Några dagar med våra vänner från Kalmar.

120630 Min kompis tjuren.

Nu äntligen har vi börjat få lite av sommarväder även här hos oss. Vi har ju varit förföljda av regnet och jag tror det vara bara två dagar i juni då det inte regnade. Men det är kalla kvällar och nätter fortfarande så den där riktiga sommarkänslan har inte infunnit sig än och lär nog inte infinna sig heller som det verkar.

M och S har varit hos oss på besök. De kom hit i söndags och åkte härifrån och fortsatte sin semesterresa i torsdags.
Vi började med att åka till DollarStore och Ljustorget redan nån timme efter att de kommit. Vi fikade här först och sen blev det naturligtvis en fika på Ljustorget också för att dricka det väldigt goda kaffet de har och testa deras goda fikabröd. Ja, C och jag har hunnit fika där många gånger redan men M och C måste ju också få chansen att testa. Våra vänner gillade både kaffet och fikabrödet där. De använder Guldrutans kaffe ifrån Söderhamn och det kaffet kan jag verkligen rekommendera till dem som har kaffeservering.
Vi (C och jag) köpte två fina alabasterlyktor som jag sneglat på ett tag. De ser inte mycket ut för världen då de inte är tända men då man tänder värmeljus i dem så lyser de otroligt fint. Jag har tyvärr ingen bild att visa nu men ska försöka komma ihåg att lägga in en bild på lyktorna vid ett senare tillfälle. Sen om en bild kan återge det varma skenet från lyktorna återstår att se…

120718 Elvens antik & Café i Norrby. 120718 Gammal säng.

På måndan (16/7) var det dags för mig att få första Remicade-behandlingen så vi tog våra vänner med oss till Hudiksvall. C följde med mig upp till dagavdelningen på medicinmottagningen en stund medan våra vänner gick till Konstkulverten för att få lite ögonfröjd. Det var skönt att ha C med för jag var lite gruvansam inför droppet. Man kan ju få allergiska reaktioner på det och eftersom jag har en del allergier så var jag lite nervös.
Det tog nästan en timme innan de kom igång med mitt dropp och det bara för ”fulfoten”! Man får inte ha några sår eller någon infektion då man ska få Remicade-dropp så jag visade naturligtvis min ”fulfot” för att det inte skulle bli nåt strul bara för den. Sköterskorna vågade inte ge mig nåt dropp då de sett min ”fulfot” så de fick ta kontakt med reumatologen i Gävle för att få ok från en läkare där först. Hudiksvalls enda reumatolog har fått semester denna sommar så han var ju inte tillgänglig och inte har han sett min ”fulfot” heller på över ett år. Men ett ok fick de och kopplade sedan upp mig till droppet och erbjöd oss båda kaffe och skorpa. C avböjde men jag ville gärna ha kaffe. Bara droppet kommit igång och C såg att jag var i säkra händer så återvände han till våra vänner. De åkte ut till Kuggören och Hölick och tittade på den mysiga miljön där medan jag låg i sängen och läste Ljusdalsposten. Lunch fick jag också. Spagetti med köttfärssås. Såsen var riktigt god och välkryddad medan spagettin var överkokt. Men efter maten låg jag mest och sov eller slumrade. Jösses så trött jag var.
C kom upp en stund innan saltlösningsdroppet var klart och sen var det bara att tacka för den här gången då jag fått en ny tid för nästa behandling om två veckor.

C, M och S var fikasugna för de hade inte fått i sig nånting alls under dan så vi åkte till Café Skutan för att fika. De hungriga åt mackor medan jag klämde i mig äppelpaj med vaniljsås. Jag bad om extra vaniljsås för de brukar vara lite snåla med den på fiken och jag fick några skedar extra. Va gött det var.🙂 Sen for vi hemöver. Jag var trött och lite klen resten av dan.

120717 Räkmacka från Lill-Babs Caffär.

På tisdan (17/7) gjorde vi också en rundtur med bilen. Vi åkte till Laforsen i hopp om att de skulle ha släppt på lite vatten där men det hade de inte så vi fick bara se torra stenar i älvfåran. Jag hoppas våra vänner såg lite fint efter vägen – jag minns ingenting eftersom jag bara sov och sov så fort bilen började rulla. Trött och klen även denna dag. Ovanligt mycket värk hade jag också.
Innan vi åkte hem så åkte vi till Lill-Babs Caffär där vi åt en ”Rekorderlig räkmacka”.  (Då höll jag mig vaken minsann). C och jag delade på en macka för jag har provat att äta en förr och jag klarade inte av att äta upp hela och det är ju himla synd att spara nåt så gött. Den kvällen orkade vi inte äta nån middag… men äldsta dottern E och hennes sambo T kom en sväng så det blev rabarberpaj med vaniljsås till fikat.

På onsdan (18/7) följde jag med C till HC. Han blev sjukskriven till 16/9.
På eftermiddan gjorde vi en tripp till södra Hälsingland. Vi började med att stanna vid Långnäsparken för att visa denna pärla. Tyvärr så började det regna när vi kom till Bollnäs men det var inte värre än att vi gick ur och kikade lite och tog några bilder.

120718 Långnäsparken i Bollnäs.

Sen styrde vi mot Alfta så klart..😉 Vi åkte runt åt Runemo (där jag bodde med mina barn och deras far i 11 år), Gäddvik, Norrby, Önneberg och Näsbyn. I Norrby alldeles bredvid sågen gick vi in på Elvens Antik & Café. Fick tipset av en vän på fb som nyligen varit dit och vi såg även en skylt vid riksvägen innan vi svängde av mot Runemo där det stod att man kunde få ostkaka just på detta ställe. Och det var klart att vi var sugna på ostkaka. Nu fick våra småländska vänner smaka på vår hälsingeostkaka. M tyckte att den var lite som kalvdans men det kan ju inte jag hålla med om förstås. Gött var det och kaffet likaså och trevliga ägare som var pratsamma och tillmötesgående på alla sätt. Det spöregnade då vi kom dit så vi fick sitta inomhus och äta ostkakan och det var nog mysigare än att sitta ute då vi var omgivna av gamla fina grejor. M och S köpte ett baktråg som de ska ha som fruktfat. Vi har redan ett sånt som kommer ifrån mitt föräldrahem.

120718 Ostkaka. 120718 Fästmanssoffa.

Mätta och belåtna åkte vi sedan till ”sörsian” av Alfta så de fick se min födelseby, Älvkarhed innan vi tog vägen över skogen tillbaka till Järvsö. Vi åkte över Knåda, Ryggesbo och Harsa alltså.🙂
Jag höll mig vaken hela tiden i bilen denna dag och det var skönt att slippa vara så trött.

Igår for våra vänner vidare på sin semesterresa. Jag hade magknip och blev rätt klen under dan. Tackochlov för Imodium. Magen lugnade ner sig. Solen sken så jag försökte sola en stund men blev så klen så jag fick gå in och lägga mig en stund. På eftermiddan la vi oss för att vila men jag somnade och sov 2½ timme! Ändå kunde jag somna till natten! Biverkningar? Ja antagligen.
Idag började magen bråka med mig redan före frukost så jag har inte fått nåt vettigt gjort idag. Imodium fixade till magen så småningom och C fick åka till apoteket för att köpa mer Imodium ifall magen tänker bråka med mig fler dagar. Jag har varit matt och klen både igår och idag men får väl vara tacksam att det inte har blivit värre biverkningar än så på Remicade-behandlingen – än. Nu hoppas jag att jag slipper en bråkig mage i helgen för vi har sneglat på några små aktiviteter även i helgen men dem får du läsa om i nästa blogg i fall vi kommer iväg.

120718 Lantlig idyll. 120718 Fågelbad.

Kommentera

