljusdal) och sköterskan där hade aldrig hört talas om Remicade men hon tyckte att vi skulle åka till akuten om inte annat för att utesluta att jag hade en urinvägsinfektion(!). Precis innan vi åkte fick jag gå på toa och lätta rejält på trycket. Oj vad skönt – men jag hade fortfarande magplågor men inte längre så intensivt.
På akuten fick jag träffa min husläkare(!) som det är så svårt att få en tid hos annars. Men någon hjälp fick jag inte. De konstaterade att jag hade feber, att jag inte hade urinvägsinfektion eller hög sänka. Läkarn hade haft ett fall nyligen som haft salmonella så jag fick ta ett sånt prov på plats. Jag fick även rådet att inte dricka kaffe eller mjölk eller äta bönor, lök eller annat som ger gaser i ett par dagar. Och så tyckte läkarn att jag kunde ta smärtstillande. När jag sa att Alvedon inte hjälpte så höll läkarn med och sen gick hon ut ifrån rummet… Jag frågade sköterskan om vilket smärtstillande jag skulle ta så hon fick läkarn att komma tillbaka (läkarn tyckte hon var klar med mig). Jag kunde få Diklofenak eller Voltaren som var i stort sett samma sak. Efter den dåliga erfarenheten jag har efter den enda gång jag tagit Voltaren och upptäckt att den inte går ihop med Orudis retard som jag tar så talade jag om att jag inte ville ha varken Voltaren eller Diklofenak och varför. Då erbjöd hon mig att få Voltaren som supp! (som om det skulle bli nåt bättre). Jag tackade nej och blev då erbjuden att återkomma om jag fick väldigt ont så kunde jag få en Voltarenspruta där hos dem och klättra på väggarna där på akuten om jag fick en sån konstig reaktion som jag fick sist jag kombinerade Voltaren med Orudis retard. Sen var den sessionen över.

120722 Robert Järvström Rotter, Sara Karlsson och Eiwor Kjellberg.

När vi kom ut till bilen tog jag Imodium eftersom jag varit på toa två gånger inne på akuten och nu hade diarrén tillbaka. Väl hemma fick jag gå på toa några gånger till och tog ännu en Imodium så till natten slapp jag både toabesök och magplågor. Lika som de andra dagarna jag haft besvär…
Nu har jag ätit skonkost för magen ända tills igår och magen har varit lugn men jag har varit matt och klen och haft feber. I morse
var jag feberfri och idag har jag inte varit så matt som tidigare så nu har det förhoppningsvis vänt. Har inte kollat nån temp ikväll men det känns inte som om jag har nån feber och har jag ingen feber i morgon bitti så åker jag till Hudiksvall för att få min andra Remicade-behandling. Det blir intressant att se om jag får tillbaka mina magbesvär efter den behandlingen. Om inte så var det nog ett magvirus ändå. Jag är ju väldigt infektionskänslig under den här behandlingen (liksom jag var under TBC-behandlingen och tydligen är då jag tar Metojectinjektionerna också vilket jag fortfarande gör). Jag har haft tur hela vintern att jag inte drabbats av några infektioner trots de mediciner jag tagit.

120722 Ewor Kjellberg och Lisa Eriksson.

När jag mått så här dåligt har jag varit hemma en hel del. C har åkt och hälsat på vänner och bekanta men jag har ju inte orkat följa med. Det känns inget vidare att vara hemma och inte kunna träffa våra vänner men det är ju som det är det. Orkar jag inte så orkar jag inte och han lär ju få leva som vanligt ändå.
Nu hoppas jag att jag inte blir lika utslagen den här gången när jag fått mitt dropp för nu behöver det dammsugas här och bakas och lite annat. Det har ju bara blivit det nödvändigaste gjort här då jag inte orkat med. Vågar ju inte sätta C på att dammsuga heller för då kanske han får hjärtsäcksinflammation igen. Det räcker väl med att han fått diska och ibland lagat mat då jag inte orkat.

Vi har varit iväg på några roliga saker i alla fall även om jag varit matt och klen. Magen har ju mest bara strulat på förmiddagarna.
I söndags (22/7) var vi först till Öjerestaurangen och åt. Jag orkade inte laga mat så C tyckte att vi väl kunde gå ut och äta likväl som att han lagade mat.🙂 Sen åkte vi till Järvsö kyrka där det var ”Musik i sommarkväll” med Eiwor Kjellberg band. Folkmusik alltså…

120722 Per Engman och Andreas Josefsson.

Igår (28/7) var vi till Bollnäs på cruising. Tyvärr så var vädret inte det bästa så det blev inte så lyckat som det brukar bli i Bollnäs där de annars brukar ha tur med vädret. Men vi blev bjudna på fika hemma hos äldsta dottern E och mågämnet T så det blev en trevlig avslutning på kvällen.

Och förra lördagskvällen (21/7) kom alla mina barn hit och vi åt tacos och hade jättemysigt. Gissa om jag är glad åt mina tre underbara ungar! De är GULD värda.
C är också GULD värd som står ut med mig med alla sjukdomar jag har och han gör vad han kan för att stötta mig när mitt humör går ner.

Det blir  en blandning av nya och gamla bilder den här gången eftersom jag inte varit ute och fotograferat så mycket. Peka på bilden så ser du en bildtext och när bilden är tagen.
Och så har söndan gått över i måndag… snart är det dags för dropp igen…

120722 Utsmyckningar i kyrkan.

11 responses to “Var det biverkningar eller var det nåt annat?

  1. Men vilken otur du har. Hoppas att det ”bara” var en magflunsa och inte biverkningar. Kram och krya på dig

  2. Heeej! Har väntat lite med att titta in hos dig, det är ju så mycket med OS så jag hinner knappt gå på toa, haha och jag vet ju att det är mycket att läsa när man kikar in hos dej. Denna gång var det mest elände, tycker det faktiskt får räcka med det nu!
    Tyckte jag läste på Fejan att du dammsugit så antagligen kanske du mådde bättre efter den senaste behandlingen?
    Jag vet ju hur jobbigt det är med en mage i olag, måste säga att jag inte mått så här bra som jag nu gör i min mage på länge! Visst, det blir ett antal besök om dagen, men det är jag van vid sedan flera tiotals år, däremot har jag inte ont och är inte svullen och öm. Tror dieten jag håller hjälper mig mycket. Inget vetebröd, ingen pasta, mycket linser, bönor och fisk och grönsaker. Tänk, när Hasse fyllde år funderade vi på vad vi ville ha för gott att äta, förr skulle det alltid varit en blodig biff, nu blev det rimmad torsk med citronsås som smakade ljuvligt!
    Jag ska nog ta o lista mig på vår första privata läkarmottagning efter flytten. Det år så att de flesta på VC i Smedjebacken öppnar eget i Ludvika i september! Det betyder att Smedjebacken blir tvungna att anlita enkom stafettläkare och annan stafettpersonal så länge! Vi kommer ju att byta kommun igen, tillbaka till Ludvika, och i Fredriksberg har det inte funnits läkare de senaste fem åren! Närmaste VC är fyra mil bort, de har bara stafettläkare och då åker jag lika gärna två mil ytterligare och får en fast husläkare som jag själv väljer! Det är ju så viktigt att vi som är multisjuka slipper förklara hela vår sjukdomshistoria vid varje besök!
    Hoppas nu att du mår mycket mycket bättre o att C:s röntgen var bra!
    Hasse har börjat sitt slit, i Borlänge denna vecka så han missar det mesta av kvällssändningarna då han inte är hemma förrän bortåt tio.,
    Kramar från pörtet

    • Ja du Paula, det har varit mycket elände ett tag men i torsdags var jag så pass pigg så jag lyckades dammsuga och idag har jag kört till Bollnäs själv för att klippa mig. Vågade inte ens köra bil ett tag för jag var inte tillräckligt skärpt och klar i skallen för det… Nu hoppas jag att det blir bättre och bättre bara. Kan vara dags för det nu. Börjar bli rätt less på alla sjukdomar och skit som ska ställa till det. Magen är hyfsad nu iaf så det kanske var ett virus som ställde till det ändå. Jag är ju extra infektionskänslig både då jag tar Metoject och av Remicade-droppet. Men nu mår jag bättre iaf men hur det var med C:s röntgen får vi nog inte reda på förrän i slutet på augusti då han ska till lungmottagningen i Gävle igen…
      Det är smart av dig att lista dig hos en läkare som du har chansen att träffa även nästa gång du behöver till VC. Jag får väl försöka få ST-läkaren jag hade sist eftersom ”min” läkare på HC inte har några tider det närmaste halvåret jämt. ST-läkaren blir nog kvar också då hon har köpt hus och har familj så jag kanske kan ha henne istället för den jag har nu. Det är ju som du skriver viktigt för oss multisjuka att slippa dra sjukhistorien gång på gång.
      Tur att du håller ställningarna vid OS nu då när Hasse missar så mycket.😉
      Kramen.

  3. Stackare, så mycket elände !
    Men jag läste i ditt svar på Paulas kommentar att det var något bättre nu i alla fall …
    Sköt om dig, kram.

  4. Ja du inte är det lätt att vara sjuk när läkare inte vet om biverkningar som vi får läsa oss till. Så jobbigt med dessa magplågor du haft och springa på toan. Måtte det inte vara droppet så du blir lika igen. Du kämpar så tappert och jag bara gnäller jag, fast idag känns det lite bättre. Vi ska ju sköta personalens jobb med ringa runt över svar som bara försvinner och de kan inte ringa jag är så less på vården den är under allt kritik. Hoppas du piggar på dig och kram och tack för du skriver hos mig. Jag är så dålig på att kommentera orkar inte nu.

  5. skrev en kommentar men den försvann ger upp

  6. Hej, fina du. Vill bara säga att jag tänker på dig och hoppas att du har det så bra som du kan, mitt i eländet. KRAM på dig!!❤

  7. Hoppas du mår bättre nu !! Inge vidare att känna sig som du gjorde/gör….
    Nu du har vi varit till Ljustorget !! Ett helt ljuvligt ställe. man vill gärna handla mycket med det går ju inte ihop med ekonomin🙂
    Ha det gott, kramen….

  8. Hej! Det skulle ju vara gött att ta en surströmmingsklämma tillsammans, vet bara inte hur vi ska få till det. Vi som aldrig är upptagna ska kommande helg till Stockholm o fira Hasses yngsta dotter som blir 25 och helgen därpå kommer min bloggkompis Helena med svamphunden hit över helgen. Hon ska ha svamphundssökningskurs i Skinnsberg och ville gärna övernatta hos mig då. Jag är ju självklart hemma i veckorna, det är ju däremot inte maken som behagar anlända hem sisådär vid tiosnåret på kvällarna.
    Men, det återstår några helger sen också, vi flyttar den 25 september är det tänkt, då har vi fått flytthjälp och lägenheten står ju redan tom och klar och bara väntar på oss! Jisses vad bärplockare det är i området nu, i Säfsen kryllade det av ukrainsk-registrerade bilar och här i Björsjö har något stort gäng satt ner sina pålar i gamla skogshemmet som senast fungerade som hem för ensamkommande flyktingbarn men gick därefter i konkurs. Bra att bären blir plockade tycker jag för nog räcker det till mig ändå!
    Kram och hälsa och ha en fin vecka!

Kommentera

